handdator

Visa fullständig version : Får "dåliga män" fler sexuella valmöjligheter?


JanOlsson
2012-08-12, 14:43
Detta är något jag gått och filosoferat kring under en längre tid. Jag är själv en gammal gubbe nu (nåväl), var aldrig direkt stökig under min uppväxt även om jag alltid varit en sån som alltid säger det han tycker, kräver respekt om jag ska ge respekt och aldrig brytt mig allt för mycket om vad folk tycker om mig. Detta tror jag gjort att jag under mina yngre år inte hade några problem med flickor då det kanske ligger något i det där att "kvinnor vill ha riktiga män och inga pojkar" - Idag har jag sen flera år tillbaka sambo och barn så det var väldigt längesen jag var ute på singelmarknaden nu.

Hur som helst så har jag märkt ett mönster under alla dessa år, min nuvarande umgängeskrets men även hos vänner som kommit och gott under livet. Det är otroligt otroligt vanligt att de män som av många skulle beskrivas som "snälla, lugna, lite fjäskiga" och som alltid ska bry sig om alla andra hela tiden som om och om igen får sina hjärtan krossade, råkar ut för otrohet, dåliga förhållanden och får en jävla massa skit över sig av kvinnorna i deras relationer.

Samtidigt har jag även sett en annan sak, män som ofta skulle klassas som "dåliga", dvs män som är rätt impulsiva, aggressiva, inte drar sig för att ta till nävarna på krogen efter för många öl, lite groteska i sättet, använder sig av mycket sexsnack rent verbalt, framstår som "kåta perversa svin" etc som alltid haft drösvis med kvinnor efter sig. Även om männen ibland till och med saknar någon högre utbildning över huvud taget och jobbat hela livet på ett lager så har dom någon form av förmåga att alltid få kvinnor, även kvinnor med mycket högre "klass" än dom själva, dvs högutbildade kvinnor som av många skulle ses som "fina i kanten".

När jag var i 20års åldern var det extremt vanligt, då var det liksom sunt förnuft att alla "bad boys" eller vad man ska kalla dom fick massvis med tjejer, men även efter 30 och nu i 40års åldern har jag sett detta fenomen allt för ofta för att inte lägga märke till det och börja fundera.

Är det någon mer som uppmärksammat detta fenomen? Vad är anledningen till detta? För av vad jag har förstått är det inte bara något som pågår i Sverige, men i stort sett överallt i världen - Man behöver bara kolla runt på olika internetforum så finns det tammefan alltid trådar varav: "why do women love badboys??" - Till och med det faktum att det är så vanligt i 20års åldern, eller i högstadiet/gymnasiet - Varför? Vad är anledningen till detta?

Till och med min egna dotter har haft en del killar som jag såklart inte vill säga något dåligt om, men man har märkt på dom att dom är väldigt lik i sättet de killar som när jag växte upp var väldigt populära bland damerna, det är något i ögonen man kan se, någon form av aggressivitet som finns där, väldigt svårt att sätta fingret på men man kan känna det.

Någon som har någonting att säga om detta? Erfarenheter som bekräftar det? Varför fungerar saker och ting på detta vis?

Angel
2012-08-12, 14:44
Skit vilken kass tråd.

Men svar nej.

MathiasF
2012-08-12, 14:50
Allt du behöver är ett par stora kulor så du vågar visa vad du vill.

Resten är bara detaljer.

awesomooo
2012-08-12, 14:54
Vill man ha en liten fjortis som one night stand så kan man slå på douchebag-knappen.

Annars är det bättre att gå ut som en boss och vara allmänt rolig och trevlig, men inte för artig så det bara blir pinsamt. Det beror helt och hållet på vilken tjej det är, dom brudarna jag känner och är i min umgängeskrets verkar inte vara förtjusta i dom "dåliga männen".

BelowAverage
2012-08-12, 14:54
Tror man ser de mönster man letar efter.

Loke
2012-08-12, 14:57
Dessa tankar faller när man slutar blanda ihop mesighet och snällhet respektive "platstagande" och elakhet. Snälla killar som inte är mesiga är attraktiva. Det gäller tjejer också, förresten.

Och lustigt nog är det just mesiga killar som har svårt att skilja på mesighet och snällhet, varpå mesiga killar klagar om att dåliga killar får alla tjejer.

pwnyou
2012-08-12, 15:03
Jag tror de du uppfattar som odrägliga antingen i själva verket inte är det, eller kompenserar genom att vara snygga/rika/självsäkra.

Men att vara odräglig i sig är inte positivt.

De som beter sig odrägligt och på det är fula, fattiga och fjolliga ses nog bara som patetiska.

+1 på loke också.

Henchman
2012-08-12, 15:04
dessa tankar faller när man slutar blanda ihop mesighet och snällhet respektive "platstagande" och elakhet. Snälla killar som inte är mesiga är attraktiva. Det gäller tjejer också, förresten.

Och lustigt nog är det just mesiga killar som har svårt att skilja på mesighet och snällhet, varpå mesiga killar klagar om att dåliga killar får alla tjejer.

+1

MathiasF
2012-08-12, 15:06
Vill man ha en liten fjortis som one night stand så kan man slå på douchebag-knappen.

Annars är det bättre att gå ut som en boss och vara allmänt rolig och trevlig, men inte för artig så det bara blir pinsamt. Det beror helt och hållet på vilken tjej det är, dom brudarna jag känner och är i min umgängeskrets verkar inte vara förtjusta i dom "dåliga männen".

Ja precis, jag vet inte var jag hörde det, en helt galen teori.. men någon påstod att kvinnor också är individer.

pwnyou
2012-08-12, 15:08
Ja precis, jag vet inte var jag hörde det, en helt galen teori.. men någon påstod att kvinnor också är individer.Men trots att de är individer och att det såklart finns varians, så följer kvinnor - precis som män - vissa genetiska och sociala mönster som går att observera.

hultman
2012-08-12, 15:10
Gott (alltför gott) självförtroende kommer att öka dina möjligheter. Vem vill ha något mesigt mähä?

tjing
2012-08-12, 15:22
Har inte det här ämnet stöts och blötts tillräckligt i alla möjliga sammanhang vid det här laget?

Ja, vad kan det bero på...

Män som är mer av bad-boy typen är attraktiva INTE för att de smaskar, rapar och slåss, utan för implikationerna dessa beteenden har för gener, testosteronnivåer osv. En man som skiter i vad andra tycker, är dominant och beter sig svinigt är attraktiv för kvinnor av den anledningen att han har höga testosteronnivåer, om man förenklar det kraftigt och således uppnår han en status av något slag. Och status för med sig skydd och en högre social position inom en viss gruppering. Något som kvinnor evolutionärt söker sig till, för att beskydda avkomma yada yada.

Dock tappar kvinnor intresset mer för denna typen av män och deras typ av status, när de mognar och söker sig då istället till den mer socialt gångbara typen av män (som också har högt testosteron och uppvisar dominanta beteenden) som istället vandrar uppför någon slags karriärpinne på samhällelig nivå, eget företag eller vad som helst.

Direkt aggressivt och anti-socialt beteende lönar sig sällan om man ska vara socialt gångbar på större skala och för att få inflytande, respekt och status måste man vara gångbart på större skala socialt sett. Alltså finner vuxna kvinnor i regel mer nöje i den typen av män och sagda män kan såklart också ha höga testosteronnivåer men "spelar efter reglerna" som en evolutionär strategi som är mer gångbar i ett modernt samhälle där man istället ser ner på en aggressiv suput till idiot. Det kanske var ball när man var 15 men inte i vuxen ålder.

Kvinnor kommer alltid att söka sig till män med någon slags status, dominant beteende, tydliga mål osv. Det är rent biologiskt. Dock är alla dessa faktorer såklart oerhört relativa och beror på personen i fråga, umgängeskrets, sociala normer i vissa subkulturer osv.

Slutligen är "dåliga" män självsäkra och hur många damer vill ha en kille som skäms över sig själv?

Ingen.

dupper
2012-08-12, 15:46
More tries, more success. De är snabbare till avslut och drar sig inte för att bli dissade; då går de oftare på avslut på fler kandidater (hittar den där bruden som attraheras av det/inte bryr sig om det).

Allan
2012-08-12, 15:58
Visst, de får säkert ligga mer. Och sen blir de gamla och ensamma.

Spartansk
2012-08-12, 15:58
De får alla tjejerna, men de hamnar i helvetet efter döden, så det går jämnt ut.

Sniggel
2012-08-12, 17:15
Loke, tjing och Allan sammanfattade det bra.

"Bad guys" är attraktiva pga sin självsäkerhet, inte för att de är bad guys. Man behöver inte vara bad guy för att vara självsäker, och att vara mesig/till lags/konflikträdd/toffel är inte attraktivt. Man kanske är snäll, men man bör fråga sig om man även är mesig innan man säger att "bad guys får alla brudarna".

Macroman
2012-08-12, 17:56
Har inte det här ämnet stöts och blötts tillräckligt i alla möjliga sammanhang vid det här laget?

Ja, vad kan det bero på...

Män som är mer av bad-boy typen är attraktiva INTE för att de smaskar, rapar och slåss, utan för implikationerna dessa beteenden har för gener, testosteronnivåer osv. En man som skiter i vad andra tycker, är dominant och beter sig svinigt är attraktiv för kvinnor av den anledningen att han har höga testosteronnivåer, om man förenklar det kraftigt och således uppnår han en status av något slag. Och status för med sig skydd och en högre social position inom en viss gruppering. Något som kvinnor evolutionärt söker sig till, för att beskydda avkomma yada yada.

Dock tappar kvinnor intresset mer för denna typen av män och deras typ av status, när de mognar och söker sig då istället till den mer socialt gångbara typen av män (som också har högt testosteron och uppvisar dominanta beteenden) som istället vandrar uppför någon slags karriärpinne på samhällelig nivå, eget företag eller vad som helst.

Direkt aggressivt och anti-socialt beteende lönar sig sällan om man ska vara socialt gångbar på större skala och för att få inflytande, respekt och status måste man vara gångbart på större skala socialt sett. Alltså finner vuxna kvinnor i regel mer nöje i den typen av män och sagda män kan såklart också ha höga testosteronnivåer men "spelar efter reglerna" som en evolutionär strategi som är mer gångbar i ett modernt samhälle där man istället ser ner på en aggressiv suput till idiot. Det kanske var ball när man var 15 men inte i vuxen ålder.

Kvinnor kommer alltid att söka sig till män med någon slags status, dominant beteende, tydliga mål osv. Det är rent biologiskt. Dock är alla dessa faktorer såklart oerhört relativa och beror på personen i fråga, umgängeskrets, sociala normer i vissa subkulturer osv.

Slutligen är "dåliga" män självsäkra och hur många damer vill ha en kille som skäms över sig själv?

Ingen.

Det här är bra skrivet. Skulle sammanfatta det på ungefär samma sätt.

Sedan ska man inte blanda ihop snällhet med mesighet som flera redan skrivit.

Vinter
2012-08-12, 18:22
Lite lätt gay tråd, en massa snubbar som svarar på vilken typ av kille som är mest attraktiv?

Är jag icke mesig alfa nu?

Spartansk
2012-08-12, 18:30
Är jag icke mesig alfa nu?

Nej, för då hade du inte frågat det där!

Vinter
2012-08-12, 18:32
Nej, för då hade du inte frågat det där!

Ah, måste komma ihåg större mellanrum.

Macroman
2012-08-12, 20:51
Är jag icke mesig alfa nu?

Nej, en äkta alfa bryr sig inte om andra män är gay eller skriver i "gayiga" trådar på forum.

filmjölk
2012-08-12, 21:31
Nu skall jag vara sån och säga "men vilka kvinnor får dom då?" Visst lite cool och självsäker är ju alltid en bonus...men är du en "bad boy" får du tjejer som gillar "bad boys" och vem gillar sånna tjejer?

Rikard Jansson
2012-08-12, 21:36
Nu skall jag vara sån och säga "men vilka kvinnor får dom då?" Visst lite cool och självsäker är ju alltid en bonus...men är du en "bad boy" får du tjejer som gillar "bad boys" och vem gillar sånna tjejer?

snälla mesiga killar :)

snälla mesiga killar grinar över att de inte får de snygga osäkra tjejerna som grinar över att bad boysen inte behandlar dem bra, bad boysen grinar över att de inte får sin vackra-personlighetstjej, som grinar över att snälla mesiga killar grinar över att de inte får de snygga osäkra tjejerna som grinar över att bad boysen inte behandlar dem bra, bad boysen grinar över att de inte får sin vackra-personlighetstjej, som grinar över att snälla mesiga killar grinar över att de inte får de snygga osäkra tjejerna som grinar över att bad boysen inte behandlar dem bra, bad boysen grinar över att de inte får sin vackra-personlighetstjej, som grinar över att snälla mesiga killar grinar över att de inte får de snygga osäkra tjejerna som grinar över att bad boysen inte behandlar dem bra, bad boysen grinar över att de inte får sin vackra-personlighetstjej, som grinar över att snälla mesiga killar

Fyllot
2012-08-12, 21:37
Är du en "bad boy" får du förmodligen bara skit efter dig. Tatuerade WT-luder eller fnissiga fjortisar. Är du däremot en mes med stor plånbok så får du allt. Är du snäll och självsäker får du hyffsat för majoriteten kommer se dig som en player.

