handdator

Visa fullständig version : Vad säger ni om att DNA testa era barn för faställande av det biologiska faderskapet?


Loccii
2012-08-09, 19:51
Vi har alla hört skämt där poängen är att det är brevbäraren, och inte mannen i familjen, som är pappa till barnet. Även om dessa skämt ofta är harmlösa, för att inte säga roliga, så finns det en tydlig anledning till varför de existerar: män har genom historien aldrig kunnat vara säkra på ifall de barn de uppfostrar och försörjer verkligen är deras egna barn, medan kvinnor givetvis alltid har vetat detta.

Ett barn i varje klass har inte den pappa de tror. Nu testar allt fler sina biologiska band med dna-test. Barnrättsjuristen Lena Celander-Jörgensen menar att samhällets behov av en far är främst ekonomiskt och därmed ett trubbigt verktyg. Om det redan finns en ansvarig på kroken uppfattar myndigheten att det inte brådskar. Det försvårar barnets möjligheter att få kontakt med sin rätte förälder, vilket strider mot FN:s barnkonvention.

– Faderskap borde inte ha med civilstånd att göra, utan fastställas utifrån vem som är den biologiska pappan. En mans föräldraskap blir annars ingen fristående rättighet utan beroende av hans relation med mamman, säger hon.

Så ur står ni i denna fråga?

MathiasF
2012-08-09, 20:21
Eftersom jag är jäkligt lik farsan i allt från sätt, temperament, utséende och de enda som hör skillnad på oss på telefon är närmst familj, så är jag inte särskilt orolig ;)

Loccii
2012-08-09, 20:26
Eftersom jag är jäkligt lik farsan i allt från sätt, temperament, utséende och de enda som hör skillnad på oss på telefon är närmst familj, så är jag inte särskilt orolig ;)

Haha känner mig dock inte så träffad heller! Men så sjukt många

Rikard Jansson
2012-08-09, 20:27
Är också sjukt lik min far, ändå lurade han mig en gång till att göra ett DNA-test

schyst

Loccii
2012-08-09, 20:28
Är också sjukt lik min far, ändå lurade han mig en gång till att göra ett DNA-test

schyst

Man kan inte va allt för säker;)

aldrig sett din far dock min far ;)

MilkmaN
2012-08-09, 20:28
Är också sjukt lik min far, ändå lurade han mig en gång till att göra ett DNA-test

schyst

Men det måste ju vart innan du blev Cannonball.

Loccii
2012-08-09, 20:30
men det måste ju vart innan du blev cannonball.

1+

Rikard Jansson
2012-08-09, 20:30
Men det måste ju vart innan du blev Cannonball.

obviously;d

BelowAverage
2012-08-09, 20:31
Biologiskt moderskap då?
Förväxlingar har hänt på sjukhus.
F.ö tycker jag metodiskt testande av faderskap är en obehaglig idé, men möjligheten ska klart finnas och resten är väl föräldrarnas beslut, antar jag.

MathiasF
2012-08-09, 20:33
Biologiskt moderskap då?
Förväxlingar har hänt på sjukhus.
F.ö tycker jag metodiskt testande av faderskap är en obehaglig idé, men möjligheten ska klart finnas och resten är väl föräldrarnas beslut, antar jag.

Tja, är jag så jäkla lik farsan så är väl chansen ganska stor att morsan är min riktiga morsa med,
eller påstår du att farsan varit otrogen samtidigt som han gjorde morsan på smällen sen förväxlade de mig med min halvbror på BB? *rolleyes*

Loccii
2012-08-09, 20:35
Biologiskt moderskap då?
Förväxlingar har hänt på sjukhus.
F.ö tycker jag metodiskt testande av faderskap är en obehaglig idé, men möjligheten ska klart finnas och resten är väl föräldrarnas beslut, antar jag.

Jo klart, men tror dock de är så sjukt många fler pappor som inte egentligen är pappor till barnen, minst ett per klassrum liksom. De är ju sjuka siffror

Macroman
2012-08-09, 20:39
Vi har alla hört skämt där poängen är att det är brevbäraren, och inte mannen i familjen, som är pappa till barnet. Även om dessa skämt ofta är harmlösa, för att inte säga roliga, så finns det en tydlig anledning till varför de existerar: män har genom historien aldrig kunnat vara säkra på ifall de barn de uppfostrar och försörjer verkligen är deras egna barn, medan kvinnor givetvis alltid har vetat detta.

Ett barn i varje klass har inte den pappa de tror. Nu testar allt fler sina biologiska band med dna-test. Barnrättsjuristen Lena Celander-Jörgensen menar att samhällets behov av en far är främst ekonomiskt och därmed ett trubbigt verktyg. Om det redan finns en ansvarig på kroken uppfattar myndigheten att det inte brådskar. Det försvårar barnets möjligheter att få kontakt med sin rätte förälder, vilket strider mot FN:s barnkonvention.

– Faderskap borde inte ha med civilstånd att göra, utan fastställas utifrån vem som är den biologiska pappan. En mans föräldraskap blir annars ingen fristående rättighet utan beroende av hans relation med mamman, säger hon.

Så ur står ni i denna fråga?

Detta är ganska intressant. Det finns undersökningar i USA som visat att det tredje barnet förvånansvärt ofta inte är familjeförsörjarens biologiska barn. Runt 25 % handlade det om har jag för mig. Står om det i boken "Sperm wars".

Det fanns biologiska förklaringar till detta och har att göra med att kvinnan ofta söker en extrem "alpha male" för att få hans gener till detta barn.

Ingen som är tredje barnet här? :naughty:

Mental
2012-08-09, 20:39
Jag kan tycka att en obligatorisk faderskapsutredning är bra, då slipper man ha några tivivel alls. Och är den obligatorisk behöver man inte känna sig som ett svartsjukt misstänksamt arsle när man begär ett.

BelowAverage
2012-08-09, 20:39
Tja, är jag så jäkla lik farsan så är väl chansen ganska stor att morsan är min riktiga morsa med,
eller påstår du att farsan varit otrogen samtidigt som han gjorde morsan på smällen sen förväxlade de mig med min halvbror på BB? *rolleyes*

Jag ska förtydliga nästa gång jag inte pratar om dig specifikt.
Och du är säkert uppvuxen hos dina biologiska föräldrar. :d

Sheogorath
2012-08-09, 20:40
Jag kan tycka att en obligatorisk faderskapsutredning är bra, då slipper man ha några tivivel alls. Och är den obligatorisk behöver man inte känna sig som ett svartsjukt misstänksamt arsle när man begär ett.

This.

Loccii
2012-08-09, 20:41
Tycker med att de låter bra. Sjukt att så många tjejer är så otrogna. blir ju rädd

Olegh
2012-08-09, 20:44
Jag kan tycka att en obligatorisk faderskapsutredning är bra, då slipper man ha några tivivel alls. Och är den obligatorisk behöver man inte känna sig som ett svartsjukt misstänksamt arsle när man begär ett.

Hade det varit gratis så..

Sheogorath
2012-08-09, 20:44
Tycker med att de låter bra. Sjukt att så många tjejer är så otrogna. blir ju rädd

Killar är också otrogna och det kommer människor att fortsätta vara. Knappast "sjukt", dock klandervärt och dessvärre helt naturligt :) Det sjuka är ju att kvinnan (i det här fallet) lurar mannen att tro att han är far till barnet han försörjer och tar hand om.

Mental
2012-08-09, 20:45
Hade det varit gratis så..

Det borde bli en minimal merkostnad för vården, man tar ju ändå pkuprov, då kan man svabba den utpekade pappan samtidigt och kolla efter dna match.

Sheogorath
2012-08-09, 20:48
Även om det kostar tycker jag att samhället ska stå för den kostnaden. Vissa saker ska få kosta. Det borde vara varje människas rättighet, man som kvinna, att säkert få veta att det barn hen tror är hennes (är det så man böjer "hen" till ägandeform, wtf?!) nu när teknologin finns. Dessutom ser jag en guldgruva i de TV-shower som kan kapitalisera på de konflikter som uppstår. Inte för att de skulle kunna bekosta testerna, men det är ju bara skitkul att kolla på.

Latissimus Dorsi
2012-08-09, 20:50
Även om det kostar tycker jag att samhället ska stå för den kostnaden. Vissa saker ska få kosta. Det borde vara varje människas rättighet, man som kvinna, att säkert få veta att det barn hen tror är hennes (är det så man böjer "hen" till ägandeform, wtf?!) nu när teknologin finns. Dessutom ser jag en guldgruva i de TV-shower som kan kapitalisera på de konflikter som uppstår. Inte för att de skulle kunna bekosta testerna, men det är ju bara skitkul att kolla på.

Lite mindre kul för dom som är med *mini

Åsberg
2012-08-09, 20:57
Även om det kostar tycker jag att samhället ska stå för den kostnaden. Vissa saker ska få kosta. Det borde vara varje människas rättighet, man som kvinna, att säkert få veta att det barn hen tror är hennes (är det så man böjer "hen" till ägandeform, wtf?!) nu när teknologin finns. Dessutom ser jag en guldgruva i de TV-shower som kan kapitalisera på de konflikter som uppstår. Inte för att de skulle kunna bekosta testerna, men det är ju bara skitkul att kolla på.

Det finns redan. :D

vt2i0ts-uck

Sheogorath
2012-08-09, 21:00
Jag vet! It's AWESOME!!! *flex*

Spartansk
2012-08-09, 21:01
Jag är väldigt lik min farmor, så jag är inte ett dugg orolig för egen del. Men jag är positiv till såna här test, har man inget att dölja så har man ju inget att oroa sig för.

Blue.plz
2012-08-09, 21:18
Detta är ganska intressant. Det finns undersökningar i USA som visat att det tredje barnet förvånansvärt ofta inte är familjeförsörjarens biologiska barn. Runt 25 % handlade det om har jag för mig. Står om det i boken "Sperm wars".

Det fanns biologiska förklaringar till detta och har att göra med att kvinnan ofta söker en extrem "alpha male" för att få hans gener till detta barn.

Ingen som är tredje barnet här? :naughty:

House nämnde också den siffran, men den är (nog?) baserad på studier av omtvistade faderskap; i andra fall är prevalensen långt lägre.

Olegh
2012-08-09, 21:22
Det borde bli en minimal merkostnad för vården, man tar ju ändå pkuprov, då kan man svabba den utpekade pappan samtidigt och kolla efter dna match.

Provtagning, ok. Men analys då? Om pappan inte vill bli svabbad?

