handdator

Visa fullständig version : Donkeys och andra vadövningar


Peter
2004-02-02, 16:11
Är det bara jag som tycker att det blir mycket tyngre att göra donkeys än stående vadpressar?

Jag tycker det är tungt att köra donkeys med en 100 kg kille på ryggen. Men 100 kg i vanliga vadövningar är ju betydligt enklare (har provat med person på ryggen, smithmaskin osv för att slippa ta hänsyn till hävarmar i maskinerna).

Tycker inte att spänningen i baksida lår man får av att fälla i höften borde påverka vaden även om baksida lår och gastrocnemius går omlott. Någon som håller med, inte håller med eller kan förklara?

Peter

Scratch
2004-02-02, 17:43
Tycker donkys med människa på ryggen är oslagbart, tycker också som dig att den är tyngre. Tror att det är så för att man inte kan fuska, i tex stående vadpressar kan man ju på slutet böja knäna och trycka det sista med låren. När man har en sån vinkel i höften som man har vid donkys blir ju det svårare att göra så...sen tycker jag man får bättre stretch i bottenläget också

Shadow Warrior
2004-02-02, 18:04
Originally posted by Peter
Är det bara jag som tycker att det blir mycket tyngre att göra donkeys än stående vadpressar?

Jag tycker det är tungt att köra donkeys med en 100 kg kille på ryggen. Men 100 kg i vanliga vadövningar är ju betydligt enklare (har provat med person på ryggen, smithmaskin osv för att slippa ta hänsyn till hävarmar i maskinerna).

Tycker inte att spänningen i baksida lår man får av att fälla i höften borde påverka vaden även om baksida lår och gastrocnemius går omlott. Någon som håller med, inte håller med eller kan förklara?

Peter

Anledningen till att det är tyngre är att vaden stretchas mer i den övningen, för du vet ju hur det stramar åt i vaderna o baksida ben om du försöker göra en hög spark rakt fram med rakt ben, samma med donkeys.

/Shadow Warrior

Peter
2004-02-02, 18:22
Det är just det jag inte kan förstå hur vaden kan stretchas av att man fäller i höften, baksida lår är ju solklart eftersom de musklerna (förutom biceps femoris korta huvud) går över två leder. Men vaden??

Allan
2004-02-02, 18:24
Det kunde ha att göra med muskulatur och fästen som går genom kroppen, typ iliopsoas o liknande. Dessutom tror jag tyngdpunkten förflyttas, liksom rörelsebanan. Har sett det där i nån artikel.

allan

Peter
2004-02-02, 18:49
Det där med muskulatur och fästen som går genom kroppen förstår jag inte alls vad du menar med.

Däremot låter det som en rimlig förklaring att rörelsebanan förändras. Det jag tycker är lite skumt är att det snarare borde bli lättare eftersom vikten kommer något längre fram (så länge inte personen klamrar sig fast längst bak på rumpan) borde göra att hävarmen snarare minskar vikten + det faktum att man stödjer händerna med något kg.

Men så länge ni andra håller med om att donkeys är tyngre än motvarande vikt med rak kropp så är jag lite nöjd i alla fall eftersom det inte är mig det är något direkt fel på.

Allan
2004-02-02, 18:57
I och med att du tiltar bäckenet måste ju höftböjaren aktiveras. Det gör också med naturnödvändighet att hamstrings sträcks redan från början, och eftersom gastrocnemicus fäster ovanför knäleden, och under hamstringsfästet. Kan det vara en förklaring?

Själv skjuter jag faktiskt gluteus bakåt så mycket jag bara kan under donkeys.

allan

Peter
2004-02-02, 19:06
Just det där med att hamstring och gastrocnemius var det jag menade när jag skrev att de går omlott i första posten. Möjligt att det kan ha viss betydelse, även om jag inte riktigt förstår varför.

Skjuter man glueus bakåt så mycket man kan så kanske vikten kommer lite bakom vaderna vilket också skulle kunna bidra till att det blir tyngre.

