handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tid av din/ditt vardag/liv lägger du ner på träning?


Loccii
2012-08-12, 19:38
som rubriken lyder!

Går ni jämt och tänker på det? Har de blivit för mkt för er än ?

MVH

Rikard Jansson
2012-08-12, 19:41
strax under 5%, 8/168 timmar i veckan

Robbmeister
2012-08-12, 19:43
8-14 timmar i veckan på själva träningen sen blir det ju en hel del kolo på det också.

r3mpuh
2012-08-12, 19:44
Blir ett par träningspass per år. Så slösar inte bort någon tid iaf!

Loccii
2012-08-12, 19:44
Jo men tänker mer typ angående allt! kosten och skit

tjing
2012-08-12, 19:44
Olika i perioder. Ibland tänker jag på och läser olika saker relaterade till träning och kost dagarna i ända, ibland går jag bara till gymmet och gör min plikt (mot mig själv).

Onigiri
2012-08-12, 19:45
Vinterhalvåret är det väldigt centralt. Tränar ofta 2 ggr om dagen då (2x2h) och spelar/film/serier/liknande mellan passen och jobbet.

På våren blir det mer deff-maniskt och förhoppningar byggs upp sen kommer sommaren och deffen blev halvt misslyckad (eller att man tror att 10-13v räcker/underskattar) och man slackar lite med mat och träning och så börjar processen om på höst/vinter.

:)

bulldozer
2012-08-12, 19:49
Just nu inte mycket.. Sen jag skaffade häst igen så lyckas det ockupera en betydande stor del av min fritid trots att jag delar den med syrran. Träningen är mer en kamp numera att lyckas klämma in nåt pass i veckan, känns ibland som om man är på tävling oftare än på träning :P

Robbmeister
2012-08-12, 19:50
8-14 timmar i veckan på själva träningen sen blir det ju en hel del kolo på det också.

+ en massa tänk om vad jag ska äta så att jag inte får i mig allt för mycket kcal, hur mycket protein jag fått i mig + en del tänkande om hur jag ska få övningarna att ta bättre på ''rätt'' muskler.

O_Wao
2012-08-12, 19:52
Sommarhalvåret: Löpning: cirka 3 h/v, styrketräning: 2,5 h/v, hästen ca 5 h/v.
Vinter: Löpning ca 2 h/v, styrketräning 3-3,5 h/v, hästen ca 6 h/v.

Däremot är det ett jädra planerande kring träningen så man får ihop det på ett bra sätt.

AronP
2012-08-12, 20:11
Nu på diet är det på tok för mkt. Tänker på det eller saker kopplat till det säkert 15h om dagen. Det faktiskt tränadet, matlagandet och ätandet är nog bara 15h/v.

Eddie Vedder
2012-08-12, 20:14
Jag gissar på att den här tråden blir lite som trådarna om hur mycket onyttigheter man äter. Den blir full av svar från de som har en avslappnad attityd och de som är mer maniska skäms över det (vilket jag inte tycker att de borde om de mår bra) och svarar inte.

För egen del var det för mycket förut men inte nu. Räknar jag på ett pass om dagen (som tar olika lång tid beroende på vad jag gör) och adderar en timme i form av packning av väska, omklädning, lite förberedande av mat etc. så är det kanske 15 timmar per vecka eller så.

Sen blir det nästan mer tankar på träning och mat under perioder när det är mycket utöver träning i livet. För ju mer andra aktiviteter som kräver tid desto mer måste det ju planeras. Att bara göra ingenting om dagarna ställer ju inga stora planeringskrav direkt.

agazza
2012-08-12, 20:15
3%, inkluderat resa till och från gymmet, förr var det dock mer, minst tvåsiffrigt.

InShape
2012-08-12, 20:16
Tankar om kost och träning kommer ju upp i huvudet nästan hela tiden då det är ett stort intresse, tror inte det går mer än nån timme innan man tänker på det igen. Beror ju på vad man gör också, men går och tänker på det mycket gör man ju. :)
Inom kosten är det väl mest tänkandet kring att få i sig tillräckligt med protein&kcal i sin helhet.

spoon
2012-08-12, 20:18
För mycket egentligen. Blir nog en 10-12h träning och nästan lika mycket tid till transport. Ska jag träna på atletklubben så blir en vanlig dag som följande.

06:30-1500 jobb
15:00-1600 mat+transport
16:00-1800 träning
18:00-1830 transport
19:00-2000 äta och duscha
20:00-2200 Fri tid för att hitta på saker
22:00-0530 sova

sen startar det om

TREX
2012-08-12, 20:18
Med tanke på att man planerar sina måltider och hela dagar efter träningen så blir det ju att man tänker på det väldigt ofta.

Ristretto
2012-08-12, 21:24
Min egen träning lägger jag inte ner så mycket tid på, däremot tränings- och näringslära mer generellt blir det väldigt mycket läsande kring just nu.

Chaan
2012-08-12, 21:43
6 timmar i veckan under våren. Under sommaren har jag gjort annat.

Typiskt 1,5 timme styrketräning och 0,5 timme upp- eller nervärming, tre gånger i veckan.Skulle jag göra det här gånger fem istället, är jag säker på att jag skulle gilla resultatet. Dock är återhämtningen dålig än sålänge.

