handdator

Visa fullständig version : Personer som dopar sig och inte vågar stå för det.


StampChamp
2012-08-11, 09:31
Ja finns det nån värre än dom som inte vågar stå för vad dom gör? När det är rätt uppenbart att dom kurar, dom som växer extremt snabbt och på bara nåt år står på scen i SM bodybuilding och är typ 22-23 år.

Varför kan man inte vara ärlig och rak och säga som det är? Varför ska folk mygla med det? Och visst ibland kan man ju inte vara säker, men det är så uppenbart ibland... har sett folk åka dit och blivit utkastad från gym men de fortsätter förneka det.

Känns som dessa personer har problem när de inte kan vara ärlig. Har till och med en polare som kurar (hittade i lägenheten), och inte ens mot mig kan han vara ärlig och säga som det är.

Jag har inget emot att dom kurar, dom får väl göra det och fuska sig fram som så många andra, bara man är ärlig mot mig så fortsätter jag stötta honom om detta är vad han vill, kura och tävla i byggning.

Tycker det bara är fegt.

Rikard Jansson
2012-08-11, 09:34
Det är olagligt och folk ser ner på dem, såklart

koffein_beroende
2012-08-11, 09:35
Att din polare inte berättar känns konstigt(beroende på HUR bra kompisar ni är), men att folk som står på scen inte säger att dom kurar känns logiskt, det är olagligt.

StampChamp
2012-08-11, 09:36
Det är olagligt och folk ser ner på dem, såklart

Då ska man inte ta det om man inte vågar stå för det och är rädd för vad andra ska tro och tycka om en.

Men visst, det är olagligt och en del är väl rädd att åka dit kanske... men ändå, folk jag känner vågar inte stå för vad dom gör, inte direkt så att jag skulle försöka sätta dit mina vänner.

StampChamp
2012-08-11, 09:38
Att din polare inte berättar känns konstigt(beroende på HUR bra kompisar ni är), men att folk som står på scen inte säger att dom kurar känns logiskt, det är olagligt.

Bra kompisar är vi väl inte, har bättre om man säger så.

Nej det kan jag förstå också, men ställer man en fråga rakt ut så ljuger dom ju en rakt upp i ansiktet och lever i någon förnekelse. Undra hur det funkar i deras förhållanden/familj tex, ljuger dom om det där också?

mangemani
2012-08-11, 09:42
Ja finns det nån värre än dom som inte vågar stå för vad dom gör? När det är rätt uppenbart att dom kurar, dom som växer extremt snabbt och på bara nåt år står på scen i SM bodybuilding och är typ 22-23 år.

Varför kan man inte vara ärlig och rak och säga som det är? Varför ska folk mygla med det? Och visst ibland kan man ju inte vara säker, men det är så uppenbart ibland... har sett folk åka dit och blivit utkastad från gym men de fortsätter förneka det.

Känns som dessa personer har problem när de inte kan vara ärlig. Har till och med en polare som kurar (hittade i lägenheten), och inte ens mot mig kan han vara ärlig och säga som det är.

Jag har inget emot att dom kurar, dom får väl göra det och fuska sig fram som så många andra, bara man är ärlig mot mig så fortsätter jag stötta honom om detta är vad han vill, kura och tävla i byggning.

Tycker det bara är fegt.

finns ju ett antal anledningar, men den främste är väl att det är olagligt och ger fängelse, kanske inte är så bra att skylta hej vilt om att man dopar sig med tanke på det.

KlopFer
2012-08-11, 09:43
Har en bekant som gått från | <-- det här till ||||||||||| <---- detta i iprincip bara muskler på väldigt kort tid. Medans man själv tränat hyfsat tungt i 7år och ser fortfarande ut som ||


Då kan man undra vad som finns i deras ris & kyckling

Röda Björnen
2012-08-11, 09:43
Jag kan ju säga själv som testat på att sticka mig i benet att det inte är konstigt alls.
Man står för det i kretsar som accepterar det.

Att prata med människor som man vet kommer döma en bara för att man kurar är jobbigt, speciellt när det kommer till en bra vän. Man skäms då man vet att det är fel igentligen men också för att man vill inte att personen ska tappa respekten för en.

MVH

ceejay
2012-08-11, 09:43
Vara ärlig om det? Finns inget att vinna med det. Det är olagligt och folk skulle döma dom hårt. Och uppenbarligen har du något problem med det så det är nog bra att de inte berättar något för dig.

KaptenKnäsvag
2012-08-11, 09:44
Jag tycker att detta är en riktigt dum fråga. Folk kurar för att bli grova/starka, inte för att åka dit för narkotikabrott eller bli hånade av samhället, vilket naturligtvis leder till att man ljuger om det. Att skylta med olaglig verksamhet är ju bara dumt, om man nu verkligen måste syssla med det.

StampChamp
2012-08-11, 09:49
Men hur är man mot sin familj då? Forsätter man ljuga då också? Fast det är mer alla runtomkring i byggarbranschen som försöker få det att låta som ingen är dopad och de flesta är rena, som jag tycker är ett problem.

Och nej jag har inga problem att nån kurar, däremot att dom ljuger om det rakt framför mig.

Fyllot
2012-08-11, 09:50
Viger man sitt liv till muskler så får man finna sig i att leva i en lögn helt enkelt.

Jag bryr mig inte nämnvärt vad folk sysslar med däremot så har jag svårt för DEN skaran som ständigt propagerar för rent bygge och samtidigt uppvisar resultat från en annan värld. Döden.

filmjölk
2012-08-11, 09:50
Därför att man kanske vill tävla (i tex. styrkelyft)? Skulle man gå och berätta för kreti och pleti att man kurar kan det komma tillbaks och bita en i nacken. Man skall alltid hävda att man är 100% ren även om man så ertappas med sprutan i stjärten. Det finns fullt av misunsamma som kanske kurar lika mycket själva, men inte drar sig för att försöka sabba för en ändå.

Rahf
2012-08-11, 09:51
Men hur är man mot sin familj då? Forsätter man ljuga då också? Fast det är mer alla runtomkring i byggarbranschen som försöker få det att låta som ingen är dopad och de flesta är rena, som jag tycker är ett problem.

Och nej jag har inga problem att nån kurar, däremot att dom ljuger om det rakt framför mig.

Gräver du tillräckligt djupt i vissa kretsar så märker du att det är en öppen hemlighet, det vill säga folk snackar om det över en proteindrink.

Vilson
2012-08-11, 10:01
Men hur är man mot sin familj då? Forsätter man ljuga då också? Fast det är mer alla runtomkring i byggarbranschen som försöker få det att låta som ingen är dopad och de flesta är rena, som jag tycker är ett problem.

Och nej jag har inga problem att nån kurar, däremot att dom ljuger om det rakt framför mig.

Varför har du såna problem med att folk vill hålla vissa saker i sitt liv privat? Låt folk själva bestämma vad dom vill dela med sig till omvärlden.

pwnyou
2012-08-11, 10:10
Därför att de som ljuger blir hyllade världen över, även i mainstream-media, medan de som säger sanningen blir kallade för "dopade fjollor".

Det är bara att jämföra Ronny Runesson eller Hero i gladiatorerna mot Zyzz.

Om du ljuger så kan folk tro att du har bra gener istället.

pwnyou
2012-08-11, 10:16
Jag vill tillägga att jag inte påstår att någon av de tre jag nämnde är dopade. Inte ens den av de tre som har erkänt. Då ingen av de tre (såvitt jag vet) har dömts så är de alla rena.

Bushi^
2012-08-11, 10:18
Om det är accepterat i den krets man umgås så har nog många inga problem att prata om det, Men annars känns det bara dumt att gå runt och tala öppet om en sådan grej. Det är ett brott precis som rån, bedrägeri, skattebrott osv tycker du det är lika konstigt att folk inte vågar stå för det och berättar vad de pysslar/pysslat med?

Eddie Vedder
2012-08-11, 10:23
Man kan väl tycka att det blir ett hyckleri ja. Men jag förstår verkligen inte problemet med att man har hemligheter för andra. Och jag förstår definitivt inte varför just du skulle få höra vad din kompis gör. Vi har ju alla saker som vi är mer eller mindre stolta över och väljer att inte skylta med det. Det kan vara saker som helt enkelt inte är socialt accepterade (överallt) och det kan, som i det här fallet, vara olagligt till och med. Och är det inte ens lagligt är det ju ganska givet att vederbörande inte pratar vitt och brett om det.

Jag tror dock att fler byggare (ja andra också för den delen men jag antar att TS pratar byggning nu) skulle tala öppet om det inte vore olagligt. Men det kan jag ju inte veta.

bigtraps
2012-08-11, 10:25
Jag vill tillägga att jag inte påstår att någon av de tre jag nämnde är dopade. Inte ens den av de tre som har erkänt. Då ingen av de tre (såvitt jag vet) har dömts så är de alla rena.

Man är alltså ren så länge det inte har bevisats i tester även om man erkänt?

Fyllot
2012-08-11, 10:27
Man är alltså ren så länge det inte har bevisats i tester även om man erkänt?

Ja. Oavsett om du ser tydliga tecken på tryckande så är dom rena tills motsatsen bevisats. *rolleyes*

bigtraps
2012-08-11, 10:31
Ja. Oavsett om du ser tydliga tecken på tryckande så är dom rena tills motsatsen bevisats. *rolleyes*

Tydligen tycker vissa det:)

Röda Björnen
2012-08-11, 10:46
Men hur är man mot sin familj då? Forsätter man ljuga då också? Fast det är mer alla runtomkring i byggarbranschen som försöker få det att låta som ingen är dopad och de flesta är rena, som jag tycker är ett problem.

Och nej jag har inga problem att nån kurar, däremot att dom ljuger om det rakt framför mig.

Man ser det inte själv som fusk.

Jag ljög för alla när jag kurade, jag skämdes så för det att jag vågade inte komma ut med det. Är nu i efterhand efter jag hoppat av som jag kommit ut med det och vågar prata om det.

Du har ju visst problem med att någon kurar, du säger ju det själv. "Om någon vill fuska" så har ju du en negativ syn på anabola och du kommer omedvetet döma dem därefter.
Jag skulle gissa att det är därför till stor del han ej säger något.

MVH

tjing
2012-08-11, 11:34
Känns som att en del byggare ser doping överallt.

Kanske för att de själva är missnöjda med sina resultat.

Kåla
2012-08-11, 12:09
Kan tycka att man iallafall kan stå för det över internet, på ett forum (!), där man är anonym.
Finns många unga här som visat upp sjuka resultat, ingen (vad jag vet) har erkänt sig kura. Känns som att åtminstone någon av dessa faktiskt HAR kurat eftersom det inte borde vara så ovanligt.
Förstår att man inte kan stå för det i verkliga livet, men när man är anonym här så kan man lika väl sluta ge folk en falsk bild av vad som är möjligt som ren.

(inte riktat mot någon särskild)

Morty
2012-08-11, 12:17
Ja finns det nån värre än dom som inte vågar stå för vad dom gör? När det är rätt uppenbart att dom kurar, dom som växer extremt snabbt och på bara nåt år står på scen i SM bodybuilding och är typ 22-23 år.

Varför kan man inte vara ärlig och rak och säga som det är? Varför ska folk mygla med det? Och visst ibland kan man ju inte vara säker, men det är så uppenbart ibland... har sett folk åka dit och blivit utkastad från gym men de fortsätter förneka det.

Känns som dessa personer har problem när de inte kan vara ärlig. Har till och med en polare som kurar (hittade i lägenheten), och inte ens mot mig kan han vara ärlig och säga som det är.

Jag har inget emot att dom kurar, dom får väl göra det och fuska sig fram som så många andra, bara man är ärlig mot mig så fortsätter jag stötta honom om detta är vad han vill, kura och tävla i byggning.

Tycker det bara är fegt.

Alltså det är väl bara generellt säkerhetstänk att man inte flashar öppet med de saker man gör som man vet är olagliga? Röker gräs, snattar, etc. Det är saker som man vet är fel, men som man gör ändå av olika anledningar. Saker som man helst håller för sig själv eftersom man inte vill att det ska komma ut.

Inga som helst konstigheter och du får nog fortsätta att vänta dig att personer som du misstänker bryter mot lagar inte erkänner det direkt till dig.

Spartansk
2012-08-11, 12:20
Kan tycka att man iallafall kan stå för det över internet, på ett forum (!), där man är anonym.

Folk är inte så anonyma här som folk kan tro. Med lite stalking går det ofta att ta reda på vilka de flesta här är.

Plus att man väl vill ha bra anseende även på internetforum.

gratefuldead
2012-08-11, 12:23
Känns som att en del byggare ser doping överallt.

Kanske för att de själva är missnöjda med sina resultat.

Du vet väl att det är otroligt vanligt med doping även på vanliga gym?

Upptaget
2012-08-11, 12:34
Jag tycker att detta är en riktigt dum fråga. Folk kurar för att bli grova/starka, inte för att åka dit för narkotikabrott eller bli hånade av samhället, vilket naturligtvis leder till att man ljuger om det. Att skylta med olaglig verksamhet är ju bara dumt, om man nu verkligen måste syssla med det.

+1 riktigt korkad fråga..

isterbuk
2012-08-11, 12:44
Som det sagts innan så är det olagligt så självklart är det ingen som skyltar med att dom trycker.

Puryeah
2012-08-11, 13:25
Om du hade brukat exempelvis heroin eller kokain, hade du gått runt och berättat det för alla? Nej, förmodligen inte. Då det ger konsekvenser. Samma gäller om man kurar.


Det är vad jag kan tänka mig i alla fall, om det hade varit lagligt. Då hade jag absolut delat din åsikt.

StampChamp
2012-08-11, 13:27
Självklart förstår jag också att ingen vill skylta med det, inte så att jag tror de ska gå ut på stan med en megafon och skrika att dom är dopade.

Men de i närmsta kretsen, kanske vänner, familj och andra som tävlar... många unga får ju falska förhoppningar. Just att dom ljuger om det, när många frågar vad som krävs för att ta sig dit dom tagit sig osv.

Sedan har jag respekt för dom som lagt ner åratal av hård träning med bra kost som når riktigt bra nivåer som direkt kan anklagas för doping, jag tror också att man kan bli riktigt grov utan anabola, men när man ser folk som ökar flera kilon på nåt års träning det är då jag höjer på ögonbrynen och ofta säger dessa att träningen inte är så viktig utan det är "kosten" som gjort skillnaden?

StampChamp
2012-08-11, 13:30
Men det har nog mycket med skam, dålig självkänsla (i många fall) och prestige att göra.

mycketbrännvin
2012-08-11, 13:32
varför skulle man gå omkring och berätta det då folk efter ser på en som om man vore ett ufo.Ingenting är förevigt, har sett och följt med killar som varit stora men sedan krympt ihop riktigt ordentligt, undrar hur det tar på psyket. endel har dopat sig från typ 20-30 och skaffar sedan familj eller liknande och beslutar sig att lägga av och är ingenting efter det. Olika för alla för oss men ingenting är gratis

Vilson
2012-08-11, 13:37
Men de i närmsta kretsen, kanske vänner, familj och andra som tävlar... många unga får ju falska förhoppningar. Just att dom ljuger om det, när många frågar vad som krävs för att ta sig dit dom tagit sig osv.

