handdator

Visa fullständig version : Whey 80 vs Gainer Pro


oliveraustin
2012-08-12, 20:05
Hej! Det finns säkert många andra trådar. Men jag vill vara säker på att jag gör mitt val rätt för mig själv.

Jag tänkte ta det som precis efter ett hårt gym pass. (Hur många gånger är rekommenderat att ta produkten?) Jag tänker gå all-in i år och satsa stenhårt på träningen.

Information om mig själv:
17 år.
62 KG
176 CM lång.

Vilket är bäst för mig?

Whey 80 4KG ELLER Gainer Pro 4KG

Vilket tillbehör är bäst för mig?

Kolla under bifogade filer för mer information. Tänkte ta en Shaker och ett annat tillbehör för test.

Tack på förhand!

AronP
2012-08-12, 20:07
Bäst för vad?

oliveraustin
2012-08-12, 20:12
För att gymma på ett gym 3-4 ggr i veckan. Det gör jag för att öka min muskelmassa. För att se mer biff ut. Få ett snabbt resultat.


Bäst för vad?

AronP
2012-08-12, 20:16
Svarar ändå inte på frågan. Ska upp i vikt? Ned? Har du lätt att äta? Kan du äta direkt efter träning? Osv.

Men köp protein så kan du fylla ut med malto sen och skapa en gainer om du har behovet.

oliveraustin
2012-08-12, 20:36
Ledsen för otydligheten.

Jag vill gå upp i vikt fast jag vill bara gå upp i muskelmassa och inte massa fett. Jag har väldigt lätt att äta men svårt att gå upp i vikt.

I min familj så är inte middagarna fasta.Vilket innebär att jag kommer hem efter träning och så jag får fixa allt själv om jag ska ha något speciellt t.ex extra proteinrika middagar. Annars får jag något random som blivit över.


Svarar ändå inte på frågan. Ska upp i vikt? Ned? Har du lätt att äta? Kan du äta direkt efter träning? Osv.

Men köp protein så kan du fylla ut med malto sen och skapa en gainer om du har behovet.

AronP
2012-08-12, 20:39
Mat finns och du kan äta. Kör på protein.

Du har inte svårt att gå upp i vikt, du har svårt att äta om du inte går upp i vikt.

Antingen går du upp snabbt i vikt och lägger mkt fett och muskler, eller långsamt och mindre fett och muskler. Ca 1-15kg per månad är ett mål att sikta på.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 20:47
Gainer pro tycker jag.

AronP
2012-08-12, 20:48
Gainer pro tycker jag.

Varför betala för socker när det finns gratis mat?

oliveraustin
2012-08-12, 20:48
Så vad är effektivast snabbt eller långsamt? Det går väll lika snabbt om jag köper whey 80 och äter mycket välplanerad mat som om jag skulle ta gainer pro? Är inte det ett bättre alternativ. Fortfarande lite förvirrad över vad som är effektivast och bäst.

Annars vilka tillbehör ska jag välja över dem i listan? Är det något annat kosttilskott jag kan behöva när jag tränar?

Mat finns och du kan äta. Kör på protein.

Du har inte svårt att gå upp i vikt, du har svårt att äta om du inte går upp i vikt.

Antingen går du upp snabbt i vikt och lägger mkt fett och muskler, eller långsamt och mindre fett och muskler. Ca 1-15kg per månad är ett mål att sikta på.

oliveraustin
2012-08-12, 20:50
Kan du vara snäll och motivera ditt svar.


Mat finns och du kan äta. Kör på protein.

Du har inte svårt att gå upp i vikt, du har svårt att äta om du inte går upp i vikt.

Antingen går du upp snabbt i vikt och lägger mkt fett och muskler, eller långsamt och mindre fett och muskler. Ca 1-15kg per månad är ett mål att sikta på.

Gainer pro tycker jag.

AronP
2012-08-12, 20:51
Jag är beredd att offra form och anser att ett lite större överskott ska användas.

Protein + mat är bra.

Kreatin kan du prova, tänk på att du går upp i vattenvikt av det.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 20:53
Kan du vara snäll och motivera ditt svar.

Du väger 62, käka massor med mat sen tar du en gainer efter träning. Om du inte går upp i vikt, MER MAT. Gör så tills du väger runt 70 sen därifrån kan du ta nya beslut.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 20:53
Varför betala för socker när det finns gratis mat?

Han väger 62 kilo av en anledning, och det är för att han äter som en mes. Gainer är ett lätt sätt att få i sig mat för en som har svårt att äta.

oliveraustin
2012-08-12, 20:56
Ni skriver två olika saker. Vad kommer jag längst med gå upp till 70kg eller köra på whey? Förvirrad.


