handdator

Visa fullständig version : För mycket protein????


RobbeliRobban
2004-02-02, 09:46
Är väldigt förtjust i att äta stora mängder animaliska proteinrika livsmedel, äter ofta sådana stora mängder kött att jag väljer bort tex potatis, ris etc, för att orka mer (det är ju så gott), och äter nästan bara kött och grönsaker.

tex: 600g nötfärs, 20g pasta, grönsaker.
1 1/2 grillad kyckling, och sallad.
700g skinkschnitzel, 1 liten potatis, sallad
7ägg, knäckebröd skiva.

Är det farligt att äta väldigt mycket protein, På en heldag kan det totala kcal intaget komma ifrån 50 E% protein (ofta tom 60E%), 25-30E% fett och bara det lilla som e kvar från kolhydrater (det mesta av kolhydr. kommer från frukosten), trivs bra med detta, mår bra men kan kroppen ta skada, tex skörbjugg?

potte
2004-02-02, 09:53
Originally posted by RobbeliRobban
Är väldigt förtjust i att äta stora mängder animaliska proteinrika livsmedel, äter ofta sådana stora mängder kött att jag väljer bort tex potatis, ris etc, för att orka mer (det är ju så gott), och äter nästan bara kött och grönsaker.

tex: 600g nötfärs, 20g pasta, grönsaker.
1 1/2 grillad kyckling, och sallad.
700g skinkschnitzel, 1 liten potatis, sallad
7ägg, knäckebröd skiva.

Är det farligt att äta väldigt mycket protein, På en heldag kan det totala kcal intaget komma ifrån 50 E% protein (ofta tom 60E%), 25-30E% fett och bara det lilla som e kvar från kolhydrater (det mesta av kolhydr. kommer från frukosten), trivs bra med detta, mår bra men kan kroppen ta skada, tex skörbjugg?

asså, skörbjugg lär du inte råka ut för pga lågt kolhydratintag. skörbjugg är en bristsjukdom som beror på för lågt C-vitaminintag.

Garnax
2004-02-02, 10:15
Ja känner du dig inte konstig av att äta så där, själv skulle jag
inte kunna stå upp med ett så litet kolydratintag...

Risken lär kanske bli att får du i dig för lite kolydrater att kroppen
omvandlar även proteinet till energi. Och det blir ofta väldigt dyra kolydrater.

Mår du bra och (om du tränar) växer bra osv så ät så där du
men personligen skulle jag nog försöka få i mig lite mer
kolydrater...

//Garnax