handdator

Visa fullständig version : Mitt ogenomtänkta schema


balder
2004-02-02, 14:21
Hej, jag är en pojk på 19 år som går till gymmet tre gånger per vecka. Jag har tränat i snart två år och är med andra ord ingen expert på styrketräning. Under dessa 2 år har jag haft ett par olika "träningsscheman" som jag följt. Senaste halvåret har mitt schema sett ut som följer:

(Dag 1) Bröst/Triceps/Axlar

3 set Bänkpress
2 Lutande bänkpress
1 Dips
3 Push downs
3 Liggande tricepspress
3 Stående militärpress i maskin

(Dag 2) Rygg/Biceps/Underarmar

3 Latsdrag med brett grepp
3 Latsdrag med v-handtag
3 Hantelrodd
3 Rak skivstångscurl
3 Stående hantelcurl
3 Omvänd stående curl med skivstång

(Dag 3) Ben/Vader

3 Knäböj i smithen
3 Benpress
3 Stående vadpress i maskin
3 45 graders vadpress i benpressmaskin


Varför jag kört exakt dessa övningar vet jag egentligen inte. Det finns inte så mycket tanke bakom detta och därför antar jag att det är ett ganska dåligt upplägg. Mitt mål har kort och gott varit att bygga muskler och jag har inte tänkt så mycket på symetrin.

Kan lägga till att uppvärmningssetten inte är inräknade. Jag brukar värma upp nått sätt på varje muskelgrupp. Brukar köra 4-8 reps på de flesta övningar ungefär. Det kan variera lite från gång till gång.

Summan av kardemumman är att jag behöver hjälp med förändring av mitt schema!

z_bumbi
2004-02-02, 14:38
Dag 1 Kör axlar innan triceps och lägg gärna till någon övning till för axlarna. Triceps hjälper ju till i axelpressen och är triceps redan trött orkar du mindre.

Dag 3. Om du kan få hjälp så lär dig köra knäböj med fri stång, kräver iofs att du har något powerrack eller liknande om du ska köra slut på musklerna på ett säkert sätt.
Båda vadövningarna är väldigt lika vad gäller muskelpåverkan så det kanske inte behövs två olika, iofs har jag sällan sett någon med för stora vader. :D

Nex
2004-02-02, 15:19
Jag kör oxo tre gånger i veckan, fast brukar lägga vadpressen utanför bendagen.

För mig brukar benövningarna (och då främst benpressen iom att den främst belastar en sån stor muskel som quadriceps) ta så mycket kräm att jag inte har kvar mycket energi för att köra vader ordentligt.

Jag tycker alltså att jag pallar att köra vadsmith hårdare på typ en arm/axeldag än på samma dag/pass som resten av benen.

balder
2004-02-02, 15:41
ok, tack för tipsen, nu bär det av till gymmet för ett benpass. Ska testa böj med fri stång då :thumbup:

balder
2004-02-02, 19:09
Originally posted by z_bumbi
Dag 1 Kör axlar innan triceps och lägg gärna till någon övning till för axlarna.

Mm, jag måste nog köra lite mer axlar känner jag också! Nån som har något förslag på övning som skulle komplettera bra?

balder
2004-02-04, 19:59
körde lite Stående hantellyft åt sidan.. är det en bra axelövning?

z_bumbi
2004-02-04, 20:05
Originally posted by balder
körde lite Stående hantellyft åt sidan.. är det en bra axelövning?

Ja. Kolla under best of kolozzeum så hittar du en hel tråd om den övnigen. :)

Kör gärna något för baksidan också.

balder
2004-02-04, 23:32
grejt!!