Sedan har jag respekt för dom som lagt ner åratal av hård träning med bra kost som når riktigt bra nivåer som direkt kan anklagas för doping, jag tror också att man kan bli riktigt grov utan anabola, men när man ser folk som ökar flera kilon på nåt års träning det är då jag höjer på ögonbrynen och ofta säger dessa att träningen inte är så viktig utan det är "kosten" som gjort skillnaden?

Det är väl bra att ge dom unga falska förhoppningar... Om en tonåring ser upp till nån närståendes fysik och frågar hur han ska bära sig åt, vilket svar föredrar du att ungen får då: "träna och ät rätt" eller "tryck olagliga preparat"?

Din kompis är biffigare än du, är det det du stör dig på? Du säger ju rakt ut att du ser ner på honom för att han dopar sig (om han nu gör det), varför skulle han vilja prata med dig om det då?

Vilson
2012-08-11, 13:38
Men det har nog mycket med skam, dålig självkänsla (i många fall) och prestige att göra.

Eller helt enkelt med folk som du som dömer andra och inte sköter sigsjälv.

Duran
2012-08-11, 13:39
Dels är det olagligt. Sen kan jag tänka mig att det är lite som med bullimi för en del. Om man får mycket kommentarer om sin kropp och självdisciplin, kommentarer som tolkas som beundran, och man förstår att dessa reaktioner kommer bytas mot förmaningar och fördömanden om hela sanningen skulle komma fram. Då kanske det inte är så konstigt att man vill dölja vad man håller på med.

C.E.J.
2012-08-11, 13:40
Då ska man inte ta det om man inte vågar stå för det och är rädd för vad andra ska tro och tycka om en.

Varför inte? Man själv kanske inte tycker det är en stor grej men man vill inte att andra ska se annorlunda på en.

tjing
2012-08-11, 13:43
Du vet väl att det är otroligt vanligt med doping även på vanliga gym?

Jag är högst skeptisk. Källa?

pwnyou
2012-08-11, 13:46
Jag är högst skeptisk. Källa?5% ungefär. Aftonbladet, som i sin tur verkar ha fått tag på en undersökning från Beroendecentrum Stockholm. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11737091.ab

Om det är mycket eller inte vet jag inte.

StampChamp
2012-08-11, 13:46
Det är väl bra att ge dom unga falska förhoppningar... Om en tonåring ser upp till nån närståendes fysik och frågar hur han ska bära sig åt, vilket svar föredrar du att ungen får då: "träna och ät rätt" eller "tryck olagliga preparat"?

Din kompis är biffigare än du, är det det du stör dig på? Du säger ju rakt ut att du ser ner på honom för att han dopar sig (om han nu gör det), varför skulle han vilja prata med dig om det då?

Jag stör mig inte på att han är dopad och grövre än mig... jag är bra på min idrott och tränar för det.

Det jag stör mig på är att han ljuger om det och säger att allt beror på hård träning och bra kost.

Ser inte ner på dom som dopar sig, man måste nog göra det om man vill bli nåt inom bodybuilding.

Sedan krävs det ju mer än steroider för att bli bra, självklart är dom ju duktig på det dom gör, kost och träning.

RobbanColeman
2012-08-11, 13:50
Det går inte att jämföra sig med ngn som gör det man själv gör + doping, man är chanslös... Det är det jag stör mig på. De finns många som inte ser när ngn är dopad och börjar prata gener osv, störtlöjligt. De jag vet som dopat sig nära inpå mig, tränat på samma gym, har gått upp 20-30kg på max ett halvår. Jag har gått upp 10kg på 18 år.

Att dem inte erkänner är för att då är dem ju ingen... Erkänner dem inte här är dem ju genetiska kollo-under som alla andra smågrabbar ser upp till t ex.

Robban ren mot Robban efter 3 kurer med testo osv, vem tror ni vinner?

Spännande att se hur många hg muskler man lagt på sig i år förresten.

Sniggel
2012-08-11, 13:52
Det är väl bra att ge dom unga falska förhoppningar... Om en tonåring ser upp till nån närståendes fysik och frågar hur han ska bära sig åt, vilket svar föredrar du att ungen får då: "träna och ät rätt" eller "tryck olagliga preparat"?


Det här tycker jag är en skitsvår fråga. Jag är mycket för att ge korrekt information. Men om man är dopad och erkänner det och samtidigt säger att det är en dum idé "för att..."
Ja kommer de unga då att göra som man säger eller göra som man gör? Ser man upp till någon så är det lättare att acceptera vissa handlingar och även överväga om det är så dåligt egentligen.

Jonas Lundberg
2012-08-11, 13:52
Ganska självklart att man inte berättar det öppet.
Man kan bli straffad och diskad på tävling.

Det är tråkigt när man inte får samma resultat själv, men man har igen det i längden.

Doping är tyvärr mycket vanligt och vi kommer alltid att söka genvägar för att bli fysiskt bättre och vinna tävlingar etc.

Tester är ett vapen, men det är långt ifrån någon garanti för att få fast fuskare.
Dom som fuskar på hög nivå vet i regel vad dom gör!

Det tråkiga är när man pratar vitt och öppet att man inte tar något fast sanningen är en helt annan.
Men man måste ju neka och är man offentlig, framgångsrik, stor eller stark så kommer frågan titt som tätt

Oxe
2012-08-11, 13:55
Vad är värst ge unga falska förhoppningar, eller att säga åt dom att du har ingen chans att komma dit du vill ifall du inte börjar med div preparat ?

Jag tror att det är bättre att gemene ungdom lever i sina drömmar och förhoppningar så dom inte börjar med nån idioti som dom inte behöver bara för att dom blivit matade med det av div folk som inte vet bättre

tjing
2012-08-11, 13:58
5% ungefär. Aftonbladet, som i sin tur verkar ha fått tag på en undersökning från Beroendecentrum Stockholm. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11737091.ab

Om det är mycket eller inte vet jag inte.

5% är väl ändå inte mycket.

1 på 20 och absoluta majoriteten är givetvis män. Men visst, det är ett par styckna. Dock tror jag det är fler i storstäder än i mindre städer som dopar sig eftersom tillgången till dopingpreparat sannolikt är bättre.

Vilson
2012-08-11, 14:02
Ser inte ner på dom som dopar sig.


Man får det intrycket iaf.

Eddie Vedder
2012-08-11, 14:25
Det jag stör mig på är att han ljuger om det och säger att allt beror på hård träning och bra kost.

Mitt råd är att du släpper det. Vad gör det dig egentligen? Jag menar inte att säga "För helvete, sköt ditt!" utan mer att du kan fundera på om det är värt att slösa energi på. Att gå runt och störa sig är en energislukare, undvik såna. :)

awesomooo
2012-08-11, 14:30
Såklart man inte vill säga något att man brukar AAS. Det är ett rätt allvarligt brott samt att vissa har väl svårt att hålla tyst om en sådan nyhet.

rooz
2012-08-11, 14:35
Sedan är det inte alla 5% som äter ryssar.

Många åker på Gråzons PWO's och annat crap.

RobbanColeman
2012-08-11, 14:39
Som vissa varit inne på, det som skiljer två 175cm grabbar på 75kg hård resp 90kg hård är inte gener! Absolut inte heller det mest överskattade och den töntigaste täckmanteln av dem alla, bra kost!

/ Stolt liten plutt på ca 83kg... :)

ceejay
2012-08-11, 14:45
vad väger du i tävlingsform robban?

RobbanColeman
2012-08-11, 14:52
vad väger du i tävlingsform robban?

Får se helt enkelt. Sist det begav sig vägde jag nog 76,5kg. Lär väga max det i år, troligtvis mindre då jag ska vara mycket hårdare. Fast det är svårbedömt med vikten då jag var sjuk sist, deffar annorlunda i år, är aningen större och lite annorlunda fettfördelning nu dessutom.
Tror alla andra vägde 4-5kg mer till sin längd på invägningen och sen mer därtill efter de klarat vikten. :)

Jag kommer aldrig lämna cbb, det är gränsen för mina gener. Jag tror dock jag kommer vara rejält vass i det innan jag gett upp min tävlingskarriär.

Allan
2012-08-11, 15:06
Du vet väl att det är otroligt vanligt med doping även på vanliga gym?

Är det verkligen så? Varför blir de inte grova då? Det borde krylla av 20"guns och folk som gör 200 i bänk. Och det gör det inte.

I veckan hörde jag en PT som kraftigt ifrågasatte om man kunde göra 200 i böj utan roider! Och med den inställningen är det klart att man ser doping i varje hörn.
Om det nu skulle finnas 100000 pers som kurar i Sverige (siffran har nämnts) så gör de i såna fall ohyggligt mycket fel med annat.

Jag rör mig mycket mellan gym i Sthlm och det är ytterst sällan jag ser nån där jag tänker "hmmmmmm", även om det givetvis händer.

Däremot finns det massor med folk som vill ursäkta sina egna klena resultat med att alla som det går bättre för dopar sig.


Vad tror ni är rimliga resultat? Kan man göra 200 i bänk utan droger? Kan man få en trimmad 50cm överarm? En 45 cm? Eller nåt annat exempel?

Ramrod
2012-08-11, 15:25
Sett till hur genomsnittssvenson reagerar på folk som är dopade så är det inte så förvånande att folk inte är öppna med sin doping.

Fartman
2012-08-11, 15:32
Är det verkligen så? Varför blir de inte grova då? Det borde krylla av 20"guns och folk som gör 200 i bänk. Och det gör det inte.

I veckan hörde jag en PT som kraftigt ifrågasatte om man kunde göra 200 i böj utan roider! Och med den inställningen är det klart att man ser doping i varje hörn.
Om det nu skulle finnas 100000 pers som kurar i Sverige (siffran har nämnts) så gör de i såna fall ohyggligt mycket fel med annat.

Jag rör mig mycket mellan gym i Sthlm och det är ytterst sällan jag ser nån där jag tänker "hmmmmmm", även om det givetvis händer.

Däremot finns det massor med folk som vill ursäkta sina egna klena resultat med att alla som det går bättre för dopar sig.


Vad tror ni är rimliga resultat? Kan man göra 200 i bänk utan droger? Kan man få en trimmad 50cm överarm? En 45 cm? Eller nåt annat exempel?

Fast det är ju det som är det sorgliga, att merparten av alla prepparna verkar vara så förbannat slöa att dom preppar till sig resultat som knappt är någon svårighet att nå inom 1-2 ren och hyfsat motiverad. Bara det att dom vill bli grov nu och inte klarar av att träna regelbundet ens i 3 månader.
Så är iaf den uppfattningen jag fått av dom man förstått preppa, halvkriminella typer som "tränar som fan" under en sommar och sväller upp som en ballong. Ett halvår senare är dom slangar, sen nästa sommar kanske ballonger igen.

I övrigt tror jag att alla resultaten du räknar upp är möjliga utan droger, inte för alla såklart men ändå såpass många så man inte ska ropa "prepp" enbart utifrån resultaten.

Det enda sättet jag tycker man kan ha en ordentlig misstanke om doping utan att veta det är ju när man ser samma personer varje vecka/dag på gymmet och därför kan upptäcka när det helt enkelt märks att något drastiskt har hänt.

Jonas Lundberg
2012-08-11, 15:38
Sen är doping fel ord att använda. Man tänker ju på anabola i första hand, men doping innefattar 100-tals substanser och nästan alla har brukat någon av dessa någon gång.

Dopinglistan 2012 (http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_21765/scope_0/ImageVaultHandler.aspx)

Anders The Peak
2012-08-11, 15:39
Betänk att för bara 15-20 år sedan kunde GIH eleverna få köra en kur testo 600 mg i veckan i 10 veckor för att studera resultatet i forskningssyfte" eleverna= Elitidrottare" En sådan kur längtar många explosiva/kraft idrottare efter. Den ger ett otroligt försprång för all framtid även om kuren aldrig upprepas. Frågan är hur många internationella förmågor har fått det(eller modernare designade preparat) innan de tas upp i registrerna för bli aktuell för dopingkontroller?

shadowfire
2012-08-11, 15:39
Är det verkligen så? Varför blir de inte grova då? Det borde krylla av 20"guns och folk som gör 200 i bänk. Och det gör det inte.

Logga in på en viss svensk site som börjar f- och slutar på back.
Kika på den delen som handlar om doping och kurer. Räkna upp hur många som tar 200 i bänk och har 20" guns och så moträknar du mot hur många som är 17 år, har tränat 3 mån och funderar på om 50/60 dbol är en bra förstakur.

Ska inte kalla farbror för gammal, men förr i tiden var det nog så att doping höll de stora gossarna på med, som hade sina kranar osv och preparaten förekom i inre kretsar mestadels. Jag skulle gissa på att det i mångt och mycket är så fortfarande inom de tätaste byggarkretsarna, de har nog kranar som de handlar av live så de vet att de får kvalitét på varorna osv. Jag inbillar mig att de som går all in också ser till att lära sig doping på riktigt.

Det som är nytt är ju att doping har letat sig lååååååångt ner i åldrarna och prickar rätt i pannan på de som knappt lärt sig en korrekt ATG-böj. På samma sätt som kosttillskott så kan du handla doping, rätt hem i brevlådan. Utan att kunna ett skit om biverkningar, risker eller annat eller ens ha kunskap om något kring träning.

Var ju för övrigt något tv-reportage nyligen på någon som erkände att han tog doping och såg ut som average joe träningsmässigt.

shadowfire
2012-08-11, 15:41
Sen är doping fel ord att använda. Man tänker ju på anabola i första hand, men doping innefattar 100-tals substanser och nästan alla har brukat någon av dessa någon gång.

Dopinglistan 2012 (http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_21765/scope_0/ImageVaultHandler.aspx)

Helt klart något som många inte tänker på. Det är ett antal kosttillskott bland annat som blir dopingklassade efter att ha varit ute på marknaden ett tag.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 15:43
Riktigt dum frågeställning. Ingen vill erkänna sitt missbruk, varken till en vän, pappa, sin hund eller en dammråtta under sängen.

Gober
2012-08-11, 15:43
Det är intressant när någon plötsligt exploderar i styrka och massa och svarar "jag började ta kosten på allvar"

Ganska ot men verkar vara något många reagerar på. Men i övrigt är det väl självklart varför folk inte är öppna med kriminella handlingar, och alla andra skäl som nämnts i tråden.

Gober
2012-08-11, 15:51
Logga in på en viss svensk site som börjar f- och slutar på back.
Kika på den delen som handlar om doping och kurer. Räkna upp hur många som tar 200 i bänk och har 20" guns och så moträknar du mot hur många som är 17 år, har tränat 3 mån och funderar på om 50/60 dbol är en bra förstakur.

Ska inte kalla farbror för gammal, men förr i tiden var det nog så att doping höll de stora gossarna på med, som hade sina kranar osv och preparaten förekom i inre kretsar mestadels. Jag skulle gissa på att det i mångt och mycket är så fortfarande inom de tätaste byggarkretsarna, de har nog kranar som de handlar av live så de vet att de får kvalitét på varorna osv. Jag inbillar mig att de som går all in också ser till att lära sig doping på riktigt.