Ape3
2012-08-12, 21:40
Det finns undersökningar som visade att kvinnor väljer olika typer av män beroende på var de är i menstruationscykeln. Badboy vid ägglossning och den stabile senare.

Sedan är det förhoppningsvis mer komplicerat än så.

shadowfire
2012-08-12, 21:43
Går utmärkt att vara snäll, småblyg o försynt och ändå få ligga. Mycket.
Temat är rätt uttjatat... somliga väljer att tro på myten om att du måste vara farlig för att få damer på fall, andra inte.

BlötSnö
2012-08-12, 21:50
Går utmärkt att vara snäll, småblyg o försynt och ändå få ligga. Mycket.
Temat är rätt uttjatat... somliga väljer att tro på myten om att du måste vara farlig för att få damer på fall, andra inte.

Inte om man är småfet och har glasögon också. Jag har provat i flera år nu. *grr27*
Annars tror jag att svaret på frågan finns i de olika inläggen i den här tråden.
Självsäkra killar drar till sig damerna, men hormonstinna vrålapor får den dåliga skörden. Kanske kan vara intressant med en vrålsnygg, toksminkad tjej i tighta kläder som umgås med de "tuffa killarna", men fy faen vilket hemskt umgänge att spendera en hel dag med. Tänk på alla fantastiska samtalsämnen såsom bloggar, big brother m.m.
Lite generaliserande, kanske, men jag har mött en del tjejer av den kalibern och det har suktat ögonen men inte hjärnan.

filmjölk
2012-08-12, 21:53
Det finns undersökningar som visade att kvinnor väljer olika typer av män beroende på var de är i menstruationscykeln. Badboy vid ägglossning och den stabile senare.

Sedan är det förhoppningsvis mer komplicerat än så.

Fast den studien är väl bara baserat på utseende har jag för mig(?) Kvinnorna fick se bilder på väldigt maskulina män med maskulina drag resp mer androgyna (tror tom det var samma modell, fast shoppat). Under ägglossning valde de maskulina dragen som attraktivt, vid mens androgynare drag, och något annat vid PMS.

Var något liknande för män, fast där valde de efter hur många timmar sedan man ätit. Nyss ätit=magra kvinnor var attraktiva. Inte fått äta på länge=Mulliga kvinnor.

shadowfire
2012-08-12, 22:04
Inte om man är småfet och har glasögon också. Jag har provat i flera år nu. *grr27*
Annars tror jag att svaret på frågan finns i de olika inläggen i den här tråden.
Självsäkra killar drar till sig damerna, men hormonstinna vrålapor får den dåliga skörden. Kanske kan vara intressant med en vrålsnygg, toksminkad tjej i tighta kläder som umgås med de "tuffa killarna", men fy faen vilket hemskt umgänge att spendera en hel dag med. Tänk på alla fantastiska samtalsämnen såsom bloggar, big brother m.m.
Lite generaliserande, kanske, men jag har mött en del tjejer av den kalibern och det har suktat ögonen men inte hjärnan.

Att tro på sig själv, våga sträcka på ryggen även om man har dåligt självförtroende för något osv... är A och O. Vara glad, våga le, våga skratta, våga få andra att skratta. Positiv energi samt att tro på sig själv, våga känna att man är världens bästa person trots att man inte ser ut som Brad Pitt eller heter Einstein. Humor och tron på sig själv är enligt mig _the_ brudmagnetism. Det och trygghet, att man är trygg i sig själv och har en trygg vardag.

Hur kommer det sig? Trygghet borde ju avskräcka kvinnor som söker spänning? Ja både och, min erfarenhet är att efter att de fått sig en dos spänning så inser de att det var bara skit och inget att satsa på i längden. Då söker de istället tryggheten. Alternativt träffar man på dem som inte söker spänning alls, utan redan från start trivs med trygghet och stabilitet.

BlötSnö
2012-08-12, 22:12
Att tro på sig själv, våga sträcka på ryggen även om man har dåligt självförtroende för något osv... är A och O. Vara glad, våga le, våga skratta, våga få andra att skratta. Positiv energi samt att tro på sig själv, våga känna att man är världens bästa person trots att man inte ser ut som Brad Pitt eller heter Einstein. Humor och tron på sig själv är enligt mig _the_ brudmagnetism. Det och trygghet, att man är trygg i sig själv och har en trygg vardag.

Hur kommer det sig? Trygghet borde ju avskräcka kvinnor som söker spänning? Ja både och, min erfarenhet är att efter att de fått sig en dos spänning så inser de att det var bara skit och inget att satsa på i längden. Då söker de istället tryggheten. Alternativt träffar man på dem som inte söker spänning alls, utan redan från start trivs med trygghet och stabilitet.

Jag har inga invändningar. Eller: Word, som man säger. ;)
Mitt problem är nog att jag inte har vissa av de där personlighetsdragen. Men ju trevligare form kroppen börjar få, och det börjar den få, ju bekvämare blir man med sig själv och vågare ta ut svängarna lite mer. Någon "bad boy" lär jag dock aldrig bli. Det ligger inte riktigt i mitt intresse...

göteborg
2012-08-12, 22:19
Nej, jag är fan inte dålig..

Mantus
2012-08-13, 03:04
Gott (alltför gott) självförtroende kommer att öka dina möjligheter. Vem vill ha något mesigt mähä?

Sant. Varför lita på någon om denne inte ens litar på sig själv.

rooz
2012-08-13, 04:41
Går utmärkt att vara snäll, småblyg o försynt och ändå få ligga. Mycket.
Temat är rätt uttjatat... somliga väljer att tro på myten om att du måste vara farlig för att få damer på fall, andra inte.

Glöm inte att strössla med pengar på att dejta också:rolleyes:

Chrbo
2012-08-13, 07:10
Dessa tankar faller när man slutar blanda ihop mesighet och snällhet respektive "platstagande" och elakhet. Snälla killar som inte är mesiga är attraktiva. Det gäller tjejer också, förresten.

Och lustigt nog är det just mesiga killar som har svårt att skilja på mesighet och snällhet, varpå mesiga killar klagar om att dåliga killar får alla tjejer.

+1. Mesig=/=snäll.

Paria
2012-08-13, 07:29
Jag tror de du uppfattar som odrägliga antingen i själva verket inte är det, eller kompenserar genom att vara snygga/rika/självsäkra.

Men att vara odräglig i sig är inte positivt.

De som beter sig odrägligt och på det är fula, fattiga och fjolliga ses nog bara som patetiska. Jag tror nog ändå att en viss odräglighet kan fungera så länge man inte är mesig och inte vågar backa upp det. Att bara odrägla sig och sedan fnittra genererat när man blir tillsagd = tjejernas kåt försvinner omedelbart - att odrägla sig och sedan säga "Tyst med dig, lilla gumman, här är det jag som bestämmer" (eller ja ni fattar..... "pun intended" ...) kanske fungerar bättre.

I den här tråden håller du måttet :thumbup: Pwnyou, men du måste i vissa fall betänka att män och kvinnor har haft olika roller under evolutionen, och har därför utvecklat olika sätt att välja partner (välja vem som skall föda ens barn).

Exvis så vill gärna honen att hanen ska försvara henne från sabeltandade tigrar - tjejer vill att killen ska kunna försvara henne från andra hannar:motsatsförhållandet gäller inte.

I ovanstående fall spelar det ingen som roll om personen är ful/fet/fattig; att killen vågar och kan försvara sig och tjejen, är attraktivt och upphetsande för tjejen. Sedan gör såklart ful/fet/fattig så att helhetsbilden förstörs.. men du är smart och hajar vad jag menar.

Gott (alltför gott) självförtroende kommer att öka dina möjligheter. Nja, vet ej om jag håller med. Överdriven narcissism är inte heller för bra; när man har så gott självförtroende att man inte inser att tjejen inte är intresserad av en.

Jag känner en 36-årig militär - ser väl helt ok ut, men till hans fördel är han väldigt dominant och har (alltför gott) självförtroende, som för några månader sedan fick dissen av en riktigt snygg 21-åring. Han blev då helt galen över detta eftersom han hade lagt ner tid på henne och sa att hon hade svikit honom osv.

Han har inte bra med pengar, han har ingen bra bostad. Det han har är hans personlighet och sociala förmågor (som dock yngre tjejer tycker är jättekonstigt). Han har alltså inte särskilt mycket att erbjuda 20-åringar som skulle få vilken man som helst att sälja sin själ, men han raggar på dem gång på gång på gång på gång han blir uppriktigt chockad, besviken, förvånad och arg när han inte får till det med 20-åringarna .. det är alltid deras fel och han gör allt rätt har allt att erbjuda m m osv.. tjejerna som faktiskt "är uppe" för lite rajtan-tajtan men inget mer, är dessutom "slampor och horor" för att de inte vill skaffa barn & bilda familj på en gång. Han tror bokstavligt talat att han är en av de mest attraktiva männen i världen, och på fester & tillställningar så kan han ställa sig och hålla tal inför alla osv. Han har för bra självförtroende.

Men generellt så är: ju högre självförtroende = desto bättre. Inte alltid dock.

Rahf
2012-08-13, 07:50
Paria: Det du beskriver är arrogans. Illusionen av självförtroende, fostrad av en fantiserad verklighetsbild.

Paria
2012-08-13, 08:03
Paria: Det du beskriver är arrogans. Illusionen av självförtroende, fostrad av en fantiserad verklighetsbild. Det är självförtroende. Han tror att han är drömmannen att bilda familj med. På riktigt. Har har nått ett visst kändisskap inom ganska stora kretsar också (väldigt många här skulle t ex veta vem det är jag pratar om [men jag kommer inte säga ett ord om vem det är, så fråga inte ens*]), och det har stigit honom till huvudet.

För bra självförtroende kan vara fel, om man inte kan backa upp det.


*
Nej det är inte King Grub.

Paria
2012-08-13, 08:07
text Men du har väl ett mer än OK jobb? Du tjänar väl riktigt bra?

Ja, då behöver man inte vara farlig, köpa knark på plattan och slåss med gambianerna där, slå folk på käften för att de tittar på ens tjej (samma tjej som man våldtar för att visa sin dominans, och hon gillar det), osv ... då räcker det med att ha pengar.

Testa att vara arbetslös, outbildad eller liknande, och få tjej genom att vara snäll. Det går inte. Jag försökte hela min grundskoleperiod, och halva gymnasieperioden.

Niwah
2012-08-13, 08:32
I min omgivning är det männen som får tjejerna. Finns alltför många som fortfarande är pojkar där barnsligheten och osäkerheten skiner igenom. Då handlar det här om 25+ åringar.

Att man behöver ta upp mycket plats eller vara farlig stämmer inte alls. Det räcker långt med nån typ av subtil utstrålning av manlighet. Att ha sitt shit together, inte skämmas för vad man är ute efter och agera respektfullt är dem som står högst i kurs.

ARMSTARK
2012-08-13, 09:16
Utseendet går före allt, en som är snygg får ligga mycket fastän de inte är trevliga, omtänksamma, m.m. Till och med mesiga snygga män får ligga, och då är ändå mesighet längst ner på kvinnors vill-ligga-med-lista.

MathiasF
2012-08-13, 09:19
Utseendet går före allt, en som är snygg får ligga mycket fastän de inte är trevliga, omtänksamma, m.m. Till och med mesiga snygga män får ligga, och då är ändå mesighet längst ner på kvinnors vill-ligga-med-lista.

Ja givetvis, men oavsett hur snygg en kvinna är så hade du inte levt med en komplett idiot någon längre stund.


(OBS, jag är medveten om att du talar om män, men jag skriver ur vårt perspektiv)

C.E.J.
2012-08-13, 10:23
Men du har väl ett mer än OK jobb? Du tjänar väl riktigt bra?

shadowfire är chef och tillhör därför Sveriges mest underbetalda yrkesgrupp :-/

Loke
2012-08-13, 10:46
Att man behöver ta upp mycket plats [...] stämmer inte alls. [...] inte skämmas för vad man är ute efter och agera respektfullt är dem som står högst i kurs.

