handdator

Visa fullständig version : Funderingar ang Crossfit.


Br00r
2012-08-12, 00:04
Hej!

Är relativt ny i styrketränings världen och har lite frågor och funderingar av crossfit träning.

Vad jag förstått genom att läsa lite här och var på forumet så är det många som tycker en kombination av styrketräning och konditionsträning är ett nej nej.

Vad ja förstått är det svårt att bygga muskelmassa samtidigt som du tränar kondition och om du nu ska träna båda ska du skilja på dom så långt det går, alltså inte träna dom samtidigt.

Men crossfit talar väll en del emot allt det? Har bara läst lite ang det men vad jag förståt så tränar man många muskelgrupper per pass, höga reps, och samtidigt kombinerar med kondition. Hur går det ihop? Är rätt nyfiken på hela crossfit biten då balansen mellan kondition och mångsidig styrketräning lockar mig.

Men hur funkar det?

Håller även crossfitare på med hela bulk/deff biten?

Kan någon förklara hur en typsikt crossfit pass ser ut? Vad är vanliga övningar?

Håller mest på med distanslöpning och tror ni det går ihop med crossfit träning? Det är väll mer kortare intervall löpning som gäller där?


Väldigt tacksam för svar!

//Bror

gratefuldead
2012-08-12, 00:08
Självklart går det att kombinera vanlig styrketräning och konditionsträning, bara att det inte går att maximera resultaten från båda. Det säger dock inte att du kan få riktigt bra resultat av båda.

Crossfit har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om. Jag avskyr det ändå :)

Kallsone
2012-08-12, 10:51
Jag gillar inte crossfit pga skaderisken... Men det är ganska kul annars. Förbättrade mig med 1½ minut på 2km löpning genom att enbart köra crossfit i 3 månader...

Crossfit kör man enligt WODs (Workout of the day) som presenteras på t.ex www.crossfit.com eller så väljer man en vanlig annan WOD. Exempel på WOD är:

Santiago
7 rounds
18x DB hang squat clean (35# DBs)
18x Pull-ups
10x Power clean (135#)
10x Handstand push-up

Finns hur många wod's som helst, titta http://www.wodshop.org/ där.

kohai
2012-08-12, 11:11
Skaderisken? Utveckla gärna!

SteelPulse
2012-08-12, 11:21
Har aldrig testat CF men att lyfta tungt (relativt) under tidspress borde väl vara riskfyllt ur skadesynpunkt?

gratefuldead
2012-08-12, 11:41
Skaderisken? Utveckla gärna!

Övningarna sker oftast i ett högt tempo. Om du kollar på folk som kör crossfit ser du att utförandet oftast är helt felaktigt, högt tempo och cheat, bara för att få upp vikten. Crossfit går sällan ut på att utföra övningar med gott och kontrollerat utförande.

Hobbes
2012-08-12, 12:16
Hej!

Är relativt ny i styrketränings världen och har lite frågor och funderingar av crossfit träning.

Vad jag förstått genom att läsa lite här och var på forumet så är det många som tycker en kombination av styrketräning och konditionsträning är ett nej nej.

Vad ja förstått är det svårt att bygga muskelmassa samtidigt som du tränar kondition och om du nu ska träna båda ska du skilja på dom så långt det går, alltså inte träna dom samtidigt.

Men crossfit talar väll en del emot allt det? Har bara läst lite ang det men vad jag förståt så tränar man många muskelgrupper per pass, höga reps, och samtidigt kombinerar med kondition. Hur går det ihop? Är rätt nyfiken på hela crossfit biten då balansen mellan kondition och mångsidig styrketräning lockar mig.

Men hur funkar det?

Håller även crossfitare på med hela bulk/deff biten?

Kan någon förklara hur en typsikt crossfit pass ser ut? Vad är vanliga övningar?

Håller mest på med distanslöpning och tror ni det går ihop med crossfit träning? Det är väll mer kortare intervall löpning som gäller där?


Väldigt tacksam för svar!

//Bror

CrossFit Endurance (http://www.crossfitendurance.com/)

Angående skaderisken är den ju inte ens anekdotisk då de flesta inte testat CF utan bara "tycker". Prova och se vad som fungerar för dig. Jag personligen hade inga skador under CF men å andra sidan vore det ju anektodiuskt.

Vad är dina mål?

LarsLasr
2012-08-12, 12:30
Övningarna sker oftast i ett högt tempo. Om du kollar på folk som kör crossfit ser du att utförandet oftast är helt felaktigt, högt tempo och cheat, bara för att få upp vikten. Crossfit går sällan ut på att utföra övningar med gott och kontrollerat utförande.

Det är ju som att säga att folk inte bör köra knäböj för att dom flesta gör fel?

Vill man så är crossfit ett ypperligt sätt att träna sin kropp, men för dom flesta så är det nog en älska/hata grej och man vet inte vad man själv tycker förän man testat.

