handdator

Visa fullständig version : Kan man gå upp i vikt vid för lågt kcal intag?


Tilda92
2012-08-12, 10:04
Jag har hört att man kan gå upp i vikt om man ligger på för lågt kcal intag, kan det verkligen stämma? Om jag skulle äta ca 1000 kcal om dagen skulle det kunna göra så att jag går upp i vikt då? Vore intressant att veta bara!:-)

Sverker
2012-08-12, 10:08
Visst. Vräk i dig salt och vatten ska du nog se att vågen visar mer.

Tilda92
2012-08-12, 10:16
Visst. Vräk i dig salt och vatten ska du nog se att vågen visar mer.

Haha alltså varför har vissa människor så sjukt dåligt attityd! Jag har aldrig sagt att jag ska äta så lite om dagen! Det var endast en teoretisk fråga om det är sant att man kan lägg på sig vid kcal underskott, inget annat än en fråga!

Acidcrow
2012-08-12, 10:18
Haha alltså varför har vissa människor så sjukt dåligt attityd! Jag har aldrig sagt att jag ska äta så lite om dagen! Det var endast en teoretisk fråga om det är sant att man kan lägg på sig vid kcal underskott, inget annat än en fråga!

Nej, det kan du inte. Om du inte lägger på dig stora mängder vätska.

Tilda92
2012-08-12, 10:23
Nej, det kan du inte. Om du inte lägger på dig stora mängder vätska.

Tack för svaret!:-) Och för att återigen förtydliga så var det alltså bara en fråga!:-)

gratefuldead
2012-08-12, 10:44
Det har varit fall där en del som legat på rejält stort underskott gått upp i vikt. Varför vet jag inte, troligtvis någon typ av hormonella förändringar, troligtvis högst tillfälligt och troligtvis vattenvikt.

Erik_Hellström
2012-08-12, 10:56
Haha alltså varför har vissa människor så sjukt dåligt attityd! Jag har aldrig sagt att jag ska äta så lite om dagen! Det var endast en teoretisk fråga om det är sant att man kan lägg på sig vid kcal underskott, inget annat än en fråga!

Det var väl ingen dålig attityd från Sverkers sida? Ett rakt och korrekt svar på din fråga, som troligtvis alla som mixtrat med saltbalansen i kroppen upplevt mer eller mindre.

King Grub
2012-08-12, 11:08
Haha alltså varför har vissa människor så sjukt dåligt attityd! Jag har aldrig sagt att jag ska äta så lite om dagen! Det var endast en teoretisk fråga om det är sant att man kan lägg på sig vid kcal underskott, inget annat än en fråga!

Det är snarare den där reaktionen på ett helt korrekt och med största sannolikhet inte alls ovänligt svar som är "dålig".

Tilda92
2012-08-12, 11:25
Det är snarare den där reaktionen på ett helt korrekt och med största sannolikhet inte alls ovänligt svar som är "dålig".

Men hur ska jag kunna förstå vad han menar med ett sådant svar? Det var ju inte direkt svar på den frågan som jag ställde, eller? Det känns som att så många ska misstolka det som skrivs och svara med ironi och dylikt! Jag menade inget "dåligt" med mitt svar utan det var endast så jag uppfattade kommentaren!

Tilda92
2012-08-12, 11:28
Det har varit fall där en del som legat på rejält stort underskott gått upp i vikt. Varför vet jag inte, troligtvis någon typ av hormonella förändringar, troligtvis högst tillfälligt och troligtvis vattenvikt.

Okej ja det låter ju väldigt konstigt men har hört flera som säger det! Skumt iaf!:-)

Spartansk
2012-08-12, 11:28
Det var ju inte direkt svar på den frågan som jag ställde, eller?

Jo, det var väl precis vad det var?

clappen
2012-08-12, 11:29
Men hur ska jag kunna förstå vad han menar med ett sådant svar? Det var ju inte direkt svar på den frågan som jag ställde, eller? Det känns som att så många ska misstolka det som skrivs och svara med ironi och dylikt! Jag menade inget "dåligt" med mitt svar utan det var endast så jag uppfattade kommentaren!

Vad snackar du om? Han svarade ju korrekt och exakt på din fråga, vad förstår du inte av svaret?

Vågen visar bara en siffra och den siffran kan vara otroligt olika från dag till dag, beroende på en massa faktorer. tarminnehåll, lagrad vätska m.m kan bara dessa påverka flera kilo på en dag till en annan. Eller var mitt svar också elakt nu? ;)

Tolkia
2012-08-12, 11:30
Men hur ska jag kunna förstå vad han menar med ett sådant svar? Det var ju inte direkt svar på den frågan som jag ställde, eller? Det känns som att så många ska misstolka det som skrivs och svara med ironi och dylikt! Jag menade inget "dåligt" med mitt svar utan det var endast så jag uppfattade kommentaren!
Men det är ett svar på din fråga. OM du öser på med salt och vätska så KOMMER du att väga mer, även om du äter väldigt lite, helt enkelt för att vätskan väger (1 l vatten är ju ca 1 kg). Och det är ju inte direkt ovanligt att man dricker mer vatten när man äter mindre, för att döva hungern.

Att du egentligen inte menade "kan man gå upp i vikt (=vågen visar mer) trots ett stort kaloriunderskott", vilket var frågan du ställde, utan "kan man bli fetare trots ett stort kaloriunderskott" och väljer att bli skitsur för att alla inte automatiskt fattar detta är väl kanske ... inte så snyggt.

Svar på bägge frågor har du redan fått i tråden. Man kan ju också tänka efter: Om kroppen vore så konstruerad att den slutade förbruka energi om man äter tillräckligt lite skulle ju ingen dö av svält. Men vi vet att detta sker dagligen.

Tilda92
2012-08-12, 11:38
Vad snackar du om? Han svarade ju korrekt och exakt på din fråga, vad förstår du inte av svaret?

Vågen visar bara en siffra och den siffran kan vara otroligt olika från dag till dag, beroende på en massa faktorer. tarminnehåll, lagrad vätska m.m kan bara dessa påverka flera kilo på en dag till en annan. Eller var mitt svar också elakt nu? ;)

Haha ja men jag tyckte att det var väldigt otydlig skrivet, men då fattade jag väl antagligen fel i så fall! nejdå det var inget elakt i det!:-P

Tilda92
2012-08-12, 11:46
Tolkia

Jag blev verkligen inte skitsur jag bara sa hur jag uppfattade kommentaren! Att säga att jag ska vräka på med salt och vatten är ju inte direkt ett utförligt och begripligt( enligt mig då alltså) svar! Men jag menade som sagt inget illa och blev inte "arg" haha!;-)

Nebuchadnezzar
2012-08-12, 11:46
Vräk i dig salt och vatten ska du nog se att vågen visar mer.

väldigt otydlig skrivet


:(

King Grub
2012-08-12, 11:48
Det var uppenbarligen ett missförstånd; nu räcker det med ältande om det.

Tilda92
2012-08-12, 12:02
Det var uppenbarligen ett missförstånd; nu räcker det med ältande om det.

Håller helt med! Och tack för alla svar!:-)