handdator

Visa fullständig version : ingen cardio vid deff?


Rikard Jansson
2012-08-10, 14:32
är det här något råd som generellt ges till folk som deffar? går det ens att komma ner till 4-5% utan extrema problem, om man låter bli otillåtna medel och cardio?

tjing
2012-08-10, 14:37
Fastande cardio kan definitivt hjälpa vid lägre kroppsfettsnivåer, för att mobilisera mer FFA.

Och nej, det är inte helt lätt (minst sagt) att komma ner till så låga kroppsfettsnivåer utan några som helst hjälpmedel och endast med kcal-räknande. Ofta kommer ju cardio och fettförbrännare in i dem lägena för att mängden FFA sjunker ju längre kroppsfettet blir eftersom kroppen vill behålla fettdepåer i överlevnadssyfte.

Jag kör alltid cardio, både vid bulk och deff och anser att det är optimalt för resultat i gymmet, hälsa och välmående. JAG tycker det är lite idiotiskt att inte köra någon konditionsträning alls, någonsin. Men det är bara min åsikt.

AronP
2012-08-10, 16:40
Jag tävlade på sub5 med totalt 300-400min cardio (ett par veckor några veckor innan tävling fick jag slänga in lite).

Rikard Jansson
2012-08-10, 16:52
jag kommer nog vid deff snarare stanna kvar runt vad som vore balans utan cardio, sen lägga till 5 h cardio i veckan för att gå ner

Sniggel
2012-08-10, 17:16
I praktiken så varierar "behovet" från individ till individ.
Med behov menar jag "vad som kommer att fungera hela vägen".
I teorin bör man undvika det helt (för o vara opti, såklart), men tar man hänsyn till verkligheten måste man hantera mättnad, kaloribehov, psykologi och annat.

Erik_Hellström
2012-08-10, 19:04
I praktiken så varierar "behovet" från individ till individ.
Med behov menar jag "vad som kommer att fungera hela vägen".
I teorin bör man undvika det helt (för o vara opti, såklart), men tar man hänsyn till verkligheten måste man hantera mättnad, kaloribehov, psykologi och annat.

Detta är en nog så viktig punkt. Om man tex av mentala skäl bestämt sig för att ha en refill/ätardag under sin diet så kan man med fördel förlägga eventuell cardio till denna dag och på så sätt få x antal hundra Kcal som man kan äta "gratis". Bra för mättnad, mental belöning och samtidigt positivt för hälsan med regelbunden cardio.

Ganymedes
2012-08-10, 19:17
Går utmärkt att deffa utan cardio, men 4% BF är jävligt svårt oavsett. Sedan finns det ju ganska många fördelar med lite cardio också...