Här tycker jag du säger emot dig själv. Att inte skämmas är att ta plats. Du tänker nog på någon som syns eller låter mycket, men det är inte det jag (eller många andra) menar med att ta plats i det här sammanhanget.

Niwah
2012-08-13, 11:05
Här tycker jag du säger emot dig själv. Att inte skämmas är att ta plats. Du tänker nog på någon som syns eller låter mycket, men det är inte det jag (eller många andra) menar med att ta plats i det här sammanhanget.

Om du är på tu man hand så kan du vara rak och tydlig i dina avsikter utan att skämmas/vara osäker.
När jag menar "ta plats" menar jag människor som "kräver" uppmärksamhet i större grupper. I mitt huvud lät det logiskt när jag skrev texten :)

Tricklew
2012-08-13, 11:27
Glöm inte att strössla med pengar på att dejta också:rolleyes:

Underbart inlägg, om man läser relationstråden och Shadowfire's tips i denna tråd så kan man inte låta bli att skratta lite, var snäll och köp dig kärlek verkar vara hans game. :)

tjing
2012-08-13, 11:29
Det finns undersökningar som visade att kvinnor väljer olika typer av män beroende på var de är i menstruationscykeln. Badboy vid ägglossning och den stabile senare.

Sedan är det förhoppningsvis mer komplicerat än så.

Stämmer det också, ja.

De vill biologiskt ha "bad-boyens" gener och den lugnare mannens socialt gångbara "beskydd" och ett förhållande med denne, då den mannen sannolikt är mer stabil, tjänar pengar, känslomässigt involverad etc.

Spartansk
2012-08-13, 11:30
Hur är det med tjejer som äter p-piller? De har väl aldrig ägglossning, eller hur det nu var?

tjing
2012-08-13, 11:33
Hur är det med tjejer som äter p-piller? De har väl aldrig ägglossning, eller hur det nu var?

De har kroniskt högre östrogennivåer, men hur det slår ut vet jag inte. Man kan bara spekulera i skillnaderna.

Vad tror du?

Status Quo
2012-08-13, 12:03
Ja man får ligga hur mycket som helst om man är ett svin (gäller bara om man är kille). Gäller heller inte om man är kort, rödhårig och tränar i cykelbyxor. /Thread

Spartansk
2012-08-13, 12:09
De har kroniskt högre östrogennivåer, men hur det slår ut vet jag inte. Man kan bara spekulera i skillnaderna.

Vad tror du?

Jag skulle säga att ungefär 50 % av mina ragg ätit p-piller. Jag tror jag ser mer snäll än badboyig ut.

Status Quo
2012-08-13, 12:12
Jag skulle säga att ungefär 50 % av mina ragg ätit p-piller. Jag tror jag ser mer snäll än badboyig ut.

Bad boy sitter inte utseendet. Alla dom här snubbarna med tatueringar, uppumpande muskler och stirrig blick har ju det för att dölja att de är så mesiga innuti.

Grahn
2012-08-13, 12:15
Är inte badboy grejen en fas bland yngre mer än ett permanent tillstånd?

Status Quo
2012-08-13, 12:15
Är inte badboy grejen en fas bland yngre mer än ett permanent tillstånd?

Stämmer. Går över efter klimakteriet.

Grahn
2012-08-13, 12:19
Stämmer. Går över efter klimakteriet.

Går över efter sena trotsåldern skulle jag nog säga, numera strax efter 25 mao...

Status Quo
2012-08-13, 12:21
Går över efter sena trotsåldern skulle jag nog säga, numera strax efter 25 mao...

Så du tror att det bara handlar om att vara rebellisk?

Grahn
2012-08-13, 12:23
Så du tror att det bara handlar om att vara rebellisk?

Badboy grejen? Ja

Hela grejen med självförtroende etc? Nej

Doctor Snuggles
2012-08-13, 12:31
Skit vilken kass tråd.

Men svar nej.

Jag hade för mig du hade lite mer livserfarenhet än så.
http://www.medicaldaily.com/news/20120515/9884/fertility-parenthood-sexy-men.htm

Yes
2012-08-13, 12:45
Det där förtjänar å andra sidan inte ens att kallas för en studie. Enda man har visat är att dessa kvinnor föredrog en profil över en annan.

ARMSTARK
2012-08-13, 12:58
Stämmer. Går över efter klimakteriet.

Jag trodde också att det var åldersrelaterat, men faktum är att kvinnor dras ännu mera till bad boy typen efter klimakteriet. Möjligen är de lite bättre på att välja bort de som är direkt elaka än sina yngre systrar.

Yes
2012-08-13, 14:48
Hur definieras "bad boy" egentligen? Det verkar som ni ställer ADHD-Anders mot Fanny Familjefar här.

Macroman
2012-08-13, 15:02
Hur definieras "bad boy" egentligen? Det verkar som ni ställer ADHD-Anders mot Fanny Familjefar här.

Ja, det verkar vara vitt skilda uppfattningar i tråden och delvis i den s.k "studien" där man till viss del verkade gå på utseendet...

Doctor Snuggles
2012-08-13, 15:03
Det där förtjänar å andra sidan inte ens att kallas för en studie. Enda man har visat är att dessa kvinnor föredrog en profil över en annan.

Studien visade på en klar preferens för män med vissa personlighetsdrag under ägglossning. Vad mer skulle du vilja se?
En annan studie har visat att kvinnor tenderar att välja män med mer maskulina (d.v.s. med mer testosteron) ansiktsdrag då.
De är också mer benägna att vara otrogna. Sannolikt med män som just är mer testosteron-stinna, med alla de karaktärsdrag som ofta medföljer, d.v.s. bad boys.

tjing
2012-08-13, 15:09
Som sagt är ledtrådar till höga halter testosteron (och dess metaboliter): muskler, kroppsbehåring (inte nödvändigtvis kopplat till fritt testosteron per se dock), käkben osv. Men i regel är skägg väldigt manligt och signalerar manlighet mer än förmodligen något annat, tillsammans med kroppslängd och hållning (underskattat).

Och sådant går som sagt kvinnor igång på under ägglossning, enligt studier. Vilket ur ett rent evolutionärt perspektiv såklart är glasklart.

Muskler är som bekant ingen större turn-on för kvinnor i regel, förutom sannolikt om de ingår tillsammans med längd och/eller ansiktsbehåring, eller om hon tillhör en "sub-grupp", typ folk med träning som stort intresse överlag, där stora muskler vittnar om hårt arbete och hårt arbete vittnar om gynnsamma egenskaper för faderskap och att skaffa barn. Anledningen till det mindre intresset för muskler är ju att styrka inte signalerar dominans längre i dagens samhälle då man inte slåss rent fysiskt mot andra män särskilt ofta om dominans (förutom på krogen ;)). Nu är social förmåga och social dominans hundra gånger viktigare.

Men det är svårt att dra gränser för det estetiska, då alla kvinnor har olika smak.

ARMSTARK
2012-08-13, 15:11
"Dåliga män" omfattar enligt mig alkoholister, knarkare, fighters, kriminella osv. Säkert attraherar de kvinnor av olika anledningar, men gemensamt för dem är att de får ligga mer än "Svensson" .

Spartansk
2012-08-13, 15:14
Det måste finnas ett mått av aggressivitet för att man ska vara en sån som får brudar. Uteliggare är ju också "dåliga" men är nog inte så populära hos det motsatta könet.

WHITEFOLKS
2012-08-13, 15:18
Jag tror mer att det är en kombination av ett "större urval" (inte lika petiga), inte tanke på längre relationer och att de gör vad som krävs för att få det som de vill ha.

tjing
2012-08-13, 15:19
Det måste finnas ett mått av aggressivitet för att man ska vara en sån som får brudar. Uteliggare är ju också "dåliga" men är nog inte så populära hos det motsatta könet.

Ja, skillnaden ligger i testosteronnivåer, som i sin tur påverkar självsäkerhet och dominans. Det kan uttryckas både aggressivt, eller på mer socialt gångbara sätt; socialt nätverkande, att umgås civiliserat helt enkelt.

Doctor Snuggles
2012-08-13, 15:23
Det måste finnas ett mått av aggressivitet för att man ska vara en sån som får brudar. Uteliggare är ju också "dåliga" men är nog inte så populära hos det motsatta könet.

Jag tvivlar på att uteliggare har särskilt höga testosteron-nivåer.
Testosteron-brist är korrelerat med brist på motivation samt depression.

Yes
2012-08-13, 15:29
Studien visade på en klar preferens för män med vissa personlighetsdrag under ägglossning. Vad mer skulle du vilja se?
En annan studie har visat att kvinnor tenderar att välja män med mer maskulina (d.v.s. med mer testosteron) ansiktsdrag då.
De är också mer benägna att vara otrogna. Sannolikt med män som just är mer testosteron-stinna, med alla de karaktärsdrag som ofta medföljer, d.v.s. bad boys.
Du har en tråkig och en spännande profil och försöker sen avgöra vad kvinnor föredrar när de naturligt är mer kåta. Eh, vad tänkte du dra för slutsatser av det?

Doctor Snuggles
2012-08-13, 15:38
Du har en tråkig och en spännande profil och försöker sen avgöra vad kvinnor föredrar när de naturligt är mer kåta. Eh, vad tänkte du dra för slutsatser av det?

Att kvinnor då hellre väljer (vad som verkar vara) mer spännande män?
Fel på tändstiftet?

Yes
2012-08-13, 15:49
Att kvinnor då hellre väljer (vad som verkar vara) mer spännande män?
Fel på tändstiftet?
Plus då tveksamma slutsatser om att de föredrar opålitliga "bad boys".

Doctor Snuggles
2012-08-13, 16:16
Plus då tveksamma slutsatser om att de föredrar opålitliga "bad boys".

"Spännande" är en av karaktärsdragen som "bad boys" har, fast jag misstänker att det betyder något annorlunda i detta sammanhanget än vad du tror.
Det verkar vara allmänt vedertaget både i folkmun och inom psykologin, att män som är spännande också brukar vara opålitliga osv, eller att spännande faktiskt innebär opålitlig, att "vind för våg" mentaliteten hos män just är vad som gör dem spännande.
Men visst beror säkert det på vad för krav på partner männen har också, vad gäller hur många de får ligga med.

http://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201108/bad-boys-have-lower-standards

tjing
2012-08-13, 16:58
Någonstans har ju spänning att göra med att man inte alltid vet precis vad som ska hända. Alltför enkelspåriga och förutsägbara människor är inte heller alltid de mest "spännande" och spänning får oss att känna oss levande, helt enkelt.

Dessutom kan "opålitlighet" indikera integritet och att man gör vad man själv vill, vilket signalerar självförtroende (och en viss egoism som följer av höga testosteronnivåer).

Folk kan ju också vara "opålitliga" av en mängd andra anledningar; psykisk ohälsa, missbruk, osäkerhet etc vilket ju såklart också kan vara "spännande" för rätt person.

Yes
2012-08-13, 17:06
"Spännande" är en av karaktärsdragen som "bad boys" har, fast jag misstänker att det betyder något annorlunda i detta sammanhanget än vad du tror.
Det verkar vara allmänt vedertaget både i folkmun och inom psykologin, att män som är spännande också brukar vara opålitliga osv, eller att spännande faktiskt innebär opålitlig, att "vind för våg" mentaliteten hos män just är vad som gör dem spännande.
Men visst beror säkert det på vad för krav på partner männen har också, vad gäller hur många de får ligga med.

http://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201108/bad-boys-have-lower-standards
"The sexy men had profiles that described the men as charming, athletic and adventurous outdoorsmen."

Please... det där är inte en beskrivning av en strulig "bad boy" utan någon med ett aktivt liv. Sen får det vara hur vedertaget det vill att "spännande" brukar innebära "opålitlig", det gör det inte sant för det.

tjing
2012-08-13, 17:21
"The sexy men had profiles that described the men as charming, athletic and adventurous outdoorsmen."

Please... det där är inte en beskrivning av en strulig "bad boy" utan någon med ett aktivt liv. Sen får det vara hur vedertaget det vill att "spännande" brukar innebära "opålitlig", det gör det inte sant för det.

En nog inte alltför långsökt teori att sagda äventyrsmän stämt in något så när på epitetet "bad boys" när de var yngre.

Charm verkar påfallande ofta vara kopplat till "dåliga" män; de har självförtroendet som krävs. "Naturlig" atletism är kopplat till testosteronnivåer och äventyrlighet till mer testosteron/dopamin (nyfikenhet pga låga nivåer stresshormon) och mindre kortisol (oro/undvikande beteende).