Det som är nytt är ju att doping har letat sig lååååååångt ner i åldrarna och prickar rätt i pannan på de som knappt lärt sig en korrekt ATG-böj. På samma sätt som kosttillskott så kan du handla doping, rätt hem i brevlådan. Utan att kunna ett skit om biverkningar, risker eller annat eller ens ha kunskap om något kring träning.

Var ju för övrigt något tv-reportage nyligen på någon som erkände att han tog doping och såg ut som average joe träningsmässigt.

Jag är gammal, 32 ;-) på tidigt 90-tal vet jag närmare 10 pers på min högstadieskola som körde "pyramiden" med ryssfemmor. Några var hockeyspelare och några ville ha magrutor. Några år senare på ett wc-gym i Skåne där jag tränade kan jag nog säga utan överdrift att minst hälften av alla killar mellan 15-50 körde minst en kur.

Tack och lov struntade jag i det (även om det kanske gett mig fördelar resten av träningskarriären) men min poäng är iaf att det var mkt vanligt då och säkert ännu vanligare nu med dagens tillgång.

Dreas
2012-08-11, 16:04
Att erkänna att man gör något olagligt är väl bra jävla dumt?

Vet killar som blivit rent utav hotfulla när de blivit konfronterade rörande deras bruk och dom prompt hävdar att de inte äter.

Yes
2012-08-11, 16:11
Det är inte oärligt att inte vara öppen med sitt steroidbruk eller att ljuga om det ifall man blir tillfrågad.

gratefuldead
2012-08-11, 16:21
Jag är högst skeptisk. Källa?

Du har delvis källan nedan, men givetvis är det svårt att ha riktiga källor kring doping på gym.

Personligen känner jag rätt mycket folk i gymkretsar och många som dopar sig. Det är helt vanligt folk, oftast ganska grova, men man tänker inte på dom som dopade snubbar.

gratefuldead
2012-08-11, 16:25
Är det verkligen så? Varför blir de inte grova då? Det borde krylla av 20"guns och folk som gör 200 i bänk. Och det gör det inte.

I veckan hörde jag en PT som kraftigt ifrågasatte om man kunde göra 200 i böj utan roider! Och med den inställningen är det klart att man ser doping i varje hörn.
Om det nu skulle finnas 100000 pers som kurar i Sverige (siffran har nämnts) så gör de i såna fall ohyggligt mycket fel med annat.

Jag rör mig mycket mellan gym i Sthlm och det är ytterst sällan jag ser nån där jag tänker "hmmmmmm", även om det givetvis händer.

Däremot finns det massor med folk som vill ursäkta sina egna klena resultat med att alla som det går bättre för dopar sig.


Vad tror ni är rimliga resultat? Kan man göra 200 i bänk utan droger? Kan man få en trimmad 50cm överarm? En 45 cm? Eller nåt annat exempel?

Jag vet flertalet som inte ens varit särskilt grova av doping. Det är tyvärr vanligt att ungdomar i 18-årsåldern dopar sig, kan i stort sett ingenting om träning eller vad hård träning innebär men sätter ändå i sig piller/kanyler i hopp om att bli stora. Det är sinnessjukt sorgligt, men så ser det ut för många. Dom flesta blir inte ens grova.

Som jag nämnde tidigare i tråden, jag känner en del som dopar/dopat sig och dom är inte heller dom största på gymmet. Dålig disciplin, vill hitta genvägar. Det är jävligt tragiskt. Även med doping så blir man aldrig riktigt grov utan riktig träning, kost och sömn.

Jag tror absolut det går att fixa 150-200 i bänk, 250 i böj, 300 mark ren, absolut, men det krävs jävligt hård träning och kosthållning. Jag tror exempelvis inte att automatiskt att någon dopar sig bara för att denne är grov. Det jag ville poängtera var att det finns människor som dopar sig utan att ens vara, eller kanske inte ens blir, grova.

mycketbrännvin
2012-08-11, 16:31
Klart man blir förbannad på folk som dwarfar en pga roidz men jag skiter i det ifall det inte är på tävlingsnivå.Jag menar att alla har val, alla kan använda aas, det som är synd att många unga skiter i att försöka ren och blir fast i en ond cirkel med aas. Jag har själv haft en sådan inställning till aas att det inte är farligt men när man läser på diverse forum om biverkningar folk fått så får det en att fundera.Det är upp till var och en att bestämma vad musklerna är värda. Själv har jag funderat på att testa massor av ggr på allvar men har fått rådet av många brukar att låta bli ifall jag inte har tävlingsplaner vilket jag inte har.

RobbanColeman
2012-08-11, 16:36
Ett svullet lite grisskärt ansikte och en del extra finnar på en tonåring, det tror jag är den typiske kuraren idag, tyvärr. Det är inte byggare eller styrkemonster som utgör kärnan direkt, det är som Allan var inne på en minoritetsgrupp. De flesta som kurat runt mig har inte varit i närheten av min fysik, det kan jag stolt säga med handen på hjärtat! Dock har det ju tagit halva min livstid jämfört med några månader för de jag nu pratar om. De som är någotsånär seriösa och kurar regelbundet är jag chanslös mot. Det finns gränser, dock har jag en bra symmetri och faktiskt, bra gener! :d

mycketbrännvin
2012-08-11, 16:38
Nej för endast en bråkdel orkar träna +5 år

Allan
2012-08-11, 16:56
Jonas, på nätet är alla grova. Men var är de nånstans i verkliga världen? Jag kan förstå att folk som aldrig varit i närheten av en amerikansk tungviktare har en smula skev syn på det här, för att se bilder och träffa på livs levande är en enorm skillnad. Jag har mött flera Mr Olympia och de är HELT obegripligt grova. Bilder och filmer är inte i närheten.
Givetvis är de inte rena, men de ger en viss referensram. Och nånstans undrar jag var alla dessa dopade monster i såna fall håller till, om nu dopingen är så frekvent.

RobbanColeman
2012-08-11, 17:04
Jonas, på nätet är alla grova. Men var är de nånstans i verkliga världen? Jag kan förstå att folk som aldrig varit i närheten av en amerikansk tungviktare har en smula skev syn på det här, för att se bilder och träffa på livs levande är en enorm skillnad. Jag har mött flera Mr Olympia och de är HELT obegripligt grova. Bilder och filmer är inte i närheten.
Givetvis är de inte rena, men de ger en viss referensram. Och nånstans undrar jag var alla dessa dopade monster i såna fall håller till, om nu dopingen är så frekvent.

Som sagt, det är inte monster jag talar om... Jag har träffat, Dorian Yates, Victor Richards, Den riktiga bicepsmannen Manfred osv så jag vet vad du menar nu men det är inte dem som är de typiska kurarna och det är det som är det sorgliga, anser jag. Det är, skulle jag vilja påstå, motionärer som är gräddan.

Fyllot
2012-08-11, 17:04
Jonas, på nätet är alla grova. Men var är de nånstans i verkliga världen? Jag kan förstå att folk som aldrig varit i närheten av en amerikansk tungviktare har en smula skev syn på det här, för att se bilder och träffa på livs levande är en enorm skillnad. Jag har mött flera Mr Olympia och de är HELT obegripligt grova. Bilder och filmer är inte i närheten.
Givetvis är de inte rena, men de ger en viss referensram. Och nånstans undrar jag var alla dessa dopade monster i såna fall håller till, om nu dopingen är så frekvent.

Man måste inte vara ett monster eller göra 200+ i dom 3 stora för att hamna i kategorin tryckare. Det kryllar av 16-20åringar som knappt vet hur man öppnar ett paket mjölk men som ger sig på livet goda. Dock så failar det mesta då dom inte har passionen eller kunnandet och därav inga "monster-resultat".

shadowfire
2012-08-11, 17:06
Jonas, på nätet är alla grova. Men var är de nånstans i verkliga världen? Jag kan förstå att folk som aldrig varit i närheten av en amerikansk tungviktare har en smula skev syn på det här, för att se bilder och träffa på livs levande är en enorm skillnad. Jag har mött flera Mr Olympia och de är HELT obegripligt grova. Bilder och filmer är inte i närheten.
Givetvis är de inte rena, men de ger en viss referensram. Och nånstans undrar jag var alla dessa dopade monster i såna fall håller till, om nu dopingen är så frekvent.

Allan, felåt, men läser du ens vad vi skriver? Det är du som har lite skev syn här kompis ;)

AAS gör inte att du per automatik blir ett stort monster om du inte ens "gymmat" i ett års tid eller tror att gainer är mirakelpulver.

Precis det du skriver är egentligen negativt, det får tonåringar att tro att bara de tar AAS i 10 veckors tid så blir de "fysmonster". Å tro mig, Mr Olympia-killarna tar inte ETT preparat. De tar inte två heller. Möjligen 7-8 olika illegala substanser, kanske mer. Ska man nå DEN klassen så räcker det inte med testosteroninjektioner, utan där pratar vi coctails deluxe. Du kan inte jämföra de som tar 8 olika prepp mot en 17-årig finnig pojk som köper piller på nätet (som dessvärre tror han kommer bli lika grofv på 10v). De har dock en gemensam nämnare, de brukar AAS. I Sverige illegalt.

shadowfire
2012-08-11, 17:10
att de stora fysmonstren får fysiska problem i längden tror jag inte någon tvivlar på, oddsen för att de ska nå 100 års ålder är kanske inte så höga med tanke på att prepp trots allt HAR biverkningar...

Det tragiska är just att det är så pass lättillgängligt som det är för tonåringar och ungdomar. De kommer aldrig få en kropp motsvarande fysikmonster kanske, men de kommer få alla dess bieffekter i värsta fall.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 17:12
Ett sidospår är också alla dessa hycklare som ''hatar'' dopade människor och förespråkar ''dopingfri idrott'' som själva är dopade till öronen. Det är inte OK.

göteborg
2012-08-11, 17:15
Inom t ex cannabiskulturen är det vanligt att man gärna berättar/visar sitt bruk har jag märkt. Är det annorlunda inom doping?

Själv kan jag fan inte hålla en hemlighet för något, så jag hade varit körd direkt haha

Rikard Jansson
2012-08-11, 17:18
Ett sidospår är också alla dessa hycklare som ''hatar'' dopade människor och förespråkar ''dopingfri idrott'' som själva är dopade till öronen. Det är inte OK.

vilka skulle dessa vara menar du? mig veterligen är vi tre stycken på forumet som har sagt att vi hatar dopade människor inom idrott, och det är jag, timme och proxy? :)

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 17:18
Inom t ex cannabiskulturen är det vanligt att man gärna berättar/visar sitt bruk har jag märkt. Är det annorlunda inom doping?

Själv kan jag fan inte hålla en hemlighet för något, så jag hade varit körd direkt haha

Det är en sån jävla fet tabu inom styrketräningskretsen, om utstående får reda på att du är dopad väntar gigantiska sanktioner på dig. Sen om man nu skulle tävla seriöst och det sker ett avslöjande är det en sjujävla skandal och det är game over för din karriär, och såvitt jag vet är det inga tävlingar i cannabisrökning därav det inte är en riktig tabu att tala om.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 17:19
vilka skulle dessa vara menar du? mig veterligen är vi tre stycken på forumet som har sagt att vi hatar dopade människor inom idrott, och det är jag, timme och proxy? :)

Det finns, överallt. Hyckleriet är stort vill inte prata för mycket så jag drar på mig en varning i onödan men öppna ögonen så förstår du. Doping förekommer, frekvent.

Spartansk
2012-08-11, 17:20
vilka skulle dessa vara menar du? mig veterligen är vi tre stycken på forumet som har sagt att vi hatar dopade människor inom idrott, och det är jag, timme och proxy? :)

Både Arnold och Zyzz har offentligt uttalat sig vara dopingmotståndare.

Fyllot
2012-08-11, 17:21
Inom t ex cannabiskulturen är det vanligt att man gärna berättar/visar sitt bruk har jag märkt. Är det annorlunda inom doping?

Själv kan jag fan inte hålla en hemlighet för något, så jag hade varit körd direkt haha

Doping är genvägen till snabbare resultat.
Röka gräs eller dra en lina fyller inget tävlande syfte eller prestation.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 17:22
Både Arnold och Zyzz har offentligt uttalat sig vara dopingmotståndare.

Arnold å andra sidan erkände sitt bruk, och alla andras bruk på den tiden. Det var bara så att back in the days var det något man diskuterade över sin proteindrink omklädningsrummet i princip överallt. Det var fortfarande inte tabu..

Spartansk
2012-08-11, 17:22
Arnold å andra sidan erkände sitt bruk, och alla andras bruk på den tiden. Det var bara så att back in the days var det något man diskuterade över sin proteindrink omklädningsrummet i princip överallt. Det var fortfarande inte tabu..

I hans encyklopedi säger han sig vara totalt emot doping. :)

Rikard Jansson
2012-08-11, 17:23
Både Arnold och Zyzz har offentligt uttalat sig vara dopingmotståndare.

Zyzz skämtade mest, men jag trodde LD syftade på här på brädan? Och mig veterligen så kan man väl vara rådopad, inte tävla i SL och ändå tycka att man är en fuskare om man tävlar i SL dopad?

Fyllot
2012-08-11, 17:26
I hans encyklopedi säger han sig vara totalt emot doping. :)

Såvitt jag förstått så är han emot doping i SPORT (logiskt). Jag misstänker att han aldrig såg sin byggarkarriär som någon....där det är fritt fram att göra precis vad man vill för att vinna.

shadowfire
2012-08-11, 17:31
Tio bilar passerar en fartkontroll. Polisen hinner inte vinka in någon, men tre av dem stannar genast och hoppar ut och skriker "jag har inte kört för fort!!!". Övriga sju kör vidare.

Lite det syndromet ser man ibland, folk som outtar att de är rena. Ja de kan vara rena nu, eller så är de inte det. Eller så har de inte varit rena tidigare. Eller så har de aldrig provat doping, inte ens köpt en burk Jungle Warfare eller jack3d. Who knows, really?

Man kan däremot fråga sig vad det gör för skillnad att bromsa in vid en fartkontroll, hoppa ut och ropa att man inte kört för fort. Kommer det verkligen ge intrycket av en laglydig invånare, eller kommer det istället göra att folk (polisen?) tänker "den här ska vi allt ta en närmare titt på". Trots att de sju som precis körde förbi samtliga körde över tillåten hastighet. Metafor[tm].

pwnyou
2012-08-11, 17:42
Både Arnold och Zyzz har offentligt uttalat sig vara dopingmotståndare.Det är klart att man är, av samma anledning som man är emot anorexia, överdriven fetma, överkonsumtion av alkohol, rökning, knark och allt annat som är farligt för hälsan.

Både Arnold och Zyzz har dock sagt att de inte ångrar vad de gjort.

Proxy
2012-08-11, 17:43
+1 på Mr. Lats.

Dom som är värst är ju inte dom som tävlar i byggning och dopar sig. Där håller man sig till sig själv, tävlar, och sedan fortsätter vara tyst.
Det som äcklar även mig är hur dopade folk kan vara så oärliga och gå ut och säga att dom är rena och skylta med det. Det är en sak att man är tvungen att försvara sig själv av lagliga skäl, men gå inte ut och ta avstånd mot doping när du själv sitter och skjuter sprutor under bordet.

Så ja, t.ex. jag själv, Robban, och Timme, skulle ju kunna vara bland dom mest vedervärdiga personerna inom gymsverige, det är ju omöjligt för alla andra än en själv att veta.

