handdator

Visa fullständig version : Ersättning för övningar


Tigermachine
2012-08-13, 17:24
Hej!

Jag är ny här på Kolozzeum så jag ber om ursäkt om jag startat en tråd som kanske redan finns, men jag försökte söka efter en liknande, men hittade ingen. Om det finns en så länka mig gärna den:em:.

Jag ska börja träna seriöst nu och jag tänker använda z_bumbis schema:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Problemet är bara att jag tränar hemma och har endast:
en hantel med max 10 kg
en hantel på 1,5 kg

Så jag skulle därmed be om lite hjälp att komma på kreativa lösningar på hur man ska öka vikt och andra övningar som tränar samma muskelgrupper.

Exempel:
Istället för bänkpress gör jag armhävningar med väska på ryggen och fyller väskan med mina hantlar och möjligtvis fyllda vattenflaskor. Kan även sätta mina ben på soffa, stol eller bord.

Skulle gärna uppskatta hjälp med detta och tackar på förhand:)

deadich
2012-08-13, 17:43
Du får köpa en skivstång med ett gäng vikter till. Det där kommer inte räcka. Visst kan du göra krångliga lösningar för vissa övningar, exempelvis armhävningar med rygga men hur ska du öka vikten i axelpress t.ex.? benträningen? vikter i en ryggsäck så tippar du ju bakåt. även när du kör armhävningar så kommer det antagligen bli väldigt tungt i ryggen till slut. osv. Så köp en stång så fort som möjligt, då kan du köra mer eller mindre allt. Tills dess så kan du iaf köra detta:

armhävningar viktade eller oviktade
axelpress med dina hantlar
err, hantelrodd men det blir antagligen sjukt lätt. kan du hitta någonstans att köra pullups så är det mkt bättre
samna som rodden
knäböj, oviktade, med hantlar och med t.ex. en kvast eller något på axlarna som du hänger påsar med någon form utav vikt i.
situps, oviktade eller någon sorts vikt
vanliga ryggresningar.


Men som sagt, fixa ett gymkort eller köp stång, och gärna bänk.

Spartansk
2012-08-13, 17:47
Du får köpa en skivstång med ett gäng vikter till. Det där kommer inte räcka.

Jodå. Lite krångligt, men det går.

Om vikten är för liten för din hantel, knyt fast vatten- eller sandfyllda petflaskor i den.

Bänkpress: Lägg dig på rygg på en bänk och gör hantelpress med en arm i taget.
Axelpress: Kör en arm i taget.
Sittande rodd: Kör hantelrodd på bänk.
Latsdrag: Hitta en bra trädgren och kör chins.
Benpress: Kör enbenta knäböj.
Lårcurl: Knyt fast hanteln på vaden och lägg dig på mage och curla benet.

Tigermachine
2012-08-13, 17:53
Du får köpa en skivstång med ett gäng vikter till. Det där kommer inte räcka.

Varför skulle det inte räcka? Det är ju bara att hitta på andra saker att ha som vikter. Exempelvis om jag ska köra knäböj kan jag göra det tyngre genom att göra det på ett ben, fylla ryggsäcken uppemot 20 kg eller ha en kompis på min rygg. Knäböj på ett ben med kompis på c:a 70 kg på ryggen kommer antagligen ta väldigt lång tid att komma upp i.

deadich
2012-08-13, 18:00
Varför skulle det inte räcka? Det är ju bara att hitta på andra saker att ha som vikter. Exempelvis om jag ska köra knäböj kan jag göra det tyngre genom att göra det på ett ben, fylla ryggsäcken uppemot 20 kg eller ha en kompis på min rygg. Knäböj på ett ben med kompis på c:a 70 kg på ryggen kommer antagligen ta väldigt lång tid att komma upp i.

Ska du tejpa fast mjölpaket på hanteln när du ska köra axelpress eller? Och jag har väldigt svårt att se hur du ska göra för att kunna träna lats bra. Det är en mycket stark muskel, 10kg hantelrodd räcker inte länge.

Stor respekt till dig dock om du faktiskt lyckas få bra resultat genom att träna sådär. Inte många som lyckas med det.

Tigermachine
2012-08-13, 18:25
Tack så mycket för hjälpen!:-) Det blir nog bra.

Kan man ersätta ryggresningarna med något dock? Marklyft kanske? Kan den ersätta ryggresningar och hur tungt måste det vara? Jag tror jag kan skaffa upp emot 40 kg om jag använder en låda med böcker med ryggsäck ovanpå.

Spartansk
2012-08-13, 18:27
Kan man ersätta ryggresningarna med något dock? Marklyft kanske? Kan den ersätta ryggresningar och hur tungt måste det vara? Jag tror jag kan skaffa upp emot 40 kg om jag använder en låda med böcker med ryggsäck ovanpå.

Ja, men marklyft kräver duktigt mycket vikt, även för en nybörjare. Det är inte helt ovanligt att nybörjare lyfter 100 kg i den övningen. Troligvis är 40 kg för lite, iaf om ett par månader.