Jag tycker att vuxna människor borde kunna hålla ordning en sådan här grej på egen hand, åtminstone utan merkostnad för gemene man.

ducedo
2012-08-09, 21:22
Detta är ganska intressant. Det finns undersökningar i USA som visat att det tredje barnet förvånansvärt ofta inte är familjeförsörjarens biologiska barn. Runt 25 % handlade det om har jag för mig. Står om det i boken "Sperm wars".

Det fanns biologiska förklaringar till detta och har att göra med att kvinnan ofta söker en extrem "alpha male" för att få hans gener till detta barn.

Ingen som är tredje barnet här? :naughty:

Om jag inte har fel för mig så kom den statistiken från en klinik/sjukhus som genomförde faderskapstest. Föga förvånande så ger det högre träff då det främst är tveksamma personer som väljer att testa sig.

Hittade följande:

In the past many studies on nonpaternity were done by looking at the results of DNA tests. Makes sense on the surface, right? Only problem is nobody thought about What kind of men get DNA tests in the first place? Men who think they have something to worry about. And as Saad explains, they may be on to something:

The bottom line is as follows: If you commission a DNA paternity test, you have roughly a one-third chance of the child not being yours. On the other hand, if you are confident that your wife has not had any extramarital dalliances then the probability of your having been cuckolded is very low (but still far from negligible).

High paternity confidence: 1.6%
Low paternity confidence: 29.8%

Ignatius72
2012-08-09, 21:29
Om man inte är gift när man får barn så får man knalla ner till familjerätten och intyga faderskapet. Är man gift så behövs det inte. Intygat av äktenskapet så att säga. Känns lite out if date.

Macroman
2012-08-09, 21:31
House nämnde också den siffran, men den är (nog?) baserad på studier av omtvistade faderskap; i andra fall är prevalensen långt lägre.

Om jag inte har fel för mig så kom den statistiken från en klinik/sjukhus som genomförde faderskapstest. Föga förvånande så ger det högre träff då det främst är tveksamma personer som väljer att testa sig.

Hittade följande:



High paternity confidence: 1.6%
Low paternity confidence: 29.8%

Har för mig att det var en vetenskaplig undersökning där all statistisk hänsyn är med i kalkylen. Kan dock inte svära på det. Annars är det ju helt irrelevant och då hade jag inte tagit upp det.

dream_theater_
2012-08-09, 21:38
Vad spelar det för roll om den mannen du växer upp med inte råkar vara din biologiska fader? Har han uppfostrat och älskat dig som din egen, lär ingen bli lycklig över vetskapen.

Olegh
2012-08-09, 21:41
Vad spelar det för roll om den mannen du växer upp med inte råkar vara din biologiska fader? Har han uppfostrat och älskat dig som din egen, lär ingen bli lycklig över vetskapen.

Genetiska sjukdomar och donatorkompatibilitet är två saker som slår mig. Det senare är jag lite osäker på dock, i hur pass hög utsträckning det biologiska släktskapet spelar roll.

dream_theater_
2012-08-09, 21:42
Genetiska sjukdomar och donatorkompatibilitet är två saker som slår mig. Det senare är jag lite osäker på dock, i hur pass hög utsträckning det biologiska släktskapet spelar roll.

Det första får du väl knappast reda på vilket som, och det senare lär ju visa sig ändå. De lär väl alltid göra tester ifall de ska kasta runt på folks organ.

Olegh
2012-08-09, 21:47
Det första får du väl knappast reda på vilket som, och det senare lär ju visa sig ändå. De lär väl alltid göra tester ifall de ska kasta runt på folks organ.

Fast jag tänker mer på om man bör misstänka att man bär på anlag till något otrevligt. Om man vet att det har förekommit i släkten så vill man kanske testa om man bär på anlag y. Om man inte känner till detta lär man sannolikt aldrig testa saken.

Inget vanligt förekommande problem, nej, men en tänkbar anledning.

ducedo
2012-08-09, 22:04
Vad spelar det för roll om den mannen du växer upp med inte råkar vara din biologiska fader? Har han uppfostrat och älskat dig som din egen, lär ingen bli lycklig över vetskapen.

Det är ett helvete om man är intresserad av att släktforska. Ägnade en sommar åt att gå bak till 1700-talet genom kyrkoböckerna för att sedan visa upp det för min mormor som kort svarade "jo, men han var ju inte den biologiska fadern". Tyvärr missade hon att nämna det när jag började.

Blue.plz
2012-08-09, 22:51
Har för mig att det var en vetenskaplig undersökning där all statistisk hänsyn är med i kalkylen. Kan dock inte svära på det. Annars är det ju helt irrelevant och då hade jag inte tagit upp det.

Hur vanligt det är skiljer sig mellan olika grupper, siffran ~25% gäller för en viss grupp (e.g. icke-gifta, unga, låg social klass, ifrågasatt faderskap), medan den är mycket lägre i resten av populationen.

Så siffran är rätt, men den gäller i en visst kontext och inte för den stora massan.

Stoltz
2012-08-09, 22:58
Jag som har hört sådana där tråkiga skämt sedan jag var tio år skulle snarare vilja införa obligatorisk pungsparksstraff på de som drar skämten :D

Sheogorath
2012-08-10, 05:03
Vad spelar det för roll om den mannen du växer upp med inte råkar vara din biologiska fader? Har han uppfostrat och älskat dig som din egen, lär ingen bli lycklig över vetskapen.

Vad har det med saken att göra? Det handlar om faderns rätt att veta att han är biologisk far. Om man väljer att adoptera ett barn eller ta hand om sin partners barn så står det en fritt och det är väl ingen tvekan om att ett sådant barn kan bli precis lika älskat. Men man ska som pappa inte bli förd bakom ljuset av sin partner.

Tolkia
2012-08-10, 05:09
Fast jag tänker mer på om man bör misstänka att man bär på anlag till något otrevligt. Om man vet att det har förekommit i släkten så vill man kanske testa om man bär på anlag y. Om man inte känner till detta lär man sannolikt aldrig testa saken.
Jag förstår hur du tänker, men det du frågar efter här kommer man ju inte att få veta i vilket fall som helst. Det man kan få veta genom att faderskapstesta när barnet är fött är ju om barnet löper risk för att få eventuella sjukdomar som finns i den mans släkt som lever med kvinnan/"antas" vara fadern. D.v.s. om den som mamma säger är din pappa inte är det, kommer du inte att få hans ärftliga sjukdomar. Däremot kommer du ju inte att få veta vad du i sådana fall faktiskt löper risk att få, eftersom du ju bara får veta att din påstådda pappa inte är din pappa, och inte vem din biologiska pappa är, och vilka sjukdomar han har.

Jag skulle säga att ett sådant här obligatorium enbart är till för ev. fäder. Barnens fördel av det hela är nog högst försumbar.

Mental
2012-08-10, 05:34
Jag förstår hur du tänker, men det du frågar efter här kommer man ju inte att få veta i vilket fall som helst. Det man kan få veta genom att faderskapstesta när barnet är fött är ju om barnet löper risk för att få eventuella sjukdomar som finns i den mans släkt som lever med kvinnan/"antas" vara fadern. D.v.s. om den som mamma säger är din pappa inte är det, kommer du inte att få hans ärftliga sjukdomar. Däremot kommer du ju inte att få veta vad du i sådana fall faktiskt löper risk att få, eftersom du ju bara får veta att din påstådda pappa inte är din pappa, och inte vem din biologiska pappa är, och vilka sjukdomar han har.

Jag skulle säga att ett sådant här obligatorium enbart är till för ev. fäder. Barnens fördel av det hela är nog högst försumbar.

Tror du inte barnet gynnas av att ha en far som är till 100% säker på att han är fader? Även en yttepytteliten misstanke om att saker och ting inte står rätt till kan bli en jobbig liten sten i skon.

Sedan är det väl en jämställdhetsaspekt. Kvinnan vet garanterat att hon är mamman, och behöver aldrig grubbla ens lite på den saken.

Sheogorath
2012-08-10, 05:45
Tror du inte barnet gynnas av att ha en far som är till 100% säker på att han är fader? Även en yttepytteliten misstanke om att saker och ting inte står rätt till kan bli en jobbig liten sten i skon.

Sedan är det väl en jämställdhetsaspekt. Kvinnan vet garanterat att hon är mamman, och behöver aldrig grubbla ens lite på den saken.

Fast vi har ju det här med förväxlingar på BB som nog oroar många/alla mammor. Det är inte mer än rimligt att föräldraskapstestningen kollar efter matcher med den förmodade modern också.

Mental
2012-08-10, 06:18
Fast vi har ju det här med förväxlingar på BB som nog oroar många/alla mammor. Det är inte mer än rimligt att föräldraskapstestningen kollar efter matcher med den förmodade modern också.

Gör det? Jag har aldrig hört om någon som oroat sig över det. Men ok, då är ju även det bra. Intressant dock om resultatet blev jupp du är pappa, men du är inte mamma till barnet.
Fast är man oroad för sjukhusförväxling faller idén att testa på sjukhuset vid födseln, då får man komma in senare polikliniskt då. Annars kan ju förväxlingen ske efter testet.

agazza
2012-08-10, 06:28
Klart det bör testas så tidigt som möjligt så man hinner starta ett nytt eget liv.

sent from phone

Angel
2012-08-10, 06:46
Det borde bli en minimal merkostnad för vården, man tar ju ändå pkuprov, då kan man svabba den utpekade pappan samtidigt och kolla efter dna match.


Är ju inte direkt provtagningen som kostar utan analysen. DNA/Genprover av olika slag ligger väl runt tusenlappen och uppåt medans ett PK kostar några tior.

Angel
2012-08-10, 06:47
Däremot kan man ju få bli erbjuden att köpa provet..

Mental
2012-08-10, 06:58
Däremot kan man ju få bli erbjuden att köpa provet..

Näe, då kommer det där med misstänksamheten in, hur många säger till sin nyförlösta flickvän, jo duuu gumman, är det ok om jag lägger 1000kr av våra gemensamma pengar på ett faderskapstest trots att jag är nästan helt övertygad om att du varit trogen?

Och är det så dyrt? Gentest för andra saker som man köper receptfritt på apoteket ligger på ett par hundralappar?

Blir det olbigatoriskt och genomförs av vården borde man kunna pressa priset rejält.

kaer
2012-08-10, 09:05
Exakt kopia på trådstart på flashback va? Sammanställer du skillnaderna i attityder och det bästa citaten sen så blir jag glad =)

Juxta
2012-08-10, 09:06
Näe, då kommer det där med misstänksamheten in, hur många säger till sin nyförlösta flickvän, jo duuu gumman, är det ok om jag lägger 1000kr av våra gemensamma pengar på ett faderskapstest trots att jag är nästan helt övertygad om att du varit trogen?