Fast som alltid när det är på tid och ofta ett tävlingsmoment om man kör med kompisar är det nog bra att veta sina begränsningar när det kommer till övningar som kräver bra teknik, och som gratefuldead skriver, så bör fokus ligga på gott och kontrollerat utförande framför tid, som alltid.

Kallsone
2012-08-12, 12:36
Det är ju som att säga att folk inte bör köra knäböj för att dom flesta gör fel?

Vill man så är crossfit ett ypperligt sätt att träna sin kropp, men för dom flesta så är det nog en älska/hata grej och man vet inte vad man själv tycker förän man testat.

Fast som alltid när det är på tid och ofta ett tävlingsmoment om man kör med kompisar är det nog bra att veta sina begränsningar när det kommer till övningar som kräver bra teknik, och som gratefuldead skriver, så bör fokus ligga på gott och kontrollerat utförande framför tid, som alltid.

Det är inte riktigt som ditt exempel. När man kör crossfit vill man ju få så bra tid som möjligt och därför "stressar" sig igenom övningarna. När jag kör vanlig styrketräning, knäböj, så stressar jag inte igenom seten.

Jag kände själv att jag inte kunde hålla bra form i övningar som marklyft när jag tränade crossfit, därför slutade jag, men kan fortfarande köra WODs som Murph ibland.

Loke
2012-08-12, 12:40
Men crossfit talar väll en del emot allt det? Har bara läst lite ang det men vad jag förståt så tränar man många muskelgrupper per pass, höga reps, och samtidigt kombinerar med kondition. Hur går det ihop? Är rätt nyfiken på hela crossfit biten då balansen mellan kondition och mångsidig styrketräning lockar mig.

Nej, crossfit talar inte emot det. Ingen har sagt att det är omöjligt att vara stark och ha bra kondition samtidigt, det har de flesta atleter i varierande grad. Det är bara mycket svårare än att sikta på det ena eller det andra.

Sen blir det här problemet mindre om man har en generellt låg nivå på träningen, vilket de flesta crossfittare har eftersom de är motionärer. De må träna hårt, men träningen är inte målinriktad och det är inget problem om de inte ökar i böjen på ett halvår, de kan glädjas av ökningar i andra övningar.

deadich
2012-08-12, 12:47
Det är ju som att säga att folk inte bör köra knäböj för att dom flesta gör fel?

Jojo, men ska man köra cf på ett bra sätt så får man tänka på att inte vara så kåt på att göra så många reps utan att så fort man kommer till teknikfail så måste man sluta fast man pallar fuska upp massa fler reps. Och naturligtvis inte vara helt besatt av bra tid heller.

Kallsone
2012-08-12, 12:56
Jojo, men ska man köra cf på ett bra sätt så får man tänka på att inte vara så kåt på att göra så många reps utan att så fort man kommer till teknikfail så måste man sluta fast man pallar fuska upp massa fler reps. Och naturligtvis inte vara helt besatt av bra tid heller.

Precis det jag inte klarar av då jag är en tävlingsmänniska. Jag måste få bra tid. Jag måste vinna :).

pezrulezhaakon
2012-08-12, 13:00
kohai

Skaderisken?

Kass teknik under stor del av utförandena, med stort antal reps.....
You be the judge.

mikaelj
2012-08-12, 23:44
Jojo, men ska man köra cf på ett bra sätt så får man tänka på att inte vara så kåt på att göra så många reps utan att så fort man kommer till teknikfail så måste man sluta fast man pallar fuska upp massa fler reps. Och naturligtvis inte vara helt besatt av bra tid heller.

Då är det inte CrossFit längre. Det -ska- utföras på tid och reps. Annars är det något annat.
Postat via en mobil enhet

Br00r
2012-08-14, 23:01
Tack alla för era svar! Jättesnällt!

Just nu vill jag gå ner lite i vikt, från 75 till 70. Har väldigt länge joggat men funderar nu på att pröva CF. Så ett mål är ju att gå ner till 70 kg men även att bättra kondition och muskelmassa!

Fredrik_S
2012-08-14, 23:16
De absolut viktigaste principerna inom Stryketräning för både styrka och muskelvolym är att vila tillräckligt för att kunna utföra repetitioner på ett säkert sätt med en tillräckligt tung belastning...
Vilan mellan repetitionerna/seten är huvudnykeln till framgång inom styrka och volym.
Ju kortare vila desto sämre utförande mindre vikt och sämre resultat

crossfit går emot allt sånt....
träna avancerade rörelser så snabbt och så utmattad som möjligt.

gratefuldead
2012-08-14, 23:18
Läs gärna även detta: http://traningslara.se/crossfit-och-falsk-marknadsforing/

smeander
2012-08-15, 08:48
De absolut viktigaste principerna inom Stryketräning för både styrka och muskelvolym är att vila tillräckligt för att kunna utföra repetitioner på ett säkert sätt med en tillräckligt tung belastning...
Vilan mellan repetitionerna/seten är huvudnykeln till framgång inom styrka och volym.
Ju kortare vila desto sämre utförande mindre vikt och sämre resultat

crossfit går emot allt sånt....
träna avancerade rörelser så snabbt och så utmattad som möjligt.

