handdator

Visa fullständig version : Träna muskelgrupper 2 gånger i veckan?


Lågpastöriserad
2012-08-11, 20:52
Tja!

Är det bra eller dåligt att träna muskeln mer än en gång i veckan? Nu menar jag givetvis att vi låter muskeln vila t.ex. 72 timmar innan man träffar den igen. Jag tycker jag har fått bättre resultat sedan jag började träna muskelgruppen 2 gånger i veckan. Då kör jag lättare en gång och nästa gång tyngre.

Any thoughts or experiences? :)

Lågpastöriserad
2012-08-11, 20:54
Nu är givetvis målet att bygga muskler bara. Så ingen håller på och ska dra upp den repliken gång på gång.

Fyllot
2012-08-11, 20:57
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Lågpastöriserad
2012-08-11, 21:05
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Okej, ska försöka förtydliga min fråga lite mer. Jag kör t.ex.
Bröst/triceps dag 1
Rygg/axlar/biceps dag 2
Ben/mage dag 3
Vila dag 4
(Kanske vila dag 5 också).
Upprepa.

Hade detta kunnat funka? Då kör man i snitt 4 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp. Så, nu kanske min fråga blev bättre...:smash:

smalis
2012-08-11, 21:09
För att svara på rubriken: Ja, självklart.

Fyllot
2012-08-11, 21:11
Okej, ska försöka förtydliga min fråga lite mer. Jag kör t.ex.
Bröst/triceps dag 1
Rygg/axlar/biceps dag 2
Ben/mage dag 3
Vila dag 4
(Kanske vila dag 5 också).
Upprepa.

Hade detta kunnat funka? Då kör man i snitt 4 set per övning och 3 övningar per muskelgrupp. Så, nu kanske min fråga blev bättre...:smash:

Ja.

Alternativt kör du 4 halvkroppspass beroende på hur många dagar du vill viga din träning åt.

Lågpastöriserad
2012-08-11, 21:18
Okej, tack för era svar! :)

Graafen
2012-08-11, 21:31
Lägg hellre axlar på dag 1 då de tränas i dina bröstpressar.

Lågpastöriserad
2012-08-11, 21:54
Lägg hellre axlar på dag 1 då de tränas i dina bröstpressar.

Klok som få! Ska ändras...:)

Rusk
2012-08-12, 00:35
Okej, ska försöka förtydliga min fråga lite mer. Jag kör t.ex.
Bröst/triceps dag 1
Rygg/axlar/biceps dag 2
Ben/mage dag 3
Vila dag 4
(Kanske vila dag 5 också).
Upprepa.


Som Graafen skrev, axlar får ren och skär träning i bröstpressar (speciellt i lutande) så det är bättre att träna dessa tillsammans såvida du inte låter det passera några dagar emellan.
Här har du ett annat alternativ om du gillar att träna 5 dagar i veckan fast inte 3 på raken och samtidigt träna varje muskel 2 gånger under loppet av 7 dagar.

D1 - Press (bröst, axlar, triceps)
D2 - Vila
D3 - Under (Ben, korsrygg, mage)
D4 - Drag (Rygg, biceps, underarmar)
D5 - Vila
D6 - Repeat

Commando1980
2012-08-12, 19:48
Tja!

Är det bra eller dåligt att träna muskeln mer än en gång i veckan? Nu menar jag givetvis att vi låter muskeln vila t.ex. 72 timmar innan man träffar den igen. Jag tycker jag har fått bättre resultat sedan jag började träna muskelgruppen 2 gånger i veckan. Då kör jag lättare en gång och nästa gång tyngre.

Any thoughts or experiences? :)

Då fortsätter du givetvis med det. Inte svårare än så.

Lågpastöriserad
2012-08-12, 20:34
Då fortsätter du givetvis med det. Inte svårare än så.

Ja, det säger ju sig självt...egentligen! :smash:

Jag hade dock inte läst om detta tidigare. Men jag har läst väldigt många studier om Training Frequency de senaste dagarna och det verkar som att man t.o.m. kan köra muskelgruppen 3 gånger i veckan. Nåja, kör på detta nu...:)

Scratch89
2012-08-12, 21:49
Jag skulle säga att två gånger i veckan är en väldigt bra frekvens, både för nybörjare och avancerade.

mikaelj
2012-08-12, 22:29
Ja, det säger ju sig självt...egentligen! :smash:

Jag hade dock inte läst om detta tidigare. Men jag har läst väldigt många studier om Training Frequency de senaste dagarna och det verkar som att man t.o.m. kan köra muskelgruppen 3 gånger i veckan. Nåja, kör på detta nu...:)

Du kan träna den sju gånger i veckan, men bara gå på den hårt två gånger. Jag tror på att kroppen bör användas.

Lågpastöriserad
2012-08-12, 23:27
Du kan träna den sju gånger i veckan, men bara gå på den hårt två gånger. Jag tror på att kroppen bör användas.

