handdator

Visa fullständig version : Ang kcalunderskott


Br00r
2012-08-11, 21:03
Hej!

Har nyligen satt upp ett mål att gå under 70kg för att förbättra mina resultat på löpningen.

Just nu väger jag 74 kg, är 180 lång och är 19 år.

Har lite funderingar ang kcalunderskott.

Jag laddade ner appen " ShapeUp" på telefonen och skrev i min vikt, längd, och fyllde i aktivitetsnivå hög. Det fanns 4 alternativ -

Låg (Mestadels sittande)
Normal (Sitter då och då)
Hög (Går för det mesta)
Mycket hög (Utför fysiskt hårt arbete)

Jobbar som personlig assistent 25% och studerar resten. Men går ofta, till bussen mm, tycker även jag är rätt sprallig och flänger runt här och var.

Utöver studier och jobb så springer jag mellan 5 km och 10 km varje dag. . Men i alla fall så står det efter alla dessa mätningar att jag borde äta 2341 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka, att nå mitt mål på ca 10 veckor.

Har verkligen dålig koll på vad som gäller med kcalunderskott men 2341
kalorier låter rätt mycket per dag för att gå ner i vikt, eller? Antar även att den mätningen inte räknar in min löpning som daglig aktivitet då det är ett extra i mätningen, alltså springer jag en dag så ska jag skriva in det som aktivitet, så mitt intag kan även vara högre.

Vad säger ni? Låter det rimligt? Borde jag äter mindre?

Har någon av använt er av appen eller hemsidan ShapeUp? Om inte, har ni någon erfarenhet av någon annan likande hemsida, program? Berätta!

Tacksam för hjälp!

Ha det gott!

/Bror

fysical
2012-08-13, 12:01
har aldrig använt någon app på mobilen direkt, sitter mest med min mall på datorn och pillar ;D

Det här med hur mycket kalorier du ska äta beroende på aktivitet stämmer ju, springer du (motionerar då du förbränner) 5- 10km varje dag som du säger så förbränner du ju en del med.. Nu är jag verkligen ingen expert på hur mycket man förbränner ungefär på att springa så mycket varje dag.

Men med tanke på hur mycket du springer så ska du nog äta dom 2300 kcalen med tanke på att du förbränner mkt av det med tanke på din aktivitet, som sagt vet inte mycket om hur mycket man förbränner det får någon annan gärna komma med ett svar om.

Tipsar inte om att äta för lite när du rör på dig så mycket som du gör iallafall, för mig har det oftast bara resulterat i illamående och trötthet. Testade själv att äta mindre än vad min egna uträkning sa och ja, det var inte det bästa jag gjort :)

Ronn
2012-08-13, 12:08
Det finns ingen formel eller app som kommer tala om för dig exakt vad du behöver, däremot får du en startpunkt sen får du följa resultatet på vågen och justera därifrån. Förvänta dig inte att hamna på exakt rätt nivå från dag 1.

zajiwal
2012-08-13, 12:23
Testa en vecka. Väg dig varje morgon, efter du skitit osv, och utvärdera. Bättre att börja lite högre och minska på energiintaget allt efter som (om det behövs dvs), än tvärtom!

Reaper123
2012-08-13, 12:42
Tycker 2300 kcal med din träning/övrig rörelse i vardagen och -0,5kg/vecka låter som en ganska trolig utgång. Det är ju dock bara en uppskattning, så kan lika gärna bli -1kg. Underskott blir det, det är en sak som är säker om du springer dagligen! :)

Så, som tidigare sagt... prova och se vart vikten tar vägen :)

Att jämföra med: Jag väger 88 kg @ 184 cm, styrketränar 3-4ggr/vecka och utför 2-4 konditonspass á 30min/vecka och min kcalbalans ligger mellan 3000-3500 kcal dagarna beroende på intensitet på träningen samt hur mycket jag rör på mig utanför träningen... (utan träning är min balans omkring 2700-2800)

Br00r
2012-08-14, 22:49
Tack alla för era svar! Det uppskattas verkligen!

Jag kör på 2300 kcal ett tag och ser vad som händer helt enkelt... Har sprungit lika mycket som jag gör nu i ca 8 månader men ändå inte gått ner, dock har jag ätit en hel del skräp så kanske inte är så konstigt!

Hoppas motivationen håller bara! Träningen är lätt tycker jag men att käka mindre är betydligt svårare.. Tips ? :)

Tack tack!

Ronn
2012-08-14, 23:26
Tack alla för era svar! Det uppskattas verkligen!

Jag kör på 2300 kcal ett tag och ser vad som händer helt enkelt... Har sprungit lika mycket som jag gör nu i ca 8 månader men ändå inte gått ner, dock har jag ätit en hel del skräp så kanske inte är så konstigt!

Hoppas motivationen håller bara! Träningen är lätt tycker jag men att käka mindre är betydligt svårare.. Tips ? :)

Tack tack!

Kolla runt i matlagningsdelen, allt som ger mycket volym sett till kalorier funkar rätt bra, uteslut inte saker som du gillar helt det funkar oftast inte i längden.