Intensitet är det viktigaste om man är ute efter volym, kort vila mellan set, det är intensiteten som bygger!
För att få upp styrkan är det bättre med längre vila, tyngre vikter och lägre intensitet och tvärtom om man är ute efter muskelvolym.

OT: CF är rätt kul och om man vill bli genomtränad eller om man är helt Crazy på att tävla mot sig själv så är det ett bra sätt. Men man måste tänka på att inte fuska för mycket så skaderisken blir för stor. Men det gäller vid all form av träning bara det att CF är sjukt jobbigt :)
Har man för dåligt utförande får man sänka vikten helt enkelt, som vid traditionell styrketräning!


Sent from a cordless device.

NickeSthlm
2012-08-15, 08:48
Hej!
Vad jag förstått genom att läsa lite här och var på forumet så är det många som tycker en kombination av styrketräning och konditionsträning är ett nej nej.

Vad ja förstått är det svårt att bygga muskelmassa samtidigt som du tränar kondition och om du nu ska träna båda ska du skilja på dom så långt det går, alltså inte träna dom samtidigt.


Beror väl lite på vilken kroppstyp du strävar efter.. Tycker att killar som Usain Bolt & co har lyckats rätt bra med kondition och styrketräning men som sagt, kanske inte är den kroppstypen du är ute efter men det är fan vältränade grabbar ändå ;)

mikaelj
2012-08-15, 11:00
Beror väl lite på vilken kroppstyp du strävar efter.. Tycker att killar som Usain Bolt & co har lyckats rätt bra med kondition och styrketräning men som sagt, kanske inte är den kroppstypen du är ute efter men det är fan vältränade grabbar ändå ;)

100m-sprint kan knappt räknas som konditionsträning.

AronP
2012-08-15, 11:01
Det är väl sällan som CrossFit ger speciellt bra resultat på någon av parametrarna, utom möjligtvis muskeluthållighet.

Macroman
2012-08-15, 11:27
De absolut viktigaste principerna inom Stryketräning för både styrka och muskelvolym är att vila tillräckligt för att kunna utföra repetitioner på ett säkert sätt med en tillräckligt tung belastning...
Vilan mellan repetitionerna/seten är huvudnykeln till framgång inom styrka och volym.
Ju kortare vila desto sämre utförande mindre vikt och sämre resultat

crossfit går emot allt sånt....
träna avancerade rörelser så snabbt och så utmattad som möjligt.

Håller med. Det enda positiva med cf är att det är tidseffektivt vilken ju kan vara en viktig parameter för många.

100m-sprint kan knappt räknas som konditionsträning.

Bolt cruisar ju säkert 1000 m under 3 min så dålig kondition har han nog inte. Tror att han skulle springa milen under 40 utan ngn särskild träning. Men vi talar ju om en världsatlet här...

NickeSthlm
2012-08-15, 11:29
100m-sprint kan knappt räknas som konditionsträning.

Nu springer han förvisso inte bara 100 meter men du menar att Bolt & co inte tränar kondition och har en bra sådan?

mikaelj
2012-08-15, 11:31
Att ta upp Usain Bolt som exempel på någon som har muskler och tränar kondition är poänglöst, helt enkelt. Ni får själva lista ut varför.

NickeSthlm
2012-08-15, 11:35
Att ta upp Usain Bolt som exempel på någon som har muskler och tränar kondition är poänglöst, helt enkelt. Ni får själva lista ut varför.

Som jag sa, det beror väl lite på vilken kroppstyp man är ute efter men att ta upp Bolt som exempel på muskler och kondition är väl ett rätt utmärkt exempel. Du får nog själv ta och lista ut varför... :hbang:

Maod
2012-08-15, 12:44
Det är väl sällan som CrossFit ger speciellt bra resultat på någon av parametrarna, utom möjligtvis muskeluthållighet.

Tränar man CrossFit så blir man bra på CrossFit. CrossFit är varken, styrketräning, konditionsträning eller bodybuidling och bör enligt mig inte jämföras med dessa rakt av.

Jonithan
2012-08-15, 12:53
Är väl inte helt påläst i de fysiologiska effekterna av CrossFit på kroppen så ska tala ur egen erfarenhet nu. Jag har kört ca 18 CrossFit pass nu (ej något annat), har modifierat färdiga CrossFit pass något men inte alls för mycket.