Haha, ingår skilsmässopapprena i begäran av faderskapstestet då? :D

Mental
2012-08-10, 09:10
Haha, ingår skilsmässopapprena i begäran av faderskapstestet då? :D

mm, jag vill gärna veta säkert att jag är pappa den dagen det är dags. Men jag vill undvika den ofrånkomliga konflikten det skulle innebära att begära det.

I nuläget har jag att välja mellan att gå och släpa på en ovisshet eller riskera såra/kränka min älskade. Inget kul val att stå inför.

Ett obligatorium skulle eliminera det problemet.

Juxta
2012-08-10, 09:12
mm, jag vill gärna veta säkert att jag är pappa den dagen det är dags. Men jag vill undvika den ofrånkomliga konflikten det skulle innebära att begära det.

I nuläget har jag att välja mellan att gå och släpa på en ovisshet eller riskera såra/kränka min älskade. Inget kul val att stå inför.

Ett obligatorium skulle eliminera det problemet.

Ska jag vara ärlig har jag inte ens tänkt tanken på faderskapstest innan jag läste denna tråd. Inte nämnvärt nu heller.
Jag tycker det känns lite konstigt att inte lita på sin partner så pass mycket när man ändå väljer att skaffa barn med henne.

Så länge det inte kommer ut en liten mulatt kommer jag vara övertygad om att det är min egen skapade devil's spawn som jag kommer ta hand om.

mini
2012-08-10, 09:20
Näe, då kommer det där med misstänksamheten in, hur många säger till sin nyförlösta flickvän, jo duuu gumman, är det ok om jag lägger 1000kr av våra gemensamma pengar på ett faderskapstest trots att jag är nästan helt övertygad om att du varit trogen?


Men, du är ju misstänksam? Du vill att samhället ska ha miljardkostnader för att du ska slippa fråga? Jag tror inte många fäder som lever i en stabil relation med ett barn som följd känner sig misstänksamma. Det känns mer som ett relationsproblem än ett medicinskt dito.

Anton Fräs
2012-08-10, 09:25
Ska jag vara ärlig har jag inte ens tänkt tanken på faderskapstest innan jag läste denna tråd. Inte nämnvärt nu heller.
Jag tycker det känns lite konstigt att inte lita på sin partner så pass mycket när man ändå väljer att skaffa barn med henne.

Så länge det inte kommer ut en liten mulatt kommer jag vara övertygad om att det är min egen skapade devil's spawn som jag kommer ta hand om.

Hear hear!

Spartansk
2012-08-10, 09:27
Men, du är ju misstänksam? Du vill att samhället ska ha miljardkostnader för att du ska slippa fråga? Jag tror inte många fäder som lever i en stabil relation med ett barn som följd känner sig misstänksamma. Det känns mer som ett relationsproblem än ett medicinskt dito.

Man kan aldrig lite fullt ut på någon. Hur många partner till otrogna tror du har litat fullt ut på sina partner?

Mental
2012-08-10, 09:28
Men, du är ju misstänksam? Du vill att samhället ska ha miljardkostnader för att du ska slippa fråga? Jag tror inte många fäder som lever i en stabil relation med ett barn som följd känner sig misstänksamma. Det känns mer som ett relationsproblem än ett medicinskt dito.

Miljardkostnader? ponera att det är så dyrt som en tusenlapp om året skulle en sådan sak kosta runt 110 miljoner per år. Och det är i sammanhanget ganska lite. Jag tror själv att det vore bra, även om det i 95% av fallen visar sig vara rätt pappa som angivits.

mini
2012-08-10, 09:29
Man kan aldrig lite fullt ut på någon. Hur många partner till otrogna tror du har litat fullt ut på sina partner?

Tillit är inte att veta vad någon gör 100% av tiden. Hur många partner till otrogna tror du har varit misstänksamma men ändå blivit bedragna?

Spartansk
2012-08-10, 09:32
Tillit är inte att veta vad någon gör 100% av tiden. Hur många partner till otrogna tror du har varit misstänksamma men ändå blivit bedragna?

Vad har det med saken att göra?

Eddie Vedder
2012-08-10, 09:36
Ett samhälle som bygger på premissen "Man kan aldrig lita på någon!" känns inte bra. Jag tycker absolut inte att det ska vara obligatoriskt. Det är en stor kostnad och jag tycker inte att det är värt det. Vissa personers misstänksamhet mot sin partner räcker inte som argument för mig.

För övrigt känner jag till ett moderskapstest där en invandrarkvinna inte var registrerad som mamma till en liten flicka. DNA-testet visade att hon var mamma till flickan men byråkratin vägde tyngre så hon blev ändå inte "officiellt" flickans mamma.

Sheogorath
2012-08-10, 09:39
Men, du är ju misstänksam? Du vill att samhället ska ha miljardkostnader för att du ska slippa fråga? Jag tror inte många fäder som lever i en stabil relation med ett barn som följd känner sig misstänksamma. Det känns mer som ett relationsproblem än ett medicinskt dito.

Som Spartansk säger finns det ju uppenbarligen barn i stabila relationer där kvinnan bedragit mannen gällande faderskapet. Detta är en sanning oavsett om det funnits problem med tilliten eller inte. Det i sin tur räcker för att motiva tester "by default". Visst ska man kunna avsäga sig testning om man nu känner för att göra ett lojalitetsstatement eller vad nu anledningen skulle kunna tänkas vara, men att var och en får veta att det barn han eller hon försörjer är den som han eller hon tror att den är, bör vara en rättighet med den lagstiftningen som finns nu gällande försörjningsplikt mm.

Mental
2012-08-10, 09:42
Jag kan tänka mig att i de fall där man långt senare upptäcker att det finns en annan biologisk fader, kan leda till riktigt jobbiga saker. Upptäcks det när barnet är nyfött så får barnet en chans att växa upp med rätt förälder, men kommer det som en överaskning i tidiga tonår tror jag det kan bli sjukt jobbigt.

Eddie Vedder
2012-08-10, 09:43
Som Spartansk säger finns det ju uppenbarligen barn i stabila relationer där kvinnan bedragit mannen gällande faderskapet. Detta är en sanning oavsett om det funnits problem med tilliten eller inte. Det i sin tur räcker för att motiva tester "by default". Visst ska man kunna avsäga sig testning om man nu känner för att göra ett lojalitetsstatement eller vad nu anledningen skulle kunna tänkas vara, men att var och en får veta att det barn han eller hon försörjer är den som han eller hon tror att den är, bör vara en rättighet med den lagstiftningen som finns nu gällande försörjningsplikt mm.

Fast vad skulle då den moraliska skillnaden bli? Att vara den där killen som inte väljer bort kan ju lika gärna få samma effekt. Och att det innebär ett argument per default kan jag köpa men det är ett tämligen svagt argument.

ARMSTARK
2012-08-10, 09:44
Personligen ser jag ingen anledning att ta reda på hur det egentligen ligger till, jag älskar mina barn och de är lika mycket MINA barn oavsett vem som är fadern. Det skulle bara förstöra nåt, helt i onödan, jag ser absolut ingen vettig anledning.

Är det däremot en kvinna som varit fem varv runt kvarteret så finns det en ekonomisk anledning för en singelkille att ta reda på hur det ligger till. Då är det ju någon som ska sitta och pröjsa underhåll i 18 år.

Sheogorath
2012-08-10, 09:45
Jag kan tänka mig att i de fall där man långt senare upptäcker att det finns en annan biologisk fader, kan leda till riktigt jobbiga saker. Upptäcks det när barnet är nyfött så får barnet en chans att växa upp med rätt förälder, men kommer det som en överaskning i tidiga tonår tror jag det kan bli sjukt jobbigt.

Det finns heller inget som säger att mannen måste lämna när han får reda på att barnet inte är hans. Det kanske funnits tidigare problem i relationen som man rett ut och barnet får en kärleksfull uppfostran som ju inte är beroende av biologi. I det scenariot vet åtminstone alla vad som gäller. Ingen är förd bakom ljuset. Fadern hade möjligheten att inte ta försörjningen, men valde att göra det. Inga konstigheter.

Sheogorath
2012-08-10, 09:47
Fast vad skulle då den moraliska skillnaden bli? Att vara den där killen som inte väljer bort kan ju lika gärna få samma effekt. Och att det innebär ett argument per default kan jag köpa men det är ett tämligen svagt argument.

Moraliskt? Ingen. Men praktiskt tror jag att det skulle bli en skillnad. Normen i samhället hade blivit att alla vet vem som är deras biologiska barn.

Mental
2012-08-10, 09:48
När jag tänker efter så är jag inte ett dugg lik min far :) Hmmm, man kanske skulle kolla sånt i efterhand?

Eddie Vedder
2012-08-10, 09:53
Moraliskt? Ingen. Men praktiskt tror jag att det skulle bli en skillnad. Normen i samhället hade blivit att alla vet vem som är deras biologiska barn.

Men jag syftar på att misstänkliggöra sin tjej. Det lär ju bli samma sak om normen är att "alla som litar på sin tjej hoppar av testet" precis som "alla som litar på sin tjej struntar i testet". Jag blir lite förvånad över hur någon som är så väldigt liberal i övrigt tycker att obligatoriska DNA-tester är okej. Det är verkligen "Storebror håller koll" känner jag.

Mental
2012-08-10, 09:56
Men jag syftar på att misstänkliggöra sin tjej. Det lär ju bli samma sak om normen är att "alla som litar på sin tjej hoppar av testet" precis som "alla som litar på sin tjej struntar i testet". Jag blir lite förvånad över hur någon som är så väldigt liberal i övrigt tycker att obligatoriska DNA-tester är okej. Det är verkligen "Storebror håller koll" känner jag.

Ptja, då borde alla liberala begära att PKUtestet förstörs i stället för att arkiveras som det görs idag. Det har ju använts vid polisutredningar senare. Jag tror att nästan alla liberala låter det vara så länge det är standard.

Eddie Vedder
2012-08-10, 09:58
Ptja, då borde alla liberala begära att PKUtestet förstörs i stället för att arkiveras som det görs idag. Det har ju använts vid polisutredningar senare. Jag tror att nästan alla liberala låter det vara så länge det är standard.

Om en libertarian accepterar PKU-testning blir jag förvånad. Men visst, det kan ju kanske ingå i utopin om nattväktarstat. Jag vet inte, jag är ingen "låt-folk-göra-vad-fan-de-vill-när-fan-de-vill"-liberal. :)

Men det här förslaget tycker jag inte är bra. Helt enkelt för att det känns som en stor kostnad för litet problem.

filmjölk
2012-08-10, 10:00
Även om det skulle bli traumatiskt att få veta att man uppfostrat ett barn som inte är sitt eget, och traumatiskt för barnet att få reda på att ens pappa inte är ens pappa 15 år senare (tex) så är det väl viktigt att sanningen kommer fram? Barnet borde ha rätt att veta vem sin pappa är, och "pappan" vem "sin" son/dotter är?

