handdator

Visa fullständig version : Meningslöst att stretcha?


Boeman
2012-08-12, 16:47
Detta är en text som jag nyligen läste:

"Vad händer med muskeln då vi stretchar?

Peter Magnusson, medicine doktor vid Institutet för idrottsmedicin i Köpenhamn, har studerat detta och hans studier visar att det sker en förlängning av muskeln direkt efter att man stretchat. Men redan efter ett par minuter är muskeln tillbaka på ruta ett, dvs. den har samma längd som innan töjningarna.

Det spelar heller ingen roll hur länge stretchingen pågår. I en studie med 16 försökspersoner som fick i uppgift att stretcha 30 minuter per dag, 5 dagar i veckan under 4 veckor kunde ingen förändring av längden på muskulatur och senor konstateras. Det enda som inträffat var att försökspersonerna förändrat samspelet mellan nerver och muskler till det sämre!"


Mina egna erfarenheter säger att stretching är guld.Jag märker stor skillnad med endast 10minuters stretch om dagen.

Jag får mycket mindre ont när jag tränar
Grymt mycket bättre kontakt
Jag mår väldigt bra av det rent psykiskt
och blir i allmänhet mycket rörligare även efter dom där minutrarna.

Vad säger och känner ni andra?

luderlasse
2012-08-12, 16:51
Värdelöst i syfte att få längre muskler, bra om man vill öka cirkulation och minska spänningar i muskler!

Disgorge
2012-08-12, 16:52
Struntar i vad han lr någon annan säger, broscience ftw
Stretching är guld

Mr.Sjöborg
2012-08-12, 16:54
Skulle ha flertalet krämpor och vara ännu orörligare om jag inte stretchade så mycket som jag gör nu.

Har däremot gått över till dynamisk töjning istället för statiskt stretch.

Titta på hur gymnaster stretchar och hur mycket tid dom lägger på det....och dom har ju rätt dålig rörlighet;)

mikaelj
2012-08-12, 16:55
Jisses, vilken konstig studie.

Det beror ju på hur stela individerna var från början. Dessutom gör regelbunden töjning att du fortare kan töja till maxläget.

Boeman
2012-08-12, 17:01
Jag lägger en +1 på alla som svarat i tråden och håller fullständigt med.

Det är lite märkligt hur folk kan dansa ballet isf.Jag menar,komma till en träning stel som en pinne,till att vrida och vända på kroppen som en gummiman på några minuter.

Fredrik_S
2012-08-12, 17:59
Hård regelbunden statiskt stetching med belastning är ett mirakel för rörligheten, bara för 16 kassa danskar vägrade stretcha trots att de var med i en undersökning så finns det miljontals gymnaster dansare etc världen över som visar motsattsen...

Ja stretchar väldigt mycket regelbundet det gör nästan ingen annan jag känner. Jag är extreeeeemt mycket rörligare i de flesta muskler.

Detta är min favoritstretch, vikten på hälarna 3 set 1+2+3 minuter....

http://i49.tinypic.com/axiv0m.jpg

Loke
2012-08-12, 18:05
Det enda han säger är ju att muskeln och senorna inte blir längre. Det som händer är ju att muskeln slappnar av, vilket den blir bättre och bättre på ju mer man stretchar.

Vad gäller smärta så säger han inte ett ord. Han säger inte heller något om kontakt, psykiskt välbefinnande eller ens rörlighet.

Wormzie
2012-08-12, 18:25
Hård regelbunden statiskt stetching med belastning är ett mirakel för rörligheten, bara för 16 kassa danskar vägrade stretcha trots att de var med i en undersökning så finns det miljontals gymnaster dansare etc världen över som visar motsattsen...

Ja stretchar väldigt mycket regelbundet det gör nästan ingen annan jag känner. Jag är extreeeeemt mycket rörligare i de flesta muskler.

Detta är min favoritstretch, vikten på hälarna 3 set 1+2+3 minuter....

http://i49.tinypic.com/axiv0m.jpg

Upplever du någonsin instabilitet i kroppen under träning pga din rörlighet?

Det är inte ron jeremy som inspirerat till din favoritstretch för övrigt? ;) skämt åsido..

Fredrik_S
2012-08-12, 18:44
Upplever du någonsin instabilitet i kroppen under träning pga din rörlighet?

Det är inte ron jeremy som inspirerat till din favoritstretch för övrigt? ;) skämt åsido..

Nej hur menar du? Extremt mycket stabilare ju vigare och starkare jag blir.
Belastad stretch som denna gör ju muskeln mycket starkare i ytterlägena.
Går säkert att få liknande effekt med raka mark men det är så drygt att röra på sig hela tiden.
Jag är inte medfött överrörlig i mina ligament och leder med de bieffekter det medför om det är det du menar?

Wormzie
2012-08-12, 18:53
Nej hur menar du? Extremt mycket stabilare ju vigare och starkare jag blir.
Belastad stretch som denna gör ju muskeln mycket starkare i ytterlägena.
Går säkert att få liknande effekt med raka mark men det är så drygt att röra på sig hela tiden.
Jag är inte medfött överrörlig i mina ligament och leder med de bieffekter det medför om det är det du menar?