Jag har märkt tydliga resultat i många övningar, styrkemässigt. Konditionen har definitivt fått sig en körare och gissningsvis ökat ett signifikant antal sekunder på 800m-2km :) Även kroppsfettet har minskat, magrutor har blivit tydligare och trots detta har jag inte förlorat någon vikt :) Jag har endast gott att tala om CrossFit, kan bero på att det matchar vad jag vill åstadkomma med min träning dock, bulkbiff eller löparnarkoman som är beroende av kostförändringar för att "justera" är inget jag eftersträvar :)

mikaelj
2012-08-15, 14:13
Är väl inte helt påläst i de fysiologiska effekterna av CrossFit på kroppen så ska tala ur egen erfarenhet nu. Jag har kört ca 18 CrossFit pass nu (ej något annat), har modifierat färdiga CrossFit pass något men inte alls för mycket.

Jag har märkt tydliga resultat i många övningar, styrkemässigt. Konditionen har definitivt fått sig en körare och gissningsvis ökat ett signifikant antal sekunder på 800m-2km :) Även kroppsfettet har minskat, magrutor har blivit tydligare och trots detta har jag inte förlorat någon vikt :) Jag har endast gott att tala om CrossFit, kan bero på att det matchar vad jag vill åstadkomma med min träning dock, bulkbiff eller löparnarkoman som är beroende av kostförändringar för att "justera" är inget jag eftersträvar :)

Å andra sidan är du mer åt en löparperson, eftersom du ämnar att tävla i Fitness 5 och Göteborgsvarvet, och är på nybörjarnivå styrkemässigt. Så att du blivit starkare säger inte jättemycket.
Visst kan sån träning vara vettig för någon sorts grundträning, men om du efter det skall komma någon vart så är slumpmässig träning inte rätt sätt, varken för styrka eller kondition.

Sniggel
2012-08-15, 14:36
Beror väl lite på vilken kroppstyp du strävar efter.. Tycker att killar som Usain Bolt & co har lyckats rätt bra med kondition och styrketräning men som sagt, kanske inte är den kroppstypen du är ute efter men det är fan vältränade grabbar ändå ;)

Som jag sa, det beror väl lite på vilken kroppstyp man är ute efter men att ta upp Bolt som exempel på muskler och kondition är väl ett rätt utmärkt exempel. Du får nog själv ta och lista ut varför... :hbang:

Jag ska försöka hinta om varför jämförelsen är värdelös:

Tanman
2012-08-15, 15:07
Överraskande många som tycker saker om Crossfit utan att ha egna erfarenheter.

CF har tydligt satt upp ett visst antal fysiska förmågor som ska tränas och målet är att bli så generellt vältränad som möjligt, inte att bli så stark som möjligt som många här strävar efter. Jag tränar uthållighetsidrott men har helt klart nytta av att ibland köra CF (bättre rörlighet, benstyrka etc etc).

I den box jag tränar i känns det inte som att skadorna duggar så tätt heller. Fler i löparklubben som är skadade..och detta forum har ju en hel avdelning för de som vill diskutera skador..

En erfaren kroppsbyggare blir självklart inte starkare av CF, en löpare som lämnat motionsnivån blir inte heller bättre av bara CF-träning men det är inte heller målet.
Jag ser ett stort värde i att vara allmänt vältränad vilket jag absolut vill hävda att man blir av CF. Det blir man inte om man tränar endast löpning eller endast styrkeidrott.

Testa säger jag!

Jonithan
2012-08-15, 23:31
Å andra sidan är du mer åt en löparperson, eftersom du ämnar att tävla i Fitness 5 och Göteborgsvarvet, och är på nybörjarnivå styrkemässigt. Så att du blivit starkare säger inte jättemycket.
Visst kan sån träning vara vettig för någon sorts grundträning, men om du efter det skall komma någon vart så är slumpmässig träning inte rätt sätt, varken för styrka eller kondition.

Du har absolut en poäng, ämnar däremot inte att tävla i göteborgsvarvet längre, därav valet av CrossFit! Min styrkeövning hade inte varit relevant eftersom jag är på nybörjarnivå men faktumet att jag har fått tillbaka förra årets styrka och passerat den styrkan tillräckligt mycket för att kallas en signifikant ökning tycker jag faktiskt att det säger en del! :)

Jag håller inte med dig för 5 öre angående att CrossFit kan ge en bra "grundträning". Du verkar endast tro att det finns enkla och halvjobbiga WODs från CrossFit Nordic. Om man däremot ger sig fan på det och lägger till övningar, scalar upp dem till monsterWODs går det definitivt att komma någonstans! Jag är en 1:30 löpare på Göteborgsvarvet och jag har märkt tydlig skillnad på konditionen redan efter 18 pass CrossFit, vad talar emot att en 1:15 (Elit) löpare inte skulle märka skillnad och öka? Det går att utforma WODs på mer sätt än du verkar tro Micke!

mikaelj
2012-08-15, 23:35
Jag håller inte med dig för 5 öre angående att CrossFit kan ge en bra "grundträning"

Det var iofs en komplimang ("allmän styrkegympa"), men om du inte ens tror på din egen träning, så visst.