Jag anar en intressant skillnad mellan könen här, där kvinnors otrohet och lögner är något mindre allvarliga än mäns dito. Män som skaffar barn vid sidan av relationen är superdrägg, kvinnor som gör samma är inte fullt lika dräggiga - trots att de lurar någon stackars sate att ta hand om barnet som sitt eget.

Förövrigt har jag en kompis som är 40år, hennes mamma vägrar berätta vem hennes pappa är. wth? Oavsett vad som hänt, eller om det skulle vara så att mamman faktiskt inte vet, borde tantskrället väl ge "barnet" den informationen?

Juxta
2012-08-10, 10:04
Förövrigt har jag en kompis som är 40år, hennes mamma vägrar berätta vem hennes pappa är. wth? Oavsett vad som hänt, eller om det skulle vara så att mamman faktiskt inte vet, borde tantskrället väl ge "barnet" den informationen?

Kan ju faktiskt varit en våldtäkt där gärningsmannen inte åkte fast och mamman fortfarande mår dåligt över det, men valde att behålla barnet.

Spartansk
2012-08-10, 10:05
Kan ju faktiskt varit en våldtäkt där gärningsmannen inte åkte fast och mamman fortfarande mår dåligt över det, men valde att behålla barnet.

Ja, men då kan hon väl säga det?

filmjölk
2012-08-10, 10:05
Kan ju faktiskt varit en våldtäkt där gärningsmannen inte åkte fast och mamman fortfarande mår dåligt över det, men valde att behålla barnet.

Japp, absolut. Men har inte barnet ändå rätt att få reda på vart hon kommer ifrån?

Mental
2012-08-10, 10:06
Hmm, har man som barn någon rätt att veta vem som är ens förälder? Låter som något som är svårt att reglera.

Det kan ju vara någon man träffat på finlandsbåten och kanske ev vet förnamnet på typ.

Juxta
2012-08-10, 10:06
Ja, men då kan hon väl säga det?

Det kan man kanske tycka, men det kan kanske vara svårt för henne. Hon kanske inte vill att sitt "barn" ska få veta att hennes far var en idiot?

Spartansk
2012-08-10, 10:08
Det kan man kanske tycka, men det kan kanske vara svårt för henne. Hon kanske inte vill att sitt "barn" ska få veta att hennes far var en idiot?

Självklart är det svårt, men då får hon helt enkelt womana up och ta sig i kragen. Man får ju ställa hur svårt det är mot hur jobbigt det är för dottern att inte veta.

Juxta
2012-08-10, 10:23
Självklart är det svårt, men då får hon helt enkelt womana up och ta sig i kragen. Man får ju ställa hur svårt det är mot hur jobbigt det är för dottern att inte veta.

Underskatta inte en mors tro att hon skyddar sitt barn. Det du säger saknar helt känsla utan baseras bara på logik. R U SPOCK? ;)

Eddie Vedder
2012-08-10, 10:42
Jag satt och väntade på att någon skulle komma med klyschan om att det är så mer acceptabelt med en otrogen kvinna och nu kom det. Det handlar inte om att den enas handling är värd mer eller mindre än den andra utan att man diskuterar en stor samhällsinsats som bygger på premissen att vi inte kan lita på varandra. Givetvis är det exakt samma sak med att kolla upp mannens trohet.

Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot alla saker som bygger på att "om du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll?" för man kan rättfärdiga det mesta i form av kontroll och övervakning med såna resonemang.

filmjölk
2012-08-10, 10:45
Underskatta inte en mors tro att hon skyddar sitt barn. Det du säger saknar helt känsla utan baseras bara på logik. R U SPOCK? ;)

40 år att tänka igenom saken med, men fortfarande vägra...

Mental
2012-08-10, 10:46
Jag satt och väntade på att någon skulle komma med klyschan om att det är så mer acceptabelt med en otrogen kvinna och nu kom det. Det handlar inte om att den enas handling är värd mer eller mindre än den andra utan att man diskuterar en stor samhällsinsats som bygger på premissen att vi inte kan lita på varandra. Givetvis är det exakt samma sak med att kolla upp mannens trohet.

Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot alla saker som bygger på att "om du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll?" för man kan rättfärdiga det mesta i form av kontroll och övervakning med såna resonemang.

Bör man testa för HIV vid bloddonation eller lita på donatorn? Ganska mycket í samhället bygger väl på att kontroll är bättre än tillit.

Jag vill lita på att mina patienter bara äter vad de påstår, men då skulle en 140kg man gå upp ett kilo i månaden på 1800kcal...

Eddie Vedder
2012-08-10, 10:47
Bör man testa för HIV vid bloddonation eller lita på donatorn? Ganska mycket í samhället bygger väl på att kontroll är bättre än tillit.

Kändes den jämförelsen rättvis tycker du?

filmjölk
2012-08-10, 10:51
Jag satt och väntade på att någon skulle komma med klyschan om att det är så mer acceptabelt med en otrogen kvinna och nu kom det. Det handlar inte om att den enas handling är värd mer eller mindre än den andra utan att man diskuterar en stor samhällsinsats som bygger på premissen att vi inte kan lita på varandra. Givetvis är det exakt samma sak med att kolla upp mannens trohet.

Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot alla saker som bygger på att "om du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll?" för man kan rättfärdiga det mesta i form av kontroll och övervakning med såna resonemang.

Det är ingen stor samhällsinsats, och det är inte främst riktat för att män skall slippa undan sitt ansvar (det kan dock bli följden,fast isf. var det den ovetande icke-biologiska pappans ansvar egentligen?), eller för att avslöja otrogna kvinnor, utan för att män och barn borde ha en rätt att veta om de är pappan/ vem deras biologiska fader är.

Eddie Vedder
2012-08-10, 10:58
Det är ingen stor samhällsinsats, och det är inte främst riktat för att män skall slippa undan sitt ansvar (det kan dock bli följden,fast isf. var det den ovetande icke-biologiska pappans ansvar egentligen?), eller för att avslöja otrogna kvinnor, utan för att män och barn borde ha en rätt att veta om de är pappan/ vem deras biologiska fader är.

Jag vet vem min pappa är och tanken har aldrig ens slagit mig att han inte skulle vara min pappa. Jag känner inte en enda person som går och tänker på att hens pappa inte är hens pappa. Jag tycker man skapar ett problem som inte finns. Och jo, det är en stor insats att alla nyblivna fäder ska DNA-testas.

ARMSTARK
2012-08-10, 10:59
Det är ingen stor samhällsinsats, och det är inte främst riktat för att män skall slippa undan sitt ansvar (det kan dock bli följden,fast isf. var det den ovetande icke-biologiska pappans ansvar egentligen?), eller för att avslöja otrogna kvinnor, utan för att män och barn borde ha en rätt att veta om de är pappan/ vem deras biologiska fader är.

I princip har du rätt, men jag är ändå tveksam till hur det skulle förbättra ditt liv om du fick veta att din far inte är din far. Vad är poängen liksom? Skulle du söka upp din biologiska far? Tänk om han säger att han drog för att din mor är ett luder. Man har rätt att veta...ja, visst, men till vilket pris?

Spartansk
2012-08-10, 11:09
Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot alla saker som bygger på att "om du inte har något att dölja spelar det väl ingen roll?" för man kan rättfärdiga det mesta i form av kontroll och övervakning med såna resonemang.

Jag är tvärtom. Jag är t ex för att fartkameror tar kort på fortkörares ansikten (vet vissa som är emot det).

Juxta
2012-08-10, 11:11
Jag är tvärtom. Jag är t ex för att fartkameror tar kort på fortkörares ansikten (vet vissa som är emot det).

Då kan vi sätta upp en kamera på din balkong som filmar rätt in i din lägenhet. Gör du inget fel så gör det väl inget? Polisen kommer bara storma in om du snortar koks på vardagsrumsbordet, men det gör du ju inte, så varför bry sig om den kameran?

Spartansk
2012-08-10, 11:14
Då kan vi sätta upp en kamera på din balkong som filmar rätt in i din lägenhet. Gör du inget fel så gör det väl inget? Polisen kommer bara storma in om du snortar koks på vardagsrumsbordet, men det gör du ju inte, så varför bry sig om den kameran?

Ja, visst. Om det bara är professionella personer med tystnadsplikt som ser filmerna, så varsågod. Hade filmerna kunnat ses av mina bekanta hade det såklart varit en helt annan sak.

filmjölk
2012-08-10, 11:15
Jag vet vem min pappa är och tanken har aldrig ens slagit mig att han inte skulle vara min pappa. Jag känner inte en enda person som går och tänker på att hens pappa inte är hens pappa. Jag tycker man skapar ett problem som inte finns. Och jo, det är en stor insats att alla nyblivna fäder ska DNA-testas.

Det är din erfarenhet. Det finns nog ett antal barn och pappor som lever i ovisshet och tvivlar och en del som tror att deras pappa är sin pappa, eller att deras barn är deras barn fast det inte är så. Ett DNA test är lätt att göra. Ett nyfött barn blir undersökt, vaccinerat och petat på väldigt mycket, det är lätt att i samband med det, även rutinkontrollera pappan. Integritet shcmigrentitet - rätt skall vara rätt.

I princip har du rätt, men jag är ändå tveksam till hur det skulle förbättra ditt liv om du fick veta att din far inte är din far. Vad är poängen liksom? Skulle du söka upp din biologiska far? Tänk om han säger att han drog för att din mor är ett luder. Man har rätt att veta...ja, visst, men till vilket pris?

Man har rätt att veta vem man är, dessutom har pappa (eller "pappa") rätt att veta...varför skall mamma ha rätten och möjligheten att kunna lura honom till ett faderskap?

ARMSTARK
2012-08-10, 11:27
Det är din erfarenhet. Det finns nog ett antal barn och pappor som lever i ovisshet och tvivlar och en del som tror att deras pappa är sin pappa, eller att deras barn är deras barn fast det inte är så. Ett DNA test är lätt att göra. Ett nyfött barn blir undersökt, vaccinerat och petat på väldigt mycket, det är lätt att i samband med det, även rutinkontrollera pappan. Integritet shcmigrentitet - rätt skall vara rätt.



Man har rätt att veta vem man är, dessutom har pappa (eller "pappa") rätt att veta...varför skall mamma ha rätten och möjligheten att kunna lura honom till ett faderskap?

Som jag skrev tidigare, du har rätt, men ändå... Vissa stenar ska man inte vända på, man vet aldrig vad som dyker upp. Att vara pappa är mycket mer än sperma, "Handen som gungar vaggan..."

