handdator

Visa fullständig version : Inköpslista gym


Bizarro
2012-08-14, 10:46
Tjena kolo! Har ett lite halvfattigt lokalgym som "jag" tänkte rusta upp.
Vänder mig där med hit för att se om jag missat något på min redskapslista.
Syftet med redskapen är att kunna utföra alla basövningar mestadels, känner inte så stort behov av en cablemaskin eller dylikt.

-Power rack/cage för knäböj osv
-Justerbar bänk + skivstångsställ
-Skivstång + gummivikter eller dyl.
-Ställbara hantlar + vikter

Det är vad jag har kommit på hittills, det borde väl vara dugligt för knäböj/bänk/militärpress och lite till?
Dock lite osäker på vad jag ska köpa för vikter osv.

Kom gärna med förslag på vikter eller andra redskap jag kan ha missat.

Budget är väl så billigt som möjligt.

Tack på förhand!

Ett Orm
2012-08-14, 10:51
Mattor att köra crunch mm på. Ev lite virke och gummimatta till marklyft. Speglar. Några gummiband kanske. fet stereo.

Valek
2012-08-14, 10:58
Chinsräcke är ju ett måste. Helst med iaf 1m fritt ovanför stången med.

Bizarro
2012-08-14, 11:04
Mattor att köra crunch mm på. Ev lite virke och gummimatta till marklyft. Speglar. Några gummiband kanske. fet stereo.
Mattor finns, speglar går att ordna, stereo hade varit nice men tror jag kör på earplugs istället så slipper grannarna tjöta :)

Chinsräcke är ju ett måste. Helst med iaf 1m fritt ovanför stången med.
Menar du en meter över chinstången? Hur fungerar såna där man sätter upp i dörröppningen typ?
För dom är ju ganska billiga annars.

Arne Persson
2012-08-14, 11:28
Tjena kolo! Har ett lite halvfattigt lokalgym som "jag" tänkte rusta upp.
Vänder mig där med hit för att se om jag missat något på min redskapslista.
Syftet med redskapen är att kunna utföra alla basövningar mestadels, känner inte så stort behov av en cablemaskin eller dylikt.

-Power rack/cage för knäböj osv
-Justerbar bänk + skivstångsställ
-Skivstång + gummivikter eller dyl.
-Ställbara hantlar + vikter

Det är vad jag har kommit på hittills, det borde väl vara dugligt för knäböj/bänk/militärpress och lite till?
Dock lite osäker på vad jag ska köpa för vikter osv.

Kom gärna med förslag på vikter eller andra redskap jag kan ha missat.

Budget är väl så billigt som möjligt.

Tack på förhand!

PM:a gärna mig. Utrusta gym har varit mitt yrke i snart 25 år.:)

Kalliban
2012-08-14, 11:28
Är de mattorna som finns OK att släppa vikter på? Annars kanske en sån där extra matta på kanske 2x2m (en sån som sats har på de flesta av sina anläggningar) vore på sin plats.

Bizarro
2012-08-14, 15:14
PM:a gärna mig. Utrusta gym har varit mitt yrke i snart 25 år.:)

Tror det skall ligga i din inkorg nu :)

Marcuslevin
2012-08-14, 15:41
Nu kan inte jag något om vad saker och ting faktiskt kostar, men skriv en budget så att folk vet vad som borde prioriteras kanske :)

Bizarro
2012-08-14, 17:37
Nu kan inte jag något om vad saker och ting faktiskt kostar, men skriv en budget så att folk vet vad som borde prioriteras kanske :)

Grejen är den att det inte finns någon budget, utan själva budgeten är att det ska vara så billigt som möjligt ^^
Vad som bör prioriteras är det viktigaste helt enkelt, känner inget behov för en dyr kabelmaskin för endast ett par isoleringsövningar, så var mer ute efter vilka hantlar jag ska köpa och mattor eller dylikt som jag redan fått tips om :)

Kanske inte är något mer än det jag skrev + chinsräcke och några tjockare mattor som behövs egentligen?

Ladugårdsdörr
2012-08-14, 18:46
En rejäl fast bänk kan vara bra, justerbara kan ibland vara lite vingliga i bottenläget och då blir inte bänkpressen trevlig.

z_bumbi
2012-08-14, 18:53
Vilken är målgruppen?

Ett Orm
2012-08-14, 19:58
Det enda jag kommer på i maskinväg som saknas är ett latsdrag och en lutande bänk för hyperextentions mm
I drömhemmagymmet står det även en cabelcross... men då slutar det vara billigt.

Bizarro
2012-08-15, 09:20
Vilken är målgruppen?

Ingen speciell, men för tillfället ser gymmet ut som ett dagis med några motionscyklar i princip så vill ändra på det så man faktiskt kan träna där nere :)

Det enda jag kommer på i maskinväg som saknas är ett latsdrag och en lutande bänk för hyperextentions mm
I drömhemmagymmet står det även en cabelcross... men då slutar det vara billigt.

Hmm, jo latsdragsmöjlighet hade man ju velat ha också. Har för mig att det fanns någon power rack med den funktionen som man kunde köpa, kanske är något.

Cabelcross står isf sist på önskelistan då både utrymmet och budgeten är begränsad.
Fast är nog mer ute efter basövningar och inte så mycket isoleringsövningar ändå :)

Valek
2012-08-15, 11:28
Menar du en meter över chinstången? Hur fungerar såna där man sätter upp i dörröppningen typ?
För dom är ju ganska billiga annars.

Tycker de stängerna är för smala.
Finns ordentliga som inte är så dyra, annars är det bara till att bygga själv ;)

Är det högt i tak eller är det standardhöjd?
Finns massa bra övningar som man kan göra med bara ett chinsräcke. Inte enbart chins :cool: