handdator

Visa fullständig version : Varicocele(pungåderbråck) - testosteron


Alkro
2012-08-11, 13:13
Jag opererade mig nyligen får varicocele(pungåderbråck) som 10-15% av alla män har. Anledningen till att jag opererade det var att jag kände ett visst obehag från pungen när jag var uppe och hade tränat/gått mycket.

Till min glädje läste jag precis att testosteronnivåer stiger signifikant efter en operation då testiklarnas funktion förbättras. Någon annan som opererats för detta och har märkt av ökade testosteroneffekter på gymmet?

http://www.medscape.org/viewarticle/758088

"Overall, the researchers found that mean serum testosterone levels increased by 97.48 ng/dL after surgery compared with preoperative levels"

tjing
2012-08-11, 13:51
Haha, trevlig bieffekt.

BelowAverage
2012-08-11, 14:40
Lol, grattis :laugh:

blondyz
2012-08-11, 14:44
Rätta mig om jag har fel, men det krävs väl ändå några 100% ökning för att man ska "märka skillnad" i den meningen?

Tediiieee
2012-08-11, 15:00
"Overall, the researchers found that mean serum testosterone levels increased by 97.48 ng/dL after surgery compared with preoperative levels"
http://i.imgur.com/iBLrG.gif

Niklan
2012-08-11, 15:28
http://i.imgur.com/iBLrG.gif

HAHAHA! *hug*

Alkro
2012-08-11, 16:10
http://i.imgur.com/iBLrG.gif

Om man ligger i det lägre intervallet så är ju det en relativt stor ökning :)

gustafffsson
2012-08-11, 17:56
kan man på nåt sätt skaffa sig pungåderbråck?:naughty:

KalleTeodor
2012-08-11, 18:00
kan man på nåt sätt skaffa sig pungåderbråck?:naughty:

signaturmaterial *popcorn*

tjing
2012-08-11, 18:03
Rätta mig om jag har fel, men det krävs väl ändå några 100% ökning för att man ska "märka skillnad" i den meningen?

Det är en stor ökning.

Några hundra procents ökning av testosteron? Jo jag tackar jag, det vore tokigt.

Sniggel
2012-08-11, 23:16
kan man på nåt sätt skaffa sig pungåderbråck?:naughty:

Lär ju vara så att operation återställer testosteronvärdet till ett normalt värde från ett sänkt (pga pungåderbråck).

blondyz
2012-08-12, 00:52
Det är en stor ökning.

Några hundra procents ökning av testosteron? Jo jag tackar jag, det vore tokigt.

Ptja, jag är ingen expert i ämnet men i anabolt syfte är det väl i de kretsarna man rör sig för att märka effekt.

anabåla
2012-08-12, 14:22
jag har också haft..märkte ingen skillnad alls?

deadich
2012-08-12, 15:35
"Overall, the researchers found that mean serum testosterone levels increased by 97.48 ng/dL after surgery compared with preoperative levels"

och hur många såna dl har en normal snubbe då? Vet man det kan man jämföra denna ökning med en nybörjarkur.

tjing
2012-08-12, 15:38
Typ 260-900 ng/dL.

stridis
2012-08-12, 15:42
och hur många såna dl har en normal snubbe då? Vet man det kan man jämföra denna ökning med en nybörjarkur.

http://www.mens-hormonal-health.com/normal-testosterone-levels-in-men.html

deadich
2012-08-12, 16:07
http://www.mens-hormonal-health.com/normal-testosterone-levels-in-men.html

Fast allt där är ju också mätt på samma sett. mol/gram per liter, inte hela kroppen så den hjälper ju inte. Men tack ändå, den länken kommer säkerligen användas någon gång.

Eller är det som menas med serum blod? Då kan man ju ganska lätt kolla upp medelmängden blod folk har.


om jag räknat rätt här så innebär 97,48 nanogram/dl blod 0.0048740mg testosteron i hela kroppen om man har 5 liter blod vilket är medelmängden. Om jag nu räknat rätt är detta en enormt liten förändring.

blondyz
2012-08-12, 17:01
Om jag nu räknat rätt är detta en enormt liten förändring.

Oavsett om du räknat rätt är förändringen försvinnande liten vad gäller effekt på kroppens muskulatur och anabola förmåga.

stridis
2012-08-12, 18:31
Fast allt där är ju också mätt på samma sett. mol/gram per liter, inte hela kroppen så den hjälper ju inte. Men tack ändå, den länken kommer säkerligen användas någon gång.

Eller är det som menas med serum blod? Då kan man ju ganska lätt kolla upp medelmängden blod folk har.


om jag räknat rätt här så innebär 97,48 nanogram/dl blod 0.0048740mg testosteron i hela kroppen om man har 5 liter blod vilket är medelmängden. Om jag nu räknat rätt är detta en enormt liten förändring.

Kroppen bildar ju allt efter som, så ovanstående blir felaktigt. Så du kan gå efter halterna; Säg att du har ~600 och sedan nästan 700 i halter, då blir ju ökningen +1/6 eller +17%.

