handdator

Visa fullständig version : katabol!!


the OnE
2004-02-02, 13:07
Tjena ja har ett problem när ja tar min morgonpromenad typ efter en halvtimme så hamnar ja i katabolfas o blir helt yr o slö... en kompis sa till mig att man kan ta en proteindrink före promenaden men ja undrar då om inte detta kommer att göra så min fettförbränning avtar!!? :rolleyes:

shirunai
2004-02-02, 13:08
ta inte protein, då kan du lika gärna gå på kvällen, proteinet ger dig en hög insulinnivå

YES FÖRE GRUB

Miranda
2004-02-02, 19:52
Men den gode Fredrik P. säger ju att man ska ta protein före morgonpromenaden? (Han säger i och för sig att man ska ta koffein också så vem som helst kan ju ana att han inte är riktigt klok... ;) ) Rent protein ger väl inget insulinpåslag??? Eller har jag fel?

Miranda

King Grub
2004-02-02, 19:54
Originally posted by Miranda
Men den gode Fredrik P. säger ju att man ska ta protein före morgonpromenaden? (Han säger i och för sig att man ska ta koffein också så vem som helst kan ju ana att han inte är riktigt klok... ;) ) Rent protein ger väl inget insulinpåslag??? Eller har jag fel?

Miranda

Ja, du har fel. Allt ger insulinpåslag. Rent vassleprotein ger ungefär samma insulinpåslag som strösocker.

Proteindrinken "skyddar inte dina muskler" i någon speciell utsträckning eftersom en stor del av proteinet oxideras till glukos i stället, och försämrar dessutom fettförbränningen genom att den höjer dina insulinnivåer. Proteinet kommer att användas som bränsle under promenaden. Och så katabol blir man inte om man inte samtidigt befinner sig i något slags svälttillstånd att musklerna bryts ner bara för att man är ute och går på morgonen.

z_bumbi
2004-02-02, 20:22
Känner man att man håller på att tuppa av efter 30 minuters promenad så kanske man inte ska gå på morgonen.
Ät frukost först i alla fall och gå sen om man nu promt vill gå promenader på morgonen.

Miranda
2004-02-02, 21:55
Men hallå! Hela min världsbild rasar samman...??!!! Samma insulinpåslag för proteinpulver som socker? menar du allvar? Och vem har sagt det (inte F.P. i alla fall det vet jag bestämt... *S*)? Jag som brukar köra proteinpulver + kesella + bär som mellanmål före träningen, då kan jag lika gärna smocka i mig en dubbel latte med 10 sockerbitar istället då alltså?

Nån mer som har åsikter eller information om det här? jag vill inte vara oartig men det låter ju helmysko... :confused:

Miranda

z_bumbi
2004-02-02, 22:15
Du får ett insulinpåslag av allt du äter som ger energi.
Det mäts bl a i Insulin Indexet som Paulun nämner i Allt om Glykemiskt Index om jag inte kommer ihåg fel, (Boken är utlånad.) han sa det i alla fall själv när jag var på föredrag för ett antal år sedan. Att det inte nämns oftare kan ju beror på att Paulun lever på att "sälja" GI i olika former.

Sök på Insulin Index så finns det länkar i några av trådarna här.

Men det du äter innan träningen är ju avsett att ge dig stabilt blodsocker och det lär det ju lyckas med så som mål innan träningen är det ju fortfarande okey.

Sen ska man inte hänga upp allt på GI eller II heller utan kanske ha en mer avslappnad attityd till detta..

Sverker
2004-02-03, 06:40
För att skydda proteinet du äter frisätts samtidigt hormont glukagon tillsammans med insulinet.

Glukagonet stimulerar levern att frisätta glukos och fettsyror från fettdepåerna. Detta är en skyddsåtgärd för att insulinet inte skall sänka ditt blodsocker allt för lågt när du äter en måltid med endast protein.

Det kan vara denna blodsockerstegring som gör att en del blir piggare av att ta en proteindrink innan promenaden ( tänk på Rocky i första Rocky-filmen som sveper ett glas med råa ägg innan han springer ut på en löprunda på morgonen ).
Sammtidigt stimulerars frisättning från fettdepåerna vilket skulle kunna förstärka effekten av morgonpromenaden.


Vem vinner Insulin eller Glukagon ? Vilket hormon sänder starkast signaler ?

Jag vet inte. Det är upp till var och en att prova.

Jag tar ingen proteindrink innan morgonpromenaden och behåller muskelmassan rätt bra ändå.

