handdator

Visa fullständig version : Magmuskler


Kleven
2004-02-02, 13:25
Hej
Är det någon som har några bra övningar för de understa magmusklerna?

scudmissile
2004-02-02, 13:25
Liggande benlyft, sen hängande benlyft i en Chin-ställning

Jorgen
2004-02-02, 13:34
Du kan inte träna endast dom "nedre" magmusklerna. Hela magmuskeln eller inget alls. Ta en titt på http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html så ser du hur magens anatomi ser ut. Magen tränas som alla andra muskler, hårt och brutalt. :D Inga 100/50/25 reppare alltså. Läs Allans lysande magträningspost här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11626)

//Jörgen

Fors
2004-02-02, 14:20
Varför finns övningar som benlyft mfl?

Varför kan man pricka över resp. undre fiber av pectoralis men inte rectus abdominis?

Jorgen
2004-02-02, 14:25
Originally posted by Fors
Varför finns övningar som benlyft mfl?
För att det är en lysande övning för att bygga styrka i bålen?
Varför kan man pricka över resp. undre fiber av pectoralis men inte rectus abdominis?
Ta en koll på hur bröstets muskelfibrer löper och hur magmuskelns gör så får du svaret. Bröstet (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html) och magen (http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html)

//Jörgen

King Grub
2004-02-02, 14:27
Originally posted by Fors
Varför kan man pricka över resp. undre fiber av pectoralis men inte rectus abdominis?

Därför att magmuskulaturens fibrer löper vertikalt:

http://www.svenskamuskler.se/svm/image/rec1.jpg

Medan bröstmuskulaturens fibrer löper så här:

http://www.fitness-magazine.com/mars02/gifs/ovning/pectoralis-major.gif

Du kan inte träna en del av en muskelfiber.

Kleven
2004-02-02, 16:44
Ok
Jag vet att man ska träna hela magen, det gör jag också men jag ville bara ha bra övningar för det nedremagmusklerna.

Kan någon beskriva ett bra magprogram? Vad bör man köra för övningar. Hur många set å reps, hur mkt vikt?

Jorgen
2004-02-02, 16:51
Originally posted by Kleven
Ok
Jag vet att man ska träna hela magen, det gör jag också men jag ville bara ha bra övningar för det nedremagmusklerna.
Som jag skrev i min första post. Det går inte att träna endast "nedre magmusklerna".
Kan någon beskriva ett bra magprogram? Vad bör man köra för övningar. Hur många set å reps, hur mkt vikt?
Jag kör för tillfället: Hängande benlyft 6-8 set (5-8 reps), repcrunches 6-8 set (5-8 reps) om jag orkar så avslutar jag med några set i nordics magbänk. Kör magen så som du kör ben, biceps, axlar eller någon annan muskelgrupp.

//Jörgen

Garnax
2004-02-02, 17:29
har du en polare gör så här t.ex

lägg dig på golvet, din polare ställer sina fötter vid ditt huvud
en fot på vardera sida. Du tar tag runt om hans ben med dina händer och sen ska du hålla dina fötter uppe. Hans ska hella tiden
putta ner dom hårt och du ska så snabbt du kan få upp dom igen.

Så ser du till att han puttar ner benen rakt ner åt höger ner och vänster ner. kul och känns ordentligt.

//Garnax

z_bumbi
2004-02-02, 17:37
Originally posted by Garnax
har du en polare gör så här t.ex

lägg dig på golvet, din polare ställer sina fötter vid ditt huvud
en fot på vardera sida. Du tar tag runt om hans ben med dina händer och sen ska du hålla dina fötter uppe. Hans ska hella tiden
putta ner dom hårt och du ska så snabbt du kan få upp dom igen.

Så ser du till att han puttar ner benen rakt ner åt höger ner och vänster ner. kul och känns ordentligt.

//Garnax

Och ett utmärkt sätt att öka risken för skador. :)

Officer
2004-02-02, 17:42
Originally posted by z_bumbi


Och ett utmärkt sätt att öka risken för skador. :)


Precis. Riktig skitövning det där.
Har aldrig förstått varför vissa tror att den bygger muskler. Skitsnabb rörelse med hög skaderisk.

Shadow Warrior
2004-02-02, 18:08
Det finns två magövningar som är värda att ängna sej åt enligt min mening och dessa är Hängande Benlyft och Sidebends, dom är oslagbara när det gäller att bygga styrka i midje paritet. Och ja dom bygger massa med, men det viktigaste med midjan är förståss att den är stark, något som få verkar fatta....

/Shadow Warrior

Garnax
2004-02-02, 18:12
Dock har jag sällan någon att köra den med men
nog tycker jag den tar bra och träningsvärken låter inte vänta på sig.

Skador kan man få av allt och det kan inte vara mer skadligt än
att ligga rak på en bänk och föra benen upp och ner.
För övrigt lär den vara bra mycket mer skonsam emot ryggen än
sit-ups.

//garnax

Tricklev
2004-02-02, 18:45
Säger killen om heter Garnax ont i ryggen =D=D

Allan
2004-02-02, 18:52
Originally posted by Garnax

För övrigt lär den vara bra mycket mer skonsam emot ryggen än
sit-ups.

//garnax

Nej. En av de mer skadeskapande övningar som finns. Skapar kompressioner och slitage i höftleden. I övrigt se http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11626

allan

z_bumbi
2004-02-02, 20:02
Originally posted by Garnax
Dock har jag sällan någon att köra den med men
nog tycker jag den tar bra och träningsvärken låter inte vänta på sig.