Alkro
2012-08-12, 19:14
Lås oss säga att man ligger i det lägre normalintervallet och ökar 100 enheter så är det ju nästan en ökning på 40-50%, är det verkligen så att en 40-50%ig ökning inte har någon som helst märkbar anabol effekt? Egentligen spelar det ingen roll för mig men är lite nyfiken :)

tjing
2012-08-12, 19:41
Lås oss säga att man ligger i det lägre normalintervallet och ökar 100 enheter så är det ju nästan en ökning på 40-50%, är det verkligen så att en 40-50%ig ökning inte har någon som helst märkbar anabol effekt? Egentligen spelar det ingen roll för mig men är lite nyfiken :)

All ökning har ju en viss anabol "effekt". Men ingen kan nog säga hur väl det omvandlas till muskler.

Alkro
2012-09-04, 12:06
Tänkte bara uppdatera då jag gjort sjuka ökningar de senaste 2 veckorna efter att ha stått still i flera månader. Ökat drygt 7,5kg i bänkpress på 5 reps och 15 kg i marklyft på 3 reps. Klarade dessutom av att köra 5 strikta chins, tidigare har jag klarat 1 eller 2.

Jag är medveten om att ett samband i tid inte är ett bevis för orsakssamband, men har svårt att förklara dessa snabba styrkeökningar på något annat sätt.

stromming
2012-09-04, 12:34
Lär ju vara så att operation återställer testosteronvärdet till ett normalt värde från ett sänkt (pga pungåderbråck).

Detta var min första tanke också. Det är väl knappast så att de opererar pungen så den blir övernaturligt bra.

coloz
2015-02-25, 12:10
Är det någon som vet om pungåderbråck kan orsakas av lågt testo eller om det är åderbråcket som leder till lågt testo? Sen undrar jag hur länge man måste hålla sig borta från styrketräning efter en sån här operation?

Järngrisen
2015-02-25, 17:03
Det är bråcket som kan orsaka lägre testosteronnivåer. Obs, kan! Man ska minnas att det är en liten del av alla som har dessa bråck som faktiskt har lägre nivåer könshormon. Dessutom, fullt normala om än lägre än utan bråcket. Dvs tveksamt om du märker faktiskt skillnad.

Dessa studier är dessutom amerikanska. I USA drar man in pengar på operationer och trt på ett helt annat sätt än här. Vad det kan innebära får ni själva dra slutsatser om.

Huddex
2015-02-25, 18:40
97.48 ng/dL är ca 3 nmol/l. Normalt så har en man en testosteron nivå på mellan 20 - 30 nmol/l. Du kommer antagligen inte ens märka skillnaden på dom 3 nmol/l och lyfter du mer nu så är det antagligen din hjärna som lurat din kropp att den är dopad och därigenom starkare ;)

BisonLGcrew
2015-02-25, 21:09
Tänkte bara uppdatera då jag gjort sjuka ökningar de senaste 2 veckorna efter att ha stått still i flera månader. Ökat drygt 7,5kg i bänkpress på 5 reps och 15 kg i marklyft på 3 reps. Klarade dessutom av att köra 5 strikta chins, tidigare har jag klarat 1 eller 2.

Jag är medveten om att ett samband i tid inte är ett bevis för orsakssamband, men har svårt att förklara dessa snabba styrkeökningar på något annat sätt.

Jävlar i vedboden! Nu är det jag som bokar en tid direkt. Var det vårdcentralen du var på första vändan eller? Kan kanske ha den där skiten, oklart!

Ska man boka en tid på VC eller vad ska man göra? Aldrig varit så här glad!

BisonLGcrew
2015-02-25, 21:23
Beställt tid nu. Satan vad jag ska jacka upp nivåerna nu vetu!

NautilusMetoden
2015-02-26, 11:46
Det är bråcket som kan orsaka lägre testosteronnivåer. Obs, kan! Man ska minnas att det är en liten del av alla som har dessa bråck som faktiskt har lägre nivåer könshormon. Dessutom, fullt normala om än lägre än utan bråcket. Dvs tveksamt om du märker faktiskt skillnad.

Dessa studier är dessutom amerikanska. I USA drar man in pengar på operationer och trt på ett helt annat sätt än här. Vad det kan innebära får ni själva dra slutsatser om.

Var själv till en urolog för detta och han sa till mig att han själv gjort för och efter tester på patienter och att testosteroneniåverna inte påverkades, inte märkbart iaf.

Själv har jag valt att inte operera, eftersom jag inte känner någon smärta i det.

AeternusRex
2015-02-26, 12:08
kan man på nåt sätt skaffa sig pungåderbråck?:naughty:

Hockey. Slagskott mötet kula och voila. In my case.

coloz
2015-03-20, 16:37
Jag har haft pungåderbrock i nån månad nu och har känt mig trött som fan och presterat dåligt på gymmet senaste veckan trots att jag sovit minst 9.5 h per dygn och ätit bra. Vet inte om det har med åderbrocket att göra men vill fan ändå bli av med det. Vet någon hur man får till en operation trots att man inte har några smärtor(som man var tvungen att ha enligt doktorn för att få operera). Det skulle väl heller inte spela nån roll om man ljög och sa att man hade ont?

Joel le Monge
2015-03-20, 18:15
Om du vill ha operation, ljug om smärtan. Innan det bör du kanske kolla din testosteronnivå. Det finns alltid risk för komplikationer vid operationer. Sedan kan de alltid återkomma.

Järngrisen
2015-03-24, 21:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20457440

Ingen skillnad i testosteron men däremot lägre kolesterol..