handdator

Visa fullständig version : Deff eller bulk? Bilder bifogas


Pullmyass
2012-08-11, 17:13
God eftermiddag.

Är en tämligen ny medlem (ej registrerad tidigare) på forumet även om detta inte är första gången jag kikar igenom forumet.

Nåväl.
Jag är 18 år, väger 75 kilo och är 183-184cm lång. Jag har tränat diverse sporter innan (bl.a fotboll), men nu är det träning som gäller.
Har konditionstränat på gymmet i 6-7 veckor nu men på senare tid har det blivit allt mer styrketräning. Delar ofta upp passen enligt följande: 30 minuters konditionsträning (Crosstrainer, bränner cirka 500 kalorier, 14-17 MET), sedan 30-50 minuters styrketräning. Kan tillägga att jag styrketränar max 5 gånger i veckan och försöker ligga på 6-7 dagars konditionsträning.

Jag har aldrig haft någon legitim tvättbräda, bröstmuskler eller dylikt. Möjligen ett halvdant sexpack när jag spänner mig på gymmet. Men målet är alltså att få en fin, vältränad kropp.

Jag räknar kalorier och ligger aldrig över det dagliga intaget sedan jag började med min konditionsträning.

Enligt Harris-Benedict-ekvationen bör jag ligga på 3000 kalorier/dag (BMR = 66.5 + ( 13.75 x weight in kg ) + ( 5.003 x height in cm ) – ( 6.755 x age in years ) x 1.6 (uppskattad aktivitetsnivå).


Som rubriken lyder, ska jag deffa eller bulka? Mitt mål, till en början, är att få en kropp som denna: http://swoonworthy.net/wp-content/uploads/2012/04/matt-bomer-shirtless-8.jpg

Tack på förhand & ha en fortsatt trevlig dag // B.M

blondyz
2012-08-11, 17:36
Hård styrketräning och kcalöverskott om du frågar mig.

Var inte rädd för att lägga på dig (lite) fettmassa, det kommer att gynna dina muskelökningar. 75kg och muskelmassa enl. bilderna kommer inte att se ut som målbilden efter en deff. Ska jag dra till med något så upp 10-15kg på två år, deffa ner till bekväm bf% och sätt upp nya mål utifrån det.

Lychgate
2012-08-11, 17:41
Muskelökning med lågt överskott, +100-150 kcal per dag. Blondyz är inne på rätt spår.

Pullmyass
2012-08-11, 19:20
Får tacka för feedbacken.

Ska jag fortsätta med konditionsträningen, och i sådana fall, hur många gånger per vecka?

Bör jag fortsätta att köra 50%gainer 50%proteinpulver efter träning?
Kan tillägga att jag även äter 250g kvarg/dag som övrig shake.

Tack återigen.

Lychgate
2012-08-11, 20:10
Får tacka för feedbacken.

Ska jag fortsätta med konditionsträningen, och i sådana fall, hur många gånger per vecka?

Bör jag fortsätta att köra 50%gainer 50%proteinpulver efter träning?
Kan tillägga att jag även äter 250g kvarg/dag som övrig shake.

Tack återigen.

Konditionsträning har en negativ effekt när man vill bygga massa och bör utövas så långt ifrån styrketräningen som är praktiskt, helst på olika dygn.

Gainer/Proteinpulver är onödigt sålänge du får i dig tillräckligt med energi från maten för att växa. Trivs du med att dra en shake efter träningen så gör detta. 2g/kg kroppsvikt i protein brukar vara en riktlinje vid deff så det räcker mer än väl under kcal överskott som behövs när man ska växa.

Pullmyass
2012-08-11, 20:26
Konditionsträning har en negativ effekt när man vill bygga massa och bör utövas så långt ifrån styrketräningen som är praktiskt, helst på olika dygn.

Gainer/Proteinpulver är onödigt sålänge du får i dig tillräckligt med energi från maten för att växa. Trivs du med att dra en shake efter träningen så gör detta. 2g/kg kroppsvikt i protein brukar vara en riktlinje vid deff så det räcker mer än väl under kcal överskott som behövs när man ska växa.


Tack återigen.

Sista (?) frågan. Detta med kaloriintag.
Ponera att jag får i mig 2500 kcal innan träning, för att sedan träna bort 500. Mitt mål är då att ligga på 3000. Ska jag då äta 500 (1) till efter träning för att nå mitt mål, eller ska jag äta 1000 (2) kalorier?

1) Sammanlagt 3000 kalorier
2) Sammanlagt 3500 kalorier (exklusive de 500 kcal jag tränade bort).

Tack på förhand.

Silencer
2012-08-11, 20:43
Ät på balans/lätt överskott tills att du byggt upp en bra grundstyrka och kroppskännedom. Sen deff. Svårt att påbörja träningskarriären med en deff...

clappen
2012-08-11, 21:35
Konditionsträning har en negativ effekt när man vill bygga massa och bör utövas så långt ifrån styrketräningen som är praktiskt, helst på olika dygn.

Gainer/Proteinpulver är onödigt sålänge du får i dig tillräckligt med energi från maten för att växa. Trivs du med att dra en shake efter träningen så gör detta. 2g/kg kroppsvikt i protein brukar vara en riktlinje vid deff så det räcker mer än väl under kcal överskott som behövs när man ska växa.

tror knappast det kan appliceras till en nybörjare som TS, speciellt inte när han vill ha en sådan målkropp som han vill ha. Inga problem att trycka in kondition efter styrketräning imo.

göteborg
2012-08-11, 21:49
Bulk. No bulk no cool. Bulk until u get massive!