Tack för hjälpen.

Scratch
2004-02-02, 21:19
Föresten...när ni kör donkeys, kör ni med knäleden låst eller lätt böjd?

oath5
2004-02-02, 21:23
Originally posted by Scratch
Föresten...när ni kör donkeys, kör ni med knäleden låst eller lätt böjd?

låst

Allan
2004-02-02, 21:29
Låst

allan

Scratch
2004-02-02, 21:36
ok...så det borde inte vara någon fara för knäna med låsta ben då, i tex benpress eller hacken är det ju inte bra att låsa, iaf inte med hyffsade vikter

Allan
2004-02-02, 21:40
För att komma åt gastrocnemicus maximalt bör du ha knät låst i alla de vadövningarna. Böjer du knät bara lite kommer quadriceps att ta över en del av belastningen.

allan

Scratch
2004-02-02, 21:43
Originally posted by Allan
För att komma åt gastrocnemicus maximalt bör du ha knät låst i alla de vadövningarna. Böjer du knät bara lite kommer quadriceps att ta över en del av belastningen.

allan

Ok, der är säkert därför jag upplever att donkeys tar överlägset mer än de andra vadövningarna då jag förmodligen fuskar lite med låst ben där ;)

fisknn
2004-02-02, 22:13
Originally posted by Scratch


Ok, der är säkert därför jag upplever att donkeys tar överlägset mer än de andra vadövningarna då jag förmodligen fuskar lite med låst ben där ;)


Jag har letat efter en ny vad-övning i månader, hur utför man donkeys?

Allan
2004-02-02, 22:41
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Gastrocnemius/WtDonkeyCalfRaise.gif

Fast jag tycker han lutar sig framåt för mycket


allan

Shadow Warrior
2004-02-03, 09:27
Originally posted by fisknn



Jag har letat efter en ny vad-övning i månader, hur utför man donkeys?

Stående vadpress är fullt tillräckligt och det är mycket mindre komplicerat och lättare att träna progresivt där, den typ utav träning som ger reusultat. Man ska inte krångla till det!

/Shadow Warrior

shirunai
2004-02-03, 12:05
vadå så du menar att man ska skita i bästa vadövningen för att den är lite krångliare att utföra, alltså ska man inte orka flytta en bänk och köra hantelpress när det är lättare att gå till cablecrossen och dra ?

donkeys är överlägset enligt min mening man har ju träningsvärk 5dagar efteråt också inte för att det har något att göra med muskelutvecklingen.

Shadow Warrior
2004-02-03, 13:43
Originally posted by shirunai
vadå så du menar att man ska skita i bästa vadövningen för att den är lite krångliare att utföra, alltså ska man inte orka flytta en bänk och köra hantelpress när det är lättare att gå till cablecrossen och dra ?

donkeys är överlägset enligt min mening man har ju träningsvärk 5dagar efteråt också inte för att det har något att göra med muskelutvecklingen.

Mitt mål i gymmet är att stimulera massa och styrka och sedan försvinner jag därifrån illa kvickt, jag har då inte tid att fixa alla hjälpmedel (inklusive en fet/grov bult) som behövs för att köra Donkey Rises. För övrigt så vill jag öka ett eller två kilon varenda gång jag kör stående vadpress och det blir ju lite svårt såvida inte personen bakpå ska sitta och hålla i fler och fler viktplattor.

/Shadow Warrior

JAM
2004-02-03, 18:47
OT:Originally posted by Shadow Warrior
Mitt mål i gymmet är att stimulera massa och styrka och sedan försvinner jag därifrån illa kvicktÅh fan, så du tränar inte för att det är roligt? Måste kännas tungt att gå till gymmet om du ändå bara vill därifrån så fort som möjligt. Hur länge har du tränat? Du måste ju ha en sjuhelvetes diciplin om du tränat längre än ett år...

