handdator

Visa fullständig version : när träna?


Speedy
2004-02-02, 13:58
hej jag har nu bestämt mig för att börja satsa på boxning rejält!

och kännar att jag int hinner återhämta mig riktigt som et är nu

nu tränar jag så här:

Mån:Ben,triceps
Tis:box
ons:rygg.biceps
tors:box
fre:bröst,axlar

jag vill gärna vara ledig på helgen då jag har mycket att göra då och har lite svårt för att hinna träna.

min fundering är nu att börja köra styrka innen eller efter boxningen tror ni detta kommer att ge mig massa? under träningen har vi hårda pass med armhävningar och situps som jag inte kan genomföra fullt ut än...ger dessa övningar massa eller bara styrka och uthållighet?

detta låter kanske flumigt men men? har tänkt att köra typ fyra pass boxning nu men två dagar typ bara säck och styrka.

vill gå ner i fett och få fram "rutorna" det är prio 1 men även få mer muskler över hela kroppen främst över bröstet.

mycket tacksma för snabb hjälp!

z_bumbi
2004-02-02, 14:31
Originally posted by Speedy
min fundering är nu att börja köra styrka innen eller efter boxningen tror ni detta kommer att ge mig massa? under träningen har vi hårda pass med armhävningar och situps som jag inte kan genomföra fullt ut än...ger dessa övningar massa eller bara styrka och uthållighet?

detta låter kanske flumigt men men? har tänkt att köra typ fyra pass boxning nu men två dagar typ bara säck och styrka.


Jag skulle köra styrkan efter boxningen, du offrar en del vad gäller muskelutvecklingen men det är nog svårt att boxas om man styrketränat innan.

Senare när du delar upp det på fyra dagar med styrka/säck på två dagar så skulle jag även då köra säck innan styrkan men hålla ner säckdelen i längd. Jag antar att du ska köra kroppen på två dagar då?

Trollet11
2004-02-02, 15:52
Eftersom hypertrofi innebär att muskelcellerna blir större, och hypertrofi kommer ur överbelastning av musklerna dvs det vi strävar efter på gymmet. Så kommer övningarna du utför på boxningen bara ge dig "massa" ifall du överbelastar musklerna
så dom tvingas växa. Armhävningar kommer inte ge dig nån markant "massa" iom den minimala överbelastningen.
Det handlar snarare om teknik och kondition efter ett tag.
:eek:

Player
2004-02-02, 16:23
Är du ute efter att bli vältränad genom boxningsträning eller vill du bli duktig i boxning? Detta är två helt skillda saker. Jag har själv tränat boxning i ca 2.5 år och har gått ett gäng matcher och så. Om du vill bli duktig i boxning bör du förlita dig på boxningstränare som är experterna på sitt område, tekniken är utan tvekan det viktigaste. Bara genom att lära sig slå slagen rätt så slår du fruktansvärt mycket hårdare och effektivare.

Om du prioriterar boxningen så bör du träna styrketräning efter boxningen.
Jag tycker att du bör dra ned på styrketräningen till två dagar i veckan med enbart basövningar för att ha kraft över till boxningen.

Lycka till!

Speedy
2004-02-02, 17:39
jag vill bli bra i boxning men vill/måste omfördela några kilo från fett till muskler om det ska gå.

jag hade tänkt träna typ

mån:säck styrka
tis.box
ons:vila
tors:box
fre:säck,styrka

Vilka övningar ska jag köra? vilka muskelgrupper?

Har bara typ stång och hantlar samt ett två såna "hemgym" i boxningslokalen så det är det jag har att röra mig med.

player du verkar ju vara insatt vad tror du?

alla är mycket välkomna med sina åskiter.

Shadow Warrior
2004-02-02, 18:12
Originally posted by Speedy
hej jag har nu bestämt mig för att börja satsa på boxning rejält!

och kännar att jag int hinner återhämta mig riktigt som et är nu

nu tränar jag så här:

Mån:Ben,triceps
Tis:box
ons:rygg.biceps
tors:box
fre:bröst,axlar

jag vill gärna vara ledig på helgen då jag har mycket att göra då och har lite svårt för att hinna träna.

min fundering är nu att börja köra styrka innen eller efter boxningen tror ni detta kommer att ge mig massa? under träningen har vi hårda pass med armhävningar och situps som jag inte kan genomföra fullt ut än...ger dessa övningar massa eller bara styrka och uthållighet?

detta låter kanske flumigt men men? har tänkt att köra typ fyra pass boxning nu men två dagar typ bara säck och styrka.

vill gå ner i fett och få fram "rutorna" det är prio 1 men även få mer muskler över hela kroppen främst över bröstet.

mycket tacksma för snabb hjälp!