Du verkar endast tro att det finns enkla och halvjobbiga WODs från CrossFit Nordic. Om man däremot ger sig fan på det och lägger till övningar, scalar upp dem till monsterWODs går det definitivt att komma någonstans! Jag är en 1:30 löpare på Göteborgsvarvet och jag har märkt tydlig skillnad på konditionen redan efter 18 pass CrossFit, vad talar emot att en 1:15 (Elit) löpare inte skulle märka skillnad och öka? Det går att utforma WODs på mer sätt än du verkar tro Micke!

OK.

Five rounds of:
5 squats at 10RM
5 clean pulls at 10RM
5 GM at 10RM

Häpp, en "scale:ad monster-WOD". Eller?

I så fall kan ju vad som helst vara CrossFit(r)(tm).

Du har absolut en poäng, ämnar däremot inte att tävla i göteborgsvarvet längre, därav valet av CrossFit! Min styrkeövning hade inte varit relevant eftersom jag är på nybörjarnivå men faktumet att jag har fått tillbaka förra årets styrka och passerat den styrkan tillräckligt mycket för att kallas en signifikant ökning tycker jag faktiskt att det säger en del! :)

Nej, inte direkt. Etersom du är såpass svag i absoluta siffror skulle du öka i styrka av i princip vilken träning som helst, och har inte något med CrossFit att göra.

Fler tokigheter:

But here's the fascinating part. We can take you from a 200 pound max deadlift to a 500-750 pound max deadlift in two years while only pulling max singles four or five times a year. We will though work the deadlift, like most lifts, approximately once per week at higher reps and under grueling conditions. It may intuit well that if you can pull a 250 pound deadlift 21 times coming to the lift at a heart rate of 180 beats per minute, then 500 pounds for a single at a resting heart rate is perhaps manageable.

Du tror på det också?

spoon
2012-08-15, 23:47
@MikaelJ

Fast han har ju ökat bra i konditionen också och det utifrån en helt okej utgångspunkt. Det borde ju säga något.

Min åsikt är att man blir bra på det man tränar. Vill man fokusera bara på styrkan så gör man det och om man vill bli en bra löpare så tränar man löpning. Vill man däremot bli bra på allt så är CF en bra medelväg.

Matsa
2012-08-15, 23:53
Kan man inte göra så att man tränar CF en period och sedan utvärderar man och om något har utvecklats sämre så ger man det lite extra kärlek? Då blir det visserligen inte endast ren CF längre utan snarare CF + kompletterande träning men det kanske inte är så tokigt? Börjar man från en låg nivå på allt så tror jag att CF ger en vettig grund att fortsätta ifrån. Ofta har man lättare för att träna upp vissa egenskaper än andra och det man har lätt för kanske täcks upp av CF sedan kan man lägga extra krut på det andra. Typ så?

Intensitet är det viktigaste om man är ute efter volym, kort vila mellan set, det är intensiteten som bygger!

Fast vilar man längre kan man använda en högre intensitet. >_>

Jonithan
2012-08-15, 23:53
Det var iofs en komplimang ("allmän styrkegympa"), men om du inte ens tror på din egen träning, så visst.

OK.

Five rounds of:
5 squats at 10RM
5 clean pulls at 10RM
5 GM at 10RM

Häpp, en "scale:ad monster-WOD". Eller?

I så fall kan ju vad som helst vara CrossFit(r)(tm).

Nej, inte direkt. Etersom du är såpass svag i absoluta siffror skulle du öka i styrka av i princip vilken träning som helst, och har inte något med CrossFit att göra.

Fler tokigheter:

Du tror på det också?

Jag menade såklart att CrossFit ger mer än grundträning för kroppen :) Skall tillägga att jag var väldigt kritisk till CrossFit innan jag valde att testa det, ungefär likadan kritik som du riktar mot CrossFit just nu riktade jag mot det innan.

Varför valde du en jätteenkel WOD?

4 Rounds
20 Deadlifts (275lbs)
Run 400m
20 KB swings (2pood)
Run 400m
20 Overhead Squats (115lbs)
Run 400m
20 Burpees
Run 400m
20 Pullups (Chest to Bar)
Run 400m
20 Box jumps (24")
Run 400m
20 DB Squat Cleans (45lbs each)
Run 400m

Varför ska man endast ta hänsyn till de som vill bänka 200kg när man diskuterar styrkeökning? Jag anser att man ökar snabbare i styrka från att vara otränad i CrossFit än vanlig gymning, ponerat att man går all in i träningen. Att man kanske inte ökar snabbare i styrka när man redan bänkar 150kg kan jag väl köpa, men de representerar 1% av alla de som gymmar, varför ska dessa prioriteras i en diskussion?