Både Arnold och Zyzz har offentligt uttalat sig vara dopingmotståndare.

Nja. Zyzz trollade hejvilt, men var egentligen helt öppen med det. Arnold är ju öppen med det, men har väll för det mesta bara valt att ta avstånd från det/ge det vanliga svaret. D.v.s: "Don't do drugs - jag har gjort det, men gör inte som jag."

Shadowfire: Grejen är ju att man ska bli bedömd för vad man faktiskt har gjort. Som Robban säger: det är ingen prestation att lyckas få en okej CBB-fysik om man är dopad, jag skulle ärligt talat vilja påstå att man är en riktig sopa om man inte klarar det. Visst, jag kan ju inte veta hur mycket aas egentligen ger, s.a.s, men det är min åsikt.
Om man däremot gör det ren, då är det ju verkligen en bragd, och en prestation utan dess like.
Man ska helt enkelt bli bedömd för det man egentligen gör.
Men visst förstår jag ditt resonemang.

mycketbrännvin
2012-08-11, 17:50
Jag förstår att man som ren idrottare hatar dopade idrottare men i övrigt är det rätt simpelt:är man beredd att riskera hälsan, vara olaglig och satsa pengar för att få muskler?Riskerna finns alltid och många glömmer det psykiska behovet, att gå från lejon till mus är ej kul

Blanca
2012-08-11, 17:52
vilka skulle dessa vara menar du? mig veterligen är vi tre stycken på forumet som har sagt att vi hatar dopade människor inom idrott, och det är jag, timme och proxy? :)

du kan lägga in mig i den kategorin också!

Gober
2012-08-11, 17:55
Allan, jag förstår inte vad du menar. Vad är så svårt att förstå med att många dopar sig men inte blir något monster? Du undrar var alla dessa är om det är så frekvent, men du fattar väl att många som äter rosa piller och sticker sig i röven inte tränar ordentligt, äter dåligt och ger upp efter en eller två kurer.

shadowfire
2012-08-11, 17:58
Shadowfire[/B]: Grejen är ju att man ska bli bedömd för vad man faktiskt har gjort. Som Robban säger: det är ingen prestation att lyckas få en okej CBB-fysik om man är dopad, jag skulle ärligt talat vilja påstå att man är en riktig sopa om man inte klarar det. Visst, jag kan ju inte veta hur mycket aas egentligen ger, s.a.s, men det är min åsikt.
Om man däremot gör det ren, då är det ju verkligen en bragd, och en prestation utan dess like.
Man ska helt enkelt bli bedömd för det man egentligen gör.
Men visst förstår jag ditt resonemang.

Vänta nu, är man en sopa om man inte klarar en CBB-fysik ren? Whoah, det lär vara en del som tävlat som skruvar på sig nu ;) mr olympia då? Jag bryr mig inte, men andra kanske kan.. :)

Jag har inte en susning om ifall du är ren nu eller sitter och trycker. Jag vet inte heller om du har tryckt i ditt forna jag och nu är ren, men bygger vidare på en boostad fysik. Det kvittar ju vad du säger, skriver eller outtar, jag kommer ju fortfarande inte veta. Kanske talar du sanning, kanske är du som kannibalen som har brosk mellan tänderna och säger "it wasnt me".

Jag personligen bryr mig faktiskt inte, men att säga att man är ren, det skulle ju egentligen precis alla som tävlar inom CBB kunna säga. Varför skulle någon inte säga det?

Hur vi än vänder å vrider så går det inte att komma ifrån att en ren (verkligen ren!) person som tränat sig till en grym fysik alltid kommer att få dopingmisstankar. Och likaså, en halvtränad, klen snubbe som preppar gärnet för tusentals kronor/mån utan större synliga resultat kommer ingen att misstänka, särskilt inte Allan.

Swanson
2012-08-11, 17:59
Finns flera gym runtom i Sverige där de pratas väldigt öppet om det och där det indirekt är "accepterat". Tragiskt men så är byggar-världen. Genvägar kommer alltid finnas och utnyttjas inom alla sporter.

shadowfire
2012-08-11, 17:59
du kan lägga in mig i den kategorin också!

du hittar ingen som inte är i den kategorin och som är aktiv/tävlande nu :)

pwnyou
2012-08-11, 18:00
Vänta nu, är man en sopa om man inte klarar en CBB-fysik ren?Nej, tvärt om. De skrev att man är en sopa om man inte klarar det som dopad.

mycketbrännvin
2012-08-11, 18:04
Vi som styrketränar ser vältränad på ett annat sätt än folk som ej tränar, de tror att varenda fjortis med +32cm besep dopar sig.Jag förstår endå att folk dopar sig, man vilk se bra ut och hur många har orken att äta ordentligt osv och endå få sämre resultat?Det jag inte förstår är hur många hobbybyggare blir förbannade?Folk som tävlar fattar jag dessto bättre

shadowfire
2012-08-11, 18:04
Nej, tvärt om. De skrev att man är en sopa om man inte klarar det som dopad.

hahah, tack för rättelsen, var dock tvungen att läsa om både ditt o proxys inlägg 4 ggr innan jag kopplade :D . alltså både sopa på läsförståelse och CBB här. :D

Tolkia
2012-08-11, 18:09
Det jag inte förstår är hur många hobbybyggare blir förbannade? Folk som tävlar fattar jag dessto bättre
Det är nog ofta för att man är mot doping överlag och inte bara bland tävlande. För att man stör sig på att folk bekräftar "mannen på gatans" fördomar om hur de som sysslar med styrketräning eller styrkesporter är. För att man till yngre för vidare att doping är ett "måste" för att träna och få resultat. Det är nog det vanligaste. Men sedan finns det ju också ett element av att lite småaktigt (och ganska ologiskt, men känslor är ju ologiska) känna sig snuvad på något, ungefär samma reaktion som när folk blir förbannade på tjockisar som gått ned i vikt efter GBP op. eller efter att ha använt aptitdämpande läkemedel.

shadowfire
2012-08-11, 18:11
Det är nog ofta för att man är mot doping överlag och inte bara bland tävlande. För att man stör sig på att folk bekräftar "mannen på gatans" fördomar om hur de som sysslar med styrketräning eller styrkesporter är. För att man till yngre för vidare att doping är ett "måste" för att träna och få resultat. Det är nog det vanligaste. Men sedan finns det ju också ett element av att lite småaktigt (och ganska ologiskt, men känslor är ju ologiska) känna sig snuvad på något, ungefär samma reaktion som när folk blir förbannade på tjockisar som gått ned i vikt efter GBP op. eller efter att ha använt aptitdämpande läkemedel.

tanten briljerar igen, +1.

mycketbrännvin
2012-08-11, 18:18
Ok det fattar jag men mannen på gatans misstankar grundar sig ofta på avundsjuka men kan förstå att man blir irriterad på på folk som anklagar en men oftast är det fjantar jag tycker man iftast får beröm

hultman
2012-08-11, 18:24
Hahaha. Vilken korkad fråga. Ser du verkligen inga som helst nackdelar med att skylta med sitt dopningsbruk? Skulle jag preppa så skulle jag utan problem stå för det till mina vänner som jag visste håller käften, resten av pöbeln har ju svårt att hålla käften stängd om dom så skulle få bra betalt för det.

Tolkia
2012-08-11, 18:30
Ok det fattar jag men mannen på gatans misstankar grundar sig ofta på avundsjuka men kan förstå att man blir irriterad på på folk som anklagar en men oftast är det fjantar jag tycker man iftast får beröm
Tyvärr är det ju så att rätt många gör vad de kan för att bekräfta "mannen på gatans misstankar" om att personer som sysslar med styrketräning är överspända arslen. Se t.ex. hur många diskussioner om vilket pucko "mannen på gatan" är, hur förkastligt han beter sig och hur han borde styras upp som förekommer här. Det är f.ö. Mental som brukar göra detta briljanta påpekande när den sortens trådar urartar, så jag skall inte ta äran för att ha gjort iakttagelsen. Men jag kan ju liksom han tycka att det är lite synd.

Proxy
2012-08-11, 18:31
Vänta nu, är man en sopa om man inte klarar en CBB-fysik ren? Whoah, det lär vara en del som tävlat som skruvar på sig nu mr olympia då? Jag bryr mig inte, men andra kanske kan..

Jag har inte en susning om ifall du är ren nu eller sitter och trycker. Jag vet inte heller om du har tryckt i ditt forna jag och nu är ren, men bygger vidare på en boostad fysik. Det kvittar ju vad du säger, skriver eller outtar, jag kommer ju fortfarande inte veta. Kanske talar du sanning, kanske är du som kannibalen som har brosk mellan tänderna och säger "it wasnt me".


hahah, tack för rättelsen, var dock tvungen att läsa om både ditt o proxys inlägg 4 ggr innan jag kopplade :D . alltså både sopa på läsförståelse och CBB här.

Antar att du fattade CBB-grejen efter att ha läst om det? :D Kanske formulerade mig lite fel, menar givetvis inte att man är en sopa om man inte kan uppnå en CBB-fysik ren, då hade ju alla varit rippade sexgudar.

Det var lite så jag menade, jag hade ju lika gärna kunnat sitta här och snacka tonvis med skit! :D För det finns det ju folk som gör, och man hör det varje dag.

shadowfire
2012-08-11, 18:37
Hahaha. Vilken korkad fråga. Ser du verkligen inga som helst nackdelar med att skylta med sitt dopningsbruk? Skulle jag preppa så skulle jag utan problem stå för det till mina vänner som jag visste håller käften, resten av pöbeln har ju svårt att hålla käften stängd om dom så skulle få bra betalt för det.

haha ibland älskar jag verkligen din stil.

Eddie Vedder
2012-08-11, 18:54
Ok det fattar jag men mannen på gatans misstankar grundar sig ofta på avundsjuka ...

Det tror jag faktiskt inte. Gå runt och fråga lite folk om de vill vara byggarstora så får du inte många jakande svar. Misstankar baserat på fördomar och okunskap finns det dock massor utav. Men de enda som är avundsjuka på kroppsbyggare är nog andra kroppsbyggare eller de som i framtiden vill bli kroppsbyggare. Det finns ju ingenting att vara avundsjuk på för oss andra. Men massor av okunskap som sagt. Och därför kan jag förstå personer som Proxy och Robban eftersom andra personers kurande säkert gör dem till misstänkta per automatik hos många.

Och detsamma gäller ju alla tänkbara subgrupper i samhället som tillskrivs egenskaper, värderingar och beteenden.

shadowfire
2012-08-11, 19:10
Det tror jag faktiskt inte. Gå runt och fråga lite folk om de vill vara byggarstora så får du inte många jakande svar. Misstankar baserat på fördomar och okunskap finns det dock massor utav. Men de enda som är avundsjuka på kroppsbyggare är nog andra kroppsbyggare eller de som i framtiden vill bli kroppsbyggare. Det finns ju ingenting att vara avundsjuk på för oss andra. Men massor av okunskap som sagt. Och därför kan jag förstå personer som Proxy och Robban eftersom andra personers kurande säkert gör dem till misstänkta per automatik hos många.

Och detsamma gäller ju alla tänkbara subgrupper i samhället som tillskrivs egenskaper, värderingar och beteenden.

Förstår inte riktigt vad du menar med proxy o robban dock. Vad är det du förstår hos dem som skiljer sig mot andra som tävlar inom cbb? Eller nä, jag fick inte ihop din mening där?
edit: jag tror att du menar att de känner sig anklagade (oavsett de faktiskt kurar eller ej) pga andra personers bruk. Dvs en person som sätter nytt rekord i OS kommer få samma misstanke, är det så du tänker?

I allt annat, +1, som vanligt.

Eddie Vedder
2012-08-11, 19:12
Förstår inte riktigt vad du menar med proxy o robban dock. Vad är det du förstår hos dem som skiljer sig mot andra som tävlar inom cbb? Eller nä, jag fick inte ihop din mening där?

I allt annat, +1, som vanligt.

Det är två personer som jag tror är rena. Men på grund av allmänna fördomar, utifrån andras kurande, riskerar de också att bli misstänkta. "Det vet man ju hur det där är"

Cilia
2012-08-11, 19:18
Det finns massor av saker som jag gör som jag inte har lust att berätta för andra. Dopa mig är inte en av dom iofs.

Bara för att du är nyfiken innebär inte det att andra måste berätta vad dom gör.

shadowfire
2012-08-11, 19:20
Det är två personer som jag tror är rena. Men på grund av allmänna fördomar, utifrån andras kurande, riskerar de också att bli misstänkta. "Det vet man ju hur det där är"

ah, då är jag med på hur du tänker!

av ren nyfikenhet, varför tror du att just de två individer är rena? Är det pga dem eller pga din öppna inställning till folk i allmänhet? :)

Eddie Vedder
2012-08-11, 19:23
Är det pga dem eller pga din öppna inställning till folk i allmänhet? :)

Både och. :) Dels misstänker jag inte människor med en fysik som jag tror är möjlig att uppnå rent. Och dessutom är de personer som jag uppfattar som seriösa och ärliga.

shadowfire
2012-08-11, 19:32
Både och. :) Dels misstänker jag inte människor med en fysik som jag tror är möjlig att uppnå rent. Och dessutom är de personer som jag uppfattar som seriösa och ärliga.

ah, lite som jag misstänkte.. men du har redan all heder o respekt som törs ha en egen åsikt och stå för den, helt klart.

Om jag får ta dig på pulsen lite ytterligare, finns det någon särskild anledning att du uppfattar dessa gossar som seriösa och ärliga? Båda är ju kända för att göra reklam för att vara rena, är det så att det har påverkat din inställning? eller är det en allmän "helhetsbild" du har?

Inget ont om herrarna i fråga, jag är mest bara nyfiken på konsekvenserna av att så markant påpeka att man är "oskyldig" och hur det påverkar andra personer i allmänhet.

Tolkia
2012-08-11, 19:37
Inget ont om herrarna i fråga, jag är mest bara nyfiken på konsekvenserna av att så markant påpeka att man är "oskyldig" och hur det påverkar andra personer i allmänhet.
Nu kommer jag in här lite från sidan. Robbans och Proxys namn kommer ju väldigt ofta upp i den här typen av diskussioner på Kolo, ofta långt innan någon av dem själva kommer in i diskussionen. Jag är inte så förvånad om det leder till att man börjar gå i spontanförsvar, särskilt inte om det händer på samma sätt även i livet utanför Kolo. (Utan att ha någon åsikt om Proxy eller Robban, som jag inte alls känner.)

shadowfire
2012-08-11, 19:41
Nu kommer jag in här lite från sidan. Robbans och Proxys namn kommer ju väldigt ofta upp i den här typen av diskussioner på Kolo, ofta långt innan någon av dem själva kommer in i diskussionen. Jag är inte så förvånad om det leder till att man börjar gå i spontanförsvar, särskilt inte om det händer på samma sätt även i livet utanför Kolo. (Utan att ha någon åsikt om Proxy eller Robban, som jag inte alls känner.)

Huh? De två plus ett par till sticker ju ut hakan i mängden genom att posta t.ex. i dagsformtråden och göra tillägget "jag är ren". "Ren idrott". "Våga vägra doping". Osv. Syftet är såklart att alla skeptiker ska lugna sig och förstå att dessa personer är fria från otillåtna preparat.

Varför just de namnen cirkulerar är för att just de personerna marknadsför sig så pass övertydligt som rena.

I grund o botten vet ju ingen av oss om det är sant eller falskt. Jag är mest nyfiken på om deras marknadsföring gör att misstankarna ökar eller minskar kring fenomenet i sig.

Eddie Vedder
2012-08-11, 19:42
Om jag får ta dig på pulsen lite ytterligare, finns det någon särskild anledning att du uppfattar dessa gossar som seriösa och ärliga? Båda är ju kända för att göra reklam för att vara rena, är det så att det har påverkat din inställning? eller är det en allmän "helhetsbild" du har?

Både och igen. Jag känner inget behov av att misstänka folk hit och dit. Kanske för att byggningen inte intresserar mig så värst också. :)

Sniggel
2012-08-11, 19:43
Har en FB-"vän" som tidigare varit tjock och som vill tjäna pengar på att vara coach, som dopat sig regelbundet för att komma i fin form (vilket han gjort) och som marknadsför sig som "natty". För honom är det "business".
Han har en hel del "fans" och fortsätter med precis samma sak som många andra gjort tidigare. Ger råd på hur man kommer i form och bygger hyfsad muskulatur (som ren) när man själv inte har någon direkt erfarenhet av det.
Men visst, det är viktigt att tjäna pengar på något man tycker om. Låt gå för att man är en bluff. Något säger mig att bluffen inte kommer hålla jättelänge. Jag tänker dock inte avslöja honom trots att jag hatar det han håller på med. Jag är för snäll och han har berättat det för mig i förtroende.

Man and Machine
2012-08-11, 19:51
Det jag inte förstår är hur många hobbybyggare blir förbannade?

Det suger att jobba hårt i ett år och sedan se random preppfjant göra samma sak på 4 månader och dessutom få bättre betalt. Sen väcks ju frågor som "Suger jag?" "Vad gör jag för fel?" osv..

Tricklew
2012-08-11, 19:58
Hade jag dopat mig hade jag aldrig erkänt det för någon, folk är överlag något fruktansvärt fördömande. Det räcker att man berättar att man använder en osthyvel istället för stekspade när man lagar mat, för att få blickar och frågor om ens mentala hälsa.


phone

Sniggel
2012-08-11, 19:58
Om de fattar vad de håller på med och fortfarande är avundsjuka så kan de ju själva göra likadant, iaf om de vet hur de ska få tag på grejer.
Jag menar om de är avundsjuka då för att andra dopar sig då kan de ju lika gärna dopa sig själva eftersom de inte tycker nackdelarna överväger fördelarna. Go ahead liksom, eller sluta vara avundsjuk.

Fyllot
2012-08-11, 20:00
Det suger att jobba hårt i ett år och sedan se random preppfjant göra samma sak på 4 månader och dessutom få bättre betalt. Sen väcks ju frågor som "Suger jag?" "Vad gör jag för fel?" osv..

Här har vi förmodligen den största anledningen till att folk är negativa mot skiten.

Oxe
2012-08-11, 20:06
Det suger att jobba hårt i ett år och sedan se random preppfjant göra samma sak på 4 månader och dessutom få bättre betalt. Sen väcks ju frågor som "Suger jag?" "Vad gör jag för fel?" osv..

Troligtvis är dom rena och du är värdelös det är mitt tips...

folk som har lätt för sig behöver inte vara dopade...

kommer ihåg när jag skulle börja träna en gång i tiden hade lite polare som tränat runt 1 år, var 4grabbar en hade tom hunnit börjat dopa sig.

Min första vecka var jag starkare än dom alla i överhälften av övningarna utan att ens varit på ett gym tidigare.

Bra förutsättningar blir ofta utsatta för misstankar av folk med gener som skulle kunna härstamma ifrån att deras föräldrar var släkt

Zorban
2012-08-11, 20:08
Det suger att jobba hårt i ett år och sedan se random preppfjant göra samma sak på 4 månader och dessutom få bättre betalt. Sen väcks ju frågor som "Suger jag?" "Vad gör jag för fel?" osv..
Varje gång man öppnar en sådan här tråd blir man förvånad över hur orkar folk gå omkring och bli förbannade, eller ens lägga energi på att fundera över folk som dopar sig? Ok om man tävlar i en sport där majoriteten är rena (icke BB och icke-SL), men random hobby-byggare liksom. Då kan man lika gärna vara förbannad på folk med överlägsna gener. Eller börja preppa själv om man mår dåligt över att folk växer snabbare.

shadowfire
2012-08-11, 20:08
Troligtvis är dom rena och du är värdelös det är mitt tips...

folk som har lätt för sig behöver inte vara dopade...

kommer ihåg när jag skulle börja träna en gång i tiden hade lite polare som tränat runt 1 år, var 4grabbar en hade tom hunnit börjat dopa sig.

Min första vecka var jag starkare än dom alla i överhälften av övningarna utan att ens varit på ett gym tidigare.

Bra förutsättningar blir ofta utsatta för misstankar av folk med gener som skulle kunna härstamma ifrån att deras föräldrar var släkt

http://www.delicato.se/produkt/big/259_punschrulle_85_fri.jpg

?

BelowAverage
2012-08-11, 20:09
Doping är allmänt knepigt, speciellt vad gäller byggning. Väldigt många här på forumet verkar ju beundra och vilja se ut som deltagare i Mr. O.
Måste kännas rätt surt att från början ha klart för sig att man inte kommer kunna nå sin dröm utan doping.
Klart att det uppstår rätt splittrade känslor av både förakt och avundsjuka mot de som faktiskt dopar sig, då de iaf *kan* nå sådana mål.

Fyllot
2012-08-11, 20:14
Min första vecka var jag starkare än dom alla i överhälften av övningarna utan att ens varit på ett gym tidigare.



http://blog.ardes.com/assets/2012/2/20/sab-gene-wilder-wonka.jpg

Zorban
2012-08-11, 20:16
Doping är allmänt knepigt, speciellt vad gäller byggning. Väldigt många här på forumet verkar ju beundra och vilja se ut som deltagare i Mr. O.
Måste kännas rätt surt att från början ha klart för sig att man inte kommer kunna nå sin dröm utan doping.
Klart att det uppstår rätt splittrade känslor av både förakt och avundsjuka mot de som faktiskt dopar sig, då de iaf *kan* nå sådana mål.
Om det är så fruktansvärt viktigt för en person att se ut som någon i Mr O. så är det väl fritt fram för den personen att dopa sig och göra de "uppoffringar som krävs"?

Byggning är ju faktiskt ett av de få områden där man faktiskt kan pusha sig själv längre än ens gener tillåter. Det är inte så vanligt inom andra områden. Jag fattar inte problemet. Vill man se ut som en dopad person så får man väl dopa sig. Jag går inte runt och klagar på att folk skönhetsopererar sig, även om jag hade velat se ut som dem.

hultman
2012-08-11, 20:20
Troligtvis är dom rena och du är värdelös det är mitt tips...


Detta är nog det vanligaste.

Eddie Vedder
2012-08-11, 20:26
Doping är allmänt knepigt, speciellt vad gäller byggning. Väldigt många här på forumet verkar ju beundra och vilja se ut som deltagare i Mr. O.

Sen ska man nog ha i åtanke att det där är en ambition (eller önskan om du så vill) som förmodligen bara är aktuell under en väldigt kort tid för de flesta. Precis som många vill bli rockstjärnor under en period och hockeyproffs under en period. Jag tror det är väldigt få som verkligen drivs år efter år med den där ambitionen. Att ens hålla igång med seriös träning i 15+ år är ovanligt nog.

BelowAverage
2012-08-11, 20:29
Om det är så fruktansvärt viktigt för en person att se ut som någon i Mr O. så är det väl fritt fram för den personen att dopa sig och göra de "uppoffringar som krävs"?

Byggning är ju faktiskt ett av de få områden där man faktiskt kan pusha sig själv längre än ens gener tillåter. Det är inte så vanligt inom andra områden. Jag fattar inte problemet. Vill man se ut som en dopad person så får man väl dopa sig. Jag går inte runt och klagar på att folk skönhetsopererar sig, även om jag hade velat se ut som dem.

Jag tror jag var lite otydlig, jag ser inte ned på folk som dopar sig. Försökte spekulera i hur det kan komma sig att många blir så provocerade av det.
Sålänge de inte skadar någon (och det gör de ju inte) så tycker jag det är fritt fram - för hobbybruk, inte idrottstävlan.

Mina mål har jag alla förutsättningar att nå utan doping, lyckas jag inte så är det mitt tillkortakommande. Blir rätt onödigt att surna till mot *fuskare* då.

Zorban
2012-08-11, 20:32
Jag tror jag var lite otydlig, jag ser inte ned på folk som dopar sig. Försökte spekulera i hur det kan komma sig att många blir så provocerade av det.
Sålänge de inte skadar någon (och det gör de ju inte) så tycker jag det är fritt fram - för hobbybruk, inte idrottstävlan.

Mina mål har jag alla förutsättningar att nå utan doping, lyckas jag inte så är det mitt tillkortakommande. Blir rätt onödigt att surna till mot *fuskare* då.
Ah jag förstod det, var inte riktat mot dig, tänkte mest att jag inte förstår de personer du beskriver. Eller förstår dem gör jag, men tycker det är ett korkat resonemang.

cero
2012-08-11, 20:47
Doping är inte socialt accepterat. Jämför med cannabis som också är olagligt. Att riskera hälsa för att få stora muskler är helt enkelt inte något som de allra flesta anser vara beundransvärt. Inom kroppsbyggarkretsar är det givetvis annorlunda, men det är en väldigt liten grupp. Även här på Kolozzeum lär ju folk vara betydligt mer dopingsliberala än folk som inte är insatta i träning.

Jag personligen ser inget moraliskt fel i doping, även om jag tycker det är idiotiskt och meningslöst om man har som mål att bli kroppsbyggare. Det kan ju helt klart påverka min syn på en person. En sprinter som dopar sig tycker jag är mer "okej". Och det behöver inte alls vara ett rationellt resonemang, utan det handlar om åsikter helt enkelt.

Byggning är ju faktiskt ett av de få områden där man faktiskt kan pusha sig själv längre än ens gener tillåter.

Va? Alla fysiska sporter?

Blanca
2012-08-11, 21:17
du hittar ingen som inte är i den kategorin och som är aktiv/tävlande nu :)

de är en sak att säga det och inte vara en hycklare och det kan inte alla tävlande/aktiva göra!

Zorban
2012-08-11, 21:23
Va? Alla fysiska sporter?
Sorry, syftade på idrott, inte byggning specifikt. Skrev fel.

Man and Machine
2012-08-11, 21:26
Om de fattar vad de håller på med och fortfarande är avundsjuka så kan de ju själva göra likadant, iaf om de vet hur de ska få tag på grejer.
Jag menar om de är avundsjuka då för att andra dopar sig då kan de ju lika gärna dopa sig själva eftersom de inte tycker nackdelarna överväger fördelarna. Go ahead liksom, eller sluta vara avundsjuk.

Vadå så om jag vet att någon preppar kan jag inte vara avundsjuk på denna eftersom jag själv kan göra likadant? (lol om jag vet hur man får tag på grejor)

Det blir en annan sorts avundsjuka beroende på ifall man vet att någon preppar eller tror någon preppar men oavsett tycker jag ju inte att fördelarna överväger nackdelarna. Bara för jag är avundsjuk.

Man and Machine
2012-08-11, 21:38
Varje gång man öppnar en sådan här tråd blir man förvånad över hur orkar folk gå omkring och bli förbannade, eller ens lägga energi på att fundera över folk som dopar sig? Ok om man tävlar i en sport där majoriteten är rena (icke BB och icke-SL), men random hobby-byggare liksom. Då kan man lika gärna vara förbannad på folk med överlägsna gener. Eller börja preppa själv om man mår dåligt över att folk växer snabbare.

Man orkar eftersom man, oavsett om man vill eller inte, jämför sig med andra. Om vi har samma mål och du når dit lättare och snabbare än mig är det klart jag undrar vad som är fel. Med mig? Med dig? Man kanske är värdelös som vissa uttryckte det... Överlägsna gener är en kolozzeummyt och finns inte.

Sorry för dubbelpost.

Gober
2012-08-11, 21:39
Ni förväxlar avundsjuka med bitterhet ;-)

BelowAverage
2012-08-11, 21:42
Ni förväxlar avundsjuka med bitterhet ;-)

Det finns alla sorter. Bitterhet är ok och rätt serverad tillochmed underhållande, illa dold avund är bara drygt.

Johanss0n
2012-08-11, 21:54
Varje gång man öppnar en sådan här tråd blir man förvånad över hur orkar folk gå omkring och bli förbannade, eller ens lägga energi på att fundera över folk som dopar sig? Ok om man tävlar i en sport där majoriteten är rena (icke BB och icke-SL), men random hobby-byggare liksom. Då kan man lika gärna vara förbannad på folk med överlägsna gener. Eller börja preppa själv om man mår dåligt över att folk växer snabbare.

Intressant, du hävdar alltså att majoriteten inklusive fia 50kg och folke 50år som tävlar i SL är dopade?........*popcorn*....

cero
2012-08-11, 21:55
Överlägsna gener är en kolozzeummyt och finns inte.

Hur menar du nu? Att det inte finns gener som är olika bra?

Gober
2012-08-11, 22:01
Det finns alla sorter. Bitterhet är ok och rätt serverad tillochmed underhållande, illa dold avund är bara drygt.

Så är det nog. Själv kan man tex någon gång känna sig småbitter över sina egna resultat jämte en dopad individs. Men det handlar ju inte om avundsjuka gentemot någon annan utan att man är lite bitter över att man inte kan nå sitt mål som man lite smått fantiserat om och kanske ligger nära det resultat den som dopat sig nått.

Denna bitterhet är dock lätt att borsta av sig, bita i sura äpplet och slita så hårt man kan för att nå så långt det går utan att bryta mot lagen (om man bryr sig detta) och med psykisk och fysisk hälsa i behåll.

/goodie two shoes :D

Zorban
2012-08-11, 22:05
Intressant, du hävdar alltså att majoriteten inklusive fia 50kg och folke 50år som tävlar i SL är dopade?........*popcorn*....
Syftade på den absoluta eliten. Finns väl ingen som inte tror att folk i Mr Olympia eller de allra bästa SL:arna inte är dopade.

Dock förekommer doping säkert nästan lika ofta inom eliten inom andra idrotter, men det känns inte alls lika självklart eller enkelt att uttala sig om.

Proffsen inom BB, och inom SL antar jag, är dopade, och alla vet om det. Det är något man får ta om man vill tillhöra de bästa. Det är inget att tjura för. Inom någon annan idrott där folk "förutsätts" vara rena och någon åker fast är det en annan sak.

BelowAverage
2012-08-11, 22:07
/goodie two shoes :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/93/Buddy_christ.jpg/300px-Buddy_christ.jpg

Rikard Jansson
2012-08-11, 22:07
Syftade på den absoluta eliten. Finns väl ingen som inte tror att folk i Mr Olympia eller de allra bästa SL:arna inte är dopade.

Dock förekommer doping säkert nästan lika ofta inom eliten inom andra idrotter, men det känns inte alls lika självklart eller enkelt att uttala sig om.