7 gånger i veckan är väl lite överdrivet, eller? Men jag håller med dig lite grann på den punkten. Det känns som att majoriteten är rädda för att träna mer och skyller på "överträning" hela tiden. Jag tror att så länge man lyssnar på sin egen kropp (när den signalerar "Det räcker nu!") och inte går till överdrift så finns där ingen vits att oroa sig. Det lär säkert komma framtida studier som visar samma sak skulle jag tro.

Nåja, bara erfarenheter och spekulationer från min sida....:smash:

mikaelj
2012-08-12, 23:39
Äh, bekväma kontorsråttor som tränar benen två gånger i veckan i tron om att mer är dåligt är bara löjligt. Hur gör de som har tyngre jobb, där de använder hela kroppen varje dag? Går sönder? Blir övertränade? Hur ser det ut i andra idrotter tror ni?
Löjligt.
Postat via en mobil enhet

Lågpastöriserad
2012-08-12, 23:47
Äh, bekväma kontorsråttor som tränar benen två gånger i veckan i tron om att mer är dåligt är bara löjligt. Hur gör de som har tyngre jobb, där de använder hela kroppen varje dag? Går sönder? Blir övertränade? Hur ser det ut i andra idrotter tror ni?
Löjligt.
Postat via en mobil enhet

Well spoken, my friend! *flex*

Status Quo
2012-08-13, 09:49
Har kommit fram till att följande upplägg är bäst

Dag 1 - Axlar (inkl. trapz)
Dag 2 - Ben
Dag 3 - Bröst+Trikeps
Dag 4 - Rygg+Bikeps
Dag 5 - Vila (löpning)
Dag 6 - Repeat

Mage och vader kan slängas in var som helst.

Under dom här 5 dagarna får alla muskler pisk minst 2 gånger.

Rusk
2012-08-13, 10:02
Har kommit fram till att följande upplägg är bäst

Dag 1 - Axlar (inkl. trapz)
Dag 2 - Ben
Dag 3 - Bröst+Trikeps
Dag 4 - Rygg+Bikeps
Dag 5 - Vila (löpning)
Dag 6 - Repeat

Mage och vader kan slängas in var som helst.

Under dom här 5 dagarna får alla muskler pisk minst 2 gånger.

Ett helt pass dedikerat till axlar med bara 1 dags vila innan du tränar dom igen.
Får jag fråga vilken volym du kommer använda och hur långt kommer du att ta setsen? Vilka övningar kommer du använda för bröst?
Skulle lagt axlar med bröst och triceps om jag var du.

Stoltz
2012-08-13, 10:06
Äh, bekväma kontorsråttor som tränar benen två gånger i veckan i tron om att mer är dåligt är bara löjligt. Hur gör de som har tyngre jobb, där de använder hela kroppen varje dag? Går sönder? Blir övertränade? Hur ser det ut i andra idrotter tror ni?
Löjligt.
Postat via en mobil enhet

Att förslitningsskador är vanligare bland de som arbetar 8h om dagen med tunga lyft är större råder det nog inga större tvivel om..?

Däremot en jävla skillnad på gym och slitsamma arbeten, kontrollen man kan utöva på ett gym är enormt mycket större än på t.ex. en byggnadsplats.

Past0rn
2012-08-13, 10:10
Har kommit fram till att följande upplägg är bäst

Dag 1 - Axlar (inkl. trapz)
Dag 2 - Ben
Dag 3 - Bröst+Trikeps
Dag 4 - Rygg+Bikeps
Dag 5 - Vila (löpning)
Dag 6 - Repeat

Mage och vader kan slängas in var som helst.

Under dom här 5 dagarna får alla muskler pisk minst 2 gånger.

Låter absolut som ett bra upplägg! Men varför inte bunta ihop och köra axlar och ben på samma pass, ett förslag bara :)

Status Quo
2012-08-13, 10:33
Ett helt pass dedikerat till axlar med bara 1 dags vila innan du tränar dom igen.
Får jag fråga vilken volym du kommer använda och hur långt kommer du att ta setsen? Vilka övningar kommer du använda för bröst?
Skulle lagt axlar med bröst och triceps om jag var du.

Det är 2 dagar mellan axlar och bröstpasset, inte 1. Om det var det du menade?
8-17 reps, totalt 18-25 set per pass, nästan inga till failure. Bröstövningar bänkpress, lutande hantelpress och pecdec. Bröst + axlar + trikeps ser jag som ett suboptimalt pass eftersom när det är dags för axlar så är framsida axlar uttröttade vilket gör det svårare att träna resten av axlarna med flerledsövningar.

Status Quo
2012-08-13, 10:33
Låter absolut som ett bra upplägg! Men varför inte bunta ihop och köra axlar och ben på samma pass, ett förslag bara :)

Blir ett alldeles för långt pass.