En "bad boy" sadlar ju inte sällan om och omvandlar sina beteenden till mer socialt accepterade sådana, med åldern.

Doctor Snuggles
2012-08-13, 17:24
"The sexy men had profiles that described the men as charming, athletic and adventurous outdoorsmen."

Please... det där är inte en beskrivning av en strulig "bad boy" utan någon med ett aktivt liv. Sen får det vara hur vedertaget det vill att "spännande" brukar innebära "opålitlig", det gör det inte sant för det.

Du kanske ska titta på den faktiska studien/erna. Vad du kritiserar nu är artikelns sammanfattning av den.

Det handlar om generella karaktärsdrag och tendenser, inte absoluter.
De äventyrslystna männen är mindre benägna att vilja stadga sig, har mindre stabila inkomster, mer benägna att vara otrogna osv.
Det finns en hel del bakgrundsforskning om dessa arketyper.

Den andra studien (där kvinnorna fick träffa/se män IRL) hade detta kritererie:
"The role of the sexy cad involved
acting socially dominant, charismatic, and adventurous, while also coming across as unreliable
and undependable."

JanOlsson
2012-08-13, 18:18
Ja, skillnaden ligger i testosteronnivåer, som i sin tur påverkar självsäkerhet och dominans. Det kan uttryckas både aggressivt, eller på mer socialt gångbara sätt; socialt nätverkande, att umgås civiliserat helt enkelt.

Oj så tråden har exploderat. Intressant det där med testosteronnivåer.

Hur förklarar man att så många män som tex kurar och skjuter sina testosteronnivåer i taket inte märker någon skillnad i sexuella inviter från kvinnor? Även om det då finns män som förklarat att dom märker skillnad, så finns det också hur många som helst som inte märker någon skillnad öht?

Doctor Snuggles
2012-08-13, 18:25
Oj så tråden har exploderat. Intressant det där med testosteronnivåer.

Hur förklarar man att så många män som tex kurar och skjuter sina testosteronnivåer i taket inte märker någon skillnad i sexuella inviter från kvinnor? Även om det då finns män som förklarat att dom märker skillnad, så finns det också hur många som helst som inte märker någon skillnad öht?

Antagligen skillnad mellan att ha växt upp och format sin personlighet etc med konstant högre testonivåer och att tillföra det exogent i vansinniga doser i vuxen ålder.
Man märker dock mycket tydligare om man har låga nivåer, motivation försvinner, energibrist, depression etc.
Det är nog säkert fler faktorer som spelar in dessutom.

tjing
2012-08-13, 18:30
Oj så tråden har exploderat. Intressant det där med testosteronnivåer.

Hur förklarar man att så många män som tex kurar och skjuter sina testosteronnivåer i taket inte märker någon skillnad i sexuella inviter från kvinnor? Även om det då finns män som förklarat att dom märker skillnad, så finns det också hur många som helst som inte märker någon skillnad öht?

Alla som har höga testosteronnivåer är inte automatiskt "coola" eller ens bad-boys, så att säga. Andra personlighetsegenskaper, social kompetens, intelligens, utseende och vad man pysslar med spelar ju in.

Kvinnor går sällan igång på byggare, men visst finns det "bad-boys" som kurar och säkerligen får inviter; kolla bara på kriminella som växer till sig enormt på ett halvår.

Dessutom, som Doctor Snuggles skriver manipulerar de sitt testosteron ofta i vuxen ålder och har inte växt upp med sagda nivåer och de potentiella erfarenheter de i så fall fört med sig.

JanOlsson
2012-08-13, 18:33
Alla som har höga testosteronnivåer är inte automatiskt "coola" eller ens bad-boys, så att säga. Andra personlighetsegenskaper, social kompetens, intelligens, utseende och vad man pysslar med spelar ju in.

Kvinnor går sällan igång på byggare, men visst finns det "bad-boys" som kurar och säkerligen får inviter; kolla bara på kriminella som växer till sig enormt på ett halvår.

Mm intressant det där. Men det är alltså inte testosteronnivåerna i sig som är attraktiva - men de egenskaper som höga nivåer kommunicerar? Därav varför vissa med höga nivåer blir sedd som attraktiv, medans andra inte gör det. Med det sagt, finns det personer med relativt låga testosteronnivåer som fortfarande kan ha en .. "cool personlighet" vilket resulterar i att dom får en hel del kvinnor?

Spartansk
2012-08-13, 18:33
Men folk som kurar blir väl ofta mer självsäkra och kaxiga än förut?

Doctor Snuggles
2012-08-13, 18:38
Det är intressantare än så, t.o.m. Har man mycket testosteron kan man bli gay. :D
"The levels of plasma testosterone of 19 young male homosexuals (Kinsey group VI) were found to be significantly higher (p < .01 ) than those of 20 strictly heterosexual men matched for average age."

Man vet också att moderns nivåer av testosteron medan barnet är i livmodern kan öka chansen för en man att bli gay.

JanOlsson
2012-08-13, 18:43
Men folk som kurar blir väl ofta mer självsäkra och kaxiga än förut?

Troligen, jag har i alla fall sett många sånna fall genom åren. Dock har jag också sett folk som av någon anledning blivit mer självmedvetna och osäkra, vet ej varför.

JanOlsson
2012-08-13, 18:46
Med det sagt så finns det ju många fler hormoner osv som påverkar hurvida du är självsäker eller inte - Många dricker tex alkohol och blir mer självsäkra för stunden av det, detta är ju knappast för att det höjer ens testosteronnivåer.

Eller varför inte kokain för den delen som det sägs brukar ge folk extremt självförtroende, detta är ju inte för att dom får förhöjda nivåer av testo.

TomasB
2012-08-14, 09:43
Ja var rätt stökig för några år sen och kan bekräfta att en viss typ av tjej dras till stökiga lirare. Nästan uteslutande har de strul i sin relation till sin pappa och låg självkänsla (det sistnämnda har ALLA struliga killar också.)

Människor med låg självkänsla tenderar till att forcera upp sitt självförtroende (fejkat eller ej) till en överdrivet hög nivå. Detta attraherar tjejer med låg självkänsla och personkemi är skapat.

:)

ARMSTARK
2012-08-14, 09:57
Fast "dåliga män" brukar vara självdestruktiva, inget som en osäker kvinna dras till, snarare starka kvinnor som får mammakänslor och ska "rädda" honom.

tjing
2012-08-14, 10:00
Mm intressant det där. Men det är alltså inte testosteronnivåerna i sig som är attraktiva - men de egenskaper som höga nivåer kommunicerar? Därav varför vissa med höga nivåer blir sedd som attraktiv, medans andra inte gör det. Med det sagt, finns det personer med relativt låga testosteronnivåer som fortfarande kan ha en .. "cool personlighet" vilket resulterar i att dom får en hel del kvinnor?

Ja, det är egenskaperna som är attraktiva för kvinnor. Utseendet kan som sagt ge hintar om det.

Ja, man kan vara "cool" oberoende av testosteronnivåer, men då har man ofta andra "strategier" som man och är kanske mer beroende av grupptillhörighet (hög-testo män kan vara dåliga på att samarbeta) och av att ha social kompetens. Men folk med lägre testosteron är ju inte sällan rätt omtyckta eftersom de sällan går i clinch med andra och är lätta att gilla av den anledningen.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Sen ska vi ju komma ihåg att inte var och varannan person går runt med höga testosteronnivåer, utan majoriteten människor är ju snarare någonstans i mellanspannet.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Men som sagt, det finns en massa andra egenskaper utöver testosteron; utseende, längd, social kompetens och allt vad det innebär och för med sig, placering i syskonskara, gener osv.

Men de mest dominanta personerna har mest testosteron och/ELLER är i positionen p g a ämbete etc, vilket såklart kan samverka).

TrainInsane
2012-08-14, 10:03
Så är det helt klart, fast så svart och vitt som TS får det att låta är det ju inte riktigt... men visst är det mycket så att badboys går hem bättre hos tjejer.

Det bästa är ju dock ett mellanting som alltid går hem, en mesig kille som ska vara alla till lags och aldrig kan säga nej är ingen intressant och "rolig" kille att dela sin vardag med.

En mix av båda är nog det bästa.

tjing
2012-08-14, 10:04
Men folk som kurar blir väl ofta mer självsäkra och kaxiga än förut?

Det lär de bli.

Mer testosteron innebär också lägre kortisol och således mindre oroligt/ängsligt beteende och lägre grad av bas-arousal vilket gör att man blir mindre undvikande och mer utforskande/uppsökande till sättet, när det kommer till "närmiljön". Man blir alltså kaxigare och modigare.

tjing
2012-08-14, 10:06
Så är det helt klart, fast så svart och vitt som TS får det att låta är det ju inte riktigt... men visst är det mycket så att badboys går hem bättre hos tjejer.

Det bästa är ju dock ett mellanting som alltid går hem, en mesig kille som ska vara alla till lags och aldrig kan säga nej är ingen intressant och "rolig" kille att dela sin vardag med.

En mix av båda är nog det bästa.

Som sagt, andra saker spelar in också än enbart testosteronnivåer såklart.

Dessutom gillar en del bossiga tjejer mesigare killar.

Spartansk
2012-08-14, 10:38
Det lär de bli.

Mer testosteron innebär också lägre kortisol och således mindre oroligt/ängsligt beteende och lägre grad av bas-arousal vilket gör att man blir mindre undvikande och mer utforskande/uppsökande till sättet, när det kommer till "närmiljön". Man blir alltså kaxigare och modigare.

Låter ju optimalt för raggning.

tjing
2012-08-14, 11:07
Låter ju optimalt för raggning.

Uppenbarligen.

Yes
2012-08-14, 12:54
Du kanske ska titta på den faktiska studien/erna. Vad du kritiserar nu är artikelns sammanfattning av den.

Det handlar om generella karaktärsdrag och tendenser, inte absoluter.
De äventyrslystna männen är mindre benägna att vilja stadga sig, har mindre stabila inkomster, mer benägna att vara otrogna osv.
Det finns en hel del bakgrundsforskning om dessa arketyper.

Den andra studien (där kvinnorna fick träffa/se män IRL) hade detta kritererie:
"The role of the sexy cad involved
acting socially dominant, charismatic, and adventurous, while also coming across as unreliable
and undependable."
Ja, kvinnor dras till män som de inte kan kontrollera och som är utmanande. Problemet är när man börjar paketera en samling egenskaper. Vad vi har i studien är alltså män som kvinnor tycker är sexiga, varpå deras omdöme färgas av det.

Yes
2012-08-14, 13:12
Ja, det är egenskaperna som är attraktiva för kvinnor. Utseendet kan som sagt ge hintar om det.

Ja, man kan vara "cool" oberoende av testosteronnivåer, men då har man ofta andra "strategier" som man och är kanske mer beroende av grupptillhörighet (hög-testo män kan vara dåliga på att samarbeta) och av att ha social kompetens. Men folk med lägre testosteron är ju inte sällan rätt omtyckta eftersom de sällan går i clinch med andra och är lätta att gilla av den anledningen.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Sen ska vi ju komma ihåg att inte var och varannan person går runt med höga testosteronnivåer, utan majoriteten människor är ju snarare någonstans i mellanspannet.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Men som sagt, det finns en massa andra egenskaper utöver testosteron; utseende, längd, social kompetens och allt vad det innebär och för med sig, placering i syskonskara, gener osv.

Men de mest dominanta personerna har mest testosteron och/ELLER är i positionen p g a ämbete etc, vilket såklart kan samverka).
Det är ena jäkla växlar det dras på testosteronnivåer. Bara för att höga nivåer är associerade med vissa egenskaper innebär det inte per automatik att de orsakar dem.

Minimjölk
2012-08-14, 13:22
Jag tror inte det handlar bara om vilka som är mest gångbara hos det motsatta könet eller att det ens handlar om kvinnligt eller manligt.

personer som av omgivningen ses som mesigt snälla är såklart uppskattade för att de är lätta att hantera men då de saknar de verktyg som behövs för att göra sin röst hörd i många sammanhang så är deras pondus betydligt lägre än den varit om de varit mindre mesiga/snälla/hänsynsfulla.

Jag är själv en av de som uppfattats som en väldigt snäll/lugn/artig person och jag är faktiskt alla dessa delar men en skillnad de senaste 5åren eller så är att jag i betydligt större utsträckning är bestämd, ställer krav och inte låter folk köra med mig. Jag tar initiativ och sätter mig ofta i förarsätet och är inte rädd för att ta plats.