När det gäller faderskapsgrejjen (Där jag antar att du syftar på underhållsbiten?) så håller jag med till 100%. Det är orättvist. Många stackare har suttit och pröjsat miljonbelopp helt obefogat.

Spartansk
2012-08-10, 11:28
Man behöver väl dessutom bara ett salivprov för ett DNA-test? Inte så jobbigt för patienten menar jag.

Grahn
2012-08-10, 11:34
Det känns som att staten/samhället egentligen har ett intresse av att inte testa, vad ska samhället med en massa förvirrade barn och fäder till? Varför komplicera situationen med underhåll ytterligare?

Men visst har vi ett lite lustigt system som det är på många sätt. En kollega som fick barn innan han gifte sig svarade "Hur ska jag kunna veta det?" på frågan man får om man är fader till barnet. Bra svar, det vet man ju inte :) tur hans respektive kände till hans sinne för humor redan innan dock!

Mental
2012-08-10, 11:43
Det känns som att staten/samhället egentligen har ett intresse av att inte testa, vad ska samhället med en massa förvirrade barn och fäder till? Varför komplicera situationen med underhåll ytterligare?

Men visst har vi ett lite lustigt system som det är på många sätt. En kollega som fick barn innan han gifte sig svarade "Hur ska jag kunna veta det?" på frågan man får om man är fader till barnet. Bra svar, det vet man ju inte :) tur hans respektive kände till hans sinne för humor redan innan dock!

Som alla myndighetspapper där man ska fylla i saker som "antal barn under 18år" Eller "har du barn: Ja/Nej"

Vart är alternativen vet ej och kanske? Som kille är man sällan helt säker. :D

Grahn
2012-08-10, 11:47
Som alla myndighetspapper där man ska fylla i saker som "antal barn under 18år" Eller "har du barn: Ja/Nej"

Vart är alternativen vet ej och kanske? Som kille är man sällan helt säker. :D

Hahaha så sant :) frågorna borde egentligen bättre motsvara det man är ute efter att veta.

Macroman
2012-08-10, 12:13
Då kan vi sätta upp en kamera på din balkong som filmar rätt in i din lägenhet. Gör du inget fel så gör det väl inget? Polisen kommer bara storma in om du snortar koks på vardagsrumsbordet, men det gör du ju inte, så varför bry sig om den kameran?

Ja, visst. Om det bara är professionella personer med tystnadsplikt som ser filmerna, så varsågod. Hade filmerna kunnat ses av mina bekanta hade det såklart varit en helt annan sak.

Haha, du är galen! Det är klart du inte vill det.

Tänk om de börjar reglera saker du gillar t.ex att du bara får ha sex vissa dagar. Så om du har sex/onanerar på onsdagar så åker du in i Kumlabunkern. Känns inte ok för mig iaf.

Minimjölk
2012-08-10, 12:44
Jag har hört siffran 10% gällande att barn inte har den pappan de tror sig ha men jag tycker det låter orimligt högt och det kanske snarare är så att 10% av sina barn inte växer upp tillsammans med sin bioligiska far. Hur som helst vet ni väl att postmannen kommer alltid två gånger...

När jag nu tänker på det har jag alltid varit annorlunda än min familj, främst till sättet och intressen men även till viss del utseendemässigt. Min bror däremot är en exakt kopia av min pappa. Hmm, får mig att fundera lite vad som hände på BB men oavsett vilket så ser jag min mamma/pappa som mina föräldrar oavsett vad som skulle komma fram.

Om en sådan här sak skulle komma fram när barn är tonåringar så är det ju en annan historia. Tänk fasan när skilsmässan är fullbordad när man har barn i tonåren att frugan säger, BTW, det är inte du som är farsan till barnen och de gillar sin riktiga pappa bättre och vi skall nu leva lyckliga alla dar. Have a nice day!

Det mest tragiska i hela diskussionen tycker jag är om man väljer att skaffa barn ihop med en människa som man inte har tillit till. Speciellt när det gäller sådana saker som otrohet. Jag litar 100% på min fru och jag vet att hon litar på mig med. jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det skulle vara att gå omkring och oroa sig i onödan. Om man väl är gift och skaffar barn skal ldet väl inte vara så svårt att leva efter de gränser som man satt upp och kommit överens om gemensamt gälladne trohet?

Jag är medveten om att saker och ting kan hända längre fram men den tiden den sorgen. är man dock i begrepp att just skaffa barn och man oroar sig över tillit och om man själv är far till barnet skall man nog ta sig en funderare gällande sin egen syn på sin partner eller hur bra förhållandet är.

Juxta
2012-08-10, 13:05
Ja, visst. Om det bara är professionella personer med tystnadsplikt som ser filmerna, så varsågod. Hade filmerna kunnat ses av mina bekanta hade det såklart varit en helt annan sak.

Jag blir lite rädd för din tillit till myndigheter. Har det helt förbipasserat dig att det missbrukas rätt så fint?

filmjölk
2012-08-10, 13:05
Ett obligatoriskt test skulle enbart missgynna de kvinnor som gillar att knewla runt lite i smyg på konferensen/krogkvällen/semesterresan. Vilket iofs inte borde vara olagligt, men det är moraliskt fel, och det borde vara olagligt att lura godtrogna män att hjälpa till att hantera konsekvenserna av det.

Eddie Vedder
2012-08-10, 13:34
Integritet shcmigrentitet - rätt skall vara rätt.


Ja om det där är argumentet känns det ju inte så värt att diskutera. Du har rätt och vet minsann hur det är.

filmjölk
2012-08-10, 13:49
Ja om det där är argumentet känns det ju inte så värt att diskutera. Du har rätt och vet minsann hur det är.

Vart ligger då felet i att dna-testa så att barn och pappor får veta vem som är pappa (vem som inte är pappa) eller om det är ens barn eller inte?

Det kostar väldigt lite och är snabbt gjort, och blir bara en i högen av saker det nyfödda barnet undersöks för.

Du drar slutsatser om mig, då drar jag om dig. Jag tror att du reagerar instinktivt efter din ideologiska övertygelse: "DNA testa barn rutinmässigt för att fastställa faderskap? Näe men oj! Det låter som patriarkalt förtryck! Det säger vi NEJ till!"

Eddie Vedder
2012-08-10, 13:50
Jag tror att du reagerar instinktivt efter din ideologiska övertygelse: "DNA testa barn rutinmässigt för att fastställa faderskap? Näe men oj! Det låter som patriarkalt förtryck! Det säger vi NEJ till!"

Hur orkar du? Jag har inte sagt ett skit om det där. Inte ett ord. Jag har skrivit mina argument så du kan ju testa att läsa. Jag ser det inte som "min rättighet som barn" att farsan ska behöva genomgå ett DNA-test.

Grahn
2012-08-10, 13:50
Vart ligger då felet i att dna-testa så att barn och pappor får veta vem som är pappa (vem som inte är pappa) eller om det är ens barn eller inte?

Det kostar väldigt lite och är snabbt gjort, och blir bara en i högen av saker det nyfödda barnet undersöks för.

Du drar slutsatser om mig, då drar jag om dig. Jag tror att du reagerar instinktivt efter din ideologiska övertygelse: "DNA testa barn rutinmässigt för att fastställa faderskap? Näe men oj! Det låter som patriarkalt förtryck! Det säger vi NEJ till!"

Men vilken är den praktiska nyttan? Fler skilsmässor och fler faderslösa barn känns som den enda effekten.

Rätt och rätt men jag ser inte riktigt motivationen till att driva igenom detta annat än om fadern tvivlar.

Mental
2012-08-10, 13:54
Mja billigt vet jag väl inte. Om nu siffror kring 1000kr stämmer.

Vad jag förstår kostar en förlossning ca 45000
http://www.sydsvenskan.se/sverige/forlossningen-kostar-dem-45-000/

Om ett prov extra kostar en tusenlapp är det en fördyring av vården med lite över 2%. Inte jättemycket, men på 100.000+ förlossningar per år blir det ju en del. Typ 110 miljoner som jag påpekade tidigare.

Juxta
2012-08-10, 13:58
Mja billigt vet jag väl inte. Om nu siffror kring 1000kr stämmer.

Vad jag förstår kostar en förlossning ca 45000
http://www.sydsvenskan.se/sverige/forlossningen-kostar-dem-45-000/

Om ett prov extra kostar en tusenlapp är det en fördyring av vården med lite över 2%. Inte jättemycket, men på 100.000+ förlossningar per år blir det ju en del. Typ 110 miljoner som jag påpekade tidigare.

110 mille för att bejaka folks misstänksamhet mot sin partner under moraliskt tveksamt lagstöd? Nej tack. Då tycker jag att dom ska subventionera sojamjölk istället för dom pengarna.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 13:58
Men vilken är den praktiska nyttan? Fler skilsmässor och fler faderslösa barn känns som den enda effekten.

Rätt och rätt men jag ser inte riktigt motivationen till att driva igenom detta annat än om fadern tvivlar.

Leder antagligen till omtanke om att vara otrogen. Vilket i sig förhindrar fler faderlösa barn och skilssmässor. Antar jag.

Spartansk
2012-08-10, 14:03
Jag blir lite rädd för din tillit till myndigheter. Har det helt förbipasserat dig att det missbrukas rätt så fint?

Å andra sidan ser jag inte riktigt vad poliserna skulle ha för intresse i att skicka bilder på mig där jag ligger och pillar mig i stjärten till mina anhöriga.

Haha, du är galen! Det är klart du inte vill det.

Tänk om de börjar reglera saker du gillar t.ex att du bara får ha sex vissa dagar. Så om du har sex/onanerar på onsdagar så åker du in i Kumlabunkern. Känns inte ok för mig iaf.

Börjar de hitta på såna tokiga regler så är det givetvis en annan femma.

Mja billigt vet jag väl inte. Om nu siffror kring 1000kr stämmer.

Vad jag förstår kostar en förlossning ca 45000
http://www.sydsvenskan.se/sverige/forlossningen-kostar-dem-45-000/

Om ett prov extra kostar en tusenlapp är det en fördyring av vården med lite över 2%. Inte jättemycket, men på 100.000+ förlossningar per år blir det ju en del. Typ 110 miljoner som jag påpekade tidigare.

Den extra kostnaden känns rimlig om hela 10 % har "fel far".

filmjölk
2012-08-10, 14:07
Hur orkar du? Jag har inte sagt ett skit om det där. Inte ett ord. Jag har skrivit mina argument så du kan ju testa att läsa. Jag ser det inte som "min rättighet som barn" att farsan ska behöva genomgå ett DNA-test.

jag läste dina argument, ignorerade din illa dolda avsky och förkastade dem. Du borde se det som din rättighet att du skall få veta bortom tvivel vem din pappa är, och han borde ha rätten att veta bortom tvivel om barnen han skall ta hand om är sina egna.