Du väger 62, käka massor med mat sen tar du en gainer efter träning. Om du inte går upp i vikt, MER MAT. Gör så tills du väger runt 70 sen därifrån kan du ta nya beslut.

oliveraustin
2012-08-12, 20:59
Ja vet att jag inte ätit så bra men om jag ändrar på det och äter väldigt mycket mat. Skulle jag kunna tjäna på att ta whey 80 istället då? Som Aron rådde mig att göra?


Han väger 62 kilo av en anledning, och det är för att han äter som en mes. Gainer är ett lätt sätt att få i sig mat för en som har svårt att äta.

King Grub
2012-08-12, 21:02
Äter du "väldigt mycket mat" får du säkert allt protein du behöver från maten.

AronP
2012-08-12, 21:02
Han väger 62 kilo av en anledning, och det är för att han äter som en mes. Gainer är ett lätt sätt att få i sig mat för en som har svårt att äta.

Att rekommendera någon att förlita sig på pulver istället för att lära sig äta är korkat.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 21:04
Att rekommendera någon att förlita sig på pulver istället för att lära sig äta är korkat.

Du väger 62, käka massor med mat sen tar du en gainer efter träning. Om du inte går upp i vikt, MER MAT. Gör så tills du väger runt 70 sen därifrån kan du ta nya beslut.

Jag håller med dig fullständigt! Pulver kan inte ersätta något men i samband med massor med mat, så är det en bra grund för någon som varit smal hela livet. Hungern kommer efter ett tag när man börjar gå upp i vikt, och då kan man kasta gainern för man äter tillräckligt ändå utan gainer. Se det som stödhjul :)

Ballt
2012-08-12, 21:04
Herregud, spendera en dag med att läsa på forumet istället för att komma till oss och be dig om hjälp om en sådan sak.

Om du ger det en chans och läser olika låsta trådar osv så kommer du förstå vad hela kost grejjen går ut på.

Fan ta och offra lite tid istället för att andra ska bestämma åt dig!

Jag blir så förbannad, dessa trådar kommer upp flera gånger i veckan.

King Grub
2012-08-12, 21:06
Herregud, spendera en dag med att läsa på forumet istället för att komma till oss och be dig om hjälp om en sådan sak.

Om du ger det en chans och läser olika låsta trådar osv så kommer du förstå vad hela kost grejjen går ut på.

Fan ta och offra lite tid istället för att andra ska bestämma åt dig!

Jag blir så förbannad, dessa trådar kommer upp flera gånger i veckan.

Lugna dig ffs.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 21:08
Herregud, spendera en dag med att läsa på forumet istället för att komma till oss och be dig om hjälp om en sådan sak.

Om du ger det en chans och läser olika låsta trådar osv så kommer du förstå vad hela kost grejjen går ut på.

Fan ta och offra lite tid istället för att andra ska bestämma åt dig!

Jag blir så förbannad, dessa trådar kommer upp flera gånger i veckan.

Tycker personligen det är tämligen kul att svara på såna här trådar. Ser inget fel med att hjälpa en förvirrad nybörjare.

oliveraustin
2012-08-12, 21:08
Kanske för att man är rädd för att göra fel? Om man gör fel i mitt fall så slösar jag pengar på att köpa något jag igentligen inte behövde. Var väldigt tveksam på det här valet. Alla säger ju olika. Den tiden du kritiserade min tråd kunde du gett mig feedback.


Herregud, spendera en dag med att läsa på forumet istället för att komma till oss och be dig om hjälp om en sådan sak.

Om du ger det en chans och läser olika låsta trådar osv så kommer du förstå vad hela kost grejjen går ut på.

Fan ta och offra lite tid istället för att andra ska bestämma åt dig!

Jag blir så förbannad, dessa trådar kommer upp flera gånger i veckan.

Ballt
2012-08-12, 21:13
Kanske för att man är rädd för att göra fel? Om man gör fel i mitt fall så slösar jag pengar på att köpa något jag igentligen inte behövde. Var väldigt tveksam på det här valet. Alla säger ju olika. Den tiden du kritiserade min tråd kunde du gett mig feedback.

Men om du säger att du är "redo att satsa jättehårt" så kan man banne mig börja satsningen med att ta reda på lite om styrketräning, vad man ska äta, hur man ska äta osv.

oliveraustin
2012-08-12, 21:15
Men om du säger att du är "redo att satsa jättehårt" så kan man banne mig börja satsningen med att ta reda på lite om styrketräning, vad man ska äta, hur man ska äta osv.