Själv tycker jag att det är svårt att gå hem från gymmet... :)

Shadow Warrior
2004-02-03, 19:28
Originally posted by JAM
OT:Åh fan, så du tränar inte för att det är roligt? Måste kännas tungt att gå till gymmet om du ändå bara vill därifrån så fort som möjligt. Hur länge har du tränat? Du måste ju ha en sjuhelvetes diciplin om du tränat längre än ett år...

Själv tycker jag att det är svårt att gå hem från gymmet... :)

Jag har tränat i 7år och jag skulle väl inte säga att träning är "roligt" i ordets mening utan snarare att det är en utmaning som offtast ger tillfredställelse. Jag skulle aldrig kunna tänka mej att sluta träna så jo jag gillar träning men jag vet vad som krävs, därmed spenderar jag inte mer tid än nödvändigt i gymmet.

Man ska vara döende efter varje pass och frukta sitt nästa!

/Shadow Warrior

King Grub
2004-02-03, 19:29
Originally posted by Shadow Warrior
Man ska vara döende efter varje pass och frukta sitt nästa!

/Shadow Warrior

Med den inställningen har man nog missuppfattat det mesta av vad träningen bör gå ut på å det grövsta.

Medusa
2004-02-03, 19:40
Originally posted by King Grub


Med den inställningen har man nog missuppfattat det mesta av vad träningen bör gå ut på å det grövsta.
Låter som inför vilket pass som helst. Inte fan är jag lugn när jag skall göra mina tyngsta squats någonsin.

Är du aldrig rädd när du skall möta vikterna Gruben, känner du inte hur adrenalinet tränger fram genom kroppen samtidigt som pulsen stiger till oanade höjder?

Jag är rädd inför varje pass, därför att jag vet hur ont det gör, smärtan när man endast har de tunga negativa repsen kvar, man sluter ögonen och sänker vikten så långsamt man bara kan, fokuserar all energi på rörelsen, trots att kroppen ber om nåd så slutar man inte, när man äntligen är klar och trycket släpper, är det över då? nej, självklart inte, man har ju compound övningen kvar att supersetta med. 1-3 tunga reps, vid denna punkt är man inte längre närvarande i rummet, utan det är bara du och vikten.

Efteråt är man helt slut, både fysiskt och psykiskt. Urladdningen är ett faktum, och det är nu man skall gå hem och ge kroppen tid att återhämta sig efter misshandeln som nyss ägde rum. :thumbup:

Allan
2004-02-03, 19:45
Nej. Jag är aldrig rädd för träningen. Jag älskar att träna. Jag älskar att ha träningsvärk. Jag älskar att känna hur käkarna låser sig kring bettskenen. Hur svetten strömmar. Men rädd? Nä, farao heller. Det har aldrig känts ens arbetsamt att knalla iväg - belöningen har ju varit tävlingar och rekord.

allan

z_bumbi
2004-02-03, 19:52
Varför ska man stressa upp sig inför ett vanligt träningspass, bättre att vara lugn och veta vad man håller på med.

Men jag har faktiskt varit "rädd" för knäböj vid ett tillfälle.
Jag var rädd att de inte skulle få godkänt vad gäller djup och teknik, efter det åttonde setet om åtta reps fick jag en tumme upp och gick över till att köra raka mark följt av vader. :bpump:

Shadow Warrior
2004-02-03, 20:30
Originally posted by Medusa

Låter som inför vilket pass som helst. Inte fan är jag lugn när jag skall göra mina tyngsta squats någonsin.

Är du aldrig rädd när du skall möta vikterna Gruben, känner du inte hur adrenalinet tränger fram genom kroppen samtidigt som pulsen stiger till oanade höjder?

Jag är rädd inför varje pass, därför att jag vet hur ont det gör, smärtan när man endast har de tunga negativa repsen kvar, man sluter ögonen och sänker vikten så långsamt man bara kan, fokuserar all energi på rörelsen, trots att kroppen ber om nåd så slutar man inte, när man äntligen är klar och trycket släpper, är det över då? nej, självklart inte, man har ju compound övningen kvar att supersetta med. 1-3 tunga reps, vid denna punkt är man inte längre närvarande i rummet, utan det är bara du och vikten.

