handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar är tekniskt svåra men förefaller lätta?


Grurik
2012-08-12, 13:09
Tänkte höra med er här om det finns några övningar som brukar finnas med i många program som verkar lätta men som många utför fel och skaderisken inte är helt obefintlig. Menar inte tekniskt svår som att man ska göra en kullerbytta samtidigt som man kör bänkpress utan snarare övningar där rörelsemönstret/vinklarna måste vara nära på exakta.

Har frågat runt lite och "drag till hakan" där greppet verkar variera från händerna ihop till någon decimeter från varandra verkar ha gett en hel del skador bland de jag känner. Även olika axelövningar såsom axelpress bakom nacken.

Någon på gymmet gjorde även gällande att tekniken inte var så viktig vid basövningar (marklyft, knäböj, frivändning osv.), för de kallades basövningar just för att man bara skulle ta i för kung och fosterland. Vilket ju är helfel.

LillisJ
2012-08-12, 13:11
Marklyft definitivt, kanske knäböj.

RobbanColeman
2012-08-12, 13:16
Det enklaste och nog det mest riktiga svaret enligt min erfarenhet: Alla

Fyllot
2012-08-12, 13:22
Alla övningar med FÖR mycket vikt och bedrövligt utförande.

Birkharju
2012-08-12, 13:23
lyft åt sidan

pezrulezhaakon
2012-08-12, 13:52
Grurik

De övningar som är svårast är ju främst flerledsövningar där samtida rörelse sker i flera leder.
Oftast är det svårare att medvetet göra en övning på ett annat sätt än vad kroppen själv tycker är bekvämt, eller vad man normalt är van vid.
Därför kan även isolationsövningar vara kluriga.

mikaelj
2012-08-12, 13:58
Marklyft definitivt, kanske knäböj.

Det beror på hur man ser ut, dvs längd på diverse ben. Men jag skulle nog ändå sätta knäböj överst, baserat på vad jag ser på gymmet. Jag håller fortfarade på att finslipa min teknik och då kan jag ändå alltid haft en snygg böjstil från början.

Wormzie
2012-08-12, 14:04
Känner flera personer som har haft problem med tekniken i både rodd och latsdrag i form av att man inte kommer åt rätt muskler. Istället för att dra med lats, traps osv använder de mest armarna. Det är kanske ingen jättestor skaderisk men de ger inget bra resultat.

Stor Hård Ådrig
2012-08-12, 15:15
Typ alla dragövningar.

Beelz
2012-08-12, 15:58
Lyft åt sidan, eller rotatorcuffar.. Ser hur många som helst som lassar på svin mycket vikt och slänger drar och jag vet inte vad dom försöker träna med det utförandet

deadich
2012-08-12, 16:31
Lyft åt sidan, eller rotatorcuffar.. Ser hur många som helst som lassar på svin mycket vikt och slänger drar och jag vet inte vad dom försöker träna med det utförandet

ja det är dom mest extrema imo.

Rusk
2012-08-12, 16:32
Dom övningarna som tog mig lite tid att få in ett bra utförande i var böj och hantelrodd pga att jag var för viktkåt.
Och när det kommer till folk man ser på gymmet så skulle jag säga böj, stela och normala marklyft, sidolyft, hantelflyes och alla former av roddar.
I dom flesta fallen är det för att vikten helt enkelt är för tung, speciellt i roddar.

Mauriice
2012-08-12, 18:45
Av egen erfarenhet måste jag nog säga stångrodd. Lassar själv på alldeles för mycket vikt och får det mest att se ut som missbildade shrugs haha.

Commando1980
2012-08-12, 19:28
De flesta som jag har observerat på gym har usel teknik i princip samtliga övningar.

Det är enormt lustigt att snacka med optinissar som läser mycket men som helt enkelt inte kan träna. Allt handlar om EAA, proteinsyntes, optisplit osv. Men de kan inte utföra en enda övning korrekt. Mycket snack men total avsaknad av driv och närvaro i träningen.

SteelPulse
2012-08-12, 19:58
Jag har slitit ett år för att bänkpress/hantelpress ska ta mest på bröst och inte axlar. Nu funkar det riktigt fint, men det tog ett år, så för mig var det en svår övning. Axlar är lättast tycker jag. Alla ryggövningar, utom kabelrodd tycker jag är knepiga som fan.

Jag skulle säga att hur svår en övning är, är väldigt individuellt.

Knäböj är skitlätt. Om man bara kör med rätt vikter.