************* har ett erbjudande som jag tänkte utnyttja idag.

Ballt
2012-08-12, 21:18
************* har ett erbjudande som jag tänkte utnyttja idag.

Okej, men fortfarande så tar det inte så lång tid att söka genom forumet lite snabbt.

blondyz
2012-08-12, 21:44
Kanske för att man är rädd för att göra fel? Om man gör fel i mitt fall så slösar jag pengar på att köpa något jag igentligen inte behövde.

Du "behöver" inget pulver, förutsatt att du äter rätt mat i rätt mängd. Så bor du hemma och får kylen fylld säger jag bara ät på. Har man problem att fylla sitt proteinbehov så är ett proteintillskott lösningen. Har man även problem att fylla sitt kolhydratsintag är gainer ett alternativ.

Fyllot
2012-08-12, 22:03
Häll en skvätt rapsolja i dina proteindrinkar istället.

Kischen
2012-08-12, 22:55
Ca 1-15kg per månad är ett mål att sikta på.

:d

TS, försök att äta mer mat, det är inte långsiktigt att behöva köpa pulver för det. Sakerna du nämner är i princip mat i pulverform, inget annat.

strikt
2012-08-12, 23:04
Inte för att låta så negativ Latissimus dorsi, men kan du inte låta bli Axon fasonerna tills du har koll på saker och ting?

Vad sägs om att hålla dig i bakgrunden tills de med koll har uttalat sig och bli mer självlärd på kuppen.

Blir ju lite humor när du ger vissa råd, som denna gainer t.ex. Inte för att det är dåligt att ge råd, men vad sägs om att kriga på några år och få lite mer erfarenhet av Monsterpass, och supersets och dieta på flera olika sätt osv samt en större förståelse av allt inom träning/kost med mera.


Aja, vill inte attackera osv så hoppas du inte tar illa upp!

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 23:19
Inte för att låta så negativ Latissimus dorsi, men kan du inte låta bli Axon fasonerna tills du har koll på saker och ting?

Vad sägs om att hålla dig i bakgrunden tills de med koll har uttalat sig och bli mer självlärd på kuppen.

Blir ju lite humor när du ger vissa råd, som denna gainer t.ex. Inte för att det är dåligt att ge råd, men vad sägs om att kriga på några år och få lite mer erfarenhet av Monsterpass, och supersets och dieta på flera olika sätt osv samt en större förståelse av allt inom träning/kost med mera.


Aja, vill inte attackera osv så hoppas du inte tar illa upp!

Jag anser att en gainer är välbehövd för TS debattör Strikt ifall man väger 62 kilo. Du väljer att skriva mycket, men utan någon slags substans eller relevans. Tycker synd om dig som slösat 30 sekunder av ditt liv på det meningslösa inlägget.

Jag påstår att en gainer behövs för att; det finns en anledning till att TS väger 62 pannor. Han äter inte tillräckligt. Om TS väljer att äta mer och oftare och kombinerar med en gainer efter träningen så blir det ingen tvivel om saken att grejer kommer börja hända.

Här kanske du tycker debattör Strikt att en proteinshake skulle passa lika bra som en gainer efter träningen, men det skulle inte jag våga påstå. Dom där 350 kalorierna är oftast skillnad mellan ett överskott och ett underskott för en stackars undernärd pojke som TS.

Sedan vill jag gå vidare med att om man får i sig 2300 kalorier enligt tallriksmodellen, så är det så att man faktiskt med råge fyller ut sitt dagliga proteinbehov. Så varför slösa pengar på dyrt extra protein, när en gainer ger protein och kalorier.

Summering: Överskott är viktigt, utan ett överskott händer inte mycket. Gainer bidrar till att ge ett överskott. Protein fyller inte samma funktion.
Gainer är alltså det bättre valet.
Tack och hej.

WHITEFOLKS
2012-08-12, 23:23
Nej gainer är inte det bättre valet.

Han kan köpa vassle och sen gå till affären och köpa ett par kilo socker billigt om han nu vill få i sig de extra kalorierna. Det är billigare så.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 23:26
Nej gainer är inte det bättre valet.

Han kan köpa vassle och sen gå till affären och köpa ett par kilo socker billigt om han nu vill få i sig de extra kalorierna. Det är billigare så.


Tror priset ligget ganska lika på gainer och protein. Och hur praktiskt är det att käka massor med socker. Jag må vara intellektuellt underprivilegierad men tänk logiskt nu, vad är lättast och smidigast.