King Grub
2004-02-03, 13:00
Originally posted by Miranda
Men hallå! Hela min världsbild rasar samman...??!!! Samma insulinpåslag för proteinpulver som socker? menar du allvar? Och vem har sagt det (inte F.P. i alla fall det vet jag bestämt... *S*)? Jag som brukar köra proteinpulver + kesella + bär som mellanmål före träningen, då kan jag lika gärna smocka i mig en dubbel latte med 10 sockerbitar istället då alltså?

Nån mer som har åsikter eller information om det här? jag vill inte vara oartig men det låter ju helmysko... :confused:

Miranda

Visst har han sagt det, till mig personligen dessutom. Men han är väl inte känd för att vilja promota något annat än just GI. Faktum kvarstår dock: ALLT ger insulinpåslag; i många fall ger protein större insulinpåslag än kolhydrater. Det är anledningen till att mjölk och yoghurt har ett II på 115 (vitt bröd=100), trots att kolhydraterna är långsamma med lågt GI. Tonfisk har ett insulin index på 59, för att ta ett annat exempel, dvs insulinutsöndringen efter att ha ätit tonfisk är runt 60% av insulinpåslaget du skulle fått av samma energimängd vitt bröd, och tonfiskens II har inte ett dugg med kolhydrater eller GI att göra.

aliquis
2004-02-03, 14:14
Originally posted by Miranda
Men hallå! Hela min världsbild rasar samman...??!!! Samma insulinpåslag för proteinpulver som socker? menar du allvar? Och vem har sagt det (inte F.P. i alla fall det vet jag bestämt... *S*)? Jag som brukar köra proteinpulver + kesella + bär som mellanmål före träningen, då kan jag lika gärna smocka i mig en dubbel latte med 10 sockerbitar istället då alltså?

Nej, visst, kroppen insåg att den fick mat och kanske inte lättar på fettet lika mycket som om du svalt, men du kan ju inte jämföra livsmedlen. Sockerbitarna gör ju inte din kropp något gott överhuvudtaget medans proteinpulvret, kesellan och bären ger den en massa näring.

Miranda
2004-02-04, 10:08
OK, det här är ganska revolutionerande - och skrämmande - för mig. Min man har nämligen diabetes och jag trodde att genom att ha koll på GI har man koll på hur man ska äta för att reglera insulinbehovet etc. Men om tonfisk eller yoghurt ger ganska rejält insulinpåslag så måste jag ju tänka om helt och hållet?! Var kan man läsa mer om II? Och hur ska man äta helt generellt för att ta med den här aspekten av näringslära i beräkningen? Det är bara att äta lite och ofta som gäller alltså, men det finns inga typer av livsmedel som är "neutrala" i förhållande till insulinet?

Miranda

King Grub
2004-02-04, 11:42
Men om tonfisk eller yoghurt ger ganska rejält insulinpåslag så måste jag ju tänka om helt och hållet?!

Mjölkprodukter kanske är att tänka på för din man, eftersom dessa ger bland de största insulinpåslagen av alla. Dock krävs det rätt stor mängd. II-värdena är satta efter ett intag av 1000 kj av ett visst livsmedel. Tonfisk, kött, fisk och annat med ett insulinvärde på 50-60 skall inte behöva betyda någon omläggning. Det har inte krävts förut för diabetiker, så varför skulle det börja göra det nu, bara för att Insulinindexet har "upptäckts"?

Var kan man läsa mer om II?

Det finns inte mycket skrivet än. Jag har rätt omfattande tabeller, men på nätet är det synnerligen fattigt. Här är en liten artikel:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Den är dock inte uppdaterad sedan mitten av förra året, och mycket har hänt sedan dess, men inte mycket har publicerats än.

Och hur ska man äta helt generellt för att ta med den här aspekten av näringslära i beräkningen?

II stämmer ofta rätt överens med GI. Lär dig vilka undantagen är så bör det inte vara någon fara alls.

Det finns inga typer av livsmedel som är "neutrala" i förhållande till insulinet?

Nej.

Nils
2004-02-04, 12:47
Originally posted by Miranda
OK, det här är ganska revolutionerande - och skrämmande - för mig. Min man har nämligen diabetes och jag trodde att genom att ha koll på GI har man koll på hur man ska äta för att reglera insulinbehovet etc. Men om tonfisk eller yoghurt ger ganska rejält insulinpåslag så måste jag ju tänka om helt och hållet?! Var kan man läsa mer om II? Och hur ska man äta helt generellt för att ta med den här aspekten av näringslära i beräkningen? Det är bara att äta lite och ofta som gäller alltså, men det finns inga typer av livsmedel som är "neutrala" i förhållande till insulinet?