I mina egna ögon är jag kanske i vissa situationer för mycket av varorna ovan men denna förändring av mitt beteende har gett mig betydligt större framgångar både i karriären och privat och folk lyssnar alltid på vad jag har att säga och är ofta "i behov av att få mitt godkännande" innan de går vidare.

jag gissar att jag med åldern blivit mer av en alfa-hanne och att jag idag utsöndrar mer självsäkerhet/pondus etc.

stridis
2012-08-14, 13:26
Det är ena jäkla växlar det dras på testosteronnivåer. Bara för att höga nivåer är associerade med vissa egenskaper innebär det inte per automatik att de orsakar dem.

Inte konstigt att det dopas hejvilt i det här landet. De vill stoppa in ett p i föregående meningen.

Minimjölk
2012-08-14, 13:42
Återigen är det troligt att attribut såsom hög testo-nivå, muskler, pengar, längd, framgång mm mm höjer personens självkänsla och självförtroende.

Det finns såklart personer med gott självförtroende utan allt detta ovan men dessa saker underlättar.

Sedan är väl just testosteron om något mycket förknippat med manligt och det är ju inget konstigt att kvinnor/män som tänder på män i större utsträckning som innehar de egenskaper som de går igång på. På samma sätt som de flesta killar gillar tjejer som har PMS, eller om det var Tits'n'ass?

Yes
2012-08-14, 14:20
Testosteron är såklart förknippat med en hel del manliga egenskaper. Alla normala män har också betydligt mycket mer testo än kvinnor. Korrelation bevisar inte heller orsaksamband. Dessutom är det stor skillnad på vad som är statistiskt signifikant avseende korrelation och hur det ser ut på individnivå. Att förhållandet mellan ring- och pekfinger korrelerar till testosteronnivåer i livmodern är exempelvis statistiskt signifikant. Fördelningen är något viktad mot att längre ringfinger än pekfinger korrelerar med högre testosteron, men det säger ingenting på individnivå(du kan alltså inte avgöra en mans testosteron genom att kolla på hans fingrar, den metoden är endast något säkrare än rena gissningar). På samma vis förhåller det sig om du ska titta på olika beteenden i förhållande till testosteron. Lägg då även till att beteendet kan påverka testosteronnivåerna(ett mer självsäkert kroppspråk har visats öka testosteronet).

filmjölk
2012-08-14, 15:26
Det är ena jäkla växlar det dras på testosteronnivåer. Bara för att höga nivåer är associerade med vissa egenskaper innebär det inte per automatik att de orsakar dem.

Det är nog en aning mer testosteron bland ett gäng flyttgubbar än ett gäng manliga psykologer, trots det får flyttgubbarna mer sällan napp på krogen än psykologerna.

Yes
2012-08-14, 15:40
Det är nog en aning mer testosteron bland ett gäng flyttgubbar än ett gäng manliga psykologer, trots det får flyttgubbarna mer sällan napp på krogen än psykologerna.
Flyttgubbande är måhända mer primitivt manligt, men det är just sånt där som är omöjligt att uttala sig om. Det handlar ju egentligen bara om perceptionen av skitigt fysiskt arbete som mer maskulint än ett akademikeryrke.

Spartansk
2012-08-14, 15:49
Det är mycket möjligt att flyttgubbarna har mindre testosteron, eftersom mycket testosteron verkar göra en mer driftig, och det krävs mer driftighet att klara en lång utbildning än att bli flyttgubbe.

Grahn
2012-08-14, 15:51
Undrar hur alla kvinnor klarar sig igenom högskolan utan testosteron sprutandes ur öronen egentligen?

Doctor Snuggles
2012-08-14, 15:54
Undrar hur alla kvinnor klarar sig igenom högskolan utan testosteron sprutandes ur öronen egentligen?

Hos kvinnor fungerar hormonerna lite annorlunda. Män har däremot visats i studier att överlag vara bättre på mentala uppgifter som har med testosteron att göra, t.ex. spatial förmåga. Kvinnor med mer testosteron är också bättre på det än kvinnor med lägre.

Yes
2012-08-14, 16:04
Jag är själv en av de som uppfattats som en väldigt snäll/lugn/artig person och jag är faktiskt alla dessa delar men en skillnad de senaste 5åren eller så är att jag i betydligt större utsträckning är bestämd, ställer krav och inte låter folk köra med mig. Jag tar initiativ och sätter mig ofta i förarsätet och är inte rädd för att ta plats.

I mina egna ögon är jag kanske i vissa situationer för mycket av varorna ovan men denna förändring av mitt beteende har gett mig betydligt större framgångar både i karriären och privat och folk lyssnar alltid på vad jag har att säga och är ofta "i behov av att få mitt godkännande" innan de går vidare.

Låt mig gissa: Talar vi om utvecklingen nånstans runt 25-30 år? Det är i varje fall något jag observerat hos både mig själv och mina vänner. Jag tror det är en naturlig del av utvecklingen där man helt enkelt blir mer bekväm med att ta större plats och inte bry sig så jäkla mycket.

Pepz
2012-08-14, 16:10
det där med att slåss på krogen och liknande har mer med låg intelligens att göra än testosteronnivåer..

tjing
2012-08-14, 16:17
Testosteron är såklart förknippat med en hel del manliga egenskaper. Alla normala män har också betydligt mycket mer testo än kvinnor. Korrelation bevisar inte heller orsaksamband. Dessutom är det stor skillnad på vad som är statistiskt signifikant avseende korrelation och hur det ser ut på individnivå. Att förhållandet mellan ring- och pekfinger korrelerar till testosteronnivåer i livmodern är exempelvis statistiskt signifikant. Fördelningen är något viktad mot att längre ringfinger än pekfinger korrelerar med högre testosteron, men det säger ingenting på individnivå(du kan alltså inte avgöra en mans testosteron genom att kolla på hans fingrar, den metoden är endast något säkrare än rena gissningar). På samma vis förhåller det sig om du ska titta på olika beteenden i förhållande till testosteron. Lägg då även till att beteendet kan påverka testosteronnivåerna(ett mer självsäkert kroppspråk har visats öka testosteronet).

Såklart växelverkar hormonnivåer med miljö och individens tolkning av händelser etc.

Men man vet mycket väl hur testosteron fungerar och vilka effekter det har så det är inga gissningar, som du verkar tro.

JanOlsson
2012-08-14, 16:19
Det är mycket möjligt att flyttgubbarna har mindre testosteron, eftersom mycket testosteron verkar göra en mer driftig, och det krävs mer driftighet att klara en lång utbildning än att bli flyttgubbe.

Osäker på det där. Kineser och Japaner är väl kända för att vara extremt driftiga och ofta nå långt inom "akademiska yrken", tex fysiker, programmerare, matematiker etc, likförbannat så har nog dessa personer rent generellt lägre nivåer av testo än random svensk byggarbetare.

tjing
2012-08-14, 16:19
det där med att slåss på krogen och liknande har mer med låg intelligens att göra än testosteronnivåer..

Det har rätt mycket att göra med följande:

1) Akut förhöjda nivåer av testosteron och sänkning av kortisol; alkohol har bland annat den effekten.

2) Försämrat omdöme. Alkohol har som bekant den effekten också och flyttar oss närmare en "primal" nivå sett till hjärnan. Supa, slåss och ******!

tjing
2012-08-14, 16:24
Osäker på det där. Kineser och Japaner är väl kända för att vara extremt driftiga och ofta nå långt inom "akademiska yrken", tex fysiker, programmerare, matematiker etc, likförbannat så har nog dessa personer rent generellt lägre nivåer av testo än random svensk byggarbetare.

Du inser att det är genomsnittsnivåer av testosteron va? Det finns sannolikt i bara Japan lika många japaner som det bor folk i hela vårt land som uppvisar högsta möjliga testosteronnivåer vid testning.

För att inte tala om Kina. Korea är mindre så det är ett dåligt exempel i sammanhanget.

Men ja intelligens är mångfacetterat och klurigt; det vill jag inte ens gå in på.

JanOlsson
2012-08-14, 16:33
Du inser att det är genomsnittsnivåer av testosteron va? Det finns sannolikt i bara Japan lika många japaner som det bor folk i hela vårt land som uppvisar högsta möjliga testosteronnivåer vid testning.

För att inte tala om Kina. Korea är mindre så det är ett dåligt exempel i sammanhanget.

Men ja intelligens är mångfacetterat och klurigt; det vill jag inte ens gå in på.

Fortfarande lite osäker på det där med testosteron och uppnå akademisk framgång. Otroligt många "nördar" som framstår som allt annat än särskilt testosteronstinn får ju ofta stor framgång rent karriärsmässigt. Samtidigt som väldigt många bovar som hamnar i finkan ofta har drag som påvisar höga värden av testosteron.

Tricklew
2012-08-14, 16:39
Lärorik tråd, nu har jag lärt mig att alla med bra jobb, med hög utbildning, folk som får kn*lla, kriminella samt homosexuella har abnormt hög testosteron. Undra vilka det är kvar som sänker medelvärdet i testo så mycket, Mcdonalds arbetskår samt wowspelare?


Utifall ni inte förstår vad som sägs, dra i bromsen lite, ni kör i högre växlar än ni behärskar.

Yes
2012-08-14, 16:41
Såklart växelverkar hormonnivåer med miljö och individens tolkning av händelser etc.

Men man vet mycket väl hur testosteron fungerar och vilka effekter det har så det är inga gissningar, som du verkar tro.
Nej, det är inte vad jag verkar tro. Såhär ser fördelningen ut av ett test på finansiellt risktagande i relation till testosteron:
http://i50.tinypic.com/1ibknt.jpg

Du kan helt enkelt inte kolla på det resultatet och slå på den stora testotrumman och göra en direkt koppling mellan testosteron och risktagande. Det finns en statistiskt signifikant asociation mellan faktorerna, men det ger inte en direkt koppling mellan dem.

Doctor Snuggles
2012-08-14, 16:48
Lärorik tråd, nu har jag lärt mig att alla med bra jobb, med hög utbildning, folk som får kn*lla, kriminella samt homosexuella har abnormt hög testosteron. Undra vilka det är kvar som sänker medelvärdet i testo så mycket, Mcdonalds arbetskår samt wowspelare?


Utifall ni inte förstår vad som sägs, dra i bromsen lite, ni kör i högre växlar än ni behärskar.

Jag tror nog att de flesta generaliserar vad gäller tendenser, och att du nog själv drar lite för vinklade slutsatser.

Doctor Snuggles
2012-08-14, 16:51
Nej, det är inte vad jag verkar tro. Såhär ser fördelningen ut av ett test på finansiellt risktagande i relation till testosteron:
http://i50.tinypic.com/1ibknt.jpg

Du kan helt enkelt inte kolla på det resultatet och slå på den stora testotrumman och göra en direkt koppling mellan testosteron och risktagande. Det finns en statistiskt signifikant asociation mellan faktorerna, men det ger inte en direkt koppling mellan dem.

Det känns mer som du pratar om epidemiologi och bevisvärde generellt sett än specifikt just vad gäller testosteron och vissa egenskaper.

tjing
2012-08-14, 16:55
Nej, det är inte vad jag verkar tro. Såhär ser fördelningen ut av ett test på finansiellt risktagande i relation till testosteron:
http://i50.tinypic.com/1ibknt.jpg

Du kan helt enkelt inte kolla på det resultatet och slå på den stora testotrumman och göra en direkt koppling mellan testosteron och risktagande. Det finns en statistiskt signifikant asociation mellan faktorerna, men det ger inte en direkt koppling mellan dem.

Som jag sa vet man hur testosteron fungerar och vilka effekter det har. Vilka effekter det sedan har i en random studie du länkar till är en annan femma, för där mäter man ju bara en variabel och försöker göra en korrelation. Det finns säkert en massa annat som också påverkar i studien, fastän man såklart ser ett samband i den här studien.

Jag baserar inte min kunskap på korrelationsstudier utan på hur hormonet påverkar vårt beteende. Läs lite endokrinologi eller neurobiologi om du vill veta mer.

Mer testosteron och således mindre kortisol ökar risktagande i typ alla djurarter, inklusive människan...

tjing
2012-08-14, 16:58
Lärorik tråd, nu har jag lärt mig att alla med bra jobb, med hög utbildning, folk som får kn*lla, kriminella samt homosexuella har abnormt hög testosteron. Undra vilka det är kvar som sänker medelvärdet i testo så mycket, Mcdonalds arbetskår samt wowspelare?


Utifall ni inte förstår vad som sägs, dra i bromsen lite, ni kör i högre växlar än ni behärskar.