På senvåren gjorde jag ett annat upplägg med ungefär 5 timmar styrketräning och 5 timmar lågintensiv motion i veckan. Det var meningen att jag skulle tappa vikt, men det gick väldigt trögt under dom sju veckorna, däremot fortsatte jag öka i styrka. Senare under sommaren lyckades jag gå ner till 100 men jag ville gå ner till 95 så det var min första misslyckade diet.

Scratch89
2012-08-12, 21:43
Innan: En del, säkert 10 timmar i veckan.
Nu: Typ ingenting, runt 2 timmar i veckan, max.

Morty
2012-08-12, 21:47
Tänker väldigt mkt på träning. Aktiv träning är 8-15h i veckan, men sen tänker jag på att lägga mig i tid (hah, sovmorgon imorgon!), äta bra och på rätt tider, sparar pengar för att köpa träningsgrejer, läser böcker om träning, studier, pratar med vänner om det, tittar på idrott (det är dock bara några gånger i veckan, för att titta på proffsens teknik etc), tänker på hur jag ska återhämta mig, hur jag ska träna i framtiden, etc etc.

En mycket stor del av min vakna tid lägger jag på träning. Det är min hobby och livsstil.

bustz0rz
2012-08-12, 21:50
Det blir nog väldigt mycket tid om man räknar med hur mycket man tänker och läser på/om träning. Tränar ca 8-10h i veckan, men sen tillkommer transporttid, mat, dusch(som man ju hade gjort annars också i och för sig) o.s.v. Är inne(och har varit väldigt länge nu) i en period där träningen och allt runtomkring känns väldigt roligt och givande, så allt är väl som det ska.

BlötSnö
2012-08-12, 22:07
Håller på att aktivt fläskar av mig, så det blir 3 pass cardio á 70 minuter och 3 pass träning á 75 minuter. Sedan duschande/packande/transporterande på det. Lite läsande och annat.
Så träning kanske 10h med allt vad det innebär och runtomkringjoxx i form av matinhandlande/tillagning och läsa lite allt möjligt relaterat ytterligare 5 timmar.

Kommer säkerligen bli mer mot hösten, men just nu har jag semester, så det tas lite lugnare.

loadout
2012-08-12, 22:10
Sover cirka 8 timmar, så 16 timmar om dygnet hänger allt på träningen.

mangemani
2012-08-12, 22:11
förut: levde för att träna, allt cirkulerade kring det, 1 vilo dag och resten fokus på kost och träning.
idag: 4 dagar i veckan och tiden kan variera mellan 2 till uppåt 5 timmar per pass och någorlunda koll på kosten.

Akada
2012-08-12, 22:11
Det går i perioder, vad jag är intresserad av. Just nu är det träning så mitt slösurfande består av kolo och annat som är träningsrelaterat, samt så lägger jag en stund varje dag på att laborera med lite olika alternativ för att göra deffen lite mer spännande.

Ganska kul som tidsfördriv, och bättre än mycket annat!

olander08
2012-08-12, 22:26
Mellan 4-5 timmar om dagen (restid till och från inkluderat).

Stefan J
2012-08-12, 23:36
Det är det mest centrala i mitt liv. Alla aktiviteter planeras med hänsyn till träningen, även jobbschema när jag kan påverka det. Och så kommer det att förbli tills den dag någonting annat får högsta prioritet.

Eftersom jag inte är slav under optinojor, perfektionism eller tvångsmässig inställning till mat lever jag ändå ett relativt normalt liv. Känner inte att jag på något sätt blir hindrad i min vardag eller att det är jobbigt att ha träningen/tävlandet i första rummet, jag vill ha det så.

filmjölk
2012-08-13, 08:40
Ungefär 3 timmar i veckan.

Niwah
2012-08-13, 08:59
Själva passen tar väl 6-8 timmar per vecka.
~4 timmar på kolo varje vardag
1 timme på kolo på helgen

Så runt 30 timmar :)

pwnyou
2012-08-13, 09:01
Om man räknar in promenader som träningstid så tränar jag 4 timmar per dag (2 timmar promenad, 2 timmar gym/stretching), alltså 1/6 av dygnet.

Matsa
2012-08-13, 09:38
Ganska mycket men det är mest själva träningen och transport till/från som tar tid. Ätandet sköter sig självt, även om jag för all del tänker en del på vad och när jag äter så är det så invant att det varken tar tid eller energi. Dessutom är jag rätt avslappnad i mitt förhållande till mat, kanske lite för avslappnad ibland faktiskt.

Däremot har jag inga betänkligheter emot att lägga några timmar på att åka till Gävle om jag vill träna något som inte funkar på det enda gymmet i Tierp så vissa veckor kan det ju säkert bli över 10h i ren restid. (Tar visserligen bara 30min att åka dit men tar jag tåget - vilket jag oftast gör - får jag ju vänta lite med.) Samtliga tunga markpass måste jag t.ex nästan åka iväg för att träna.

Mourten
2012-08-13, 09:49
Mindre och mindre IOM att sambo, barn och jobb tar mer tid.
Kanske 1,5 h varannan dag. Känns lagom, förut när man andades träning mådde man nog sämre. Tävlar bara engagerat i bänk nu så då räcker träningen gott.

martikainen
2012-08-13, 10:32
På diet:

Måltidsförberedning 6h/vecka (handla, laga, städa)
styrketräning 6*1½h
fettförbränning/kardio 5*½h
Tankar kring träning/skitsnack = 1h/dag

Totalt 20-25h skulle jag chansa på, under en normal period (dvs inte diet) så blir det nog hälften. Mycket i livet kretsar kring träningen och jobbar även extra som instruktör.