Pullmyass
2012-08-11, 22:15
Bulk. No bulk no cool. Bulk until u get massive!

Antar att det är svaret på nästa fråga. Hur länge ska jag bulka? Månader? ÅR?

Målet är ju som sagt inte att bli stort som ett hus utan hänvisar till min målbild som en början.


Hänvisar även till en tidigare fråga, som jag hoppas att någon har svar på.

Kortfattat: Ska jag "äta upp" de kalorier jag tränat bort? T.ex. Jag tränar bort 500 kcal, ska jag då äta upp dessa (utöka mitt totala kaloriintag med 500) eller räknar Harris-Benedict-ekvationen med detta (alltså att 3000 kalorier är allt jag ska äta på en dag, oavsett träning).

Får ursäkta om den sista frågan återigen är en aning luddig, men känns som en relativt viktig fråga, framförallt när det är dags för deff.

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig lördagskväll // B.M

blondyz
2012-08-12, 01:31
Inte för att låta negativ, men ärligt talat.. Testa att träna hårt (på riktigt) och ät ordentligt (mycket, vanlig mat inte en kost baserad på sallad, kvarg och shakes) iaf. i någon månad. Se till att ökningarna kommer på gymmet, kolla dig i spegeln och ha ett hum om vad du lyfter. Det finns bara en väg, det är frammåt.

Gör du detta kommer du statistiskt sett (enligt min egen erfarenhet) ha väldigt mycket större chanser att lyckas och komma dit du vill inom rimlig tid. När du vaknar på morgonen äter du en ordentlig frukost och tänker "det är denna mat som kommer ge mig orken på dagens pass", sen kör du för fulla muggar, allt efter bästa förmåga och lite till, ena passet ska vara bättre än det andra. Sen äter du, det kommer du märka att kroppen behöver, mycket mat, bra mat som i husmanskost, kött, fågel, fisk, potatis, pasta, ris, såser och grönsaker.

Förändringarna du kan åstadkomma tar tid, en dag med dålig mat förstör inte, en dag du känner dig nere och inte tränar kommer inte att avgöra din förändring. Du har gott om tid på dig att lära känna din kropp träningsmässigt, födomässigt och vilomässigt. Det kommer att ta år, det kommer vara värt det, och du kommer vara glad att du inte körde huvudet i proteinpåsen och nojade sönder.

Poängen är att det inte är detaljerna som är prio1, lär känna din kropp och du kommer utan problem kunna avgöra när det går bra eller dåligt och anpassa träna/vila/äta-parametrarna helt på egen hand.

Edit: Detta är alltså svaret på alla dina frågor, var inte rädd för att testa. Det finns väldigt många som når sina mål med och utan konditionsträning, med eller utan 1, 2 eller 20 skopor gainer om dagen. Sunt förnuft och trial and error. Givetvis kommer det gå snett någon gång, se bara till att det inte går för långt utan att du kan anpassa och förbättra.

Pullmyass
2012-08-12, 18:46
Inte för att låta negativ, men ärligt talat.. Testa att träna hårt (på riktigt) och ät ordentligt (mycket, vanlig mat inte en kost baserad på sallad, kvarg och shakes) iaf. i någon månad. Se till att ökningarna kommer på gymmet, kolla dig i spegeln och ha ett hum om vad du lyfter. Det finns bara en väg, det är frammåt.

Gör du detta kommer du statistiskt sett (enligt min egen erfarenhet) ha väldigt mycket större chanser att lyckas och komma dit du vill inom rimlig tid. När du vaknar på morgonen äter du en ordentlig frukost och tänker "det är denna mat som kommer ge mig orken på dagens pass", sen kör du för fulla muggar, allt efter bästa förmåga och lite till, ena passet ska vara bättre än det andra. Sen äter du, det kommer du märka att kroppen behöver, mycket mat, bra mat som i husmanskost, kött, fågel, fisk, potatis, pasta, ris, såser och grönsaker.

Förändringarna du kan åstadkomma tar tid, en dag med dålig mat förstör inte, en dag du känner dig nere och inte tränar kommer inte att avgöra din förändring. Du har gott om tid på dig att lära känna din kropp träningsmässigt, födomässigt och vilomässigt. Det kommer att ta år, det kommer vara värt det, och du kommer vara glad att du inte körde huvudet i proteinpåsen och nojade sönder.

Poängen är att det inte är detaljerna som är prio1, lär känna din kropp och du kommer utan problem kunna avgöra när det går bra eller dåligt och anpassa träna/vila/äta-parametrarna helt på egen hand.

Edit: Detta är alltså svaret på alla dina frågor, var inte rädd för att testa. Det finns väldigt många som når sina mål med och utan konditionsträning, med eller utan 1, 2 eller 20 skopor gainer om dagen. Sunt förnuft och trial and error. Givetvis kommer det gå snett någon gång, se bara till att det inte går för långt utan att du kan anpassa och förbättra.

Får tacka så hemskt mycket för feedbacken, uppskattas enormt!

Har alltid varit en som äter mycket och är konstant hungrig, så detta var positiva nyheter för mig. :hbang:

Nu vet jag lite mer än vad jag gjorde tidigare vilket framkallar en skön och belåten känsla till skillnad från innan, då jag yrade runt och knappt visste hur jag skulle bära mig åt med kosten och dylikt.

Vill återigen tacka så mycket för alla tips, ha en fortsatt trevlig söndag.. Här ska det byggas! *flex*