Du förenklar saker i din egen hjärna och pratar om "abnorma" testosteronnivåer och saker som inte sagts i tråden. Du får skylla dig själv för det. Självklart generaliseras det oerhört i tråden, vad trodde du? Men du kan inte varit seriöst i din kritik då den osar ironi lång väg och säkert är på skoj.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om. Kan pöjk Tricklew då vara snäll och förklara hur det ligger till...?

Tricklew
2012-08-14, 17:01
Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om. Kan pöjk Tricklew då vara snäll och förklara hur det ligger till...?

Det är inte det att jag motsäger helt vad ni säger, det är snarare så att ni lite höga växlar dras i, och varenda egenskap förutom feghet har nu associerats till testosteron. I den senaste sidan har det även använts för att förklara Japan och Kinas ekonomiska framfart (mer eller mindre).

Yes har fört ett klokt resonemang i denna tråd.


På en lustig notis så var jag förvånad att läsa att minimjölk började trycka cirka 5 årsedan, hade jag aldrig gissat.

tjing
2012-08-14, 17:02
Det känns mer som du pratar om epidemiologi och bevisvärde generellt sett än specifikt just vad gäller testosteron och vissa egenskaper.

Exakt.

Jag förstår inte riktigt Yes poäng faktiskt.

tjing
2012-08-14, 17:07
Det är inte det att jag motsäger helt vad ni säger, det är snarare så att ni lite höga växlar dras i, och varenda egenskap förutom feghet har nu associerats till testosteron. I den senaste sidan även har använts för att förklara Japan och Kinas ekonomiska framfart.

Yes har fört ett klokt resonemang i denna tråd.


På en lustig notis så var jag förvånad att läsa att minimjölk började trycka cirka 5 årsedan, hade jag aldrig gissat.

Nej, Yes pratar inte om hormonnivåer som sådana utan om korrelationsstudier. Man vet som sagt hur hormon fungerar och vilka effekter de har på vårt beteende.

Att vissa drar på höga växlar vad gäller länders framfart får stå för dem och är väldigt flummigt.

Feghet, eller undvikande beteende beror på kortisol. Du blir liksom inte "undvikande"/feg/försiktig med låga kortisolnivåer. Att det sedan kan uttrycka sig på en miljard sätt är en annan femma.

Vårt mänskliga samhälle är självklart mer komplicerat än så och man kan inte reducera ner människor till testosteronnivåer, då många andra saker ger status, inflytande och utgör en person; utbildning, placering i syskonskara, social bakgrund yada yada. Att dessa i sin tur påverkar hormonnivåer är givet.

Yes
2012-08-14, 17:08
Men för höge farao. Vill man titta på just kopplingen mellan testosteron och psykologiska faktorer är det just genom att testa det på det här sättet.

Jaha, så testosteron ökar risktagandet hos människor. Hur mycket? Hur signifikant är den skillnaden? Det svaret får du genom att testa ett gäng personer och se hur deras testosteron korrelerar mot det beteendet.

Yes
2012-08-14, 17:15
Feghet, eller undvikande beteende beror på kortisol.
Nej, det är just vad det inte gör. Det finns måhända en asociation mellan kortisol och undvikande beteende, men det är INTE samma sak som ett direkt orsak-verkans samband.

Isaz
2012-08-14, 17:41
Den värsta sortens "nice guy" är inte den som snyftar över hur "kvinnor bara vill ha bad boys". Den värsta sorten är den som systematiskt anpassar sig efter "bad boy"-mallen med vetskapen om att många kvinnor attraheras av det, och spottar på den förstnämnda sortens mesar, när de i själva verket är ännu mesigare.

Varför?
Det som karaktäriserar en genuint mesig man är benägenheten att alltid vara kvinnor (eller andra människor överhuvudtaget) till lags. Genom att medvetet ta sig an en så kallad "bad boy"-attityd med syftet att attrahera kvinnor har man bestämt sig för att kvinnans selektionsförmåga alltid skulle vara perfekt. "Det är vi män som är för mesiga för Kvinnorna", ungefär. Att sätta kvinnor på en piedestal på det sättet är höjden av fjollighet.

Alltså: En tjej som finner mig motbjudande därför att jag enligt henne inte är tillräckligt "bad boy" duger helt enkelt inte. Hon förtjänar inte att föra sina gener vidare med min hjälp. Det är inte jag som ska ändra något med mig själv*; Det är hon som har ett dåligt omdöme, troligtvis till följd av dåliga gener. Med andra ord blir hon totalt ointressant. Sedan är det förstås en helt annan sak om hon bara tycker att jag inte är tillräckligt fysiskt attraktiv.

* Undantaget om det handlar om att jag saknar en egenskap som är värd att ha på riktigt. Att fejka primitivitet för att vara dåliga kvinnor till lags kommer inte på frågan.

stridis
2012-08-14, 18:34
Det är nog en aning mer testosteron bland ett gäng flyttgubbar än ett gäng manliga psykologer, trots det får flyttgubbarna mer sällan napp på krogen än psykologerna.

Akademiker tenderar att hålla sig i form och övervikt är inte bra för testot. Underklassen däremot tenderar att vara lite fetare. (Eller ja, om vi inte blir amerikaniserade såpass att alla är feta).

det där med att slåss på krogen och liknande har mer med låg intelligens att göra än testosteronnivåer..

Impulskontroll,mindervärdeskomplex etc, tror jag mer på ligger bakom.

Pepz
2012-08-14, 18:52
Det har rätt mycket att göra med följande:

1) Akut förhöjda nivåer av testosteron och sänkning av kortisol; alkohol har bland annat den effekten.

2) Försämrat omdöme. Alkohol har som bekant den effekten också och flyttar oss närmare en "primal" nivå sett till hjärnan. Supa, slåss och ******!

bullshit.
som om alkohol skulle göra slagskämpar av alla. det är bara puckon som slåss. och vet man med sig att man blir ett pucko när man dricker så är man ett ännu större pucko om man fortsätter att köra fyllor..


Jag har vart aprak på krogen och jag har aldrig slagits,

Minimjölk
2012-08-14, 20:40
På en lustig notis så var jag förvånad att läsa att minimjölk började trycka cirka 5 årsedan, hade jag aldrig gissat.


Inte jag heller, det är definitivt en högoddsare då det ungefär sammanfaller med tiden då jag slutade träna och sedan dess har jag tappat 10kg muskler och gått upp lika mycket fett. Du får gärna förklara hur du gjorde den kopplingen. Kroppsligt sett är jag mindre "manlig" idag än för 5-10år sedan medan jag mentalt med all säkerhet agerar mer manligt. I mitt fall har detta varit betydligt mer givande gällande min framgång.

Jag ser ett samband mellan manligt och kvinnligt och i vilken utsträckning det uppskattas hos det andra könet. Däremot är det som jag tidigare sade mer troligt att en persons självkänsla spelaren större roll. En person som vågar vara sig själv i alla situationer är mer intressant än en som inte vågar. Sedan om detta tar uttryck i att personen tar mer plats eller att hen med mycket omtanke väljer sina strider låter jag vara osagt. Det intressanta är när man hittar sig själv och spelar dessa korten öppet. Jag ser precis som många andra att denna egenskapen oftast kommer fram när man blir vuxen på riktigt, kanske är det en av anledningarna till att många kvinnor, unga som äldre föredrar män i åldern 30-40. Tillräckligt livserfaren och trygg i sig själv och ändå såpass ung att hälsan finns i behåll.

filmjölk
2012-08-14, 20:45
Akademiker tenderar att hålla sig i form och övervikt är inte bra för testot. Underklassen däremot tenderar att vara lite fetare. (Eller ja, om vi inte blir amerikaniserade såpass att alla är feta).


.

Jag tror att 40 timmars möbelbärande i veckan klår att spela tennis på onsdagarna och en golfrunda på söndagen. Både styrke- och konditionsmässigt.

Dessutom kolla på en "typisk flyttgubbe" när han var 15 år, och en "typisk psykolog" i samma ålder. Vem var den testosteronstinna Alfahanen då?

Vem fick hår på snorkeln först, vem slogs, vem var störst och starkast? Om båda hamnar i ett amerikanskt fängelse, vem blir mest påsatt?

Jag köper inte riktigt resonemanget med höga testosteronvärden och akademisk framgång:) Rätt ofta är det nog precis tvärtom.


Trots det får psykologen garanterat mer ragg på krogen, men det är knappast för att han har mer testo eller är mer manlig.

Yes
2012-08-14, 21:02
Jag tror att 40 timmars möbelbärande i veckan klår att spela tennis på onsdagarna och en golfrunda på söndagen. Både styrke- och konditionsmässigt.

Dessutom kolla på en "typisk flyttgubbe" när han var 15 år, och en "typisk psykolog" i samma ålder. Vem var den testosteronstinna Alfahanen då?

Vem fick hår på snorkeln först, vem slogs, vem var störst och starkast? Om båda hamnar i ett amerikanskt fängelse, vem blir mest påsatt?

Jag köper inte riktigt resonemanget med höga testosteronvärden och akademisk framgång:) Rätt ofta är det nog precis tvärtom.


Trots det får psykologen garanterat mer ragg på krogen, men det är knappast för att han har mer testo eller är mer manlig.
Vad är en typisk flyttgubbe respektive typisk psykolog? Försöker du måla upp en bild av en primitivt maskulin man mot en feminin man? Isåfall får flyttgubben garanterat ligga mer.

Bland flyttgubbar och liknande yrken brukar det annars finnas gott om studenter.

Yes
2012-08-14, 21:09
Jag ser ett samband mellan manligt och kvinnligt och i vilken utsträckning det uppskattas hos det andra könet. Däremot är det som jag tidigare sade mer troligt att en persons självkänsla spelaren större roll. En person som vågar vara sig själv i alla situationer är mer intressant än en som inte vågar. Sedan om detta tar uttryck i att personen tar mer plats eller att hen med mycket omtanke väljer sina strider låter jag vara osagt. Det intressanta är när man hittar sig själv och spelar dessa korten öppet. Jag ser precis som många andra att denna egenskapen oftast kommer fram när man blir vuxen på riktigt, kanske är det en av anledningarna till att många kvinnor, unga som äldre föredrar män i åldern 30-40. Tillräckligt livserfaren och trygg i sig själv och ändå såpass ung att hälsan finns i behåll.
I relationstråden brukar jag predika att nummer ett är att vara genuin. Fast där ingår också att säga vad man tycker, inte låta sig bli överkörd, ta viktiga strider samt den plats man vill ha. Det finns dock många olika sätt att göra det på.

filmjölk
2012-08-14, 21:53
Försöker du måla upp en bild av en primitivt maskulin man mot en feminin man? Isåfall får flyttgubben garanterat ligga mer.

.

Nepp, det tror jag inte den primitivt maskuline mannen får. Primitivt maskulina män är inte Alfahanar i ett modernt samhälle. Vältalighet, utbildning och klass väger tyngre än muskulösa överarmar, brösthår, burdust manér och agressivitet.

Testa att regga dig på en dejtingsida och presentera dig själv som: "Jag är en hårig massivt grov karlakarl som gillar att slåss, vråla profaniteter, äta uppseendeväckande mycket och lyfta skrot. Jag jobbar 50% som dörrvakt på ett sunkhak i förorten och 50% som flyttgubbe! 100% man på heltid!"

Jämfört med:

"Jag är en berest smart kille med hjärta, charm och humor. Jag arbetar som psykolog men är även utbildad florist. På fritiden gillar jag trädgårdsskötsel, sällskapsspel, och att avnjuta goda viner i gott sällskap."

Se vilket som ger mest napp:)


Japp, mycket studenter bland flyttgubbarna, men de brukar ju bara jobba något år eller så. jag jobbade som det när jag var 19 ett par månader, det var mycket manlighet och låg intelligens :/ (studenterna var annorlunda iofs)

gratefuldead
2012-08-14, 22:26
Många tjejer jag pratat med tycker det är lite "farligt" och "spännande" med badboys. Sedan blir dom ledsna varje gång dom blir sårade och vill ha en "snäll" kille, men så tröttnar dom och vill ändå ha "badboys".

Så rationellt :)

Yes
2012-08-14, 22:52
Nepp, det tror jag inte den primitivt maskuline mannen får. Primitivt maskulina män är inte Alfahanar i ett modernt samhälle. Vältalighet, utbildning och klass väger tyngre än muskulösa överarmar, brösthår, burdust manér och agressivitet.

Testa att regga dig på en dejtingsida och presentera dig själv som: "Jag är en hårig massivt grov karlakarl som gillar att slåss, vråla profaniteter, äta uppseendeväckande mycket och lyfta skrot. Jag jobbar 50% som dörrvakt på ett sunkhak i förorten och 50% som flyttgubbe! 100% man på heltid!"