WHITEFOLKS
2012-08-12, 23:31
Priset ligger ganska lika? Hur tänker du nu?

strikt
2012-08-12, 23:36
Lättast är en påse godis varje dag tills man märker att något händer på vågen.

hur svårt är det för ungdomar i dag att käka 100 gram choklad, eller någon kanelbulle extra varje dag?

Vill man gå upp i vikt och har svårt att äta så är det jobbigt att dricka gainers också.

Men ja, skulle äta större frukost och någon extra macka med ost varje dag (kvällsfika) mest för att det känns trevligare med ostmacka och mjölk än att äta 2-300 gram godis varje dag.
30 pack rågkakor är inte helt fel att ha hemma. 80 kcal per bröd, ~50 kcal för smör, ~40 kcal per ostskiva ifall man inte har småttingar på mackan.

Oboy och ostmackor är kungen av bulk annars!

Näe, köpa gainer och hålla på med tråkiga pulversaker för att gå upp i vikt känns onödigt i min bok.
Mat/godis är mycket godare och roligare att äta än en tråkig gainer.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 23:40
Lättast är en påse godis varje dag tills man märker att något händer på vågen.

hur svårt är det för ungdomar i dag att käka 100 gram choklad, eller någon kanelbulle extra varje dag?

Vill man gå upp i vikt och har svårt att äta så är det jobbigt att dricka gainers också.

Men ja, skulle äta större frukost och någon extra macka med ost varje dag (kvällsfika) mest för att det känns trevligare med ostmacka och mjölk än att äta 2-300 gram godis varje dag.
30 pack rågkakor är inte helt fel att ha hemma. 80 kcal per bröd, ~50 kcal för smör, ~40 kcal per ostskiva ifall man inte har småttingar på mackan.

Oboy och ostmackor är kungen av bulk annars!

Näe, köpa gainer och hålla på med tråkiga pulversaker för att gå upp i vikt känns onödigt i min bok.
Mat/godis är mycket godare och roligare att äta än en tråkig gainer.


Hur proteinrikt är en påse godis? OK att fylla ut med ibland, inget mer.
En bra frukost bör vara en standard.
Mat är svårt att få i sig när man är smal, kroppen har inte samma hungerbehov som en med normalvikt. En gainer är ett lätt smidigt och bra sätt att lägga sig själv på ett överskott. Enda nackdelen? Det är dyrt.

strikt
2012-08-12, 23:50
Nu vet vi dock inte hur mycket protein TS får i sig. Men får väl hoppas på att han åtminstånde får i sig minst 1 gram per kg.

TS borde ägna en vecka eller två på att kolla hur hans matintag ser ut och hur mycket protein han får i sig per dag. Är det så att han får mindre än 1-1.5 gram per kg i sig, så är det väl proteinshakes jag skulle rekomendera, eftersom det är billigare alternativ om nu inte ekonomin tillåter att äta mer mat varje dag.

Om TS bor i en familj som inte behöver snåla på maten hemma så kan han ju försöka få upp proteinbehovet via maten endast.

Mer kyckling & mer kvarg osv.

Eller vill man bulka och få massa överskott i sig. FEST VID GODISHYLLAN! Självklart lägger man sig på minst 1.5 gram protein per kg även vid FEST!

strikt
2012-08-12, 23:56
Själv tycker jag dock inte TS ska börja räkna kcal/protein osv.

Ät massa mat, drick massa mjölk (ifall du nu tål det) och träna hårt och för att det är kul.

Pillandet med allt räknande kan man spara till den dagen man vill ta det vidare en nivå. Börja med att få en grund TS, behöver ju inte börja räkna och leka kalkylator redan nu.

Ett bra tipps är väl att försöka ha koll på hur mycket protein man fått i sig varje dag, försök ligga på ~120 gram om dagen, och nej, det gör inget ifall en dag blir 80 gram och en annan dag blir 90 gram. Se bara till att försöka hålla det högt och helst runt dubbla kroppsvikten. Men spelar ingen roll ifall du missar några dagar här och där.

Skit i att räkna kalorier, ät tills du är mätt, och ät lite till. Använd ögonen när du tittar i spegeln och se ifall det går åt rätt håll.

martikainen
2012-08-13, 06:23
Själv tycker jag dock inte TS ska börja räkna kcal/protein osv.

Ät massa mat, drick massa mjölk (ifall du nu tål det) och träna hårt och för att det är kul.

Pillandet med allt räknande kan man spara till den dagen man vill ta det vidare en nivå. Börja med att få en grund TS, behöver ju inte börja räkna och leka kalkylator redan nu.