RobbanColeman
2012-08-12, 19:59
De flesta som jag har observerat på gym har usel teknik i princip samtliga övningar.

Det är enormt lustigt att snacka med optinissar som läser mycket men som helt enkelt inte kan träna. Allt handlar om EAA, proteinsyntes, optisplit osv. Men de kan inte utföra en enda övning korrekt. Mycket snack men total avsaknad av driv och närvaro i träningen.

Det bästa jag läst på länge! :)

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 20:43
Det bästa jag läst på länge! :)

Indeed, bortom all optionani glömmer man bort att det som egentligen ger bäst resultat är riktigt jävla hård träning. Inte huruvida man sänker sin EAA före eller efter, sånt ger försumlig effekt.

AronP
2012-08-12, 20:45
Usel teknik kommer fortfarande bygga muskler om träning är hård.

Rikard Jansson
2012-08-12, 20:45
stöt

spoon
2012-08-12, 20:52
Knäböj.

Till och med på VM i SL så ser man dåligt utförda böjar. På gymen ser man sällan bra böjar och det är till och med ovanligt att se bra böjar på kolo som är ett av Sveriges största träningsforum.

TjeckRacer
2012-08-12, 23:01
men dom flesta är väl medvetna om att bra teknik i böj är svårt, eller? så många som inte ens tränar det. bänk däremot kör dom flesta och måååånga inkl jag själv har jättedålig teknik i maxlyft?

Tolkia
2012-08-12, 23:06
Det bästa jag läst på länge! :)
Jag kan ju dock även tycka att det för närvarande koketteras ganska mycket med att man "inte är någon optionanist" här på Kolo. Lagom är bäst och svårast, kanske.

Mala
2012-08-12, 23:11
Hantelcurl har jag sett många som inte utför korrekt, fastän de skulle vilja tro att den är väldigt enkel eftersom den ser så simpel ut. Vissa lyfter med axlarna och gör det till en halv axel/rygg övning på nå konstig sätt.

Eller som jag precis såg här nedanför, vad är det som händer med armbågen?
JD3WUOWvP-E

TREX
2012-08-13, 00:26
Så länge man känner nått i muskeln man tränar tycker jag själv utförandet spelar mindre roll, svårt att säga om han här ovan får bra kontakt, tryck och dagen efter svidande träningsvärk av sitt utförande, men får han det så gör han ju nått rätt.

Jag håller med om att de flesta övningarna är svåra, brukar filma och spela in mig själv då och då för att kolla hur de ser ut när man utför vissa övingar, så svårt tycker jag det är även om man kört övningarna masssssoooor med gånger.

Ett Orm
2012-08-13, 00:36
Knäböj.

Till och med på VM i SL så ser man dåligt utförda böjar. På gymen ser man sällan bra böjar och det är till och med ovanligt att se bra böjar på kolo som är ett av Sveriges största träningsforum.

Utgår du från dina egna böjar eller skolboken är du bedömer elitens böjar?
Ganska få som kör så när det kommer till hög nivå, då är allt individanpassat för högsta möjliga vikt. Då kan det mycket väl se galet ut.

mikaelj
2012-08-13, 00:50
Utgår du från dina egna böjar eller skolboken är du bedömer elitens böjar?
Ganska få som kör så när det kommer till hög nivå, då är allt individanpassat för högsta möjliga vikt. Då kan det mycket väl se galet ut.

Njae. En hel del på världscupen i klassisk styrkelyft nu senast i Stockholm såg rätt bedrövligt ut. Samma på SM i klassisk styrkelyft.
Alla de lyftarna hade fått ut mer kilon av bättre teknik.
Postat via en mobil enhet

Loke
2012-08-13, 03:05
Marklyft definitivt, kanske knäböj.

Marklyft är ju snarare motsatsen: Förefaller svår men de flesta utför den fint intuitivt. Ska man ha lättare än så får man isolera betydligt mer.

Mala
2012-08-13, 04:27
Så länge man känner nått i muskeln man tränar tycker jag själv utförandet spelar mindre roll, svårt att säga om han här ovan får bra kontakt, tryck och dagen efter svidande träningsvärk av sitt utförande, men får han det så gör han ju nått rätt.

Jag håller med om att de flesta övningarna är svåra, brukar filma och spela in mig själv då och då för att kolla hur de ser ut när man utför vissa övingar, så svårt tycker jag det är även om man kört övningarna masssssoooor med gånger.

