handdator

Visa fullständig version : Snabba versus långsamma kolhydrater [vetenskap]


Lågpastöriserad
2012-08-10, 15:40
Hola!


Jag fann en mycket intressant artikel som jämför snabba respektive långsamma kolhydrater. Det skulle vara lika intressant att få höra åsikter från er pålästa vad ni har att säga om detta....:)

http://www.simplyshredded.com/the-science-of-nutrition-is-a-carb-a-carb.html

raddum
2012-08-10, 16:13
Skummade igenom, men jag tycker alltid det är kul att läsa olika artiklar om kost och näring etc. Tackar!

gratefuldead
2012-08-10, 16:56
1 kalori är 1 kalori, oavsett källa, det är väl vedertaget känt. Finns många anledningar till att folk väljer andra kolhydratskällor istället för socker. Vad blir du mättast av, 100g socker eller 100g ris, och vad står du dig bäst på?

Masterpan
2012-08-10, 19:28
1 kalori är 1 kalori, oavsett källa, det är väl vedertaget känt. Finns många anledningar till att folk väljer andra kolhydratskällor istället för socker. Vad blir du mättast av, 100g socker eller 100g ris, och vad står du dig bäst på?

Ris innehåller inte 100% kolhydrater så jämförelsen är inte riktigt bra

gratefuldead
2012-08-10, 19:32
Ok, säg 100g kolhydrater från ris, potatis eller liknande. Om jag nu måste förtydliga.

raddum
2012-08-10, 22:38
1 kalori är 1 kalori, oavsett källa, det är väl vedertaget känt. Finns många anledningar till att folk väljer andra kolhydratskällor istället för socker. Vad blir du mättast av, 100g socker eller 100g ris, och vad står du dig bäst på?


Om alla bara skulle acceptera detta och aldrig studera, testa, ifrågasätta eller observera det man sätt tidigare så skulle man ju aldrig lära sig något nytt eller något additionellt.

gratefuldead
2012-08-10, 22:40
Om alla bara skulle acceptera detta och aldrig studera, testa, ifrågasätta eller observera det man sätt tidigare så skulle man ju aldrig lära sig något nytt eller något additionellt.

Jag håller med dig! Trådskaparen ville höra åsikter från pålästa därav mitt inlägg.