Jo, de bästa i SL är inte dopade, inte de flesta iaf, av svenskarna

det är nog vanligare bland de sämre i sl

Zorban
2012-08-11, 22:08
Jo, de bästa i SL är inte dopade, inte de flesta iaf, av svenskarna

det är nog vanligare bland de sämre i sl
Jag är iofs inte särskilt insatt i SL, men jag syftade absolut inte på svenskar.

Rikard Jansson
2012-08-11, 22:09
svenskarna ligger i världselittoppen när det kommer till SL

Johanss0n
2012-08-11, 22:09
Hur menar du nu? Att det inte finns gener som är olika bra?

Är lite nyfiken med, är det nånting man lär sig av att styrketräna så är det att majoriteten som preppar är lata idioter som inte vet vad de sysslar med och att gener spelar en jävligt stor roll.

Zorban
2012-08-11, 22:10
svenskarna ligger i världselittoppen när det kommer till SL
Då misstog jag mig väl då. Har alltid fått för mig att typ rekord-hållande (inom de tyngsta klasserna) är dopade. Är som satt inte särskilt insatt, men enligt det jag sett i amerikanska intervjuer så är det inget de sticker under stolen med.

Johanss0n
2012-08-11, 22:11
svenskarna ligger i världselittoppen när det kommer till SL

Jag tror han har sett på bsf några gånger för mkt och syftar på pajasförbunden.

Zorban
2012-08-11, 22:13
Jag tror han har sett på bsf några gånger för mkt och syftar på pajasförbunden.
Jag vet inget om några förbund eller bsf (vad det nu är?), jag syftade bara på att lyfta så tungt som möjligt. Vad man nu kallar det. Men kanske är det så att doping inte ger en så stor fördel att den som innehar rekordet i något styrkegren kan anses vara dopad? Då tar jag tillbaka mitt utlåtande, men håller fast vid vad jag sa om Mr O :-)

Om någon bänkar typ 300kg raw har jag alltid förutsatt att den dopat sig.

Johanss0n
2012-08-11, 22:18
Jag vet inget om några förbund eller bsf (vad det nu är?), jag syftade bara på att lyfta så tungt som möjligt. Vad man nu kallar det. Men kanske är det så att doping inte ger en så stor fördel att den som innehar rekordet i något styrkegren kan anses vara dopad? Då tar jag tillbaka mitt utlåtande, men håller fast vid vad jag sa om Mr O :-)

Om någon bänkar typ 300kg raw har jag alltid förutsatt att den dopat sig.

Syftade på bigger stronger faster, de flesta amerikanarna tävlar i förbund där det inte testas tillskillnad från svenskarna som tävlar i ipf där det testas.
När det gäller de andra förbunden har du rätt.

Zorban
2012-08-11, 22:20
Syftade på bigger stronger faster, de flesta amerikanarna tävlar i förbund där det inte testas tillskillnad från svenskarna som tävlar i ipf där det testas.
När det gäller de andra förbunden har du rätt.
Har inte sett den. Jag syftade såklart på de förbund där "alla" dopar sig. Men ok om man nu tävlar i SL i samma tävlingar/förbund/whatever som alla icke-dopade svenskar, då är det också förståeligt om folk tjurar över doping.

Min poäng var att det är löjligt att gå omkring och aktivt vara sur över att BBs dopar sig. Särskilt om man är hobby-byggare. Om man tävlar i BB i en liga där majoriteten är rena, då är det en annan sak. Men att gå runt och vara avundsjuk på gymmet för att Nisse 18 är större än man själv efter 10 års träning, det är inte vettigt. Har man problem med det kan man väl lika gärna preppa själv.

mattilainen
2012-08-11, 22:26
Hade jag dopat mig hade jag aldrig erkänt det för någon, folk är överlag något fruktansvärt fördömande. Det räcker att man berättar att man använder en osthyvel istället för stekspade när man lagar mat, för att få blickar och frågor om ens mentala hälsa.


phone

Stekspade? DU förstår väl att du inte kan använda det? Förstör stekpannan (om du nu inte kör gjutjärn?)

trololol

Man and Machine
2012-08-11, 22:35
Hur menar du nu? Att det inte finns gener som är olika bra?

Jag menar att gnälla över någon som preppar och gnälla över någon som har bra gener är enligt mig en jävligt löjlig jämförelse och det va det jag svarade på.

Visst finns det gener som är olika bra men för 99% av kolozzeum spelar det ingen roll. Dom tränar inte tillräckligt hårt eller äter tillräckligt bra för att det ska spela roll. Gener är lite som LCHF, man skyller på dom för man inte orkar. Jag antar att du menar att generna är allt?

Johanss0n
2012-08-11, 22:41
Jag menar att gnälla över någon som preppar och gnälla över någon som har bra gener är enligt mig en jävligt löjlig jämförelse och det va det jag svarade på.

Visst finns det gener som är olika bra men för 99% av kolozzeum spelar det ingen roll. Dom tränar inte tillräckligt hårt eller äter tillräckligt bra för att det ska spela roll. Gener är lite som LCHF, man skyller på dom för man inte orkar. Jag antar att du menar att generna är allt?

Det gick att tolka det som (iaf gjorde jag det) att du hävdade att gener inte gör någon större skillnad för hur bra och snabba resultat man får av träningen, och att alla som påstår/påstås ha bra gener bara preppar.

filmjölk
2012-08-11, 22:48
Jag tror han har sett på bsf några gånger för mkt och syftar på pajasförbunden.

Jämför pajasförbundens raw-tävlingar och world cup. Det är inte bara utrustningen som är bättre.

Johanss0n
2012-08-11, 22:56
Jämför pajasförbundens raw-tävlingar och world cup. Det är inte bara utrustningen som är bättre.

öh nej? nämnde ju inte ens utrustningsskillnaderna eftersom han inte verkade vara ett dugg insatt.

Man and Machine
2012-08-11, 23:00
Det gick att tolka det som (iaf gjorde jag det) att du hävdade att gener inte gör någon större skillnad för hur bra och snabba resultat man får av träningen, och att alla som påstår/påstås ha bra gener bara preppar.

Jag tror folk har en övertro till gener och att man måste pusha sig ganska hårt för att generna ska påverka ditt träningsresultat. Jag menar inte att alla som påstår sig ha bra gener preppar. (Även om det känns som en lätt utväg.)

loadout
2012-08-11, 23:02
Ta steroider är ju värre än att röka heroin

Johanss0n
2012-08-11, 23:08
Jag tror folk har en övertro till gener och att man måste pusha sig ganska hårt för att generna ska påverka ditt träningsresultat. Jag menar inte att alla som påstår sig ha bra gener preppar. (Även om det känns som en lätt utväg.)

Det håller jag inte med om, brukar kunna märkas redan som nybörjare vilka som har riktigt bra förutsättningar.

Att många skyller på att de är hardgainers för att de är för lata för att träna ordentligt innebär inte att gener inte har rätt stor betydelse för hur stor/stark man kan bli och hur snabbt det går.

Man and Machine
2012-08-11, 23:22
Det håller jag inte med om, brukar kunna märkas redan som nybörjare vilka som har riktigt bra förutsättningar.

Tror det handlar mer om vad man gör på gymmet och vad man äter (mat) inte vilka gener du har. Agree to disagree och istället låta tråden handla om dom som har svårt att komma ur garderoben?

Viktor_Balck
2012-08-11, 23:29
vara ärlig om det? Finns inget att vinna med det. Det är olagligt och folk skulle döma dom hårt. Och uppenbarligen har du något problem med det så det är nog bra att de inte berättar något för dig.

+10

Johanss0n
2012-08-11, 23:35
Tror det handlar mer om vad man gör på gymmet och vad man äter (mat) inte vilka gener du har. Agree to disagree och istället låta tråden handla om dom som har svårt att komma ur garderoben?

Så om jag tränar exakt lika mkt och exakt likadant som Gunhamn så kommer jag att dra lika mkt i mark om några år?

Men vi kanske syftar på helt olika nivåer, om målet är att få en fightclub-kropp så håller jag med om att de mesta handlar om vad du gör på gymmet, men generna kommer ju ändå att göra skillnad i hur snabbt man når det även om du har ett gäng människor som gör allt identiskt.

lite OffT har ingen blivit bannad för

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 23:50
Så om jag tränar exakt lika mkt och exakt likadant som Gunhamn så kommer jag att dra lika mkt i mark om några år?

Men vi kanske syftar på helt olika nivåer, om målet är att få en fightclub-kropp så håller jag med om att de mesta handlar om vad du gör på gymmet, men generna kommer ju ändå att göra skillnad i hur snabbt man når det även om du har ett gäng människor som gör allt identiskt.

lite OffT har ingen blivit bannad för

Han drog 150 första gången, så han kanske hade det i sig? Sen kör han sumomark också, enligt sig själv drar han max 260x4 RAW i normalmark om jag inte missminner mig.

Vissa är bra på vissa saker, ge en pojk med talang en gitarr för första gången och dom utklassar folk som spelat i ett år. Ge en pojk med talang en skivstång, och han bänkar 90 första gången. Men sen att vissa ''plötsligt'' växer 3 storlekar i skjortstorlek, och ökar från 120 till 150 på 2 månader i bänk ja det... är självklart wienerbröd och cola.

Johanss0n
2012-08-11, 23:57
Han drog 150 första gången, så han kanske hade det i sig? Sen kör han sumomark också, enligt sig själv drar han max 260x4 RAW i normalmark om jag inte missminner mig.

Vissa är bra på vissa saker, ge en pojk med talang en gitarr för första gången och dom utklassar folk som spelat i ett år. Ge en pojk med talang en skivstång, och han bänkar 90 första gången. Men sen att vissa ''plötsligt'' växer 3 storlekar i skjortstorlek, och ökar från 120 till 150 på 2 månader i bänk ja det... är självklart wienerbröd och cola.

No shit sherlock, det var ju precis det som var min poäng, medan det enligt maskin-mannen bara var träningen som gjorde skillnad på vilka resultat man får.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 00:02
No shit sherlock, det var ju precis det som var min poäng, medan det enligt maskin-mannen bara var träningen som gjorde skillnad på vilka resultat man får.

Det jag gjorde var att skilja på talang och plötslig explosion i utvecklingen på som man skyller på talang.

Johanss0n
2012-08-12, 00:03
Det jag gjorde var att skilja på talang och plötslig explosion i utvecklingen på som man skyller på talang.

Och det har att göra med vad i inlägget du citerade?

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 00:05
Och det har att göra med vad i inlägget du citerade?

Nada, ville bara citera dig för att de va tillägnat dig.

leo1
2012-08-12, 00:13
Är det verkligen så? Varför blir de inte grova då? Det borde krylla av 20"guns och folk som gör 200 i bänk. Och det gör det inte.

I veckan hörde jag en PT som kraftigt ifrågasatte om man kunde göra 200 i böj utan roider! Och med den inställningen är det klart att man ser doping i varje hörn.
Om det nu skulle finnas 100000 pers som kurar i Sverige (siffran har nämnts) så gör de i såna fall ohyggligt mycket fel med annat.

Jag rör mig mycket mellan gym i Sthlm och det är ytterst sällan jag ser nån där jag tänker "hmmmmmm", även om det givetvis händer.

Däremot finns det massor med folk som vill ursäkta sina egna klena resultat med att alla som det går bättre för dopar sig.

Vad tror ni är rimliga resultat? Kan man göra 200 i bänk utan droger? Kan man få en trimmad 50cm överarm? En 45 cm? Eller nåt annat exempel?


Jag har tränat på Sats Medis en gång. Där såg jag en jävligt stor kille! Ruggiga lår har han. Han pratade engelska tror jag. Han körde benpress när jag var där med så många kakor det går att få på sen hängde ha på några hantlar:d Såg han på stan sen också i ett par långa tights.

Vet du vem det är?

gratefuldead
2012-08-12, 00:18
Jag har tränat på Sats Medis en gång. Där såg jag en jävligt stor kille! Ruggiga lår har han. Han pratade engelska tror jag. Han körde benpress när jag var där med så många kakor det går att få på sen hängde ha på några hantlar:d Såg han på stan sen också i ett par långa tights.

Vet du vem det är?

Varför skulle Allan veta vem det är? Konstig fråga i tråden, bättre du PMar honom istället...

Man and Machine
2012-08-12, 00:26
Så om jag tränar exakt lika mkt och exakt likadant som Gunhamn så kommer jag att dra lika mkt i mark om några år?

Men vi kanske syftar på helt olika nivåer, om målet är att få en fightclub-kropp så håller jag med om att de mesta handlar om vad du gör på gymmet, men generna kommer ju ändå att göra skillnad i hur snabbt man når det även om du har ett gäng människor som gör allt identiskt.

lite OffT har ingen blivit bannad för

Nej det kommer du förmodligen inte. Det beror på tusen olika saker. Han kanske är den 1% jag pratar om? Ska du vinna VM eller kanske SM kanske generna spelar en roll. Eller som någon ovan skrev att vissa är bra på vissa saker..en fallenhet som inte är genetisktbetingad. MEN för dig, mig och kollo är generna i de flesta fall en ursäkt för dåliga resultat. Skillnaden i resultat mellan två personer som tränar exakt på samma sätt beror nog till större delen på vad dessa gör under dygnets 23 andra timmar än hur deras gener ser ut.

Oxe
2012-08-12, 00:52
Du skyller ju dina dåliga gener istället på att folk som lyckas bättre än dig preppar, istället för att inse att du troligtvis har anlag sämre än genomsnittet. Eller tränar sämre äter sämre än dom

Gener spelar en extremroll även vid lågnivå, många med strålande gener tar sig inte ens upp till toppen för dom hinner bli nöjda genom att mysträna lite.

Man and Machine
2012-08-12, 02:11
Du skyller ju dina dåliga gener istället på att folk som lyckas bättre än dig preppar, istället för att inse att du troligtvis har anlag sämre än genomsnittet. Eller tränar sämre äter sämre än dom

Gener spelar en extremroll även vid lågnivå, många med strålande gener tar sig inte ens upp till toppen för dom hinner bli nöjda genom att mysträna lite.

Var gör jag det? Jag är helt nöjd med mina resultat och behöver inte uppfinna en falsk sanning där folk som är bättre än mig fuskar. Du får det att låta som jag anklagar folk för prepp hejvilt bara för att rättfärdiga mina egna mediokra resultat. Det gör jag inte. Jag svarade på frågan att jag ogillar folk som preppar eftersom vi får samma resultat på olika tid. Att någon preppa va en förutsättning. Inte så att jag anklagar varje random person som är bättre än mig för att ta nåt olagligt.

Jag tror fortfarande gener gör skillnad endast i den absoluta toppen.

Sniggel
2012-08-12, 03:36
Vadå så om jag vet att någon preppar kan jag inte vara avundsjuk på denna eftersom jag själv kan göra likadant? (lol om jag vet hur man får tag på grejor)

Det blir en annan sorts avundsjuka beroende på ifall man vet att någon preppar eller tror någon preppar men oavsett tycker jag ju inte att fördelarna överväger nackdelarna. Bara för jag är avundsjuk.