Om du ska sattsa på boxningen så borde du sattsa på att bygga styrka som gör dej starkare i boxningen med.

Därför bör du sattsa på tunga explosiva basövningar och inte bry dej så mycket åt detalj träning som ändå inte ger mycket.

/Shadow Warrior

Speedy
2004-02-04, 20:00
Är det någon som har några tips på hur man kan lägga upp träningen när det gäller två dagar och bara typ basövningar

har inte mycket utrustning typ hantel stång och lite sånt plock

vilka övningar? hur många set? reps? för styrka och massa.:confused:

Shadow Warrior
2004-02-04, 20:31
Här har du en explosivt tränings rutin väl lämpad frö boxning, kompletera givetvis med uthållighets träning på alla möjliga sätt.

Träning 1
Explosiva Knäböj 1x8* 3x10 (gå upp på tårna i varje repetion, stanna till i bottenläget innan du accelererar upp)
Skivstångsrodd 2x5* 3x5
Lutande Hantelpressar 2x5* 3x5

Träning 2
Knäböj 2x5* 3x5
Enhands Snatch med hantel 1x3* 2x1* 4-5x1 (eller explosiva High Pulls om du tycker snatch är för komplicerat)
Enhandspress med hantel 2x5* 3x5

/Shadow Warrior

Speedy
2004-02-05, 11:39
hur utför man en "snatch" ??? och enarmspress? undrar bara varför?

tack så mycket för hjälpen :D

ska börja med det denna veckan då...men knäböj två dagar varför?

Shadow Warrior
2004-02-05, 11:48
Originally posted by Speedy
hur utför man en "snatch" ??? och enarmspress? undrar bara varför?

tack så mycket för hjälpen :D

ska börja med det denna veckan då...men knäböj två dagar varför?

Snatch är när du accelererar en vikt från golvet tills du har den på raka armar, enhands hantelsnatch brukar jag köra ifrån knähöjd, det tar förbannat bra på erector spinae, traps, och axlar. Traditionellt sett brukar man dock köra denna övning med skivstång antingen accelererar man den direkt över huvudet eller så gör man OL varianten då man knäböjjer man under stången och gör en over head squat.

Enarmspress är när du pressar men en hand, är inte det ganska uppernbart? Denna övning bör givetvis göras med en hantel.

Notera att alla enhands övningar bygger "core strenght" på ett sätt som vanliga övningar inte gör, perfekt för dej som boxas, för du slår väl ändå inte med båda armarna samtidigt?

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 11:53
Speedy: Ingen av övningarna förutom vanlig knäböj och skivstångsrodd är lämplig att lära sig på egen hand.

Att köra böj och sen gå upp på tårna i topläget låter livsfarligt, knäna lär inte gilla det i alla fall.

Kör normal övningar tills du har vant kroppen vid träningen och tills du har hittat någon som kan lära dig det lite mer explosiva övningar. Se då till att den personen vet vad den sysslar med och börjar med mer vettiga övningar.

Shadow Warrior
2004-02-05, 11:56
Knäböj är en mycket bra övning för HELA kroppen och genom att köra tungt med vanligt utförande den ena gången och explosivt den andra gången kommer du få båda fördelarna, delvis explosivitet OCH styrka, precis vad du behöver! Samma med snatch och enhands press som tillsammans också bygger explosivitet och styrka.

För enhands snatch rekomenderar jag att du börjar på 10kg så att du får in tekniken, tids nog kommer du komma över den vikt du kan hantelpressa, man ska dock alltid kunna hålla topppossitionen, när man kommer upp emot 30kg är det dock bra om man hälper till med den andra handen när man sänker ner hanteln till axeln, dom tunga repsen för alltid utföras som singlar.

När du först börjar med explosiva knäböj så kör väldigt lätt till en början, det ska gå fort men det krävs att man gå långsamt frammåt så man inte nöter på ryggen i onödan, explosiviteten är som sagt poängen med det hela.

I dom vanlig knäböjjer kör du givevis tung och minst till parallelt läge, fulla knäböj är att rekomendera.

