handdator

Visa fullständig version : " Cigarette smoking: an underused tool in high-performance endurance training


Bylerturden
2012-08-09, 22:03
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3001541/

Jag är helt okunnig gällande sånt här så jag undrar om någon mer insatt kan sammanfatta eventuella fördelar som dras upp i texten?

mikaelj
2012-08-09, 22:05
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3001541/

Jag är helt okunnig gällande sånt här så jag undrar om någon mer insatt kan sammanfatta eventuella fördelar som dras upp i texten?

Det räcker väl att du läser första stycket?

The review paper is a staple of medical literature and, when well executed by an expert in the field, can provide a summary of literature that generates useful recommendations and new conceptualizations of a topic. However, if research results are selectively chosen, a review has the potential to create a convincing argument for a faulty hypothesis. Improper correlation or extrapolation of data can result in dangerously flawed conclusions. The following paper seeks to illustrate this point, using existing research to argue the hypothesis that cigarette smoking enhances endurance performance and should be incorporated into high-level training programs.

Swisskniven
2012-08-09, 22:45
... sammanfatta eventuella fördelar som dras upp i texten?
Sure thing, rökning:

1, ökar HB-värdet
2, ökar lungvolymen
3, stimulerar viktminskning

Dvs påverkar positivt tre variabler som är viktiga vid konditionsidrott. Och artikeln pekar också på det faktum att de länder som dominerar konditionsarenan idag är länder som ofta saknar åldersgräns på rökning. Vilket skulle kunna tolkas som att det är viktigt att börja tidigt.

Men det blir snabbt ointressant eftersom att allt bygger på selection bias.

Bylerturden
2012-08-09, 22:53
Okej, tack för era svar! Det ni menar är alltså att artikeln är väldigt långsökt och hypotetisk vilket även står klart och tydligt i texten( men som jag inte förstod).

Swisskniven
2012-08-09, 22:57
Författarna vill visa hur översiktsartiklar kan bli missledande om inte metoden är rigid. Artikelns slutsatser är absurda och är det är meningen.

tjing
2012-08-10, 10:05
Som Swisskniven säger tar artikeln medvetet endast upp fördelar med att röka cigaretter.

Men däremot förefaller nikotin/snus i sig inte vara särskilt farligt i mindre doser och har en del intressanta fördelar. Några som också berörs i artikeln.

tjing
2012-08-10, 10:08
Okej, tack för era svar! Det ni menar är alltså att artikeln är väldigt långsökt och hypotetisk vilket även står klart och tydligt i texten( men som jag inte förstod).

Den bygger på medvetet bias och tar endast upp fördelar med cigarettrökning. Och visar således på hur farliga slutsatser kan dras från dålig forskning.

Reagerade du inte på texten? Att andningsbesvär vid KOL ökar metabolismen räknas som en en fördel borde få en att haja till om inte annat.

Med andra ord lyckades texten med sitt syfte; att visa hur folk (du) kan tolka information missvisande.

Eddie Vedder
2012-08-10, 11:02
Inspirerat av Alan Sokal? :D

Lord Humungus
2012-08-10, 12:06
Finns ju bodybuilders som ätit nikotintabletter vid deff för att öka ämnesomsättningen men dom är ju kända för att testa allt möjligt så tror knappast det är värt att dra på sig ett beroende bara för att öka fettförbränningen nån enstaka procent

tjing
2012-08-10, 14:03
Finns ju bodybuilders som ätit nikotintabletter vid deff för att öka ämnesomsättningen men dom är ju kända för att testa allt möjligt så tror knappast det är värt att dra på sig ett beroende bara för att öka fettförbränningen nån enstaka procent

Mmjo, som hobbysnusare kan jag ju säga att vad gäller sötsug är det suveränt också. En snus är belönande och gör att intresset för godis osv mattas av avsevärt. Dessutom höjer det som sagt metabolismen en aning, samt har en lipolytisk effekt i och med katekolaminer.

Bizarro
2012-08-10, 14:07
Bra, då kan jag fortsätta röka med gott samvete!

exevision
2012-08-10, 14:44
Bra, då kan jag fortsätta röka med gott samvete!

Inte vidare smart du...

iddqd
2012-08-10, 16:25
Handära Chris Thibadeau eller vad han nu hette (kan ha varit någon annan på T-Nation också) nämnde något om att han använde nikotinplåster för att nikotin är en stimulant och hjälper till med viktminskningen. Minns inte exakt hur det låg till, men rent spontant så känns det som att man bör ta det rätt lugnt med det där.

Tolkia
2012-08-10, 21:09
Sure thing, rökning:

1, ökar HB-värdet
2, ökar lungvolymen
3, stimulerar viktminskning

Dvs påverkar positivt tre variabler som är viktiga vid konditionsidrott.
Det här är inte för att peka finger åt dig (för jag gissar att du redan har koll), utan för att Kolo är Kolo och åtminstone någon kommer att läsa det här och verkligen tänka att det är som (ploj)artikeln beskriver.

1. Den ökade mängden hemoglobin är en reaktion på att den syrebindande förmågan minskar, eftersom kolmonoxid binds in, och på att den effektiva ytan för syreutbyte med andningsluften minskar (se 2). D.v.s. det handlar om att försöka minska syrebristen, inte om att öka syretillgånggen.

2. Det minskar dock ytan lunga som är tillgänglig/användbar för syreupptag, så den användbara lungvolymen minskar. (= mindre syre in)

3. Även långt under den nivå där man behöver minska i vikt, för den som är känslig, vilket ju är opraktiskt. Inte alls i någon stor utsträckning för den som inte är så känslig; det finns många tjocka rökare.

(Kul idé dock.)