Du är avundsjuk för att de struntar i biverkningarna men att du fortfarande bryr dig? Enligt din definition är det bättre för dig att inte dopa dig. Hur kan du då vara avundsjuk på den situationen som du har valt att inte försätta dig i?

Sniggel
2012-08-12, 03:40
Du skyller ju dina dåliga gener istället på att folk som lyckas bättre än dig preppar, istället för att inse att du troligtvis har anlag sämre än genomsnittet. Eller tränar sämre äter sämre än dom

Gener spelar en extremroll även vid lågnivå, många med strålande gener tar sig inte ens upp till toppen för dom hinner bli nöjda genom att mysträna lite.

Det här tror jag är viktigt när man diskuterar hur långt generna kan ta en.
Hitta någon med dåliga gener och storlekskomplex (jak er so liten o klen :(). Ta hans motivation för att bygga, överför den till någon med bra gener och man har en rejäl talang!

mycketbrännvin
2012-08-12, 07:37
Gener hit och dit, det är stor skillnad på att tträna styrketräning och träna styrketräning hårt och rätt. Dessutom tror jag att folk alltid har en förskönad bild av hur bra de kan bli. Själv trodde jag att jag skulle vara dubbelt större idag än för 2-3 år sen.

BelowAverage
2012-08-12, 07:39
Det här tror jag är viktigt när man diskuterar hur långt generna kan ta en.
Hitta någon med dåliga gener och storlekskomplex (jak er so liten o klen :(). Ta hans motivation för att bygga, överför den till någon med bra gener och man har en rejäl talang!

http://www.rncasemanager.com/email_images/brain_transplant.gif
The future is now!

Gober
2012-08-12, 07:58
Jag är lite nyfiken på vad man menar med att kosten spelar så stor roll. Vad är det för förändringar någon kan göra för att plötsligt få så enormt bra resultat?

2 killar tränar lika hårt och seriöst, progressiv träning med små ökningar hela tiden. Båda ligger på överskott och ökar lite i vikt månad för månad. Äter ungefär samma mat. Sen börjar X ta kosten på allvar, kycklingfilé, ris, kvarg osv. Y äter vad han känner för, husmanskost som köttbullar med gräddsås tex, tar sig en pizza ibland osv. X börjar växa som gräss medan Y harvar fram i samma tempo.

Jaha, är det då alltså så enkelt att badibildar-kosten står för resultatet? Jag skriver korkat och naivt nu men undrar vad som är då viktigt i kosten som en del påpekar? Vi pratar alltså om att bygga maximalt med muskler och öka i styrka.

mycketbrännvin
2012-08-12, 08:06
överskott+ordentligt med protein om man vill bygga muskler. Endel säger att det får märkbart bättre resultat då de äter +250gram protein/dag. knappast är skillnaderna så jättestora. Motivationen att träna hårt har dock stor betydelse

Eddie Vedder
2012-08-12, 08:13
Gener hit och dit, det är stor skillnad på att tträna styrketräning och träna styrketräning hårt och rätt.

Visst är det så men en rättvis jämförelse utgår ju naturligtvis från grundpremissen att kost och träning är identiskt. Och då får den personen bäst resultat som har bäst grundförutsättningar. Så är det ju med allt. Alla har olika genetiska förutsättningar för att kunna hålla sig smala även om alla kan göra det. Du ser ju också tydliga skillnader i kroppars komposition, varför skulle det vara omöjligt att storleken är genetiskt betingad men en självklarhet att formerna är det (hur smal midja man har, axelvidd, möjlighet att få 8-pack etc.)?

mycketbrännvin
2012-08-12, 08:25
Jovisst det är generna som spelar en väldigt stor roll , men ingen har så dåliga gener att den ine skulle kunna träna styrketräning och få resultat. De som blir nånting rena, har bra förutsättningar,en jävla motivation och orken att sköta kosten. När man kollar på gymmet så ser man ganska snabbt varför alla är klena och när dom öppnar truten förstår man det ännu bättre. Klart man aldrig blir grov om man hela tiden gråter över sina gener, låter som löjlig hardcoresmörja men det har betydelse

Eddie Vedder
2012-08-12, 08:29
Jovisst det är generna som spelar en väldigt stor roll , men ingen har så dåliga gener att den ine skulle kunna träna styrketräning och få resultat. De som blir nånting rena, har bra förutsättningar,en jävla motivation och orken att sköta kosten. När man kollar på gymmet så ser man ganska snabbt varför alla är klena och när dom öppnar truten förstår man det ännu bättre. Klart man aldrig blir grov om man hela tiden gråter över sina gener, låter som löjlig hardcoresmörja men det har betydelse

Jag håller med dig fullständigt. :) Jag ser på "jättedåliga gener" lite som ämnesomsättningsstörningar. De förekommer och folk som påstår att det är deras problem ska ju inte avfärdas som lögnare. Men rent statistiskt är det helt orimligt att alla som skyller på sina skitgener eller sin ämnesomsättningssjukdom faktiskt har det som sitt riktiga problem.

Och det är som sagt inte alltid en fråga om genetiska freaks vs. non-responders heller. Erik med lite bättre förutsättningar än Kalle får också lite bättre resultat än Kalle om de gör exakt samma sak. Tittar du bakåt i släktleden ser du kanske mer hyfsat muskulösa människor i Eriks släkt än i Kalles vilket ju också är en indikation.

RobbanColeman
2012-08-12, 08:30
Jag har alltid varit grov mer eller mindre. Svarat bra på träning också. Dock svårt att hänga med dem som dopar sig, ngn som ser ett mönster? Jag är enormt seriös, brinner för byggning. Jag börjar iof stå mig rätt bra även mot de som kurar nu, de som däremot är som jag, liknande förutsättningar och samma livsstil +AAS där är och förblir jag chanslös, de tävlar inte i samma klass heller, om dem inte tränat 2-3 år max vill säga. Resten av "RobbanOnDrugs" återfinns nog i -90 skulle jag tippa.

Kosten överdrivs, det spelar ingen roll vad man äter egentligen, bara man får i sig schysst fördelning och inte för lite protein. Detta är dock piece of cake att lyckas med om man inte går på myterna om allt konstigt man måste äta, som gör att man ledsnar efter en månad...

Sverker
2012-08-12, 08:37
Motivation att fortsätta, oavsett omgivningens reaktioner, oavsett skador, viljan att lyckas, förmågan att hela tiden utvärdera träningen, ha lite tur att alltid välja rätt samt kunskapen om trännigen och kosten.

Gener är bara mängden kopior m-RNA och mängden protein per m-RNA. Generna drunkarn i urkraften om viljan att lyckas:hbang:

Arne Persson
2012-08-12, 08:49
Dom som vill lyckas utan att paja sin kropp med diverse skit måste slänga sitt pussypsyke i soptunnan.

isato
2012-08-12, 08:54
Du skyller ju dina dåliga gener istället på att folk som lyckas bättre än dig preppar, istället för att inse att du troligtvis har anlag sämre än genomsnittet. Eller tränar sämre äter sämre än dom

Gener spelar en extremroll även vid lågnivå, många med strålande gener tar sig inte ens upp till toppen för dom hinner bli nöjda genom att mysträna lite.


Ja!

Allt är gener. Dom som trycker hade nog vart lika bra ändå. Var det snatteri du suttit inne før?

Allan
2012-08-12, 09:14
Jag undrar bara lite stillsamt varför man helt enkelt inte kan acceptera att vi alla har olika förutsättningar? På det viset liknar ju styrketräning alla andra idrotter - vissa har bollsinne eller snabbhet eller smidighet, medan andra har sämre av den varan.
Man jobbar helt enkelt från sina egna förutsättningar.
Och det är väl därför det är så lätt att komma med anklagelser till höger och vänster. Ändå är det ju ingen som hävdar att man dopa sig till bollsinne eller musikalitet eller liknande, men så snart det handlar om fysiska prestationer blir det genast annat.

Faktum är att det alltid funnits folk med bättre förutsättningar, så enkelt är det. Oavsett om de är lika gamla och tränat lika länge och mycket.

Tyvärr har ju dopingdebatten fått oss till att misstänkliggöra minsta lilla framsteg som ligger utanför normalkurvan. Och de som dopar sig är också de som är snabbast att framföra anklagelserna - för att legitimera sig själva antagligen.

Att inte vilja stå för det är ju då naturligtvis ett uttryck för sin egen osäkerhet - "tänk om han där, som fått så bra resultat faktiskt inte dopar sig. Då är ju jag en rejäl fåntratt"

Det är det jag menar när jag undrar var alla som dopar sig är - det är svårt att stå för sin doping när man inte får resultat av det. Och det var precis på samma sätt förr i världen kan jag lova - dopade man sig så höll man det i en mycket snäv krets, för att inte bli utskrattad, helt enkelt.

Det är trist, milt uttryckt.

RobbanColeman
2012-08-12, 09:30
Att ha galet svårt att se sig besegrad kan vara en tillgång... :devil:


Håkan Hellström: "När du hänger mot repen lär dig ta slag eller hoppa ut i matchen"!

Johanss0n
2012-08-12, 09:41
Han kanske är den 1% jag pratar om? Ska du vinna VM eller kanske SM kanske generna spelar en roll. Eller som någon ovan skrev att vissa är bra på vissa saker..en fallenhet som inte är genetisktbetingad.

Hur ska du ha det egentligen? Först påstår du att supergener är en kolozzeum-myt, nu är det helt plötsligt 1% som har de mytiska ickeexisterande generna.

Men bollsinne, musikalitet och fallenhet för att dra mark är genetisktbetingat.


Skillnaden i resultat mellan två personer som tränar exakt på samma sätt beror nog till större delen på vad dessa gör under dygnets 23 andra timmar än hur deras gener ser ut.

Så länge den ena inte äter allt för lite, super varje dag och max sover 2 timmar per natt, så kommer det vara deras genetiska förutsättningar som gör skillnaden för deras resultat.

Oxe
2012-08-12, 15:42
Ja!

Allt är gener. Dom som trycker hade nog vart lika bra ändå. Var det snatteri du suttit inne før?

Allt är gener,
absolut inte har du bra gener och dopar dig så kommer du längre än en som är ren med bra gener, har du dåliga gener och dopar dig kommer du längre än en annan med dåliga gener, har du dåliga gener och dopar dig så finns det inget att då slår folk med bra gener som är rena.

Men jag är ju ganska insatt i det här och det finns folk som kan dopa sig hur mycket som helst och inte komma nånstans även ifall dom sköter kost osv rätt.

Jämnför jag mig med tex eddie här på forumet så hur mycket jag än skulle dopat mig för att springa så skulle han med största sannorlikhet slå mig ren. eller div konditionsbaserad idrott cykling skidåkning eller vad som helst

Men vänder vi på det så skulle jag troligen vara större och starkare än honom vad han än gjorde.

rent antagande och jag har inga källor för detta sista påstående.

Vinter
2012-08-12, 15:56
Gener hit och gener dit, visst hjälper det. Men med ett skitpsyke spelar det ingen roll om du har bra gener någonstans träffar du väggen och måste ta dig igenom den.

Ser samma mönster när det gäller folk som försöker gå ned i vikt, ingenting fungerar i flera år. Men så plötsligt börjar de träna med en PT som är bra på att motivera och förklara, och så fixar dom att gå ned 15-20kg på ett år.

Psyket är det viktigaste, finns ingen på elitnivå i någon sport som fixar att ligga på topp utan att psyket fungerar. Det syns väll bäst hos elitidrottsmänn som plötsligt inte alls presterar som året innan, och det enda som egentligen har förändrats är deras inställning och motivation etc.

JackieBoy
2012-08-12, 16:47
Varför i helvete skulle man berätta för folk?

Exdiaq
2012-08-12, 16:49
Vad har du med det att göra?

Deras kroppar, deras beslut, deras ensak.

pwnyou
2012-08-12, 17:08
Gener hit och gener dit, visst hjälper det. Men med ett skitpsyke spelar det ingen roll om du har bra gener någonstans träffar du väggen och måste ta dig igenom den.

Ser samma mönster när det gäller folk som försöker gå ned i vikt, ingenting fungerar i flera år. Men så plötsligt börjar de träna med en PT som är bra på att motivera och förklara, och så fixar dom att gå ned 15-20kg på ett år.

Psyket är det viktigaste, finns ingen på elitnivå i någon sport som fixar att ligga på topp utan att psyket fungerar. Det syns väll bäst hos elitidrottsmänn som plötsligt inte alls presterar som året innan, och det enda som egentligen har förändrats är deras inställning och motivation etc.Psyke är också gener.

edit: Alltså: När folk säger att någon har bra/dåliga gener så kanske de syftar på psyket också.

Cilia
2012-08-12, 17:12
Psyke är också gener.

är det?

Man and Machine
2012-08-12, 17:34
Du är avundsjuk för att de struntar i biverkningarna men att du fortfarande bryr dig? Enligt din definition är det bättre för dig att inte dopa dig. Hur kan du då vara avundsjuk på den situationen som du har valt att inte försätta dig i? Hur jag kan vara avundsjuk? Det suger att se dom få samma resultat som mig med hälften av arbetet det skrev jag redan i första posten. Jag tycker det är helt självklart.

Hur ska du ha det egentligen? Först påstår du att supergener är en kolozzeum-myt, nu är det helt plötsligt 1% som har de mytiska ickeexisterande generna.

Men bollsinne, musikalitet och fallenhet för att dra mark är genetisktbetingat.

Så länge den ena inte äter allt för lite, super varje dag och max sover 2 timmar per natt, så kommer det vara deras genetiska förutsättningar som gör skillnaden för deras resultat.

Med kolozzeum-myt menar jag att generna allt som oftast används som ett argument för bra eller dåliga resultat när det egentligen är träningen eller nåt annat som är fel. Visst det finns säkert folk med supergener men jag tror inte att du eller jag kan hävda våra resultat på våra gener. Förstår du?

Kanske om det två personerna tar träningen till det extrema då tror jag genetiken kommer att vara avgörande. Men långt tidigare tror jag det är brist på intresse, missade träningspass festande osv som avgör vem som blir mest framgångsrik.

Ignatius72
2012-08-12, 17:44
Psyke är också gener.

edit: Alltså: När folk säger att någon har bra/dåliga gener så kanske de syftar på psyket också.

är det?

Skulle psyket vara avskiljt från resten av generna? Knappast. Det är dock inte allenarådande utan sker i intimt samband med miljön. Vi påverkar ju även musklerna med miljön.

pwnyou
2012-08-12, 17:47
är det?Det är väl klart?

Sverker
2012-08-12, 17:51
Man kan träna sitt psyke. Helt enkelt lära sig själv och fylla sig med de tankar och känslor som i varje ögonblick behövs....just då..

Gener kan man inte påverka. Antingen kodar de m-RNA eller så gör de det inte.

Däremot kan man påverka genuttrycket med att tillföra eller plocka bort näringsämnen, hormoner etc, etc.

Tränar vi inte kommer det heller inget slitage på musklerna och heller ingen anledning att bygga starkare muskler;)

exor
2012-08-12, 17:59
Självklart går man inte och skyltar med att man använder olagliga preparat.

Jag stör mig inte om folk brukar AAS för att bli stora och starka. Så länge dom inte tävlar i förbund där doping ej är tillåtet.