Ett bra tipps är väl att försöka ha koll på hur mycket protein man fått i sig varje dag, försök ligga på ~120 gram om dagen, och nej, det gör inget ifall en dag blir 80 gram och en annan dag blir 90 gram. Se bara till att försöka hålla det högt och helst runt dubbla kroppsvikten. Men spelar ingen roll ifall du missar några dagar här och där.

Skit i att räkna kalorier, ät tills du är mätt, och ät lite till. Använd ögonen när du tittar i spegeln och se ifall det går åt rätt håll.

Problemet blir att du säger emot dig själv här, "han bör vänta med räknandet, men hålla koll på hur mycket proteiner". Vill man veta om man äter tillräckligt så måste man räkna allt man äter, det går inte att uppskatta och få ett förlitligt värde

AronP
2012-08-13, 06:27
Hur proteinrikt är en påse godis? OK att fylla ut med ibland, inget mer.
Han får inte äta godis men han får äta rent socker?

blondyz
2012-08-13, 09:21
Tror priset ligget ganska lika på gainer och protein. Och hur praktiskt är det att käka massor med socker. Jag må vara intellektuellt underprivilegierad men tänk logiskt nu, vad är lättast och smidigast.

Om man ska tänka logiskt är ju proteinpulvret att föredra om de ligger lika i pris. Samma kcal/100g i malto och protein~ så varför skulle TS isf välja gainern när han får ett högre proteinintag och slipper snabba kolisar på samma kcal/kr?

oliveraustin
2012-08-13, 12:06
Det lutar åt gainer. Alla säger olika, vill passa på när de har erbjudande.

WHITEFOLKS
2012-08-13, 12:27
Du gör som du vill, gainer är dyrare för vad du får och du har sämre möjligheter att variera dig.

Nixan
2012-08-13, 12:50
Debatten här har spårat ur lite, tänkte bara förklara för TS vad som gäller vid träning.

För att bygga muskler behöver du ligga på ett kcalöverskott, annars prioriterar kroppen energin på andra saker som den ser som viktigare. Själv har jag svårt att äta mat och brukar dricka någon extra liter mjölk för att få i mig extra kalorier, men om gainer hjälper dig att nå ett överskott, kör på det!

Du kommer att öka i muskler, men även i fett. Bara att acceptera det, vara sig du tar proteinpulver eller gainer.

strikt
2012-08-13, 12:55
Problemet blir att du säger emot dig själv här, "han bör vänta med räknandet, men hålla koll på hur mycket proteiner". Vill man veta om man äter tillräckligt så måste man räkna allt man äter, det går inte att uppskatta och få ett förlitligt värde

Ja, det blir lite motsägesfullt. Poängen var att TS inte bör börja leka värsta kalkylatorn på allt. Dock så kan man ju ha ett öga på proteinet, och så komplicerat är det inte att ha hyfsad koll på enbart proteinet.

Man behöver inte räkna protein på allt man stoppar i sig. Ha koll på mjölk/köttet och proteinpulver typ så vet man hyfsat vart man ligger. Behöver som sagt inte vara på grammet.

WHITEFOLKS
2012-08-13, 13:20
Gainer "funkar", det innehåller kalorier.

Det jag motsätter mig är att man som 17åring delvis ska spendera pengar på det och även att förlita sig på det. Ser hellre att man bygger en förståelse för hur det funkar så man kan applicera även på längre sikt och även att man sparar de pengarna till något vettigare.

Du kan lika gärna gå hem och dra i dig en halvliter 3% mjölk och äta mat som att hålla på med tillskott efter träningen.

Otur
2012-08-13, 16:53
Säger som flera andra.
Se till att du har koll på kosten först.
Som WHITEFOLKS skrev. Drick 5-10dl röd mjölk. Då får du enkelt i dig 300-600 extra kalorier per dag.

Gainer är i regel Whey protein med maltodextrin (typ socker)

Om du vill gå upp i vikt måste äta mer, för att få i dig mer kalorier.

Sniggel
2012-08-13, 17:57
Tror priset ligget ganska lika på gainer och protein. Och hur praktiskt är det att käka massor med socker. Jag må vara intellektuellt underprivilegierad men tänk logiskt nu, vad är lättast och smidigast.

Gainer brukar iofs vara överprisade, men proteinpulver är dyrare per kg iaf.
Så ja gainer är billigare (men oftast överprisad). Håller med dig om att socker är ett dåligt förslag att blanda protein med för att göra egen gainer även om det gör gainern mycket billigare. Iaf om man tar det för att gå upp i vikt. Maltodextrin är nog ett nyttigare val och det kan man också köpa separat och få till ett pris som inte är upptrissat.