Skador kan man få av allt och det kan inte vara mer skadligt än
att ligga rak på en bänk och föra benen upp och ner.
För övrigt lär den vara bra mycket mer skonsam emot ryggen än
sit-ups.

//garnax

jag ser den ofta på gymet, oftast är det någon som fått lära den sig på någon fotbollstränare av en tränare som lever kvar på 50-talet.

Tänk på vilken belastning du får när dina ben kastas nedåt, tänk sen även på att du inte styr rörelsen själv. Hamnar du det minsta fel så kan det gå väldigt illa.

Trollet11
2004-02-03, 12:11
Det finns två magövningar som är värda att ängna sej åt enligt min mening och dessa är Hängande Benlyft och Sidebends, dom är oslagbara när det gäller att bygga styrka i midje paritet. Och ja dom bygger massa med, men det viktigaste med midjan är förståss att den är stark, något som få verkar fatta....

/Shadow Warrior




Sen när har inte massa och styrka ett samband??

Nu får det bli skärpning, Börja studera ordentligt så ni kan lägga kommentarer som folk kan ta åt sig av istället.

Och då menar jag inte läsa B&K regelbundet..

Shadow Warrior
2004-02-03, 13:38
Originally posted by Trollet11
Det finns två magövningar som är värda att ängna sej åt enligt min mening och dessa är Hängande Benlyft och Sidebends, dom är oslagbara när det gäller att bygga styrka i midje paritet. Och ja dom bygger massa med, men det viktigaste med midjan är förståss att den är stark, något som få verkar fatta....

/Shadow Warrior

Sen när har inte massa och styrka ett samband??

Nu får det bli skärpning, Börja studera ordentligt så ni kan lägga kommentarer som folk kan ta åt sig av istället.

Och då menar jag inte läsa B&K regelbundet..

För att bygga massa krävs det hårda kontraktioner under en viss tid (TUL). Hängande Benlyft "kanske" inte bygger lika mycket massa som lutande chrunches med vikt men poängen är denna att styrka är det viktigaste i midje partiet, någon störrre massa vill i alla fall inte jag ha där, däför tränar jag min midja tungt.

har jag sagt att styrka och massa inte har något samband?
Uppvisad styrka i en specifik rörelse behöver för övrigt inte vara rellaterat till en viss massa. Men det kan givetvis vara det.
Oavsett hur man ser det så är Hängande Benlyft och Sidebends ultimat för magmusklerna.

/Shadow Warrior

Allan
2004-02-03, 15:41
Originally posted by Shadow Warrior


För att bygga massa krävs det hårda kontraktioner under en viss tid (TUL).
/Shadow Warrior

Nu tror jag du antingen skrivit fel eller missuppfattat något. Det enda som signifikativt kan bygga massa i abdominalpartiet är ökad belastning, antingen via supplementär kraft eller via ett konstant tryck, typ det som uppstår vid tunga djupa böj eller liknande övningar.
Magens synliga muskulatur kan endast expandera åt ett håll, dvs utåt, och antalet "hårda kontraktioner" har mycket lite med det att göra. Däremot är det bra för att bygga uthållighet och funktionell styrka.

allan

Shadow Warrior
2004-02-03, 16:28
Originally posted by Allan


Nu tror jag du antingen skrivit fel eller missuppfattat något. Det enda som signifikativt kan bygga massa i abdominalpartiet är ökad belastning, antingen via supplementär kraft eller via ett konstant tryck, typ det som uppstår vid tunga djupa böj eller liknande övningar.
Magens synliga muskulatur kan endast expandera åt ett håll, dvs utåt, och antalet "hårda kontraktioner" har mycket lite med det att göra. Däremot är det bra för att bygga uthållighet och funktionell styrka.

allan

Poängen var den att lutande chrunches med vikt gör att man spänner magmusklerna hårt hela tiden vilktet ger längre och mer konstant TUL, vilket potentciellt kan stimulera mer massa ökningar än tex Hängande Benlyft där du slappnar av i botten läget utav varje repetion. Progresiv träning är självklart vägen till att bygga mass, det håller jag med om.
/Shadow Warrior

Åse Columbus
2004-02-06, 13:06
Originally posted by Kleven
Ok
Jag vet att man ska träna hela magen, det gör jag också men jag ville bara ha bra övningar för det nedremagmusklerna.

Kan någon beskriva ett bra magprogram? Vad bör man köra för övningar. Hur många set å reps, hur mkt vikt?

Allvarligt......e du trög???


Lyssna på vad de andra säger!

Kimo
2004-02-06, 13:16
Originally posted by Åse Columbus


Allvarligt......e du trög???


Lyssna på vad de andra säger!

:laugh:

Björn S
2004-02-06, 13:36
Originally posted by Åse Columbus


Allvarligt......e du trög???


Lyssna på vad de andra säger!


höhö :hbang:

jim
2004-02-08, 01:05
Originally posted by Garnax
har du en polare gör så här t.ex

lägg dig på golvet, din polare ställer sina fötter vid ditt huvud
en fot på vardera sida. Du tar tag runt om hans ben med dina händer och sen ska du hålla dina fötter uppe. Hans ska hella tiden
putta ner dom hårt och du ska så snabbt du kan få upp dom igen.

Så ser du till att han puttar ner benen rakt ner åt höger ner och vänster ner. kul och känns ordentligt.

//Garnax


Benkast som det även kallas är verkligen ingen dålig övning! den är visserligen inte en byggarövning men i de flesta friidrottsgrenar tränar man benkast för att få upp snabb respons i magmusklerna! jag har tränat den i flera år och aldrig haft en tillstymmelse till smärta eller problem av den! den har dock förbättrat mina knäböj och framförallt min löpning nämnvärt!