Efteråt är man helt slut, både fysiskt och psykiskt. Urladdningen är ett faktum, och det är nu man skall gå hem och ge kroppen tid att återhämta sig efter misshandeln som nyss ägde rum. :thumbup:

Jag kunde inte sagt det bättre själv!:thumbup:

/Shadow Warrior

King Grub
2004-02-03, 21:16
Ett träningspass man inte ser fram emot är inte värt att genomföra. Den dag jag lider innan jag går ner till gymmet är dagen jag lägger ner träningen. Lyckligtvis har den dagen inte kommit än, och inte lär den göra det heller. Och jag känner få som tränar hårdare än jag när jag tränar, men känna skräck inför passen tycker jag är helt onödigt.

Officer
2004-02-03, 21:22
Tummen upp för Grub.


Tycker detsamma.
Det ska va KUL att träna.
"Frukta knäböjen" o sånt skitsnack håller nog inte för mig.

Scratch
2004-02-03, 21:24
Originally posted by AnabolicProtein
Tummen upp för Grub.


Tycker detsamma.
Det ska va KUL att träna.
"Frukta knäböjen" o sånt skitsnack håller nog inte för mig.

håller med :cheers:

Medusa
2004-02-03, 21:25
Originally posted by AnabolicProtein
Tummen upp för Grub.


Tycker detsamma.
Det ska va KUL att träna.
"Frukta knäböjen" o sånt skitsnack håller nog inte för mig.

"You ain't squat til you squatting!" :D

Shadow Warrior
2004-02-03, 21:27
Originally posted by King Grub
Ett träningspass man inte ser fram emot är inte värt att genomföra. Den dag jag lider innan jag går ner till gymmet är dagen jag lägger ner träningen. Lyckligtvis har den dagen inte kommit än, och inte lär den göra det heller. Och jag känner få som tränar hårdare än jag när jag tränar, men känna skräck inför passen tycker jag är helt onödigt.

Klart man ser fram emot nästa träningpass, men det jag ser fram emot är inte träningen i sej utan resultaten och tillfredställelsen som följer, har du alldrig kört 20reps breathing squats? Då vet du att man blir rädd för nästa träning. Faktum är att min träning periodvis är så pschykiskt krävande att jag bara klarar av att utföra den någon månad åt gången innan jag tvingas gå tillbaka till mitt vanliga upplägg.

/Shadow Warrior

Medusa
2004-02-03, 21:34
Originally posted by King Grub
Ett träningspass man inte ser fram emot är inte värt att genomföra. Den dag jag lider innan jag går ner till gymmet är dagen jag lägger ner träningen. Lyckligtvis har den dagen inte kommit än, och inte lär den göra det heller. Och jag känner få som tränar hårdare än jag när jag tränar, men känna skräck inför passen tycker jag är helt onödigt.


Måste bara få förklara mig eftersom jag känner mig lite träffad.

Självklart ser jag fram emot träningen, men inte lyften i sig utan mer de resultat jag kommer få, glädjen över att dubbla i repstal mellan 2 pass eller öka sitt max i någon av basövningarna.

Samtidigt känner jag en skräck, därför att passen kräver en hel del av mig mentalt. Att kunna ta ut sig till 100% på ett set kräver ovanligt hög mental styrka, något som inte alla besitter. Jag vet helt enkelt hur ont det gör, och misstänker att du har varit med om samma sak.

Allan
2004-02-03, 21:35
Över en viss nivå vet alla hur det känns.

allan

Medusa
2004-02-03, 21:38
Originally posted by Allan
Över en viss nivå vet alla hur det känns.

allan

OT: Allan, är det du på kortet, jag och Delta tvistar om det. :D

JAM
2004-02-04, 22:22
Originally posted by Medusa
OT: Allan, är det du på kortet, jag och Delta tvistar om det. :D Jag antar att det är det.