Jämfört med:

"Jag är en berest smart kille med hjärta, charm och humor. Jag arbetar som psykolog men är även utbildad florist. På fritiden gillar jag trädgårdsskötsel, sällskapsspel, och att avnjuta goda viner i gott sällskap."

Se vilket som ger mest napp:)


Japp, mycket studenter bland flyttgubbarna, men de brukar ju bara jobba något år eller så. jag jobbade som det när jag var 19 ett par månader, det var mycket manlighet och låg intelligens :/ (studenterna var annorlunda iofs)
Nu ändrade du från krograggande till presentationer på en dejtingsida där du jämför knogsläpande med en renässansman.

Jag har en yngre bror som jobbar som bilmekaniker, ser störig ut, har synliga tatueringar på nacken, ADHD, är burdus och saknar verbalt filter. Han gillar motorcyklar och berättar gärna när han sprängde ett utedass med dynamit eller jagade älg med sin cross. När han låg i som mest drog han hem 1-2 tjejer varje kväll. Får han tjejer som en mer sofistikerad person vill ha? Förmodligen inte, men tjejerna han får visar i varje fall inga yttre tecken på inavel(hans nuvarande jobbar som veterinär så hon kan inte vara helt efterbliven heller, plus att hon på nåt magiskt vis fått honom att kamma sig lite).

På en dejtingsida där tjejerna screenar efter drömprinsen skulle han förmodligen falla redan vid stavningen i presentationen, men på krogen kommer man inte långt om man går runt i tweed-kavaj, basker och röker pipa(förutom om du är Sean Connery).

Yes
2012-08-14, 23:06
Många tjejer jag pratat med tycker det är lite "farligt" och "spännande" med badboys. Sedan blir dom ledsna varje gång dom blir sårade och vill ha en "snäll" kille, men så tröttnar dom och vill ändå ha "badboys".

Så rationellt :)
Hur hade du känt om du hade att välja mellan självdestruktiva PMS-monster som såg ut som Scheryl Cole, eller stabila och bra tjejer som såg ut som Susan Boyle?

Doctor Snuggles
2012-08-14, 23:14
Du schtavar bra. :D
Lite väl extrem analogi dessutom.

Spartansk
2012-08-14, 23:17
Lite väl extrem analogi dessutom.

Det handlar helt enkelt om attraktiv men jobbig vs oattraktiv men icke-jobbig.

gratefuldead
2012-08-14, 23:20
Hur hade du känt om du hade att välja mellan självdestruktiva PMS-monster som såg ut som Scheryl Cole, eller stabila och bra tjejer som såg ut som Susan Boyle?


Hade valt den som fångade mitt hjärta *love**love**love**love**love*

Yes
2012-08-14, 23:27
Du schtavar bra. :D
Lite väl extrem analogi dessutom.
Yesch!
Poängen är att primitivt maskulina män kan ligga hur mycket som helst ute på krogen. En universitetsexamen plus att du kan känna skillnad på champange och crémant tar dig inte så långt där.

ARMSTARK
2012-08-15, 07:11
Hur hade du känt om du hade att välja mellan självdestruktiva PMS-monster som såg ut som Scheryl Cole, eller stabila och bra tjejer som såg ut som Susan Boyle?

Jag hade valt den som har DET, och då menar jag inte utseendemässigt. Antar att det är sånt som kommer med åldern. :)

Minimjölk
2012-08-15, 10:49
dubbel, ta bort

Minimjölk
2012-08-15, 10:50
Yesch!
Poängen är att primitivt maskulina män kan ligga hur mycket som helst ute på krogen. En universitetsexamen plus att du kan känna skillnad på champange och crémant tar dig inte så långt där.

Visst finns det säkert kvinnor på krogen som letar ONS och då är det klart att utseende/utstrålning är viktigare än att man passar ihop relationsmässigt.

Jag ser mer ett mönster i att de som är självsäkra får ligga, speciellt om det är kombinerat med ett ok/bra utseende och kan backas upp av ett rappt munläder. Inget krav på manliga kindben eller kraftig torso.

Att inneha de sistnämnda kan dock vara ett verktyg för att uppnå de förstnämnda och därmed falla in i *ligga mycket*-kategorin.

tjing
2012-08-15, 10:50
Självsäkerhet, utseende och social kompetens ("charm") är onekligen en slående kombination.

Macroman
2012-08-15, 11:09
Jag hade valt den som har DET, och då menar jag inte utseendemässigt. Antar att det är sånt som kommer med åldern. :)

Då är du i minoritet om vi pratar sexuell attraktion eftersom män går igång på utseende till typ 99 %...

ARMSTARK
2012-08-15, 11:44
Då är du i minoritet om vi pratar sexuell attraktion eftersom män går igång på utseende till typ 99 %...

Nu ska jag inte sitta och ljuga, Megan Fox skulle gärna få följa med mig hem även om hon vore lite otrevlig. :d MEN jag skulle hellre välja hennes charmiga lilla kompis med glimten i ögat. Dum eller? Kanske, upp till var och en att döma.

Grahn
2012-08-15, 11:44
Då är du i minoritet om vi pratar sexuell attraktion eftersom män går igång på utseende till typ 99 %...

Hmmm nu har du väl ändå vridit till det lite, att män går mer på det visuella än kvinnor betyder väl inte att det är ALLT eller så nära allt man kan komma dvs 99%.

Jävla tur för oss att kvinnor inte är lika besatta av att vi ska vara vackra för övrigt.

Macroman
2012-08-15, 12:00
Hmmm nu har du väl ändå vridit till det lite, att män går mer på det visuella än kvinnor betyder väl inte att det är ALLT eller så nära allt man kan komma dvs 99%.

Jävla tur för oss att kvinnor inte är lika besatta av att vi ska vara vackra för övrigt.

Rent biologiskt så är det ju så att män attraheras av fertila kvinnor dvs de är unga, har vissa kroppsmått som indikerar att de kan föda och föda upp barn på ett optimalt sätt. Sedan spetsar jag kanske till det med att skriva 99 % men i princip stämmer det.

Kvinnor går ju igång mer på hur en man beter sig dvs säkert/självsäkert än på hans utseende som dock inte är oviktigt.

Grahn
2012-08-15, 12:02
Rent biologiskt så är det ju så att män attraheras av fertila kvinnor dvs de är unga, har vissa kroppsmått som indikerar att de kan föda och föda upp barn på ett optimalt sätt. Sedan spetsar jag kanske till det med att skriva 99 % men i princip stämmer det.

Kvinnor går ju igång mer på hur en man beter sig dvs säkert/självsäkert än på hans utseende som dock inte är oviktigt.

Ja säger inte emot dig bara siffran 99% jag tyckte var lite väl i överkant :)

Vi kan ju tom komma undan med att ha lite humor, funkar inte alls lika bra för tjejer. :d

Minimjölk
2012-08-15, 12:09
Rent biologiskt så är det ju så att män attraheras av fertila kvinnor dvs de är unga, har vissa kroppsmått som indikerar att de kan föda och föda upp barn på ett optimalt sätt. Sedan spetsar jag kanske till det med att skriva 99 % men i princip stämmer det.

Kvinnor går ju igång mer på hur en man beter sig dvs säkert/självsäkert än på hans utseende som dock inte är oviktigt.


En tanke från min sida. En man som av diverse anledninagr inte vill skaffa barn, gäller samma attraktion till fertila kvinnor? Jag menar, det finns ju vackra kvinnor som inte har det optimala kroppsmåtten för födsel med.

ARMSTARK
2012-08-15, 12:23
En tanke från min sida. En man som av diverse anledninagr inte vill skaffa barn, gäller samma attraktion till fertila kvinnor? Jag menar, det finns ju vackra kvinnor som inte har det optimala kroppsmåtten för födsel med.

Får mig osökt att tänka på många kvinnor i Kolozzeums dagsforms tråd, extremt smala och sjukt hårt tränade. Krävs nog en hel del för att göra dem gravida. Det samma gäller fotomodeller m.m. Inget illa om dem, bara en tanke, (det är väldigt många som attraheras av dem.)

Minimjölk
2012-08-15, 12:26
Intressant är också om homosexuella män som vill ha barn tänder på män som har er kvinnliga drag i form av smalare midlja och större höfter?

Chaan
2012-08-15, 12:46
Intressant är också om homosexuella män som vill ha barn tänder på män som har er kvinnliga drag i form av smalare midlja och större höfter?

Intressant men konstig fråga? Jag som brukar dra till mig traktens äckel vart jag än bor vet ju inte om alla dessa har barn, men tre av dom vet jag har det. Nämligen hyresvärden, gymkillen, och så en ny den här sommaren, bybon. Dock är jag inte feminint byggd. Jag ser ut som en lightversion av Arnold, en Terminator. Lite extra allt, men inte så mycket att jag ser klossig ut.Folk har försökt slå sönder mig åtskilliga gånger, det har inte gått.

Macroman
2012-08-15, 12:56
En tanke från min sida. En man som av diverse anledninagr inte vill skaffa barn, gäller samma attraktion till fertila kvinnor? Jag menar, det finns ju vackra kvinnor som inte har det optimala kroppsmåtten för födsel med.

Attraktionen är nog densamma sedan kan man ju alltid sänka kraven...

Sedan vet vi ju inte om en vacker kvinna är fertil bara på utseendet hon kan ju vara sjuk/skadad på ngt sätt utan att det syns. Utseendet är dock den bästa indikator vi har om vi inte har annan info.

Får mig osökt att tänka på många kvinnor i Kolozzeums dagsforms tråd, extremt smala och sjukt hårt tränade. Krävs nog en hel del för att göra dem gravida. Det samma gäller fotomodeller m.m. Inget illa om dem, bara en tanke, (det är väldigt många som attraheras av dem.)

Fotomodeller/modeller och deras utseende är ju lite av en specialare känns det som eftersom det idealet är framtaget av homosexulle män som har 14-åriga pojkar som preferens...

stridis
2012-08-15, 13:20
Jag tror att 40 timmars möbelbärande i veckan klår att spela tennis på onsdagarna och en golfrunda på söndagen. Både styrke- och konditionsmässigt.

Dessutom kolla på en "typisk flyttgubbe" när han var 15 år, och en "typisk psykolog" i samma ålder. Vem var den testosteronstinna Alfahanen då?

Jag köper inte riktigt resonemanget med höga testosteronvärden och akademisk framgång:) Rätt ofta är det nog precis tvärtom.


Nu snackade jag om övervikt iofs inte träningsgrad.

Nå vem tror du har de grå tinningarnas charm vid 60 bast? Racet är inte över efter 25.

filmjölk
2012-08-15, 14:46
Nu snackade jag om övervikt iofs inte träningsgrad.

Nå vem tror du har de grå tinningarnas charm vid 60 bast? Racet är inte över efter 25.

Psykologen har den charmen, garanterat....men har det med höga testosteronhalter att göra?

Yes
2012-08-15, 14:52
Nu ska jag inte sitta och ljuga, Megan Fox skulle gärna få följa med mig hem även om hon vore lite otrevlig. :d MEN jag skulle hellre välja hennes charmiga lilla kompis med glimten i ögat. Dum eller? Kanske, upp till var och en att döma.
Ja, varför skulle man stå ut med en bitchig Megan Fox? Med Megan Fox "charmiga lilla kompis" antar jag att du inte menar Susan Boyle, som det handlade om från början? För, låt oss vara ärliga nu. Det är ren BS. Är du 45 år och oskuld kanske det stämmer, men inte annars.

ARMSTARK
2012-08-15, 14:55
Jag tror som Filmjölk, det är få testosteron-stinna killar som sitter kvar i skolbänken för att plugga. Snarare är de på stan och härjar medans de tysta killarna med långa pekfingrar pluggar vidare.

ARMSTARK
2012-08-15, 14:59
Ja, varför skulle man stå ut med en bitchig Megan Fox? Med Megan Fox "charmiga lilla kompis" antar jag att du inte menar Susan Boyle, som det handlade om från början? För, låt oss vara ärliga nu. Det är ren BS. Är du 45 år och oskuld kanske det stämmer, men inte annars.

Haha, inte Susan Boyle, tänkte mig bara en random tjej som står i skuggan av sin snygga polare.

Yes
2012-08-15, 15:08
Rent biologiskt så är det ju så att män attraheras av fertila kvinnor dvs de är unga, har vissa kroppsmått som indikerar att de kan föda och föda upp barn på ett optimalt sätt. Sedan spetsar jag kanske till det med att skriva 99 % men i princip stämmer det.

