handdator

Visa fullständig version : Ägguleintag och åderförkalkning


King Grub
2012-08-14, 11:20
BACKGROUND:

Increasingly the potential harm from high cholesterol intake, and specifically from egg yolks, is considered insignificant. We therefore assessed total plaque area (TPA) in patients attending Canadian vascular prevention clinics to determine if the atherosclerosis burden, as a marker of arterial damage, was related to egg intake. To provide perspective on the magnitude of the effect, we also analysed the effect of smoking (pack-years).

METHODS:

Consecutive patients attending vascular prevention clinics at University Hospital had baseline measurement of TPA by duplex ultrasound, and filled out questionnaires regarding their lifestyle and medications, including pack-years of smoking, and the number of egg yolks consumed per week times the number of years consumed (egg-yolk years).

RESULTS:

Data were available in 1262 patients; mean (SD) age was 61.5 (14.8) years; 47% were women. Carotid plaque area increased linearly with age after age 40, but increased exponentially with pack-years of smoking and with egg-yolk years. Plaque area in patients consuming <2 eggs per week (n = 388) was 125 ± 129 mm(2), versus 132 ± 142 mm(2) in those consuming 3 or more eggs per week (n = 603); (p < 0.0001 after adjustment for age). In multiple regression, egg-yolk years remained significant after adjusting for coronary risk factors.

INTERPRETATION:

Our findings suggest that regular consumption of egg yolk should be avoided by persons at risk of cardiovascular disease. This hypothesis should be tested in a prospective study with more detailed information about diet, and other possible confounders such as exercise and waist circumference.

Atherosclerosis. 2012 Aug 1. Egg yolk consumption and carotid plaque.

Pinarello
2012-08-14, 14:57
"Our findings suggest that regular consumption of egg yolk should be avoided by persons at risk of cardiovascular disease."

Med tanke på att hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i vårt moderna samhälle så innefattar den risken de flesta människor. Och som information är det inte bara äggula som innehåller stora mängder kolesterol

Anders The Peak
2012-08-14, 15:21
Jag antar att de även led av diabetes i någon form vilket inte framgår av abstraktet.

Zorgus
2012-08-14, 15:22
Det är väl tur att de skriver "suggest" då, för att just den enskilda parametern äggula skulle öka risken för hjärt-kärlsjukdom tror jag är nåt som kommer revideras framöver, mtp den senaste forskningen på området där kolesterolet alltmer friskrivs som riskfaktor.

Pinarello
2012-08-14, 17:20
Kolesterolet friskrivs som riskfaktor i den "senaste forskningen" Menar du Kostdoktorns eller hon den där allmänläkarens "Ät bacon och ägg" egna forskning?

Zorgus
2012-08-14, 19:07
Såvitt jag vet bedriver ingen av dem egen forskning, men om du sett några peer-reviewed-artiklar av dem får du gärna peka ut dem. Var det där menat att tas på allvar?

Eddie Vedder
2012-08-15, 20:22
Hur kan man rekommendera att folk ska avstå först och sen föreslå en prospektiv studie? Inte ens de prospektiva kohortstudierna kan ju fullständigt konstatera det och den här studien har ju ännu sämre evidensvärde.

Jag antar att de även led av diabetes i någon form vilket inte framgår av abstraktet.

13.3 procent var diabetiker.

Pinarello
2012-08-16, 07:27
Såvitt jag vet bedriver ingen av dem egen forskning, men om du sett några peer-reviewed-artiklar av dem får du gärna peka ut dem. Var det där menat att tas på allvar?

Jag ber om ursäkt om du har svårt att hantera ironi. Självklart har de där bägge självutnämnda "ät bacon och ägg" hälsoexperterna inte bedrivit någon forskning annat än vad som kan liknas som broscience.

En hög konsumtion av animaliska produkter förfettar våra blodådror och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar - det är känt sedan många år. Om någon hävdar motsatsen hamnar de per automatik i samma fack som de som hävdar att en antropogen global uppvärmning inte existerar. *screwy*

Pinarello
2012-08-16, 07:30
Hur kan man rekommendera att folk ska avstå först och sen föreslå en prospektiv studie? Inte ens de prospektiva kohortstudierna kan ju fullständigt konstatera det och den här studien har ju ännu sämre evidensvärde.

Ja det är mycket upprörande!

AronP
2012-08-16, 07:32
Rekommenderar följande:
http://tranastyrka.se/ar-for-mycket-agg-farligt-for-halsan/

Man kompenserar inte för fysiskt aktivitet är väl främsta bristen.