Ja precis, tänker på såna som har naturligt överrörliga axlar t.ex.

Det där med styrka i ytterlägena låter vettigt och jag har själv känt att genom att jobba med rörligheten i ljumskar och lår så är det lättare att hitta ett stabilt bottenläge i t.ex. knäböj. Men du menar att den här s.k. medfödda rörligheten som innebär ökad skaderisk når man inte genom stretching?

Tolkia
2012-08-12, 18:54
Mina egna erfarenheter säger att stretching är guld.Jag märker stor skillnad med endast 10minuters stretch om dagen.

Jag får mycket mindre ont när jag tränar
Grymt mycket bättre kontakt
Jag mår väldigt bra av det rent psykiskt
och blir i allmänhet mycket rörligare även efter dom där minutrarna.
Då är det ju inte meningslöst att stretcha för dig. Oavsett hur det är för någon annan, eller vad vetenskapen säger.

bear.flowertwig
2012-08-12, 19:01
Stretching kan vara otroligt skönt för att minska på anspänningar i muskler. Gör det ibland ett tag innan jag ska sova, väldigt lätt men det funkar otroligt bra.

När jag körde mycket backintervall och struntade i att stretcha kom ett helt brutalt ryggskott som ett brev på posten och det kommer smygande om jag slarvar med stretch.

Stretch av framsida/höftböjare + ITB-sena hjälpte dessutom att på bara en vecka bli av med (och sen hålla borta) ett riktigt elakt löparknä.

Om jag inte stretchade (och då gör jag det inte särskilt ofta och slarvar fortfarande en del) skulle jag inte funka i vardagen och än mindre kunna prestera som idrottsman.

bear.flowertwig
2012-08-12, 19:03
Just det glömde...

Dynamiskt stretch har hjälpt mig att äntligen kunna frontböja på ett vettigt sätt. Fick aldrig till det innan men men hjälp av ett antal rörlighets- och stretchande övningar har jag fått till det.

BelowAverage
2012-08-12, 19:17
Jag ångrar bittert (nåväl) att jag inte stretchat hela livet, och just nu ångrar jag att jag glömde stretcha i förrgår.
Det är värt det bara för den minskade träningsvärken det ger mig, mindre inskränkt rörlighet är bara ett plus :)

Fredrik_S
2012-08-12, 19:29
Ja precis, tänker på såna som har naturligt överrörliga axlar t.ex.

Det där med styrka i ytterlägena låter vettigt och jag har själv känt att genom att jobba med rörligheten i ljumskar och lår så är det lättare att hitta ett stabilt bottenläge i t.ex. knäböj. Men du menar att den här s.k. medfödda rörligheten som innebär ökad skaderisk når man inte genom stretching?

Ja, men alltså det är ju enkelt att stretcha fel och få problem pga det. Bända och böja i fel lägen så att det blir strul i ligamenten fästena etc. För hårt där det inte ska vara hårt, eller för löst där det inte ska vara för löst. osv.
Krävs jävligt mycket research innan man får till riktigt bra stretchar för musklerna imo....

entropy
2012-08-12, 21:07
Vad som händer är väl inte att musklerna faktiskt förlängs, utan att nervsystemet tillåter att musklerna sträcks ut längre. Kan tänka mig att belastad stretch därför är särskilt effektivt, då styrkan i ytterlägena tillåter nervsystemet att "känna trygghet" även i ytterlägena.

Aping
2012-08-12, 22:18
Värdelöst i syfte att få längre muskler, bra om man vill öka cirkulation och minska spänningar i muskler!
+1
Det enda han säger är ju att muskeln och senorna inte blir längre. Det som händer är ju att muskeln slappnar av, vilket den blir bättre och bättre på ju mer man stretchar.

Vad gäller smärta så säger han inte ett ord. Han säger inte heller något om kontakt, psykiskt välbefinnande eller ens rörlighet.
+1
Vad som händer är väl inte att musklerna faktiskt förlängs, utan att nervsystemet tillåter att musklerna sträcks ut längre.
+1

Mycket troligt att det är någon torpare som tolkat studien/studierna fel och skrivit det TS citerar. Vad är källan?

Här är abstract (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10862546) till den artikeln jag tror avses. Har inte orkat läsa hela men inte hittat något när jag skummat diskussionen som verkar stämma överens med att försökspersonerna "förändrat samspelet mellan nerver och muskler till det sämre!"?

speedy83
2012-08-13, 00:08
Har börjat stretcha höftböjare då jag har en väldigt kort sådan vilket bidrar till fel vinkel på bäcken och annat. Stretchar alla dagar jag tränar 4-6dagar/v. har gjort detta någon månad men tycker inte jag märker någon direkt skillnad, beror det på att jag gör fel eller att jag måste göra det oftare?