Jag tror definitivt du skulle öka kondition väldigt mycket om du sysslade med crossfit lite då och då, eller du kanske anser att du skulle tappa i styrka? Bullshit,

mikaelj
2012-08-15, 23:54
Min åsikt är att man blir bra på det man tränar. Vill man fokusera bara på styrkan så gör man det och om man vill bli en bra löpare så tränar man löpning. Vill man däremot bli bra på allt så är CF en bra medelväg.

Jag håller med dig, men jag tycker inte att kvantifieringen stämmer. Om man blir bra på att lyfta tungt av att träna för det, och bra på att springa av att träna på det, så blir man inte "bra på allt" av CF, utan snarare medelmåttig (under bra) på allt.

Vilket i och för sig är ett helt OK mål, det jag ogillar är den falska marknadsföringen om att man faktiskt skulle bli bra på allt av typiskt CrossFit-omkringhattande.

spoon
2012-08-15, 23:56
Jag håller med dig, men jag tycker inte att kvantifieringen stämmer. Om man blir bra på att lyfta tungt av att träna för det, och bra på att springa av att träna på det, så blir man inte "bra på allt" av CF, utan snarare medelmåttig (under bra) på allt.

Vilket i och för sig är ett helt OK mål, det jag ogillar är den falska marknadsföringen om att man faktiskt skulle bli bra på allt av typiskt CrossFit-omkringhattande.

Jag ångrade mig efter att jag hade skrivit det. Det jag borde ha skrivit är att om man vill bli bra på crossfit så är det crossfit man ska träna.

Sen har vi nog olika bild av vad som är medelmåttigt.

mikaelj
2012-08-15, 23:59
Jag ångrade mig efter att jag hade skrivit det. Det jag borde ha skrivit är att om man vill bli bra på crossfit så är det crossfit man ska träna.

Sen har vi nog olika bild av vad som är medelmåttigt.

Japp. Medelmåttligt i den meningen var "sämre än om du hade fokuserat på en sak i taget".

Varför ska man endast ta hänsyn till de som vill bänka 200kg när man diskuterar styrkeökning?

Varför inte? Det sägs att jag kommer bil asstark av CrossFit.

Jag anser att man ökar snabbare i styrka från att vara otränad i CrossFit än vanlig gymning, ponerat att man går all in i träningen.

Ponerat att man går all in i träningen och tränar efter något 5x5-program med linjär progression, tre dagar i veckan, kan jag garantera dig att man blir starkare på kortare tid av "vanlig gymning". Vad du anser är irrelevant.

Jag säger inte emot att CrossFit är bra styrkegympa, men håll det där och säg inte saker du inte har belägg för.

Att man kanske inte ökar snabbare i styrka när man redan bänkar 150kg kan jag väl köpa, men de representerar 1% av alla de som gymmar, varför ska dessa prioriteras i en diskussion?

För att det är vad Glassman/CFHQ påstår.

Jag tror definitivt du skulle öka kondition väldigt mycket om du sysslade med crossfit lite då och då, eller du kanske anser att du skulle tappa i styrka? Bullshit,

Bläddra i min journal, från 2011-01 fram till nu, så ser du resultatet själv. Jag vet vad jag pratar om.

spoon
2012-08-16, 00:01
Varför ska man endast ta hänsyn till de som vill bänka 200kg när man diskuterar styrkeökning? Jag anser att man ökar snabbare i styrka från att vara otränad i CrossFit än vanlig gymning, ponerat att man går all in i träningen. Att man kanske inte ökar snabbare i styrka när man redan bänkar 150kg kan jag väl köpa, men de representerar 1% av alla de som gymmar, varför ska dessa prioriteras i en diskussion?

Jag tror definitivt du skulle öka kondition väldigt mycket om du sysslade med crossfit lite då och då, eller du kanske anser att du skulle tappa i styrka? Bullshit,

Så du tror inte att man blir bättre på sin gren om man specialtränar på den?

Jonithan
2012-08-16, 00:05
Mikael, som sagt har du en poäng! Men det sträcker sig till en viss gräns där det också övergår i Elit. Och när man når den extremt blurriga gränsen är det väl rimligt att fokusera på det man vill bli bäst i.

Men jag vågar sticka ut hakan och säga att i distanser upp till 3-4 km skulle jag bli snabbare av ett högintensivt programmerat CrossFit Schema än ett Renodlat löpschema. Mest på grund av den extrema pulsen man vänjer sig vid i CrossFiten men dessutom de muskler man får "på köpet"

Matsa
2012-08-16, 00:06
Kan man inte göra så att man tränar CF en period och sedan utvärderar man och om något har utvecklats sämre så ger man det lite extra kärlek? Då blir det visserligen inte endast ren CF längre utan snarare CF + kompletterande träning men det kanske inte är så tokigt? Börjar man från en låg nivå på allt så tror jag att CF ger en vettig grund att fortsätta ifrån. Ofta har man lättare för att träna upp vissa egenskaper än andra och det man har lätt för kanske täcks upp av CF sedan kan man lägga extra krut på det andra. Typ så?