Men vilken är den praktiska nyttan? Fler skilsmässor och fler faderslösa barn känns som den enda effekten.

Rätt och rätt men jag ser inte riktigt motivationen till att driva igenom detta annat än om fadern tvivlar.

Den praktiska nyttan finns inte, mer än att jag anser att det är fel att barn tillåts få luras om vem deras far är, och att pappor kan luras ta ansvar för barn som kanske inte är deras egna.


om statistiken som presenterats i tråden stämmer är ju inte det ett helt ovanligt scenario heller. Det obligatoriska ingreppet innebär en minimal kränkning av pappan. En svabb i munnen - klart.

stridis
2012-08-10, 14:16
Men obligatoriskt gentest? Om jag erkänner mitt faderskap, vadfan skall de testa mig för då? Min integritet kränks oerhört av diverse gentest som stazi kanske får för sig att spara...;)

Spartansk
2012-08-10, 14:18
Men obligatoriskt gentest? Om jag erkänner mitt faderskap, vadfan skall de testa mig för då? Min integritet kränks oerhört av diverse gentest som stazi kanske får för sig att spara...;)

Det är ju mamman som ska erkänna, om någon!

Men kruxet är ju att man (helt uppenbart) inte kan lita på erkännanden.

Grahn
2012-08-10, 14:38
Leder antagligen till omtanke om att vara otrogen. Vilket i sig förhindrar fler faderlösa barn och skilssmässor. Antar jag.

Kanske, varför skall staten ta ett krafttag för att minska otroheten i vårt rike egentligen?

Den praktiska nyttan finns inte, mer än att jag anser att det är fel att barn tillåts få luras om vem deras far är, och att pappor kan luras ta ansvar för barn som kanske inte är deras egna.


om statistiken som presenterats i tråden stämmer är ju inte det ett helt ovanligt scenario heller. Det obligatoriska ingreppet innebär en minimal kränkning av pappan. En svabb i munnen - klart.

Ja om man anser att man vill ha faderskapet bevisat så tycker jag nog det kan vara okej att utföra ett test. Däremot att testa på bred front utan begäran av endera parten känns väl lite sådär.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 14:48
Kanske, varför skall staten ta ett krafttag för att minska otroheten i vårt rike egentligen?
Inte statens jobb, men de facto att otroheten inskar om man testar DNA för att fastställa det biologiska faderskap leder till logiskt sett så bör otrohet minska då man kommer torska rejält. Se det som en positiv bieffekt.


Ja om man anser att man vill ha faderskapet bevisat så tycker jag nog det kan vara okej att utföra ett test. Däremot att testa på bred front utan begäran av endera parten känns väl lite sådär.
Tror inte en kvinna som varit otrogen riktigt är med på att göra ett test, därav att man testar alla och gör det som en obligatorisk rutin. Som filmjölk sagt det är mycket man gör med barn när dom är nyfödda, varför inte lägga till att stoppa in en tops lite diskret i munnen på hen för att se till att hen verkligen ska få växa upp med två biologiska föräldrar?

Att debattör Eddie Vedder är emot det är p.g.a att han är 100% säker på att det inte skett något fuffens eller åtminstone enligt sig själv skett något. Han personligen ser inget behov för det därav hans åsikter. Men det handlar om att se utanför sitt eget liv. Det finns en minoritetet som nu är 5% eller 10% eller vad fan den är som lever i ovisshet, ska man blunda för dom?

filmjölk
2012-08-10, 14:49
Ja om man anser att man vill ha faderskapet bevisat så tycker jag nog det kan vara okej att utföra ett test. Däremot att testa på bred front utan begäran av endera parten känns väl lite sådär.

Uppenbarligen är det ju vanligt att pappor tror sig vara pappor fast de egentligen inte är det till ett barn, och barn inte har den pappan de tror. Så uppenbarligen behövs det obligatoriska test om vi inte vill sanktionera att föra pappor och barn bakom ljuset.

Eddie Vedder
2012-08-10, 16:03
Att debattör Eddie Vedder är emot det är p.g.a att han är 100% säker på att det inte skett något fuffens eller åtminstone enligt sig själv skett något. Han personligen ser inget behov för det därav hans åsikter. Men det handlar om att se utanför sitt eget liv. Det finns en minoritetet som nu är 5% eller 10% eller vad fan den är som lever i ovisshet, ska man blunda för dom?

Blunda och blunda. Tycker du själv att obligatorisk kontroll kan legitimeras med en så liten grupp? Det är som sagt ingen jämställdhetsgrej, det handlar om att jag inte gillar att vi ska kolla upp så folk sköter sig på så här absurda sätt. Och det är verkligen inte något jag ser som "alla barns rättighet" att deras farsa ska genomgå en DNA-analys. Man skapar ett stort samhällsproblem av något som gäller ett fåtal.

Tolkia
2012-08-10, 17:11
Tror du inte barnet gynnas av att ha en far som är till 100% säker på att han är fader? Även en yttepytteliten misstanke om att saker och ting inte står rätt till kan bli en jobbig liten sten i skon.
Fast nu jämför du inte att växa upp med någon som barnet tror är den biologiska pappan men inte är det och att växa upp med någon som barnet vet är den biologiska pappan. Nu jämför du att växa upp med en misstänksam farsa som ägnar barnets uppväxt åt att nära en gnagande misstanke om att det inte är hans barn med att växa upp med en farsa som inte har det problemet. Då är det ju farsans problem med barnet som symptombärare, snarare än barnets problem.

Jag tänker inte ställa mig helt avig till idén, men jag tycker att man som vuxen skall vara vuxen nog att vara ärlig och erkänna vad som är för barnets skull och vad som är för ens egen skull. DET tror jag att barn mår bra av.

jag läste dina argument, ignorerade din illa dolda avsky och förkastade dem. Du borde se det som din rättighet att du skall få veta bortom tvivel vem din pappa är, och han borde ha rätten att veta bortom tvivel om barnen han skall ta hand om är sina egna.
Min fråga: Varför BORDE han känna så? Med vilken rätt vill du föreskriva för andra hur de bör känna kring sina föräldrar? Det är en stor sak att börja bestämma vad andra skall få känna.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 17:19
Blunda och blunda. Tycker du själv att obligatorisk kontroll kan legitimeras med en så liten grupp? Det är som sagt ingen jämställdhetsgrej, det handlar om att jag inte gillar att vi ska kolla upp så folk sköter sig på så här absurda sätt. Och det är verkligen inte något jag ser som "alla barns rättighet" att deras farsa ska genomgå en DNA-analys. Man skapar ett stort samhällsproblem av något som gäller ett fåtal.

Det tycker jag. Jag tillhör inte själv den minoriteten då jag är i princip en kopia av min släkt. Och det gör inte du heller antagligen. Men det handlar om att sätta sig i minoritetens skor, ett problem kan lösas och det finns en lösning. Varför inte utnyttja den lösningen? Enda nackdelen är att det kostar, och om en medelsnittsförlossning kostar 45.000 kan man lägga till en tusenlapp där. 2.2% dyrare, men klart värt det IMO. Och det handlar inte om att se så att folk sköter sig, handlar om rättvisa för både fadern som potentiellt skulle kunna föda upp ett barn som inte är dess eget, och barnet som får växa upp med en felaktig förälder. Går något sådant problem att lösa för en tusenlapp är det lätt värt.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 17:20
Fast nu jämför du inte att växa upp med någon som barnet tror är den biologiska pappan men inte är det och att växa upp med någon som barnet vet är den biologiska pappan. Nu jämför du att växa upp med en misstänksam farsa som ägnar barnets uppväxt åt att nära en gnagande misstanke om att det inte är hans barn med att växa upp med en farsa som inte har det problemet. Då är det ju farsans problem med barnet som symptombärare, snarare än barnets problem.

Jag tänker inte ställa mig helt avig till idén, men jag tycker att man som vuxen skall vara vuxen nog att vara ärlig och erkänna vad som är för barnets skull och vad som är för ens egen skull. DET tror jag att barn mår bra av.


Min fråga: Varför BORDE han känna så? Med vilken rätt vill du föreskriva för andra hur de bör känna kring sina föräldrar? Det är en stor sak att börja bestämma vad andra skall få känna.

Jag förstår inte Tolkia du tar ett inlägg Filmjölk skrivit, och du citerar mig?

Tolkia
2012-08-10, 17:24
Jag förstår inte Tolkia du tar ett inlägg Filmjölk skrivit, och du citerar mig?
Jag klippte in det och skrev sedan fel i citatet. Slarvigt av mig. Det är ändrat nu.

Grahn
2012-08-10, 17:28
Uppenbarligen är det ju vanligt att pappor tror sig vara pappor fast de egentligen inte är det till ett barn, och barn inte har den pappan de tror. Så uppenbarligen behövs det obligatoriska test om vi inte vill sanktionera att föra pappor och barn bakom ljuset.

Men det är ju mamman som för pappan bakom ljuset, inte staten. Om någon tvivlar och för sin sinnesro vill vet så tycker jag nog det kan vara lämpligt men inte på bred front för att hitta missdådare på någon moral basis.

Sen kan man väl inte avsäga sig faderskap annat än genom adoption iofs då man automagiskt blir det som gift men men....

Grahn
2012-08-10, 17:30
Tror inte en kvinna som varit otrogen riktigt är med på att göra ett test, därav att man testar alla och gör det som en obligatorisk rutin. Som filmjölk sagt det är mycket man gör med barn när dom är nyfödda, varför inte lägga till att stoppa in en tops lite diskret i munnen på hen för att se till att hen verkligen ska få växa upp med två biologiska föräldrar?

Att debattör Eddie Vedder är emot det är p.g.a att han är 100% säker på att det inte skett något fuffens eller åtminstone enligt sig själv skett något. Han personligen ser inget behov för det därav hans åsikter. Men det handlar om att se utanför sitt eget liv. Det finns en minoritetet som nu är 5% eller 10% eller vad fan den är som lever i ovisshet, ska man blunda för dom?

Hur menar du, en undersökning på bred front skulle ju vara utan att någon gick med på något utan vara någon form av tvång. Mamman topsas väl inte alls det är väl fadern och barnet....

Om en fader eller ett barn känner stora tvivel och vill ha tester så är det ju en helt annan femma än att testa alla vare sig de vill eller ej.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 17:32
Hur menar du, en undersökning på bred front skulle ju vara utan att någon gick med på något utan vara någon form av tvång. Mamman topsas väl inte alls det är väl fadern och barnet....
Om en fader eller ett barn känner stora tvivel och vill ha tester så är det ju en helt annan femma än att testa alla vare sig de vill eller ej.