Miranda
Man kan säga tämligen generellt att det är klart bättre att ÄTA mat än att dricka mat om man inte vill ha mycket snabbt upptag som tex just efter träning.

Lättlösliga och fluffiga saker, speciellt pulver och sådant som redan rinner som mjölk är snabbare än solid mat och ger högre II.

Nils

King Grub
2004-02-04, 12:50
Lättlösliga och fluffiga saker, speciellt pulver och sådant som redan rinner som mjölk är snabbare än solid mat och ger högre II.

Det gäller väl GI i högre utsträckning än II? Det vimlar av produkter med lågt GI som kokt potatis (GI 80) som har ett II på över 120, vita bönor i tomatsås som har ett GI på 70-80 men vars II rusar upp till 120.

the OnE
2004-02-04, 16:16
Jag vet inte om någon känner igen namnet men ja frågade en kompis som nyligen va på deff för han tävlade i decembercupen o vann klassen -80 o kom 3a i luciapokalen... Magnus Burman... ja frågade iaf om insulintjaffset höjdes om man tog protte innan promenaden o han sa nej så det är precis som F.P säger.... om man tar rent protein o vatten så skadar det inte o d sänker inte fettförbränningen!!!:hbang: thx för era svar iaf.....

King Grub
2004-02-04, 16:57
Originally posted by the OnE
Jag vet inte om någon känner igen namnet men ja frågade en kompis som nyligen va på deff för han tävlade i decembercupen o vann klassen -80 o kom 3a i luciapokalen... Magnus Burman... ja frågade iaf om insulintjaffset höjdes om man tog protte innan promenaden o han sa nej så det är precis som F.P säger.... om man tar rent protein o vatten så skadar det inte o d sänker inte fettförbränningen!!!:hbang: thx för era svar iaf.....

Säg åt honom att kolla upp protein och insulinutsöndring, för det är fullständigt fel att protein inte ger något insulinpåslag. Och Paulun säger inget annat!

Vir
2004-02-04, 21:59
Men Grub. Du har ju sagt att ett högt insulinpåslag försämrar återhämtningen. Är det negativft att dricka en protte drink innan man går och lägger sig då? Fick uppfattningen av att högvärdigt protein skulle vara dåligt i andra sammanhäng än efter träning.
-R

z_bumbi
2004-02-04, 22:13
Vir: Ett protein med högt II är väl inte det absolut bästa att ta innan man går och lägger sig men sen beror det ju på hur mycket man äter på en gång och hur man i övrigt äter.

Är man väldigt insnöad på II får man leta reda på en bra proteinkälla som inte har så högt värde. Kött är ju aldrig fel t ex. :)

Nils
2004-02-04, 22:39
Originally posted by King Grub
Lättlösliga och fluffiga saker, speciellt pulver och sådant som redan rinner som mjölk är snabbare än solid mat och ger högre II.

Det gäller väl GI i högre utsträckning än II? Det vimlar av produkter med lågt GI som kokt potatis (GI 80) som har ett II på över 120, vita bönor i tomatsås som har ett GI på 70-80 men vars II rusar upp till 120.
Jag har inte fått ihop det hela helt tex är potatis en skum produkt med så högt II jämfört med GI trots att det är mest kolhydrater.
Men såvitt jag lyckats få fram så blir både GI och II högre med mer finfördelning och nedbrytning av eventuella kristaller.

Men jo, med det mycket begränsade data jag har så verkar trenden mycket säkrare på GI än II. Men jag misstänker att det är för att jag inte har så mycket data och att II är mer komplext och verkar bero på proteinet på ett komplext sätt, möjligen aminosyre profilen. Jag är dock rätt säker på att alla mat med viss sammansättning skulle få lägre GI och II om det var packad så att den blev svårare att bryta ner.

Vet du något annat?

Nils

Tanman
2004-02-04, 22:57
Originally posted by Miranda
OK, det här är ganska revolutionerande - och skrämmande - för mig. Min man har nämligen diabetes och jag trodde att genom att ha koll på GI har man koll på hur man ska äta för att reglera insulinbehovet etc. Men om tonfisk eller yoghurt ger ganska rejält insulinpåslag så måste jag ju tänka om helt och hållet?! Var kan man läsa mer om II? Och hur ska man äta helt generellt för att ta med den här aspekten av näringslära i beräkningen? Det är bara att äta lite och ofta som gäller alltså, men det finns inga typer av livsmedel som är "neutrala" i förhållande till insulinet?

Miranda


Det blir väl en viss skillnad om man har diabetes?