Tycker jag känner en bra strech på avsedd plats.

Fredrik_S
2012-08-13, 00:16
Har börjat stretcha höftböjare då jag har en väldigt kort sådan vilket bidrar till fel vinkel på bäcken och annat. Stretchar alla dagar jag tränar 4-6dagar/v. har gjort detta någon månad men tycker inte jag märker någon direkt skillnad, beror det på att jag gör fel eller att jag måste göra det oftare?

Tycker jag känner en bra strech på avsedd plats.

möjligt
gillar denna variant/metod...
(se hela filmen)

4bWQGIm9raw

ARMSTARK
2012-08-13, 07:21
Förstår inte riktigt syftet med undersökningen.

Sir Beef A Lot
2012-08-13, 07:50
Varför finns det ingen strechnings-övnings-bank som är sticky? Strechning är väl lika viktigt som träningen?

emi23j
2012-08-13, 07:56
Myt.

Mina knäböj och hopp har blivit avsevärt mycket bättre rent tekniskt pga stretching, för att inte tala om mina gymnastiska så kallade skills. Det kräver dock som med alla annan träning en hel del obekvämligheter. Har möjligtvis aldrig varit med om någonting så obekvämt som första gången jag stretchade "på riktigt" (2-3 min per håll) men det har gett fina resultat.

m-sundsvall
2012-08-13, 10:08
Utan att ha varit duktig och sökt, men om någon har ett tips på ett bra program som går igenom "hela kroppen" skulle jag tacksamt ta emot det. :em:

Har lite gått efter tesen "fullt rom så behövs inte stretch" men jag tror ändå att min kropp skulle må bra av att stretcha "en kvart" om dagen, speciellt som jag börjat fuska lite med full-rom.

7on7
2012-08-13, 10:38
Strecthing har räddat mig från återkommande ryggproblem, så jag måste säga att det ABSOLUT är viktigt! Utan strecth hade jag fortfarande sprungit hos kiropraktorn var och varann månad... Även om det gjorde lite "ont" i börja när jag började sträcka ut mina stela muskler så är det numera riktigt skönt och jag strechar i 10 minuter efter varje pass, det räcker för mig.
Jag ser alldeles för många personer som är fruktansvärt orörliga, böjda armar som de inte kan sträcka är ju inte helt ovanligt...
På sikt är jag övertygad att de som strectchar är vinnare, kolla alla äldre männsikor som kanppt kan röra sig för de är så stela.

Pretorian
2012-08-13, 11:02
Jag har precis börjat gå hos en sjukgymnast eftersom jag har lite problem med ryggen och jag är förbannat stel, framförallt i benen och just ryggen. Jag hoppas stretching och smidighetsövningar (detta är nytt för mig så jag vet inte vad det innebär) kan göra så min rygg bli bättre och att jag blir mer smidig.

Tror inte att min lata inställning till stretching har hjälpt min kropp.

Loke
2012-08-13, 11:15
Mycket troligt att det är någon torpare som tolkat studien/studierna fel och skrivit det TS citerar. Vad är källan?

Här är abstract (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10862546) till den artikeln jag tror avses. Har inte orkat läsa hela men inte hittat något när jag skummat diskussionen som verkar stämma överens med att försökspersonerna "förändrat samspelet mellan nerver och muskler till det sämre!"?

Det han syftar på är nog effekten att explosiviteten minskar efter stretch i kombination med att den ökade vigheten tycks bero på att nerverna helt enkelt inte reagerar lika lätt på att muskeln dras ut. Hittar en rapport som säger 28% svagare direkt efter och 9% efter en hel timma, så det är helt klart nåt att tänka på. Samtidigt finns det lite annan forskning som tyder på att stretching snarare bygger styrka på lång sikt, och jag vet kunniga människor som iaf anser att stretching speciellt bygger styrka i ytterlägena, vilket ju är viktigt av diverse skäl.

Så ja, just det där citatet är lite missvisande utan att vara fel.

apfel
2012-08-13, 15:43
för er som aldrig har testat dynamiska stretcher så tycker jag att ni ska göra det. själv har ballistisk stretch varvat med "klassisk" stretch då man sitter i 2 minuter gett bäst resultat.

emi23j
2012-08-13, 15:52
Utan att ha varit duktig och sökt, men om någon har ett tips på ett bra program som går igenom "hela kroppen" skulle jag tacksamt ta emot det. :em:

Har lite gått efter tesen "fullt rom så behövs inte stretch" men jag tror ändå att min kropp skulle må bra av att stretcha "en kvart" om dagen, speciellt som jag börjat fuska lite med full-rom.

www.mobilitywod.com

deadich
2012-08-13, 17:28
Jag har aldrig träningsvärk och är inte särskilt stel, har inte heller behov av att vara vig som en circusaktör så jag tycker att det är slöseri för mig attt stretcha. Men vill man bli vig så är det verkligen inte meningslöst.

m-sundsvall
2012-08-13, 18:13
www.mobilitywod.com

Tack för länken.