Editeringstiden tog slut men jag vill bara klargöra att ovanstående gäller om man vill bli mångsidig. Om man vill bli riktigt duktig på EN sak så specialiserar man sig givetvis på den.

Jonithan
2012-08-16, 00:10
Så du tror inte att man blir bättre på sin gren om man specialtränar på den?

Det är väl hugget i sten att man blir det, såklart.

@Mikael. Jag förstår dina resultat. Men jag förstår inte varför mina kortsiktiga ökningar i både kondition och styrka skulle vara irrelevanta? De är hållbara långsiktigt också och om ett år kan jag också säga att jag vet vad jag talar om :) Ju mer CrossFit man tränar, desto mer kan man ju scala upp WODsen och på så vis pressar man ju sig framåt hela tiden.

mikaelj
2012-08-16, 06:56
Det är väl hugget i sten att man blir det, såklart.

Men du skrev ju att CF är bättre än specifik träning för att bli bättre på den specifika aspekten. Hur skall du ha det?

@Mikael. Jag förstår dina resultat. Men jag förstår inte varför mina kortsiktiga ökningar i både kondition och styrka skulle vara irrelevanta?

Kortsiktigt, från din styrkenivå, kan vem som helst öka, genom i princip vilken träning som helst, vilket....

De är hållbara långsiktigt också och om ett år kan jag också säga att jag vet vad jag talar om :)

...inte säger något alls om hur det fungerar på sikt.

Jag ökade med 5 kg/vecka i knäböj häromsistens, men jag inbillar mig inte att ökningarna är "hållbara långsiktigt". Man ökar inte linjärt, hur fluffigt och mysigt det än känns just nu, och särskilt...

Ju mer CrossFit man tränar, desto mer kan man ju scala upp WODsen och på så vis pressar man ju sig framåt hela tiden.

...inte av att bara skrämma up volymen och intensiteten. Det mest troliga är att du istället bränner ut dig. Men visst, glhf, kör hårt, osv.

Jonithan
2012-08-16, 10:42
Men du skrev ju att CF är bättre än specifik träning för att bli bättre på den specifika aspekten. Hur skall du ha det?


Till en viss gräns vågar jag påstå det, på grund av den otroligt höga volymen och intensiteten, jag tror att mer otränade människor reagerar mer på det än lunkgymning med SL5x5.


Kortsiktigt, från din styrkenivå, kan vem som helst öka, genom i princip vilken träning som helst, vilket....

Mitt max ligger just nu på 97,5kg på bänkpress, det är en ökning på ca 10kg sedan min CrossFit satsning började, jag har reagerat bra på en rejäl volymökning och fler reps på X% av max. Kan vara individuellt men det betyder någonting, att yttra sig om argument om nybörjarvikter är bara löjligt och enklare att säga för dig när du är monster och bänkar ~170 samt "vet vad som funkar för dig". Naivt och trångsynt är ordet.


...inte säger något alls om hur det fungerar på sikt.


Jag ökade med 5 kg/vecka i knäböj häromsistens, men jag inbillar mig inte att ökningarna är "hållbara långsiktigt". Man ökar inte linjärt, hur fluffigt och mysigt det än känns just nu, och särskilt...


Jag säger att utvecklingen är hållbar långsiktigt, inte att den är linjär.


...inte av att bara skrämma up volymen och intensiteten. Det mest troliga är att du istället bränner ut dig. Men visst, glhf, kör hårt, osv.


Ju mer vältränad man blir desto högre blir ju toleransnivån, det borde du veta vid det här laget?

Jag sprang 2km på ca 6:57 innan jag började med CrossFiten, det är en ganska så anständig tid enligt mig och svår att slipa på om man inte tränar distansen 7 gånger i veckan. Att jag av 18 pass CrossFit vågar lova att jag orkar hålla 6:50 tempo, betyder det ingenting enligt dig? CrossFit ger resultat, både styrkemässigt och konditionsmässigt. Ökningarna är relevanta och tydliga, och hållbara långsiktigt, om de är opti eller inte är oviktigt.

bubbe
2012-08-16, 11:29
Crossfit verkar vara riktigt roligt som träningsform, iofs väldigt låga vikter men pushande och svettigt. Men att man skulle få grenspecifik träning för idrott är det nog ingen som förväntar sig, och nej 97,5kg i bänkpress är inget mättal. Upp till 120-140kg kan man i princip träna lite hur som helst med hyfsade grundförutsättningar frågan är snarare hur man bäst kommer dit och hur man tränar för att kunna fortsätta utvecklas. Variationerna med olika övningar men med ständigt för låga vikter och kort vila ser jag inte som en smart väg att utvecklas framåt styrkemässigt. Konditionsträning förstår jag mig inte på, annat än att jag vet att periodiserad träning med tex löpning verkar vara framgångsfaktor.