Kvinnor går ju igång mer på hur en man beter sig dvs säkert/självsäkert än på hans utseende som dock inte är oviktigt.
Jag skulle snarare säga att det är sekundär könskaraktäristik som är visuellt attraktivt. Saker som utåt sett indikerar kvinnlighet. Det är förvisso även kopplat till fertilitet, men det hör inte helt ihop. En kvinna med håriga chimpansbröst skulle exempelvis inte alls ses som attraktiv, trots att hon kan vara mycket fertil och väl lämpad att föda barn. Däremot går vi igång när skillnaderna mellan könen förstärks och framhävs, som exempelvis stor byst och smal midja.

Yes
2012-08-15, 15:13
Haha, inte Susan Boyle, tänkte mig bara en random tjej som står i skuggan av sin snygga polare.
Då är det en helt annan sak. Personlighet är trots allt väldigt viktigt också.

Macroman
2012-08-15, 15:16
Jag skulle snarare säga att det är sekundär könskaraktäristik som är visuellt attraktivt. Saker som utåt sett indikerar kvinnlighet. Det är förvisso även kopplat till fertilitet, men det hör inte helt ihop. En kvinna med håriga chimpansbröst skulle exempelvis inte alls ses som attraktiv, trots att hon kan vara mycket fertil och väl lämpad att föda barn. Däremot går vi igång när skillnaderna mellan könen förstärks och framhävs, som exempelvis stor byst och smal midja.

Stor byst och smal midja/relaterat till stort bäcken är kopplat till fertilitet/föda barn/föda upp barn. Det finns en biologiskt syfte med att män gillar stora bröst.

Spartansk
2012-08-15, 15:19
Jag såg en intressant teori på tv om mäns breda axlar och kvinnors breda höfter. Tills för ungefär 600 000 år sedan var de båda könen mer jämnbreda, men sedan började vi använda kläder, och då behövde vi enkla sätt att se skillnad på könen, nu när tuttar, kroppshår och könsorgan inte längre syntes så bra. Så då blev män axelbreda och kvinnor höftbreda, vilket gav dem olika gångstilar som syntes på långt håll även med kläder.

Doctor Snuggles
2012-08-15, 15:48
Jag såg en intressant teori på tv om mäns breda axlar och kvinnors breda höfter. Tills för ungefär 600 000 år sedan var de båda könen mer jämnbreda, men sedan började vi använda kläder, och då behövde vi enkla sätt att se skillnad på könen, nu när tuttar, kroppshår och könsorgan inte längre syntes så bra. Så då blev män axelbreda och kvinnor höftbreda, vilket gav dem olika gångstilar som syntes på långt håll även med kläder.

Hypotes. Inte teori. Om vi nu pratar vetenskap,

Spartansk
2012-08-15, 15:51
Hypotes. Inte teori. Om vi nu pratar vetenskap,

Säker? För vad jag har läst så är definitionerna för teori och hypotes inte satta i sten. Ibland betyder de samma sak.

Yes
2012-08-15, 15:58
Stor byst och smal midja/relaterat till stort bäcken är kopplat till fertilitet/föda barn/föda upp barn. Det finns en biologiskt syfte med att män gillar stora bröst.
Kopplat till det ja, men det hör som sagt inte helt ihop. Bröststorlek är exempelvis inte direkt relaterat till amning(det är bara fettvävnad och under graviditeten gör hormonerna att den mjölkproducerande körtelvävnaden växer till sig). Den faktiska skillnaden mellan mäns och kvinnors bäcken är främst formen, även om kvinnans är något bredare i förhållande till kroppen.

Fascinationen med bröst och "waist to hip ratio" är snarare en anomali. Hos apor utvecklas brösten när de blir gravida och ska till att amma. De lagrar inte heller fett kring höft och rumpa. Människan är alltså unik här och det är inte strikt kopplat till barnalstrande funktion. Däremot kan saker som runda höfter och platt mage signalera att en kvinna är ung och i könsmogen ålder. Egenskaper som fylliga bröst hänger(no pun!) kvar livet ut.

Doctor Snuggles
2012-08-15, 15:59
Säker? För vad jag har läst så är definitionerna för teori och hypotes inte satta i sten. Ibland betyder de samma sak.

Läs igen.

"A scientific theory is "a well-substantiated explanation of some aspect of the natural world, based on a body of facts that have been repeatedly confirmed through observation and experiment."[1][2] Scientists create scientific theories from hypotheses that have been corroborated through the scientific method, then gather evidence to test their accuracy."

"Both scientific laws and scientific theories are produced from the scientific method through the formation and testing of hypotheses, and can predict the behavior of the natural world. Both are typically well-supported by observations and/or experimental evidence.[23] However, scientific laws are descriptive accounts of how nature will behave under certain conditions.[24] Scientific theories are broader in scope, and give overarching explanations of how nature works and why it exhibits certain characteristics. Theories are supported by evidence from many different sources, and may contain one or several laws.[25]
A common misconception is that scientific theories are rudimentary ideas that will eventually graduate into scientific laws when enough data and evidence has been accumulated. A theory does not change into a scientific law with the accumulation of new or better evidence. A theory will always remain a theory; a law will always remain a law.[23][26]
Theories and laws are also distinct from hypotheses. Unlike hypotheses, theories and laws may be simply referred to as scientific fact.[27][28]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

Doctor Snuggles
2012-08-15, 16:10
Kopplat till det ja, men det hör som sagt inte helt ihop. Bröststorlek är exempelvis inte direkt relaterat till amning(det är bara fettvävnad och under graviditeten gör hormonerna att den mjölkproducerande körtelvävnaden växer till sig). Den faktiska skillnaden mellan mäns och kvinnors bäcken är främst formen, även om kvinnans är något bredare i förhållande till kroppen.

Fascinationen med bröst och "waist to hip ratio" är snarare en anomali. Hos apor utvecklas brösten när de blir gravida och ska till att amma. De lagrar inte heller fett kring höft och rumpa. Människan är alltså unik här och det är inte strikt kopplat till barnalstrande funktion. Däremot kan saker som runda höfter och platt mage signalera att en kvinna är ung och i könsmogen ålder. Egenskaper som fylliga bröst hänger(no pun!) kvar livet ut.

Nja, anomali är nog inte en rättvis beskrivning. Jag tror nog snarare det lutar åt V.S. Ramachandrans förklaringsmodell, nämligen att vi blir superstimulerade av de egenskaper/visuella ratio som biologin dikterar är attraktivt. Eftersom vi oftast inte direkt kan se "fortplantingsbarhet", eller "friskhet", så går vi på dessa sekundära faktorer. Man behöver förstås inte ha optimala gener för att man är snygg, men chansen är större. Det är inte för inte att vi får fram snygga ansikten om vi morphar ihop en massa olika ansikten.

Doctor Snuggles
2012-08-15, 16:23
Jag var lite otydlig: Vi blir alltså t.ex. superstimulerade av en överdriven ratio. Kvinnor behöver inte ha smala midjor och stora höfter för att föda barn, men det accentuerar fortplantingskaraktäristika och åskådaren blir mer stimulerad (dopaminproduktion, t.ex.) ju större ratio det är (upp till en viss punkt).

stridis
2012-08-15, 16:33
Säker? För vad jag har läst så är definitionerna för teori och hypotes inte satta i sten. Ibland betyder de samma sak.

En hypotes är en hypotes. Satt i sten för evinnerlig och evig tid.
Hur man väljer att bruka ordet teori; nå det kan du ta med Dr Snuggles.

Spartansk
2012-08-15, 16:34
En hypotes är en hypotes. Satt i sten för evinnerlig och evig tid.
Hur man väljer att bruka ordet teori; nå det kan du ta med Dr Snuggles.

För att inte tappa ansiktet helt i diskussionen så vill jag säga att jag tog min info från en bok av Richard Dawkins. Dock orkar jag inte leta upp det exakta citatet, så jag ger mig för den här gången. ;)

Yes
2012-08-15, 16:38
Det är ungefär vad jag säger. Det accentuerar könsskillnader, men det är inte direkt kopplat till fortplantning. Och det är en anomali på så vis att det existerar inte hos andra primater. Fylliga bröst, smal midja och runda höfter signalerar att hon är ung och könsmogen. Däremot gör inte egenskaperna i sig att hon är mer lämpad att föda barn(förutom kanske att vara ung och vid god vigör).

Doctor Snuggles
2012-08-15, 16:41
För att inte tappa ansiktet helt i diskussionen så vill jag säga att jag tog min info från en bok av Richard Dawkins. Dock orkar jag inte leta upp det exakta citatet, så jag ger mig för den här gången. ;)

Jag misstänker att du missförstod. Dawkins är nog snarare petig med att okunniga kreationister anmärker på ordet "teori" i evolutionsteori för att påstå att den bara är en gissning.

Spartansk
2012-08-15, 16:42
Det är ungefär vad jag säger. Det accentuerar könsskillnader, men det är inte direkt kopplat till fortplantning. Och det är en anomali på så vis att det existerar inte hos andra primater. Fylliga bröst, smal midja och runda höfter signalerar att hon är ung och könsmogen. Däremot gör inte egenskaperna i sig att hon är mer lämpad att föda barn(förutom kanske att vara ung och vid god vigör).

Faktum är att stora bröst är extremt oattraktivt hos schimpanser och gorillor, för det signifierar att honan diar eller är gravid = inte kan bli gravid eller inte kan ta hand om en unge till de närmaste månaderna.

BelowAverage
2012-08-15, 16:58
Faktum är att stora bröst är extremt oattraktivt hos schimpanser och gorillor, för det signifierar att honan diar eller är gravid = inte kan bli gravid eller inte kan ta hand om en unge till de närmaste månaderna.

Pernams kvinna :laugh:

tjing
2012-08-15, 17:11
Det är ungefär vad jag säger. Det accentuerar könsskillnader, men det är inte direkt kopplat till fortplantning. Och det är en anomali på så vis att det existerar inte hos andra primater. Fylliga bröst, smal midja och runda höfter signalerar att hon är ung och könsmogen. Däremot gör inte egenskaperna i sig att hon är mer lämpad att föda barn(förutom kanske att vara ung och vid god vigör).

Att vara ung och vid god vigör ökar ju definitivt sannolikheten för att hon är bättre lämpad att föda barn än en äldre kvinna.

Eller vad menar du egentligen?

Minimjölk
2012-08-15, 17:40
Jag såg en intressant teori på tv om mäns breda axlar och kvinnors breda höfter. Tills för ungefär 600 000 år sedan var de båda könen mer jämnbreda, men sedan började vi använda kläder, och då behövde vi enkla sätt att se skillnad på könen, nu när tuttar, kroppshår och könsorgan inte längre syntes så bra. Så då blev män axelbreda och kvinnor höftbreda, vilket gav dem olika gångstilar som syntes på långt håll även med kläder.



Jag tycker det låter ytterst långsökt att män och kvinnors kroppar anpassade sig för att de skulle ha olika klädsel. Möjligtvis kanske det var så att under klädernas intåg så blev modet anpassat efter en viss kroppstyp vilket gjorde at tde stackare som inte passade in i modellen helt enkelt frös ihjäl eller blev utmobbade och inte fick nuppa då kläderna satt som en påse skit. Hur som helst så blev i så fall ett visst utseende kopplat till större sannolikhet för fortplantning.

Spartansk
2012-08-15, 17:57
Jag tycker det låter ytterst långsökt att män och kvinnors kroppar anpassade sig för att de skulle ha olika klädsel. Möjligtvis kanske det var så att under klädernas intåg så blev modet anpassat efter en viss kroppstyp vilket gjorde at tde stackare som inte passade in i modellen helt enkelt frös ihjäl eller blev utmobbade och inte fick nuppa då kläderna satt som en påse skit. Hur som helst så blev i så fall ett visst utseende kopplat till större sannolikhet för fortplantning.

Jag sa inget om att de hade olika kläder, bara att när de var täckta av kläder från topp till tå såg man inte snippor, snoppar, tuttar och kroppshår längre. Tycker inte det låter så långsökt att de anpassade sig, vi har ju hunnit få ljus hudfärg här uppe i Norden, och har nog haft kläder sålänge vi har varit här, och om hudfärgen kan ändra sig så kan väl benstrukturen.

Doctor Snuggles
2012-08-15, 18:17
Jag tycker det låter ytterst långsökt att män och kvinnors kroppar anpassade sig för att de skulle ha olika klädsel. Möjligtvis kanske det var så att under klädernas intåg så blev modet anpassat efter en viss kroppstyp vilket gjorde at tde stackare som inte passade in i modellen helt enkelt frös ihjäl eller blev utmobbade och inte fick nuppa då kläderna satt som en påse skit. Hur som helst så blev i så fall ett visst utseende kopplat till större sannolikhet för fortplantning.

Eh, hur är det du beskriver inte evolutionär anpassning via selektion?