Vill du läsa mer om denna sorts träning rekomenderar jag att du beställer boken Dinosaurtraining ifrån www.brookskubik.com
Du kan även läsa på http://pub26.ezboard.com/boldschoolstrengthtraining70757
Du finner säkert något intressant där.

Lycka Till!

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 12:00
Originally posted by z_bumbi
Speedy: Ingen av övningarna förutom vanlig knäböj och skivstångsrodd är lämplig att lära sig på egen hand.

Att köra böj och sen gå upp på tårna i topläget låter livsfarligt, knäna lär inte gilla det i alla fall.

Kör normal övningar tills du har vant kroppen vid träningen och tills du har hittat någon som kan lära dig det lite mer explosiva övningar. Se då till att den personen vet vad den sysslar med och börjar med mer vettiga övningar.

Det är explosiva lätta knäböj vi snackar om här! Och givetvis ska han köra lätt till en början och lära sej varje övning.
För övrigt så borde även du Z_bumbi läsa lite artiklar på Old-school och kanske även beställa boken jag länkade till, garanterat bra läsning!

Speciellt bra att lösa FÖR ER ALLA är dom tre "Nuggets" Artiklarna av Brook Kubik på Old-School.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 12:03
Här är länken till den fösta delen utav "Nuggets"
http://pub26.ezboard.com/foldschoolstrengthtraining70757frm3.showMessage?to picID=24.topic

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 12:18
Originally posted by Shadow Warrior


Det är explosiva lätta knäböj vi snackar om här! Och givetvis ska han köra lätt till en början och lära sej varje övning.
För övrigt så borde även du Z_bumbi läsa lite artiklar på Old-school och kanske även beställa boken jag länkade till, garanterat bra läsning!

Speciellt bra att lösa FÖR ER ALLA är dom tre "Nuggets" Artiklarna av Brook Kubik på Old-School.

/Shadow Warrior

Explosiva böjar är ju just böj, inget annat. Grundläggande när det gäller styrketräning är att man har kontroll på vikten och frågan är hur bra kontroll man har om man kör en explosiv böj upp på tå?
Specielt om man inte har tränat så länge så är ju böjen svår nog.

Jag har läst på Old School, började kolla på sådana siter för en 5-6 år sedan. Är det något specielt med dem?
Jag har inte heller brytt mig om boken då jag tycker det inte ger så mycket för normal styrketräning. Vill jag bli explosiv för en idrott eller bara för att det är kul så pratar jag med en tränare för någon idrott eller t ex en tyngdlyftare coh får råd samt instruktioner hur övningarna bör utföras. Att lära sig vissa övningar genom böcker eller hemsidor funkar helt enkelt inte.

Shadow Warrior
2004-02-05, 12:24
Originally posted by z_bumbi


Explosiva böjar är ju just böj, inget annat. Grundläggande när det gäller styrketräning är att man har kontroll på vikten och frågan är hur bra kontroll man har om man kör en explosiv böj upp på tå?
Specielt om man inte har tränat så länge så är ju böjen svår nog.

Jag har läst på Old School, började kolla på sådana siter för en 5-6 år sedan. Är det något specielt med dem?
Jag har inte heller brytt mig om boken då jag tycker det inte ger så mycket för normal styrketräning. Vill jag bli explosiv för en idrott eller bara för att det är kul så pratar jag med en tränare för någon idrott eller t ex en tyngdlyftare coh får råd samt instruktioner hur övningarna bör utföras. Att lära sig vissa övningar genom böcker eller hemsidor funkar helt enkelt inte.

Knäböj är en ytterst lätt övning problemet nybörjare har är vanligtvis att dom inte har vanan att hålla ryggen svankad, skjuta fram bröstet och sen så brukar deras flexibilitet vara något begränsad.

För övrigt så kunnde jag göra en perfekt snatch första gången jag provade, det är bara att agera naturligt och ha ryggen rak/svankad, bröstet ut och böja i höften/benen och inte i korsryggen, precis som i alla andra övningar.

För övrigt så borde du läsa Nuggets som jag länkade till även om du inte tänker "konvertera", Brooks har mycket att bridra med.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 12:32
Shadow Warrior: Att böjen är en lätt övning får stå för dig. Jag har hittils inte träffat på någon som tycker den är lätt att få till nämligen. Visst en hyfsad böj kan många få till men att få till en bra är det få som har gjort.