Rusk
2012-08-13, 11:01
Det är 2 dagar mellan axlar och bröstpasset, inte 1. Om det var det du menade?
8-17 reps, totalt 18-25 set per pass, nästan inga till failure. Bröstövningar bänkpress, lutande hantelpress och pecdec. Bröst + axlar + trikeps ser jag som ett suboptimalt pass eftersom när det är dags för axlar så är framsida axlar uttröttade vilket gör det svårare att träna resten av axlarna med flerledsövningar.

Dom är trötta för att dom redan har tränats via diverse bröstpressar vilket gör att du inte längre behöver lika mycket specifik träning för främre delts.
En av anledningarna till att man använder sig av flerledsövningar.
Som du kommer köra nu med 18-25 set och endast 1-2 dagars vila ser jag som suboptimalt om något.
Det är när du vilar som du växer.

Status Quo
2012-08-13, 11:49
Dom är trötta för att dom redan har tränats via diverse bröstpressar vilket gör att du inte längre behöver lika mycket specifik träning för främre delts.
En av anledningarna till att man använder sig av flerledsövningar.
Som du kommer köra nu med 18-25 set och endast 1-2 dagars vila ser jag som suboptimalt om något.
Det är när du vilar som du växer.

Det är ju detta som är problemet med att köra bröst och axlar i samma pass. Det är helt värdelöst att köra militärpress efter att man tränat bröst eftersom mittendelta och bakre delta inte tränas så bra då eftersom tröttheten i främre delta sakkar ned en.
Sedan tror jag inte volymen är för stor. Känner mig alltid utvilad när passen börjar. Undantaget är när jag ska köra marklyft, då är benen fortfarande lite möra, så kanske en extra vilodag mellan pass 3 och 4 vore på sin plats.

mikaelj
2012-08-13, 11:56
Att förslitningsskador är vanligare bland de som arbetar 8h om dagen med tunga lyft är större råder det nog inga större tvivel om..?

Däremot en jävla skillnad på gym och slitsamma arbeten, kontrollen man kan utöva på ett gym är enormt mycket större än på t.ex. en byggnadsplats.

Precis, alltså är vi överens. ;-)

Belastningen i sig, förutsatt att man gör vettiga lyft, är inga som helst problem för kroppen att klara av. Och den anpassar sig. Man blir större och starkare av att träna mycket. Allt annat är trams.

Commando1980
2012-08-13, 12:41
Dom är trötta för att dom redan har tränats via diverse bröstpressar vilket gör att du inte längre behöver lika mycket specifik träning för främre delts.
En av anledningarna till att man använder sig av flerledsövningar.
Som du kommer köra nu med 18-25 set och endast 1-2 dagars vila ser jag som suboptimalt om något.
Det är när du vilar som du växer.

Det behöver inte vara fel att träna axlar separat från bröst. Speciellt inte när man tagit sig ur nybörjarfasen. Sen när det gäller hans specifika upplägg så får han ju också känna efter själv hur det känns.

Commando1980
2012-08-13, 12:45
Låter absolut som ett bra upplägg! Men varför inte bunta ihop och köra axlar och ben på samma pass, ett förslag bara :)

För att utnyttja fördelarna med en multisplit.

Mats J
2012-08-13, 12:55
Precis, alltså är vi överens. ;-)

Belastningen i sig, förutsatt att man gör vettiga lyft, är inga som helst problem för kroppen att klara av. Och den anpassar sig. Man blir större och starkare av att träna mycket. Allt annat är trams.

Jag får förslitnings skador direkt om jag ökar frekvensen till mer än 1 gång veckan. Armbågarna, axlarna, knäna, muskelfästen. Ska jag klara av en högre frekvens så måste jag dra ner på vikter, set, intensitet så mycket att då ger träningen inte nog stimulans istället.

Stoltz
2012-08-13, 12:56
Precis, alltså är vi överens. ;-)

Belastningen i sig, förutsatt att man gör vettiga lyft, är inga som helst problem för kroppen att klara av. Och den anpassar sig. Man blir större och starkare av att träna mycket. Allt annat är trams.

Exactomundo :)

Med understrukenhet (?) på det du sade - att maxa varje dag är for the birds, men att ha muskeln som en aktiv del i träningen tror jag definitivt på.

Edit: Gjorde inte Anders the Beak någon tråd om just detta nyligen? Om vilka fördelar det fanns med 1-2 slutkörare i veckan, och sedan lågintensivt resten, för samma muskel?

Stora Skuggan
2012-08-13, 13:18
Då kör jag lättare en gång och nästa gång tyngre.
Tycker du att det funkar bra? Har funderat på att köra så själv. Andra fördelar med det upplägget?

exor
2012-08-13, 15:31
Tränar inte framsida axlar alls. Får stimulans av bröstpassen 2ggr/v. Hade jag tränat framsida axlar på axelpasset hade det blivit 4ggr/v vilket är för mycket för mina axlar.