Mjo, men bara för att man får "kontakt" med muskeln så behöver man inte överdriva utförandet av övningen och skapa en onödig påfrestning för axlarna? Och att han skulle få träningsvärk dagen efter är inte en indikation på att han gjort något bra, det kan lika gärna vara pga att han utfört övningen fel eller i en onaturlig eller ny position Men klart det är så att fastän man tränar "fel" så får man resultat.:)

exor
2012-08-13, 07:43
Marklyft, böj, roddar och bänkpress.

Turbo Rico
2012-08-13, 08:46
Ryck

Rikard Jansson
2012-08-13, 08:49
Jag kan ju dock även tycka att det för närvarande koketteras ganska mycket med att man "inte är någon optionanist" här på Kolo. Lagom är bäst och svårast, kanske.

this, fast ännu mer åt det simplistiska hållet än lagom imo

sudoo
2012-08-13, 08:57
Marklyft är ju snarare motsatsen: Förefaller svår men de flesta utför den fint intuitivt. Ska man ha lättare än så får man isolera betydligt mer.

Kan inte hålla med dig där. De flesta mark jag har sett där jag tränar är riktiga ryggknäckarmark med usel form. Verkar inte alls vara intuitivt för de flesta att hålla ryggen rak. Men jag håller med om att böjen är svårare än marken.

Böj ser jag inte alls ofta, men där bidrar jag själv med dålig teknik pga dålig rörlighet i botten :) Däremot ser jag riktigt hemska smithböjar i bland där fötterna är över en halvmeter framför stången, ser inte alls behagligt ut.

Självklart ser man också massvis med övningar som bara utförs med halvt ROM etc.

bubbe
2012-08-13, 09:01
De flesta övningar är inte tekniskt svåra att utföra, det är bara att många nybörjare inte riktigt har förstått hur dom skall göras.

Annars håller jag på Turbo och Richard (i början av tråden), tyngdlyftning och flertalet av dess komplementerande gelikar är väldigt tekniskt svåra att utföra men ändå ser det enkelt ut när någon gör dom rätt.

Robbmeister
2012-08-13, 09:08
Bänkpress. I Bänkpress ligger dom flesta och sprattlar runt på bänken. Ofta är det kombinerat med antingen en redig studs från bröstet eller så kör dom bara själva utlåsningen.

collieweed
2012-08-13, 09:31
tyngdlyftning = mission impossible
För min del måste jag säga böj, känns som jag inte har en teknik utan ca 20 olika....

Ett Orm
2012-08-13, 09:44
Njae. En hel del på världscupen i klassisk styrkelyft nu senast i Stockholm såg rätt bedrövligt ut. Samma på SM i klassisk styrkelyft.
Alla de lyftarna hade fått ut mer kilon av bättre teknik.
Postat via en mobil enhet

Ja naturligtvis hade dom det. Det är ju bara det att den tekniken de visar upp är den bästa möjliga just då för just dom.
Sen när man ligger på sitt max så visar sig alla svagheter, då är det lätt att ryggen får gå in och man böjer snett osv. Förhoppningsvis ser det mycket bättre ut på träningarna.

mikaelj
2012-08-13, 09:55
Det är ju bara det att den tekniken de visar upp är den bästa möjliga just då för just dom.

Nix.

Sen när man ligger på sitt max så visar sig alla svagheter, då är det lätt att ryggen får gå in och man böjer snett osv. Förhoppningsvis ser det mycket bättre ut på träningarna.

Du ska kunna göra perfekta böjar på ingångsvikter.

Spartansk
2012-08-13, 09:57
Jag tycker övningar där man lyfter mest med bra teknik är lätta. Bänkpress t ex. Medan övningar där man lyfter mer med dålig teknik, t ex marklyft, är svårare.

Mauriice
2012-08-13, 19:09
Möjligt att många lyckas hålla ryggen rak redan från början, men då är det oftast bitch weights vi snackar om…40kg +-.

Såg ena riktigt fina backsnaps idag…idioten körde mark i smith (!!!) och såg mer ut som han stretchade baksidorna av låren. Jag bara stod en bit bort och räknade sekunderna innan han knäcks på mitten!

Annars är ju 50% axelpressar omåttligt populära!

Ett Orm
2012-08-14, 10:59
Nix.

Ok.

En del böjer fult helt enkelt. Deras fysik kanske inte tillåter annat.

Du ska kunna göra perfekta böjar på ingångsvikter.
Ska? Får man inte vara med annars?
Hur ser en perfekt knäböj ut?

Wormzie
2012-08-14, 11:15
Möjligt att många lyckas hålla ryggen rak redan från början, men då är det oftast bitch weights vi snackar om…40kg +-.