Om en icke-diabetiker dricker ett vassleprotein får väl inte denne en insulinkick beroende på att blodsockret höjjs så fort utan för att proteinet i sig självt "triggar" insulinkicken? En diabetiker kan ju inte få någon insulinkick och eftersom inte blodsockret höjjs så mycket av proteinet borde väl inte diabetikern behöva ta extra insulin?

Eller är det jag som är trött nu? Jaja..jag går och lägger mig nu..

Vir
2004-02-04, 23:29
Originally posted by z_bumbi
Vir: Ett protein med högt II är väl inte det absolut bästa att ta innan man går och lägger sig men sen beror det ju på hur mycket man äter på en gång och hur man i övrigt äter.

Är man väldigt insnöad på II får man leta reda på en bra proteinkälla som inte har så högt värde. Kött är ju aldrig fel t ex. :)

Så ett protein med högt II skulle göra mer skada än nytta i alla andra fall än efter träning? Jag har ingen aning om hur högt II mitt Star Nutrition Whey -80 har. Det kan ju knappast vara så illa att man får en negativ effekt av att ta det som måltidsersättare.
-R

Nils
2004-02-05, 08:04
Originally posted by Vir


Så ett protein med högt II skulle göra mer skada än nytta i alla andra fall än efter träning? Jag har ingen aning om hur högt II mitt Star Nutrition Whey -80 har. Det kan ju knappast vara så illa att man får en negativ effekt av att ta det som måltidsersättare.
-R
Negativ effekt på vilket sätt?
Du lär hålla högre insulin nivåer.
Men högre insulin nivåer och höga protein nivåer lär ju vara utmärkt för muskelbygge!
Nils

Vir
2004-02-05, 08:56
Originally posted by Nils

Negativ effekt på vilket sätt?
Du lär hålla högre insulin nivåer.
Men högre insulin nivåer och höga protein nivåer lär ju vara utmärkt för muskelbygge!
Nils

Som jag har förstått det så säger Grub att höga insulin nivåer försämrar återhämtningen och fettförbränningen.
-R

tenchi
2004-02-05, 09:04
Originally posted by Miranda
Men hallå! Hela min världsbild rasar samman...??!!! Samma insulinpåslag för proteinpulver som socker? menar du allvar? Och vem har sagt det (inte F.P. i alla fall det vet jag bestämt... *S*)? Jag som brukar köra proteinpulver + kesella + bär som mellanmål före träningen, då kan jag lika gärna smocka i mig en dubbel latte med 10 sockerbitar istället då alltså?

Nån mer som har åsikter eller information om det här? jag vill inte vara oartig men det låter ju helmysko... :confused:

Miranda

skyll på paulun... han som förvirrat en hel fitnessvärld med sina teorier. lyssna på hellre mer på king grub. betydligt vettigare.

z_bumbi
2004-02-05, 09:29
Originally posted by Vir


Som jag har förstått det så säger Grub att höga insulin nivåer försämrar återhämtningen och fettförbränningen.
-R

Återhämtningen? Nja.

Fettförbränningen stämmer kanske bättre men frågan är hur stor skillnad det blir?

Det här är en av de små detaljerna som man kan fundera på i teorin och sen strunta i. :)

King Grub
2004-02-05, 11:46
Originally posted by Vir


Som jag har förstått det så säger Grub att höga insulin nivåer försämrar återhämtningen och fettförbränningen.
-R

Du har förstått fel! Det har jag aldrig sagt. Efter träningen är en insulinspik alldeles utmärkt och anabolt - något att sträva efter - och påverkar inte förbränningen. Det är vid andra tillfällen insulin verkar fettinlagrande.

Du kanske tänker på att försämrad insulinkänslighet leder till ökad fettinlagring och försämrade förutsättningar för muskelbygge? Det har mer att göra med överätande av snabba kolhydrater och mättat fett, och i synnerhet med för lite kondisträning.

Vir
2004-02-05, 12:41
Originally posted by King Grub


Du har förstått fel! Det har jag aldrig sagt. Efter träningen är en insulinspik alldeles utmärkt och anabolt - något att sträva efter - och påverkar inte förbränningen. Det är vid andra tillfällen insulin verkar fettinlagrande.

Du kanske tänker på att försämrad insulinkänslighet leder till ökad fettinlagring och försämrade förutsättningar för muskelbygge? Det har mer att göra med överätande av snabba kolhydrater och mättat fett, och i synnerhet med för lite kondisträning.

Ah ok. Nu hänger jag med. :em:
Tack Grub.
-R