handdator

Visa fullständig version : Tävla på 5km!


Shpendi
2012-08-13, 10:51
Hej! Jag ska tävla mot en polare den 25e på 5km. För nuvarandet springer jag det på ca 26min, vilket är ganska dåligt. Mitt mål är att sänka tiden till 24mins tills dess. Min fråga är hur bör jag lägga upp träningen dessa sista dagar samt vad ska jag äta för att prestera optimalt på tävlingen?

Morty
2012-08-13, 10:53
Det är såklart för kort med tid för att göra något ordentligt. Men kör 4*4-intervaller enligt detta:

1XDsRNeVynk

De är väldigt effektiva, men jobbiga.

Gpajpen
2012-08-13, 11:24
Vill du bli bra på 5km så tränar du på 5km. Alldeles för kort tid för att komplettera med annat. Bara vässa tiden från gång till gång. Se till att ha vilat ordentligt precis innan tävlingen.

Andra frågan: http://www.uppladdningen.nu/

Everest
2012-08-13, 11:38
Att maxa flera 5km-rundor med bara 12 dagar kvar är ingen bra idé. Kör hårda intervaller istället av olika slag med en längd mellan 200-1000m.

Kostuppladdning behövs inte alls, personligen hade jag föredragit att känna mig lätt på tävlingsdagen för ett såpass kort lopp.

Shpendi
2012-08-21, 10:22
Kört intervallträning nu ett par dagar och sänkt tiden till 24min32sek, vilket jag e väldigt nöjd med!(och detta med deff-diet).

Har nu en fråga till, hur mångar dagar innan tävlingstillfället tycker ni att jag bör vila? Tänkte springa idag(tisdag) och tävla på lör men är lite rädd att jag kmr tappa den kondisen jag byggt upp?

Everest
2012-08-21, 10:24
Kört intervallträning nu ett par dagar och sänkt tiden till 24min32sek, vilket jag e väldigt nöjd med!(och detta med deff-diet).

Har nu en fråga till, hur mångar dagar innan tävlingstillfället tycker ni att jag bör vila? Tänkte springa idag(tisdag) och tävla på lör men är lite rädd att jag kmr tappa den kondisen jag byggt upp?

Aktiv vila, superlätt jogg, promenad, lätt cykling osv brukar vara bra för att inte stelna till.

Shpendi
2012-08-21, 10:26
så inge mer 5km-löpning tills lördag?

spaffen
2012-08-21, 11:33
Var ar loppet? Ska ocksa sprinag ett 5km pa lordag (i Ahus), kanske ses pa startlinjen :)

Tycker inte heller att du ska maxa 5km nagot mer innan lordag.

Tills lordag da kommer jag bara jogga typ 2-3 km latt och kora ca 5 100ingar i strax under tavlingstempo varje dag sen vila fredag.

svenbanan
2012-08-22, 05:50
så inge mer 5km-löpning tills lördag?

Idag (onsdag) kan du spring 5km tycker jag, fast ej max. Du kan springa lugnt 3-4km på torsdag, med lite korta (100-200m) inslag av högre tempo för att inte tappa feelingen. Kortare lugn joggingtur på fredag.

Men allt beror på hur mycket vila du behöver mellan dina pass. Det kan bara du svara på. Du ska inte vara trött alls på lördag!!!

svenbanan
2012-08-22, 05:56
Var ar loppet? Ska ocksa sprinag ett 5km pa lordag (i Ahus), kanske ses pa startlinjen :)

Tycker inte heller att du ska maxa 5km nagot mer innan lordag.

Tills lordag da kommer jag bara jogga typ 2-3 km latt och kora ca 5 100ingar i strax under tavlingstempo varje dag sen vila fredag.

Bra ide.

Shpendi
2012-08-22, 11:30
Var ar loppet? Ska ocksa sprinag ett 5km pa lordag (i Ahus), kanske ses pa startlinjen :)

Tycker inte heller att du ska maxa 5km nagot mer innan lordag.

Tills lordag da kommer jag bara jogga typ 2-3 km latt och kora ca 5 100ingar i strax under tavlingstempo varje dag sen vila fredag.

Hehe, ska springa vid Bulltofta(Malmö). Jo jag tänkte också köra ngt intervall kanske imrgn(Torsdag) på 2,5 kmrundan som finns där. Tror nog att jag kan klara av 24mins flat på tävlingen ;)

Torwald
2012-08-22, 11:42
Mest effektiva sättet att bli snabbare över en 2veckorsperiod måste väl vara att dumpa 2kg kroppsvikt?