Men som sagt, är det kul så är det säkert jättebra för just dig även om det kanske inte är det bästa sättet att komma framåt.

kalajset
2012-08-16, 17:52
Hela varvet har stötts och blötts i den stora CF-tråden mer än en gång. (Fast den är ju då som sagt ganska stor): http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112746

I egenskap av någon som faktiskt har "tränat CrossFit" av och till tycker jag hursomhelst det kan vara värt att poängtera några saker:

CrossFit är snarare att se som en slags helhetssyn på träning än ett specifikt program. Om konceptet CrossFit kan man sedan tycka och tänka mycket, men det är inte ett enda träningsprogram och det utgörs inte av endast en massa slängande med vikter på tid med vad som i många fall upplevs vara en taskig teknik. (Och det kan det säkert också mycket väl vara, i vissa fall).

Den största missuppfattningen bland de som inte "tränar CrossFit" är just detta. Att CrossFit går ut på att kasta vikter och sig själv åt alla möjliga och omöjliga håll så fort som möjligt. Så är det alltså inte. En så kallad "metcon" (alltså det folk i allmänhet brukar associera med begreppet CrossFit) är endast en del av konceptet och har en rad olika syften vilka i sig kan diskuteras och debatteras i oändlighet. I verkligheten tränar majoriteten av de som sysslar med CrossFit mycket, mycket "annat" än just endast dessa så kallade metcons. Det här är ingen större hemlighet då till och med den absoluta majoriteten av CrossFit-gym använder sig av träningspass där traditionellt styrkeinriktad träning (m ao låga repetitioner, tunga vikter, lång setvila) och tekniknötning får minst lika mycket fokus som dagens metcon.

Vidare tränar många CrossFit-utövare även andra aktiviteter vid sidan om den så kallade regulära CrossFit-träningen. Detta är dock snarare något som så att säga uppmuntras inom konceptet än avråds ifrån. Återigen handlar inte CrossFit om att specialisera sig och bli bra på "en" enda sak, även om det nu för den delen med finns gott om tävlande atleter som använder så kallad CrossFit-träning som komplement i just deras sport. Det här med att inte specialisera sig för mycket ses alltså som en fördel inom CrossFit, något som ofta tycks glömmas bort helt och hållet. Om detta kan man förstås tycka vad man vill i övrigt.

CrossFit är i grund och botten (förutom då just snarare ett koncept mer än något annat) kort och gott i allra högsta grad målinriktad träning där CrossFit HQ har specificerat begreppet fitness efter en rad olika punkter. Dessa kan tyckas vara hur godtyckliga som helst, men huvudsyftet från så att säga officiellt håll är alltså att bli så bra som möjligt, samtidigt, på dessa punkter. (Läs mer här: http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ-trial.pdf). Är då CrossFit den bästa vägen för att uppnå dessa mål? - Kanske, kanske inte. De flesta av oss som då och då utövar denna så kallade CrossFit-träning bryr oss nog ärligt talat inte särskilt mycket om vilket ska sägas. Törs helt enkelt påstå att vi oftast tränar det för att det helt enkelt är riktigt rolig träning. Sådär jättemycket svårare än så behöver man egentligen inte göra det.

justi
2012-08-16, 18:53
Varje gång ett CF pass börjar upprepar instruktören att "CF är inte för att vi ska vara bäst i någonting, utan bra på allt".

Så om du vill vara smidigt i kroppen - kör CF, vill du enbart bygga muskler kör styrketräning.

smeander
2012-09-19, 07:35
:hbang:

LkpgOL
2012-09-19, 09:29
Hej!

Är relativt ny i styrketränings världen och har lite frågor och funderingar av crossfit träning.

Vad jag förstått genom att läsa lite här och var på forumet så är det många som tycker en kombination av styrketräning och konditionsträning är ett nej nej.

//Bror

Ursäkta jag klippte lite i citatet

Snabbt svar: Om du är nybörjare på styrketräning rekomenderar jag dig snarare att börja med tyngdlyftning i stället. Om du sen efter 6 månader tycker det är tråkigt kan du börja med crossfit. Då kommer du i alla fall inte köra sönder axlar och rygg pga dålig teknik i ryck och stöt.

Men kombinera "styrketräning" och konditionsidrottande går annars alldeles utmärkt. Nästan alla idrottare gör det i någon form.

Enligt mig är (pratar av egen erfarenhet) crossfit smart inpackad och såld fysträning. Att betala upp till 1100 kr/månad för det, nej tack.