Man kan väl se det som tvång, men har man inget att dölja ska det inte vara några problem alls med att genomgå ett test när barnet är fött.

Eddie Vedder
2012-08-10, 17:33
Det tycker jag. Jag tillhör inte själv den minoriteten då jag är i princip en kopia av min släkt. Och det gör inte du heller antagligen. Men det handlar om att sätta sig i minoritetens skor, ett problem kan lösas och det finns en lösning. Varför inte utnyttja den lösningen?


Det har jag redan sagt flera gånger. Det mesta kan lösas enkelt genom att göra det olagligt eller genom att kontrollera människor. Men det finns en anledning till att man inte alltid gör det.

Du borde se det som din rättighet att du skall få veta bortom tvivel vem din pappa är, och han borde ha rätten att veta bortom tvivel om barnen han skall ta hand om är sina egna.

Nej det borde jag inte. Och han har ju den rätten redan. Oavsett om du godtar mina argument eller inte så ska du ju inte fråga efter dem om du läst.

Grahn
2012-08-10, 17:36
Man kan väl se det som tvång, men har man inget att dölja ska det inte vara några problem alls med att genomgå ett test när barnet är fött.

Gillar inte riktigt den där tankegången, faktiskt gillar jag den inte alls.

Sen är det en sak som ingen utomstående egentligen ska lägga sig i, som sagt jag tycker en fader som absolut vill veta ska kunna få det men ser inget värde eller behov av pappa staten att lägga sig i om det inte efterfrågas.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 17:38
Det har jag redan sagt flera gånger. Det mesta kan lösas enkelt genom att göra det olagligt eller genom att kontrollera människor. Men det finns en anledning till att man inte alltid gör det.



Nej det borde jag inte. Och han har ju den rätten redan.

Göra vadå olagligt menar du? Handlar inte om kontroll, handlar om ett simpelt test som löser ett problem. Kan säga att i princip alla tjänar på det, förutom svinen som är otrogna. Mest då är det fadern till barnet som gynnas, som får rättvisa.
Får man fråga varför du är emot idén?

Gillar inte riktigt den där tankegången, faktiskt gillar jag den inte alls.

Sen är det en sak som ingen utomstående egentligen ska lägga sig i, som sagt jag tycker en fader som absolut vill veta ska kunna få det men ser inget värde eller behov av pappa staten att lägga sig i om det inte efterfrågas.
Här är det ju mer folket som begär något, och sedan är det pappa staten som sätter igång det och för in det i praktiken.

filmjölk
2012-08-10, 17:41
Min fråga: Varför BORDE han känna så? Med vilken rätt vill du föreskriva för andra hur de bör känna kring sina föräldrar? Det är en stor sak att börja bestämma vad andra skall få känna.

Han borde få känna så, och ha rätten att veta, utan att få höra klassiker som: "Du har redan en pappa, han var den som uppfostrade dig!" eller liknande mina vänner (plural!) som inte vet vilka sina biologiska pappor är.

Eddie Vedder svarar efter sin erfarenhet, jag efter "min" (jag tvivlar iofs inte en sekund på vem min pappa är, och är övertygad om att min son är min).

Men det var inte riktigt frågan utan en avstickare, obligatoriskt faderskapstest skulle lösa ett annat problem, några i tråden talar om 10%...(Vilket låter osannolikt högt iofs...men vad vet jag?). Nu repeterar jag mig, men jag tycker inte att en kvinna skall ha rätten att lura en man till faderskap för barn som inte är sina (Vilket om man får tro siffrorna i tråden är vanligt!). Då är obligatoriska faderskapstest ett sätt att undvika detta.

Ja jag vet att hela faderskapet inte är biologiskt, etc etc etc. Men iaf.

Dessutom tog någon upp en liknelse med att ge blod och lita på patienten när hen säger: "Nerrå jag har inga blodsjukdomar" utan att testa. Att bli infekterad med aidsblod vid transfusion är bara snäppet värre än att inte få veta att man uppfostrar en annans barn eller inte få veta att man har en annan pappa än den man tror.

Grahn
2012-08-10, 17:45
Här är det ju mer folket som begär något, och sedan är det pappa staten som sätter igång det och för in det i praktiken.

Varför skulle folket ha rätt att begära att jag testas för faderskap till mina barn( har iofs inga men om vi nu ponerar att jag hade det....). Jag kanske har en viss rätt till att kunna begära sådana tester, barnen kanske tom skulle kunna ha den rätten även om jag inte riktigt förstår nytta av det då de bara förlorar en fader inte vinner en ny om det skulle visa sig vara något problem.

Eller ska det finnas någon form av DNA register över hela svenska folket?
Eller för att göra det fullständigt hela planeten?

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 17:54
Varför skulle folket ha rätt att begära att jag testas för faderskap till mina barn( har iofs inga men om vi nu ponerar att jag hade det....). Jag kanske har en viss rätt till att kunna begära sådana tester, barnen kanske tom skulle kunna ha den rätten även om jag inte riktigt förstår nytta av det då de bara förlorar en fader inte vinner en ny om det skulle visa sig vara något problem.

Eller ska det finnas någon form av DNA register över hela svenska folket?
Eller för att göra det fullständigt hela planeten?

I en utopi, så skulle det vara frivilligt och skulle du vilja testa dig så gör du det utan problem. Tyvärr funkar det inte så, att säga till ens partner att man vill DNA testa ''sitt'' barn är ett säkert sätt att skjuta sig själv i foten. Det antyder att man verkligen inte litar på sin partner, och partnern kommer antagligen reagera ohyggligt starkt gentemot detta. Se dispyt.

Det är detta jag har i baktanke när jag tycker att det inte skall vara frivilligt, det går riktigt inte. Låt det bara bli en rutinsak som alla gör, så blir det ingen stor grej av det.

Grahn
2012-08-10, 18:04
I en utopi, så skulle det vara frivilligt och skulle du vilja testa dig så gör du det utan problem. Tyvärr funkar det inte så, att säga till ens partner att man vill DNA testa ''sitt'' barn är ett säkert sätt att skjuta sig själv i foten. Det antyder att man verkligen inte litar på sin partner, och partnern kommer antagligen reagera ohyggligt starkt gentemot detta. Se dispyt.

Det är detta jag har i baktanke när jag tycker att det inte skall vara frivilligt, det går riktigt inte. Låt det bara bli en rutinsak som alla gör, så blir det ingen stor grej av det.

Så för att i något enstaka fall där makens misstänksamhet gör kvinnan upprörd så tycker du det är okej att testa hela befolkningen trots att de kanske vill vara lyckligt ovetande?

Nej....nej det tycker inte jag och jag tycker inte att någon ska ha rätt att bestämma så över mig demokrati eller ej.

BelowAverage
2012-08-10, 18:19
Vad spelar det för roll om den mannen du växer upp med inte råkar vara din biologiska fader? Har han uppfostrat och älskat dig som din egen, lär ingen bli lycklig över vetskapen.

+1 :thumbup:

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 18:26
+1 :thumbup:

Det är inte där problematiken ligger, utan att en fader ska få ta hand som en unge som inte är ens egen. För att ens svin till partner har varit otrogen, inte OK.

BelowAverage
2012-08-10, 19:03
Det är inte där problematiken ligger, utan att en fader ska få ta hand som en unge som inte är ens egen. För att ens svin till partner har varit otrogen, inte OK.

Jo visst det finns två sidor av myntet. Jag tycker relationen till den far som uppfostrat en är viktigare än ev. biologisk far som ens mor faktiskt kan ha haft ihop det med före hon ens träffade "styvfarsan".
Mig veterligt kan man göra DNA-test för att undvika att bli försöjningsskyldig till någon annans barn, om en sådan situation nu skulle uppstå, känns dock inte som den normala situationen så jag förstår inte varför man plötsligt ska utgå från att alla kvinnor vänstrar. Fast det är klart, pratar vi om allmänna tester är det väl iofs trevligt för alla inblandade att vara säkra på att det är just deras avkomma, men jag tycker själv inte det är så jäkla viktigt.:)

Om käre far faktiskt inte var min biologiske pappa skulle jag verkligen inte vilja veta det. Men för att haka på de första posterna, jag har ju ärvt hans ståtliga skägg så därom råder knappast några tvivel :d

Mental
2012-08-10, 19:16
Fast nu jämför du inte att växa upp med någon som barnet tror är den biologiska pappan men inte är det och att växa upp med någon som barnet vet är den biologiska pappan. Nu jämför du att växa upp med en misstänksam farsa som ägnar barnets uppväxt åt att nära en gnagande misstanke om att det inte är hans barn med att växa upp med en farsa som inte har det problemet. Då är det ju farsans problem med barnet som symptombärare, snarare än barnets problem.

Jag tänker inte ställa mig helt avig till idén, men jag tycker att man som vuxen skall vara vuxen nog att vara ärlig och erkänna vad som är för barnets skull och vad som är för ens egen skull. DET tror jag att barn mår bra av.



Jag tror absolut att problemet eller symtomet ligger hos pappan, men det drabbar även barnet, jag tror det kan försvåra anknytningen om man inte är helt övertygad. Men jag har inga belägg för det antagandet. Min utgångspunkt handlar inte om att sätta dit otrogna kvinnor, det är mer en beklaglig men i sådanafall nödvändig bieffekt. Jag anser bara att det är viktigt att veta vem som är ens biologiska föräldrar. Man ser samma behov hos adopterade och de som blivit till genom donation, ett behov av att möta sitt biologiska ursprung.
Det är inte en fråga jag skulle lägga massor av tid på att kämpa för, men på den direkta frågan om jag skulle vara för det så är svaret ja.

Tolkia
2012-08-10, 19:41
Han borde få känna så, och ha rätten att veta ...
Fast det du skriver till Eddie är ju inte att han borde FÅ känna (om han känner) på ett visst sätt, utan att han BORDE känna på ett visst sätt (som du gör).
Dessutom tog någon upp en liknelse med att ge blod och lita på patienten när hen säger: "Nerrå jag har inga blodsjukdomar" utan att testa. Att bli infekterad med aidsblod vid transfusion är bara snäppet värre än att inte få veta att man uppfostrar en annans barn eller inte få veta att man har en annan pappa än den man tror.
Den där liknelsen tycker jag är sjukt osmaklig, ärligt talat. Jag är lite förvånad över att du så gott som jämställer dem, eftersom du ju vad jag förstår jobbar i vården (inte för att jag tycker att man bör ha någon speciell sorts moral när man jobbar i vården, men för att jag hade förväntat mig att man skulle se artskillnaden mellan att smittas med en obotlig sjukdom som man dör en fett ofräsch död i och att få en identitetskris).

