handdator

Visa fullständig version : Ang kcalunderskott


Br00r
2012-08-11, 21:03
Hej!

Har nyligen satt upp ett mål att gå under 70kg för att förbättra mina resultat på löpningen.

Just nu väger jag 74 kg, är 180 lång och är 19 år.

Har lite funderingar ang kcalunderskott.

Jag laddade ner appen " ShapeUp" på telefonen och skrev i min vikt, längd, och fyllde i aktivitetsnivå hög. Det fanns 4 alternativ -

Låg (Mestadels sittande)
Normal (Sitter då och då)
Hög (Går för det mesta)
Mycket hög (Utför fysiskt hårt arbete)

Jobbar som personlig assistent 25% och studerar resten. Men går ofta, till bussen mm, tycker även jag är rätt sprallig och flänger runt här och var.

Utöver studier och jobb så springer jag mellan 5 km och 10 km varje dag. . Men i alla fall så står det efter alla dessa mätningar att jag borde äta 2341 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka, att nå mitt mål på ca 10 veckor.

Har verkligen dålig koll på vad som gäller med kcalunderskott men 2341
kalorier låter rätt mycket per dag för att gå ner i vikt, eller? Antar även att den mätningen inte räknar in min löpning som daglig aktivitet då det är ett extra i mätningen, alltså springer jag en dag så ska jag skriva in det som aktivitet, så mitt intag kan även vara högre.

Vad säger ni? Låter det rimligt? Borde jag äter mindre?

Har någon av använt er av appen eller hemsidan ShapeUp? Om inte, har ni någon erfarenhet av någon annan likande hemsida, program? Berätta!

Tacksam för hjälp!

Ha det gott!

/Bror

fysical
2012-08-13, 12:01
har aldrig använt någon app på mobilen direkt, sitter mest med min mall på datorn och pillar ;D

Det här med hur mycket kalorier du ska äta beroende på aktivitet stämmer ju, springer du (motionerar då du förbränner) 5- 10km varje dag som du säger så förbränner du ju en del med.. Nu är jag verkligen ingen expert på hur mycket man förbränner ungefär på att springa så mycket varje dag.