handdator

Visa fullständig version : Upplägg av uthållighetsträning vid lågt kroppsfett?


Barbastark
2012-08-12, 13:25
Jo, börjar komma ner lite lägre i kroppsfett nu, snart under 4mm i kalipermåttet på magen. Så undrar kring om man bör lägga upp uthållighetsträningen på något annat sätt gällande näringsintag jämfört med om man har lite mer fett att ta ifrån?

Är det små doser EAA under passen som gäller? De olika pass jag brukar köra är 30 min löpning i lite intensivare tempo, 1h löpning i mer lagom tempo eller cykling runt 2 h.

Tacksam för tips

(flytta tråden till träning vikter och konditions forumet kanske?)

Sverker
2012-08-12, 13:35
Fyll på med kolhydrater. Ingen av tränigsuppläggen kommer att tömma glykogendepåerna. Sitter du på en cykel kan du ha energidryck med dig. Viktigast är att glykogendepåerna är fyllda inför nästa träningspass.

Barbastark
2012-08-12, 13:36
Fyll på med kolhydrater. Ingen av tränigsuppläggen kommer att tömma glykogendepåerna. Sitter du på en cykel kan du ha energidryck med dig. Viktigast är att glykogendepåerna är fyllda inför nästa träningspass.

Så skulle alltså inte rekommendera några aminosyror? Deffar nu också kanske ja kan tillägga.

King Grub
2012-08-12, 13:37
Kolhydrater är väl billigare än aminosyror.

Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras förrän efteråt.

Barbastark
2012-08-12, 13:41
Kolhydrater är väl billigare än aminosyror.

Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras förrän efteråt.

Okok. För mig att grabbarna på träningslära.se rekommenderade att man hade tillgång till aminosyror under träningen då katabola processer annars kunde bli så stor att proteinbalansen över dygnet riskerade att bli negativ (http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/)

Men det stämmer alltså inte då?

Barbastark
2012-08-13, 06:55
Bump

AronP
2012-08-13, 07:01
Min plan är att träna lågintensivt på helt tom mage och sen fylla upp med lite energi efteråt från protein och kolhydrater.

Barbastark
2012-08-13, 08:06
Min plan är att träna lågintensivt på helt tom mage och sen fylla upp med lite energi efteråt från protein och kolhydrater.

Är inte så sugen på lågintensivt. Vill gärna köra de lite mer "heavy-breathing" inducerande passen :)

Morty
2012-08-13, 08:35
Det ska man inte göra för ofta, även om det är roligt.

Du nojar för mycket om vad du ska ha med på dina träningspass. Njut av träningen istället! Ta med vad du tycker är gott. Vatten med is i (frys vatten i halva flaskan), red bull, resorb, te med honung, te utan honung, kaffe, en bulle, energibar, gel, sportdryck, några kokta potatis, get the hint. Du tar med vad du vill på passen. Viktigaste är att det är najs.

AronP
2012-08-13, 09:10
Är inte så sugen på lågintensivt. Vill gärna köra de lite mer "heavy-breathing" inducerande passen :)
Trodde du vill träna för att få bort det sista fettet. Vill du köra lite rejälare pass så är det bara att smälla in 10g eaa och sen fylla ut upp med kolhydrater så att du går minus så mkt som du vill.

Barbastark
2012-08-13, 09:27
Trodde du vill träna för att få bort det sista fettet. Vill du köra lite rejälare pass så är det bara att smälla in 10g eaa och sen fylla ut upp med kolhydrater så att du går minus så mkt som du vill.

Både och. Bli av med kroppsfettet men ändå kunna köra kondition.

A det var min tanke också. Ta en dos EAA. Men Grub verkar ju mena att det är onödigt, medans det enligt tränignslära artikeln istället är en god ide med EAA. Så går ju emot lite här