handdator

Visa fullständig version : 2-3 enkla (snabba) kycklingrätter


Kafka
2012-08-14, 16:03
Tjenamoss,

Jag letar efter några enkla och ganska billiga rätter (jag är student) man kan laga med kycklingfiléer. Jag har en riskokare, så rätter med ris funkar extra bra. Jag nöjer mig med några få rätter eftersom det blir enklare att köpa ingredienser då, och för att undvika att slänga ingredienser som bara används vid ett tillfälle. Kaloriräkning är inte viktigt, men allt för mycket fett vill jag inte sätta i mig. Så om ni har några goda kycklingrätter att tipsa om så får ni gärna göra det här.

Tack och hej,
Leverpastej

Grotesk
2012-08-14, 16:23
Tina kycklingfilé, tärna, steka i smör och krydda med potatiskrydda är ju skitenkelt och skitgott.

Servera gärna med vitt ris och någon thai chili-sås alt. Sweet Baby Ray's.

Jeml
2012-08-14, 16:51
tina kyckling file, "strimla" skiva lagom skivor, stek dom i valfria kryddor, häll på någon deciliter matgrädde om du vill och servera med ris/pasta/potatis w/e..

du kan också smaksätta kycklingen med typ bullfighters sås eller någon grillolja


grilla hela fileer eller tillaga i ugn och gör en tzatsiki på kvarg till och kanske lite sweet chili sås (2-3 vitlöks klyftor/250g kvarg, riven gurka salt, peppar (och dill)) med ris/potatis/pasta.

Vivaldi
2012-08-14, 20:02
Tina kycklingfilé, koka pasta ( i mitt fall farfalle/tagliatelle ) fräs silverlök, vitlök, samt lite strimlade soltorkade tomater mjuka i olivolja, tilsätt sedan paprika, chili efter smak samt en tärnad bifftomat, bryn dessa tilsammans med kycklingen, krydda med svartpeppar basilika och salt, tilsätt sedan lite köttfond, liquid smoke/BBQ-sås samt 2 dl turkisk yoghurt ( kvarg KAN funka om du deffar ) låt puttra ihop under 3-4 minuter toppa med advokado .... NJUT ;) ( TEH postmeal <3 )

Reaper123
2012-08-15, 12:00
Nu vet jag inte om du äger en stektermometer, men det absolut enklaste och fettsnålaste sättet att tillaga kyckling på i mitt kök är:

- Tina kycklingfileer
- Ugnsplåt med bakplåtspapper
- Paprikapulver, s- & v-peppar, cayenne, chiliflakes, salt & pressade m.m.
- In i ugn @ 175 °C, till innertemp 68-70 °C (kanske 25min, om du inte har en termometer, mjukhet ungefär som hakan?)
- Låt vila en 5-10 min innan den äts

Blir alltid jättemört och gott, kryddningen varierar jag friskt bara fantasin som stoppar en ;)

Tillbehör?
Ris eller pasta, wokmix och felix grill- & kebabsås eller sås på mager grädde :)

Kafka
2012-08-18, 17:40
Nice job guys, keep 'em coming!