Såg ena riktigt fina backsnaps idag…idioten körde mark i smith (!!!) och såg mer ut som han stretchade baksidorna av låren. Jag bara stod en bit bort och räknade sekunderna innan han knäcks på mitten!

Annars är ju 50% axelpressar omåttligt populära!

Han körde inte raka marklyft då? Finns många som använder den som primär hamstringsövning.

mikaelj
2012-08-14, 11:42
Ska? Får man inte vara med annars?

Sluta fåna dig. En ingångsvikt skall vara vald så att den är säker, alla dagar i veckan. En säker vikt är en vikt där du behärskar tekniken så pass att du fixar att göra en snygg knäböj.

Hur ser en perfekt knäböj ut?

Det är ingen mening att jag förklarar, för du kommer bara dragande med att böjstil är individuellt osv. Jag är knappast ensam om att tycka att kvaliteten på knäböjar på elitnivå är bristfällig.

Vunnis
2012-08-14, 11:49
Vad är felet med curlsen, mala? *popcorn* är det dåligt att flektera i axeln samtidigt som man curlar? Tränar man biceps sämre då?

Kalliban
2012-08-14, 12:06
Vad är felet med curlsen, mala? *popcorn* är det dåligt att flektera i axeln samtidigt som man curlar? Tränar man biceps sämre då?

Det ändrar ju riktningen som biceps ska lyfta vikten och därmed vilka krafter som krävs, så det är faktiskt möjligt att man tränar biceps sämre då :)

pezrulezhaakon
2012-08-14, 12:44
AronP

Jovisst kan man bygga muskler på kass teknik, men inte lika länge innan skadorna börjar pocka på uppmärksamheten. Då förlorar du i slutändan ändå.

pezrulezhaakon
2012-08-14, 12:49
Vunnis

Det största "felet" som killen i curlklippet gör är att han flekterar axelleden för mycket.
Axelpartiet ska hållas still för att bibehålla effektiviteten i övningen.

Tjulu
2012-08-14, 13:34
Lateral Side raises, kopplar alltid in trapsen onödigt mycket... Den ser otroligt lätt ut, men har otroligt svårt att utföra denna övningen

ceejay
2012-08-14, 13:53
curls

fantastiskt många sätt man sett folk curla på.

Kotten
2012-08-14, 13:55
Ser många som lassar på massor i tex skivstångscurl, vilket gör att dom inte kan hålla tillbaka skulderbladen, trycker fram axlarna när dom curlar.

Kotten
2012-08-14, 13:58
Läste inte att någon redan skrivit det :)

Marcuslevin
2012-08-14, 14:09
Ser många på mitt gym som gör väldigt konstiga cableflyes, även curls och diverse andra övningar som involverar fria vikter.

Ett Orm
2012-08-14, 19:50
[QUOTE=mikaelj;5926332]Sluta fåna dig. En ingångsvikt skall vara vald så att den är säker, alla dagar i veckan. En säker vikt är en vikt där du behärskar tekniken så pass att du fixar att göra en snygg knäböj.
Jo, det är väl sant.


Det är ingen mening att jag förklarar, för du kommer bara dragande med att böjstil är individuellt osv. Jag är knappast ensam om att tycka att kvaliteten på knäböjar på elitnivå är bristfällig

Nä, det är ju också sant.

z_bumbi
2012-08-14, 20:13
Bänkpress. I Bänkpress ligger dom flesta och sprattlar runt på bänken. Ofta är det kombinerat med antingen en redig studs från bröstet eller så kör dom bara själva utlåsningen.

och ändå har de oftast fått instruktioner av kompisen som började träna för 4 veckor sedan.

Någon annan har redan nämnt cablecross men det samma gäller här dvs utförande som oftast inte ens tar hänsyn till vad man vill träna och instruktioner av någon som tränat i 4 veckor (med lite tur är det så länge).

Wormzie
2012-08-14, 20:37
och ändå har de oftast fått instruktioner av kompisen som började träna för 4 veckor sedan.


Såg en skön variant idag.. passaren höll ett stadigt grepp om stången för den som bänkade, och nästintill assisterade i nervägen för att få till en kraftig studs ;)

nyvaken
2012-08-15, 20:32
Huu... ni skulle småle om ni såg mig i bänken. Set flera timmar videoklipp, men när jag väl ligger där är det fortsatt grinigt. Svårt att dra ihop skulderbladen, svårt att pusha jämnt med båda armar.. Helt klart den övning jag jobbar mest på i SL.