Zorgus
2012-08-16, 09:12
Jag ber om ursäkt om du har svårt att hantera ironi. Självklart har de där bägge självutnämnda "ät bacon och ägg" hälsoexperterna inte bedrivit någon forskning annat än vad som kan liknas som broscience.

En hög konsumtion av animaliska produkter förfettar våra blodådror och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar - det är känt sedan många år. Om någon hävdar motsatsen hamnar de per automatik i samma fack som de som hävdar att en antropogen global uppvärmning inte existerar. *screwy*

Ironin var trots allt ganska svårspottad, annars är jag ett stort fan av ironi, och gärna även sarkasm. Nåväl, vi är överens där i alla fall.

Njae, är det så självklart att det just är den faktorn? I kombination med ett stillasittande liv, övervikt och rökning, så ja, men enbart animaliskt intag? Jag tror vi inte sett det slutliga svaret där.

Om AGW vet jag faktiskt inte vad jag ska tro..frågetecknen finns där också, och en del trovärdiga argument på båda sidorna, men låt oss lämna den frågan i denna tråden :)

FredO
2012-08-16, 18:27
Kritisk granskning av "äggstudien" i två delar:

http://graemethomasonline.com/egg-yolks-dangerous-smoking-flawed-science/

http://graemethomasonline.com/egg-yolk-and-carotid-plaque-no-diet-association/

Fråga mig inte om det är bra eller inte, eller vem Graeme Thomas är.. ;)

Eddie Vedder
2012-08-17, 05:32
En hög konsumtion av animaliska produkter förfettar våra blodådror och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar - det är känt sedan många år. *

Ja om man äter sig fet på det. Annars låter det mest som någon vegetarianpropaganda. Och ett så där förenklat uttalande ligger på samma nivå som de du pratar illa om. Det är inte så enkelt.

tjing
2012-08-17, 09:56
ja om man äter sig fet på det.

+1

Bozar
2012-08-17, 10:34
Jag ber om ursäkt om du har svårt att hantera ironi. Självklart har de där bägge självutnämnda "ät bacon och ägg" hälsoexperterna inte bedrivit någon forskning annat än vad som kan liknas som broscience.

En hög konsumtion av animaliska produkter förfettar våra blodådror och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar - det är känt sedan många år. Om någon hävdar motsatsen hamnar de per automatik i samma fack som de som hävdar att en antropogen global uppvärmning inte existerar. *screwy*

Läser du omfattande reviews över riskfaktorerna så skulle du se att kolesterol är bland de riskfaktorer med osäkrast och minst ökning av prevalens. Så det är inte alls den sanning som du tror.
Faktum är att det har gjorts en del studier på att se om vegetarianer har mindre risk att få CVD men någon övergripande minskning av risken har man inte kunnat observera.

tjing
2012-08-17, 10:36
Kan vi gissa att övervikt och metabola störningar p g a övervikt helt enkelt är ett problem i sammanhanget.

stafh
2012-08-17, 11:27
Jag antar att de även led av diabetes i någon form vilket inte framgår av abstraktet.

"Egg-yolk years remained a significant predictor of carotid plaque area after adjustment for sex, total cholesterol, pack-years of smoking, systolic blood pressure, diabetes and body mass index. (Age is incorporated into pack-years and egg-yolk years)."

Ramrod
2012-08-17, 14:41
Nope!

LillisJ
2012-08-18, 14:53
Farligt eller inte, det är gott! Precis som att potatis och kaffe ska framkalla cancer enligt aftonbladet. :)

Zorgus
2012-08-18, 16:21
När kommer rubriken: "Att leva orsakar cancer" ?

Eddie Vedder
2012-08-18, 16:23
När kommer rubriken: "Att leva orsakar cancer" ?

Det är ju i och för sig den enda faktorn som är en riskfaktor a priori. :d

KalleTeodor
2012-08-19, 16:52
Mina föräldrar börjar givetvis tjata om denna aftonbladet artikel, fan ska man säga åt dem?

tjing
2012-08-19, 17:24
Mina föräldrar börjar givetvis tjata om denna aftonbladet artikel, fan ska man säga åt dem?

Correlation does not imply causation.

Danne
2012-08-19, 21:35
Förmodligen åt dom även äggvitan... varför är inte den skurken *rolleyes*
Eller att dom förmodligen skalade äggen, hudkontakt med äggskal kan nog även vara faktorn.

Langster
2012-08-20, 07:56
"Egg-yolk years remained a significant predictor of carotid plaque area after adjustment for sex, total cholesterol, pack-years of smoking, systolic blood pressure, diabetes and body mass index. (Age is incorporated into pack-years and egg-yolk years)."

De som hade flest "äggule-år" var föga förvånande även äldst. Att bli gammal har sina bieffekter.