Vem var det som kollade att du kunde rycka perfekt första gången? Du verkar ju vara en naturlig Ol:are så du kanske ska tävla?

Jag läste nuggets, har läst den eller liknande lista tidigare men just nu fastnade jag på nummer 31.

Player
2004-02-05, 19:10
Originally posted by Speedy
jag vill bli bra i boxning men vill/måste omfördela några kilo från fett till muskler om det ska gå.

jag hade tänkt träna typ

mån:säck styrka
tis.box
ons:vila
tors:box
fre:säck,styrka

Vilka övningar ska jag köra? vilka muskelgrupper?

Har bara typ stång och hantlar samt ett två såna "hemgym" i boxningslokalen så det är det jag har att röra mig med.

player du verkar ju vara insatt vad tror du?

alla är mycket välkomna med sina åskiter.

Jag har tränat i ca 2.5 år i umeå boxningsklubb, gått ett gäng matcher å så. En av tränarna fick år 2003 utmärkelsen som årets tränare (Hussein Guinnes), den andra tränaren (Peter Frånlund) har fått den utmärkelsen något år tidigare. Båda tränarna säger att man som boxare inte bör träna speciellt jättetung styrketräning, det gör dig enbart seg och (självklart) tyngre. Du ska träna explosiv styrka, mellan 3-6 reps på ca 30-40% av 1RM (repition maximum, tror jag, maxvikt). Detta motsvarar då en slagserie, därför ej mer än 5-6 reps. Jag tränade inte styrketräning vid sidan av, det behövs för det mesta inte, men en som jag tränade med som varit juniormästare ett antal gånger kunde vid början av boxningen ta 1.5 gånger sin egen vikt i bänkpress. Detta visade sig enligt honom inte vara till någon fördel, det gör dig enbart segare. Självklart bör din styrketräning vara allsidig, men koncentrera dig på axlar, rygg, mage (uttålig träning här) och armar. Dips och smalbänk är skitbra övningar, armarna nära kroppen för att likna boxningen mer. Eftersom du i boxningen ska ha armarna mot kroppen HELA TIDEN i princip för att kunna skydda dig så är bröstövningar inte speciellt bra. Detta därför att armarna alltid pekar utåt och detta ska du som sagt inte sträna efter. Armarna ska vara som fastlimmade vid kroppen!
Eftersom boxningen i sig tränar uttålighet och kondition så behöver du inte träna detta på gymet, därav explosiviteten.
Om du vill ha bra övningar som du inte behöver massa grejer till så kan jag starkt rekommendera armhävningar med klapp. Speciellt armhävningar med armarna löpande längs kroppen. När detta blir för enkelt, klappa två gånger, sedan testa med klapp bakom ryggen (tufft). En annan bra övning är armhävningar på händerna (upp och ned), tränar axlarna bra.

Vet inte mer vad jag ska skriva, om du vill vara seriös och gå matchern mm så inrikta dig på en viktklass som passar dig! Deffa inte sönder dig till en väldigt lätt klass då detta enbart tar bort krafterna på dig! Hitta din klass, träna för att bli stark med kontroll på vikten!

Något mer? Fråga gärna, vet inte mer vad jag bör skriva...

MVH/ Player

Speedy
2004-02-07, 16:29
Tack för alla svar.



Player du har PM

Billy
2004-02-07, 18:12
När man tränar explosivt, ska det gå fort eller långsamt på den negativa fasen?...

Shadow Warrior
2004-02-07, 18:21
Originally posted by Billy
När man tränar explosivt, ska det gå fort eller långsamt på den negativa fasen?...

När du tränar explosivt gör du ingen ansatts att sakta ner vikten under den negativa delen, beroende på övning givetvis men som exempel: I Snatch och Cleans existerar knappt någon negativ fas eftersom du bara "tar ner" vikten för att återigen accelerera upp den.

I tex explosiva High Pulls så kontrolerar du vikten på vägen ner men du gör inget försök till att sakta ner vikten.

I Knäböj accelerarar du vikten så fort det går (utan att det blir vingligt eller att du börjar fuska) sedan sänks viken kontrolerat som under vanlig strikt träning.

Explosiva knäböj görs väldigt lätt i förhållande till vanliga knäböj så man offrar absolut inte formen för att förflytta mer vikt som man kan göra i fusk curls (inte att förknippa med explosiva curls)

/Shadow Warrior