Jag vet att det går att bli stor pch stark ren men många på gymmen verkar tro att bara för man är starkare än dom så dopar man sig. Har blivit frågad flertalet gånger av rena och orena tränande vad jag använder.

Johanss0n
2012-08-12, 18:01
Med kolozzeum-myt menar jag att generna allt som oftast används som ett argument för bra eller dåliga resultat när det egentligen är träningen eller nåt annat som är fel. Visst det finns säkert folk med supergener men jag tror inte att du eller jag kan hävda våra resultat på våra gener. Förstår du?

Kanske om det två personerna tar träningen till det extrema då tror jag genetiken kommer att vara avgörande. Men långt tidigare tror jag det är brist på intresse, missade träningspass festande osv som avgör vem som blir mest framgångsrik.

Jag håller med dig om att de flesta som skyller på generna för att de inte får några resultat, oftast missköter något annat.

Men jag tror ändå du underskattar genernas betydelse, mina resultat beror iaf på all träning jag lägger ner OCH mina genetiska förutsättningar.
Hade jag haft bättre förutsättningar för att bygga muskler hade jag varit
större, hade jag haft sämre hade jag varit mindre.

Att det krävs mer än talang/gener för att lyckats betyder inte att de inte spelar roll.

Bäst kommer alltid de som har mest motivation, tränar mest/hårdast/smartast och har tillräckligt bra genetiska förutsättningar, det räcker inte med bara det ena.

Sniggel
2012-08-12, 18:38
Dom som vill lyckas utan att paja sin kropp med diverse skit måste slänga sitt pussypsyke i soptunnan.

Eller har rejäl gen-talang. Då kan det funka med lite "Primadonna-träning" för att iaf få en jäkligt snygg och muskulös fysik (jäkligt subjektivt jag vet). Men så klart så kommer testosteron-injektioner att dramatiskt ändra spelreglerna.

...mina resultat beror iaf på all träning jag lägger ner OCH mina genetiska förutsättningar.
Hade jag haft bättre förutsättningar för att bygga muskler hade jag varit
större, hade jag haft sämre hade jag varit mindre...

+1!

Poängen är väl att man inte bör whajna om sina gener. Det är en loser-attityd och någon fokuserar på "jag kan inte" kommer aldrig att nå sin fulla potential. Inte ens komma nånstans i närheten av den.
Det är ok att bekräfta att man har kassa gener (om det är på goda grunder), men sen ge sig fan på att "göra det omöjliga". Det är den rätta attityden.

Vinter
2012-08-12, 18:43
Poängen är väl att man inte bör whajna om sina gener. Det är en loser-attityd och någon fokuserar på "jag kan inte" kommer aldrig att nå sin fulla potential. Inte ens komma nånstans i närheten av den.
Det är ok att bekräfta att man har kassa gener (om det är på goda grunder), men sen ge sig fan på att "göra det omöjliga". Det är den rätta attityden.

Ja, helt rätt.

Eddie Vedder
2012-08-12, 18:47
Men långt tidigare tror jag det är brist på intresse, missade träningspass festande osv som avgör vem som blir mest framgångsrik.

Och även där kommer ju generna påverka vilket resultat det blir. Jämförelsen måste som sagt alltid göras mellan människor som sköter sig lika bra/dåligt. Det är inte mer invecklat än att ens grundförutsättningar alltid finns som en viktig faktor av ekvationen och det är en opåverkbar faktor (om vi nu inte drar in epigenetik i frågan men det kan jag inget om).

Grahn
2012-08-13, 07:55
Vad skulle inte påverkas av generna? Generna sätter väl grundförutsättningarna för allt, efter det har väl ens uppväxt en rätt stor påverkan.

Men man kan ju inte annat än spela med de kort man har.

prOtotype
2012-08-13, 10:11
Jag är lite nyfiken på vad man menar med att kosten spelar så stor roll. Vad är det för förändringar någon kan göra för att plötsligt få så enormt bra resultat?

2 killar tränar lika hårt och seriöst, progressiv träning med små ökningar hela tiden. Båda ligger på överskott och ökar lite i vikt månad för månad. Äter ungefär samma mat. Sen börjar X ta kosten på allvar, kycklingfilé, ris, kvarg osv. Y äter vad han känner för, husmanskost som köttbullar med gräddsås tex, tar sig en pizza ibland osv. X börjar växa som gräss medan Y harvar fram i samma tempo.

Jaha, är det då alltså så enkelt att badibildar-kosten står för resultatet? Jag skriver korkat och naivt nu men undrar vad som är då viktigt i kosten som en del påpekar? Vi pratar alltså om att bygga maximalt med muskler och öka i styrka.

För mig låter det som att ligga på ett överskott och öka sakta i vikten ihop med hård träning är att redan göra 75-80% av det som krävs kostmässigt. Jämför istället att X och Y båda äter husmanskosten men Y ligger nästan alltid på ett underskott förutom när han ibland svullar som fan i samband med vilodag (filmkväll, festar) så är det kosten som gör skillnad. Lägg några år så och det kommer se ut som att X har växt som ogräs i jämförelse.

Morty
2012-08-13, 10:50
Sjukt larvigt att bli arg på folk som dopar sig utan tävlingsambitioner i något. Som att jag ska bli arg på att nån på ett rave som tagit E och har roligare än mig.

"Vafan, han har ju knarkat sig till de där känslorna! Jag som ren kan aldrig känna sådär intensivt! Det är fan inte rätt alltså, det är inte OK. Jävla idiot."

hultman
2012-08-13, 10:52
Sjukt larvigt att bli arg på folk som dopar sig utan tävlingsambitioner i något. Som att jag ska bli arg på att nån på ett rave som tagit E och har roligare än mig.

"Vafan, han har ju knarkat sig till de där känslorna! Jag som ren kan aldrig känna sådär intensivt! Det är fan inte rätt alltså, det är inte OK. Jävla idiot."

Fniss. Ja. Men folks rätt att slippa avundsjuka tycks alltid vara viktigare än andras rätt att göra som de vill så länge det inte går ut över andra. Mer än avundsjuka förstås.

sleepwalker
2012-08-13, 11:31
De berättar nog inte av samma anledning som att du inte berättade på matteprovet i 8an att du kollade alla svar på grannen när du fick VG/MVG.

Den stora frågan trycker jag inte är varför de inte är öppna med det utan hur det går att leva med sig själv under tiden, framförallt när du får en massa beröm uppmärksamhet för det och fortsätter vidhålla nej nej jag är ren.

Visst, fuska på matteprovet är också lite småjobbigt. Men tänk om läraren hade tagit upp det med klassen och berömt dig osv, skulle allt börja kännas lite dåligt då när man vet att det egentligen inte är jag som förtjänar det där.

Tror dessutom inte TS menar att de som använder borde ha en skyllt på ryggen där de erkänner, utan att de till sina närmaste i alla fall borde kunna vara öppen med det, För det är ju ändå "uppenbart" så det bli istället som att de varje dag går runt och ljuger en upp i ansiktet. Det är inte bra för någon typ av relation med lögner.

Johanss0n
2012-08-13, 13:07
Anledningen till att din polare inte erkänner för dig är pga att du är för tunn, folk som är inne i "byggarvärlden" är rätt öppna med det för varandra, men inte för folk som ser ut att ägna sig åt zumba.

Lägg på dig 20kg muskler så ska du se att alla blir ärliga och fina människor.

Solidar
2012-08-13, 15:36
Anledningen till att din polare inte erkänner för dig är pga att du är för tunn, folk som är inne i "byggarvärlden" är rätt öppna med det för varandra, men inte för folk som ser ut att ägna sig åt zumba.

Lägg på dig 20kg muskler så ska du se att alla blir ärliga och fina människor.

Så har jag också upplevt det, nu när man tränat några år så kan man snacka med "grova" polare och de pratar öppet om det. Innan hörde man inte ett knyst

BelowAverage
2012-08-13, 15:41
Anledningen till att din polare inte erkänner för dig är pga att du är för tunn, folk som är inne i "byggarvärlden" är rätt öppna med det för varandra, men inte för folk som ser ut att ägna sig åt zumba.

Lägg på dig 20kg muskler så ska du se att alla blir ärliga och fina människor.

Så har jag också upplevt det, nu när man tränat några år så kan man snacka med "grova" polare och de pratar öppet om det. Innan hörde man inte ett knyst

Tror snarare det har att göra med ifall man pratar med dem överhuvudtaget och vad man ger för intryck.
Jag har snackat med totala främlingar som erkänt sitt bruk, men det först efter att vi halkat in på ämnet och jag gett uttryck för liberala åsikter.
Om man pratar om hur vidriga alla testofånar är så känner nog ingen sig speciellt sugen på att outa, om de inte är sugna på att argumentera lite såklart :d

Allan
2012-08-14, 05:04
Sjukt larvigt att bli arg på folk som dopar sig utan tävlingsambitioner i något. Som att jag ska bli arg på att nån på ett rave som tagit E och har roligare än mig.

"Vafan, han har ju knarkat sig till de där känslorna! Jag som ren kan aldrig känna sådär intensivt! Det är fan inte rätt alltså, det är inte OK. Jävla idiot."

Problemet är ju att de som beauty-dopar sig börjar tävla så småningom...

Johanss0n
2012-08-14, 12:20
Tror snarare det har att göra med ifall man pratar med dem överhuvudtaget och vad man ger för intryck.
Jag har snackat med totala främlingar som erkänt sitt bruk, men det först efter att vi halkat in på ämnet och jag gett uttryck för liberala åsikter.
Om man pratar om hur vidriga alla testofånar är så känner nog ingen sig speciellt sugen på att outa, om de inte är sugna på att argumentera lite såklart :d

Det var väl lite det jag syftade på, den jag vet som har bäst koll på vilka som håller på både lokalt och nationellt är den som är nördigast med träningen, tränat länge, känner flest som tränar, snackar med många via fb osv dock är han öppet doping motståndare.

Jag vågar nog ändå påstå att det är mer troligt att jag skulle få ett ärligt svar av anabola-ove än att filip 15år och 50kg skulle få det.

Sniggel
2012-08-14, 12:48
Sjukt larvigt att bli arg på folk som dopar sig utan tävlingsambitioner i något. Som att jag ska bli arg på att nån på ett rave som tagit E och har roligare än mig.

"Vafan, han har ju knarkat sig till de där känslorna! Jag som ren kan aldrig känna sådär intensivt! Det är fan inte rätt alltså, det är inte OK. Jävla idiot."

Haha bra jämförelse! :thumbup:


Anledningen till att din polare inte erkänner för dig är pga att du är för tunn, folk som är inne i "byggarvärlden" är rätt öppna med det för varandra, men inte för folk som ser ut att ägna sig åt zumba.

Lägg på dig 20kg muskler så ska du se att alla blir ärliga och fina människor.

Det här har jag inte tänkt på men det har jag ju faktiskt märkt av. De senare åren hade jag nog kunnat skaffa steroider om jag velat (om vi bortser från internet). Känner till många fler potentiella kontakter nu än de första åren jag tränade (0). Å andra sidan är det hyfsat stor skillnad på ålder mellan de tillfällena och normalt funtade vuxna människor (som dopar sig) brukar inte prata med naiva 17-åringar om steroider om ämnet inte tas upp av individen i fråga.

RobbanColeman
2012-08-14, 13:48
Anledningen till att din polare inte erkänner för dig är pga att du är för tunn, folk som är inne i "byggarvärlden" är rätt öppna med det för varandra, men inte för folk som ser ut att ägna sig åt zumba.

Lägg på dig 20kg muskler så ska du se att alla blir ärliga och fina människor.

Jag får veta en hel del numer... .

thunder
2012-08-14, 18:57
Läste en aftonbladet-artikel om en som kommit i sommarform med före och efter-bilder...och han har dopat sig inför sommaren de sista 4-5 åren :D

Paperbasket
2012-08-14, 19:06
Och det vet du hur..?

thunder
2012-08-14, 19:13
Har givetvis inte sett testresultat. Men fått det berättat av hans barndomskompis som kände igen honom.

ceejay
2012-08-14, 20:13
ligger artikeln uppe på aftonblaskan?

hultman
2012-08-14, 21:57
Läste en aftonbladet-artikel om en som kommit i sommarform med före och efter-bilder...och han har dopat sig inför sommaren de sista 4-5 åren :D

Oh no he didn't?!

thunder
2012-08-15, 18:41
Oh no he didn't?!

Alltså, det var inget moraliskt fördömande. Men tycker det är kul att aftonbladet antagligen betalar någon för att berätta sin historia och hur han sköter kosten, sömnen och träningen. Och folk betalar glatt för plusstjänsten och blir "lurade". Mer än vanligt eftersom det är aftonbladet...

Folk får dopa sig bäst dom vill givetvis. Men detta gränsar väl iallafall till ämnet i tråden. Han visar hur man gör för att bli deffad och muskulös. Men glömmer en liten detalj :)

hultman
2012-08-15, 19:08
Alltså, det var inget moraliskt fördömande. Men tycker det är kul att aftonbladet antagligen betalar någon för att berätta sin historia och hur han sköter kosten, sömnen och träningen. Och folk betalar glatt för plusstjänsten och blir "lurade". Mer än vanligt eftersom det är aftonbladet...

Folk får dopa sig bäst dom vill givetvis. Men detta gränsar väl iallafall till ämnet i tråden. Han visar hur man gör för att bli deffad och muskulös. Men glömmer en liten detalj :)

Ja, jag kan väl inte påstå att jag gillar fenomenet. Men kolla på alla muppar som sprider sin dynga över facebook och "träningsbloggar". Samma skit kvantifierat överallt. Folk som utan prepp hade sett ut som spetor men nu har fitnessfysiker som Plucke är avis på. Man får kanske glädja sig över att de har något skoj i livet... :)

Sniggel
2012-08-17, 02:44
Ja, jag kan väl inte påstå att jag gillar fenomenet. Men kolla på alla muppar som sprider sin dynga över facebook och "träningsbloggar". Samma skit kvantifierat överallt.

Det är väl det som gör en till en "mad brah" och har inte med avundsjuka att göra. Utan snarare frustration över allt hyckleri och kvacksalveri som försigkommer ("Gör så här när du deffar, jag vet hur man ska göra för jag har fått bra resultat och jag har gjort det utan steroider, så du kan få mina resultat om du följer mina tips").
Men det är ju knappast ett nytt fenomen. Så det är lite dumt att bli arg när det inte tjänar något till. Jag är definitivt inte lika lättstött längre. Har t om en fb-vän som hycklar på något fruktansvärt (som jag nog berättade om tidigare). Fast jag är osäker på hur länge jag tolererar honom enkom för att han verkar ha haft en jobbig uppväxt och är mentalt fragil. Han gör ju något som jag verkligen avskyr. Funderar på hur jag hade gjort om det varit en riktig vän. Jag vet faktiskt inte om jag brutit kontakten eller inte. Beror ju nog på hur länge man kännt personen. Att "skvallra" är inte min grej, speciellt inte om någon har berättat något för mig i förtroende, även om det i mina ögon är rejält moraliskt förkastligt.

cero
2012-08-17, 04:42
Problemet är ju att de som beauty-dopar sig börjar tävla så småningom...

Och även om dem slutar efter X antal års kurande för att tävla rent, så finns ju en del av den 'dopade massan' kvar.

Akagi
2012-09-06, 18:44
Underhållande läsning