Något färre känsloutbrott och den här diskussionen skulle ge så mycket mer.

thunder
2012-08-10, 19:47
Fast det du skriver till Eddie är ju inte att han borde FÅ känna (om han känner) på ett visst sätt, utan att han BORDE känna på ett visst sätt (som du gör).

Den där liknelsen tycker jag är sjukt osmaklig, ärligt talat. Jag är lite förvånad över att du så gott som jämställer dem, eftersom du ju vad jag förstår jobbar i vården (inte för att jag tycker att man bör ha någon speciell sorts moral när man jobbar i vården, men för att jag hade förväntat mig att man skulle se artskillnaden mellan att smittas med en obotlig sjukdom som man dör en fett ofräsch död i och att få en identitetskris).

Något färre känsloutbrott och den här diskussionen skulle ge så mycket mer.

Hiv-smittade lever väl lika länge som helt friska med dagens bromsmediciner? Vad det nu spelar för roll.

Låt det bli som när man väljer om man vill veta kön eller inte. Be barnmorskan ta reda på kön och kolla om man är pappan, och sedan får man bestämma individuellt om man vill veta eller inte. Sedan kan väl proverna förstöras också så att det inte lagras en databas.

filmjölk
2012-08-10, 20:21
Fast det du skriver till Eddie är ju inte att han borde FÅ känna (om han känner) på ett visst sätt, utan att han BORDE känna på ett visst sätt (som du gör).

Den där liknelsen tycker jag är sjukt osmaklig, ärligt talat. Jag är lite förvånad över att du så gott som jämställer dem, eftersom du ju vad jag förstår jobbar i vården (inte för att jag tycker att man bör ha någon speciell sorts moral när man jobbar i vården, men för att jag hade förväntat mig att man skulle se artskillnaden mellan att smittas med en obotlig sjukdom som man dör en fett ofräsch död i och att få en identitetskris).

Något färre känsloutbrott och den här diskussionen skulle ge så mycket mer.

Borde är inte samma som måste, men ja, han BORDE tycka som mig:)

Jag tog kanske i lite där i jämförelsen, men biologiskt faderskap anser jag är väldigt viktigt. Särskilt då jag är vän med adopterade samt två som inte vet vem sin pappa är och brottas med det i vuxen ålder.

Känsloutbrotten lockar Eddie fram ur mig, han är säkert en jättesnäll och trevlig person egentligen, men han har förmågan att locka fram det värsta ur mig i text.

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 20:22
Borde är inte samma som måste, men ja, han BORDE tycka som mig:)

Jag tog kanske i lite där i jämförelsen, men biologiskt faderskap anser jag är väldigt viktigt. Särskilt då jag är vän med adopterade samt två som inte vet vem sin pappa är och brottas med det i vuxen ålder.

Känsloutbrotten lockar Eddie fram ur mig, han är säkert en jättesnäll och trevlig person egentligen, men han har förmågan att locka fram det värsta ur mig i text.

Hur lyckas du hamna i så många signaturer? Det verkar vara din egna superförmåga gode filmjölk :D

filmjölk
2012-08-10, 20:31
Hur lyckas du hamna i så många signaturer? Det verkar vara din egna superförmåga gode filmjölk :D

:) Jag vet inte, jag tror det har att göra med att trots att jag inte kan stava, är jag duktig på att uttrycka mig i skrift.

derko
2012-08-10, 21:22
Ett alternativ som inte kräver obligatoriska DNA tester. Om det skulle visa sig att du inte är biologisk far till "ditt" barn har du rätt till ekonomisk ersättning från den lögnaktiga modern (den riktiga fadern kan inte hållas ansvarig då han med största sannolikhet var omedveten om sitt faderskap). Man brukar ju säga att det kostar cirka 1 miljon att försörja ett barn till vuxen ålder så då bör mannen ha rätt till ~500k som kvinnan svindlat till sig genom åren.

Incitament till ärlighet. :)

mini
2012-08-11, 09:18
På många i diskussionen låter det som att det inte finns någon chans idag att ta reda på biologiskt faderskap. Det gör det. Det som inte finns är bekvämligheten att få dölja sin misstänksamhet och slippa kommunicera med sin partner. Varför ska misstänksamma fäders rätt att slippa kränka sina kvinnor väga tyngre än min och mina framtida barns pappas rätt att slippa bli kränkta och ifrågasatta?

Tolkia
2012-08-11, 09:41
På många i diskussionen låter det som att det inte finns någon chans idag att ta reda på biologiskt faderskap. Det gör det. Det som inte finns är bekvämligheten att få dölja sin misstänksamhet och slippa kommunicera med sin partner. Varför ska misstänksamma fäders rätt att slippa kränka sina kvinnor väga tyngre än min och mina framtida barns pappas rätt att slippa bli kränkta och ifrågasatta?
Very VERY good point.

filmjölk
2012-08-11, 09:56
Varför skall en kvinna ha möjligheten att kunna lura på en man ett faderskap?

Ignatius72
2012-08-11, 09:56
På många i diskussionen låter det som att det inte finns någon chans idag att ta reda på biologiskt faderskap. Det gör det. Det som inte finns är bekvämligheten att få dölja sin misstänksamhet och slippa kommunicera med sin partner. Varför ska misstänksamma fäders rätt att slippa kränka sina kvinnor väga tyngre än min och mina framtida barns pappas rätt att slippa bli kränkta och ifrågasatta?

Nu tror jag förvisso inte att problemet (om ett sådant finns) är i storleksordningen 10%. Det vore ju häpnadsväckande. Men händer gör det. I förra månaden hörde jag talas om pojkens (14) nya pappa. Den nya visade sig vara den biologiska.Känslostormarna både hos pojken och den psykologiska fadern torde vara uppenbara. Även för den pappan som varit utan sin son i 14 år lider naturligtvis skada.
Som någon skrev, man tar massor med tester hit och dit. En topsning torde inte öka kränkthetsgraden något. Och som ytterligare någon skrev så är det en viktig parameter vid adoptioner att få reda på ens biologiska ursprung.

Mental
2012-08-11, 10:34
Det är ytterst få som tror på 10%.

Av de som testas är 20% av de utpekade färderna oskyldiga. Men den siffran kan man så klart inte gå på, för man testar bara där det finns misstanke.

Mer konservativa gissningar ligger i storleksordningen 2-3% av barnen växer upp med "fel" fader, dvs den som inte är biologisk. Det betyder i storleksordningen 2200-3200 barn, per år. Det kan låta jättemycket, men det är lite om man jämför med de 110000 som växer upp med rätt biologisk fader.

Man tror att ca 100.000 av vår 9 miljoner stora befolkning har fel far utan att veta om det. Det är inga jättesiffror.

Mental
2012-08-11, 10:40
På många i diskussionen låter det som att det inte finns någon chans idag att ta reda på biologiskt faderskap. Det gör det. Det som inte finns är bekvämligheten att få dölja sin misstänksamhet och slippa kommunicera med sin partner. Varför ska misstänksamma fäders rätt att slippa kränka sina kvinnor väga tyngre än min och mina framtida barns pappas rätt att slippa bli kränkta och ifrågasatta?

Mycket bra argument tycker jag, och ett viktigt sådant. Frågan är långt från svartvit. Man kan inte bara negigera det med att det är ett relativt icke-invasivt test i form av en tops i munnen. Kränkningen ligger i att staten vill kontrollera att ni inte ljuger.

Redan idag måste hälften av alla par genomgå faderskapsutredning. Dvs staten förutsätter i dagsläget endast att de som är gifta får barn med "rätt pappa" i alla andra fall krävs en utredning av socialstyrelsen.

Finns det bara en tänkbar pappakandidat och paret är sambos räcker det med en signatur på ett papper och man är far. Men många upplever även detta ifrågasättande som kränkande. Dvs att man måste "erkänna" faderskapet. Att dessutom då genomgå ett gentest för att bevisa utöver erkännandet kan säkert upplevas som ytterligare en kränkning. Det kommer dessutom drabba alla gifta par som normalt helt slipper ifrågasättande från statligt håll.

Mental
2012-08-11, 10:59
Hittade lite siffror


De över 73 000 faderskapsutredningarna innebär att 64 procent av alla nyfödda berördes. Om modern är ogift måste socialnämnden alltid fastställa faderskapet. De allra flesta utredningarna avslutas genom att fadern bekräftar faderskapet, 84 procent av de utredningar som pågick under 2010 hade avslutats på det sättet före årets slut.


På ett sätt är det ju ett misstänkliggörande system då det kräver att socialnämden fattar beslut om faderskap, samtidigt är allt som ofta ett system som bygger på tilligt då en stor majoritet (84%) avgörs genom ett skriftligt erkännande från fadern utan någon form av verifikation av myndigheten.

Spartansk
2012-08-11, 12:02
Jag undrar hur många av de män som inte är biologiska fäder till sina barn, men som tror att de är det, är helt säkra på att de är den biologiska fadern, gentemot hur många av dem som går runt och känner på sig att något är fel.

Om modern är ogift måste socialnämnden alltid fastställa faderskapet.

Där ser man, då har vi ju redan det här systemet, men i mindre skala. Ska man ha mindre tillit till sin partner för att man inte är gift?

Minimjölk
2012-08-11, 15:24
Jag köper inte riktigt alternativet att´man som blivande förälder skll bli erbjuden att ta reda på om pappan verkligen är pappan. Jag menar, hur kränkade är inte det för de som litar på varandra? Det kommer bara leda till problem. Varför inte låta det vara som nu där man frivilligt kan kolla upp det vid misstanke. Visst kommer en del barn växa upp med "fel" pappa men jag tror mnotsatsen kommer ställa till värre konsekvenser.

Jag kan förstå at ten singeltjej som blir gravid och har tre potentiella fäder till barnet vill kunna få ett svar, likväl som pappan säkerligen vill vara säker i en sådan sits men om man i ett föhållande/äktenskap väljer att skaffa barn borde man ha så mycket tillit till varandra att detta är en non issue.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 15:30
Det är ytterst få som tror på 10%.

Av de som testas är 20% av de utpekade färderna oskyldiga. Men den siffran kan man så klart inte gå på, för man testar bara där det finns misstanke.

Mer konservativa gissningar ligger i storleksordningen 2-3% av barnen växer upp med "fel" fader, dvs den som inte är biologisk. Det betyder i storleksordningen 2200-3200 barn, per år. Det kan låta jättemycket, men det är lite om man jämför med de 110000 som växer upp med rätt biologisk fader.

Man tror att ca 100.000 av vår 9 miljoner stora befolkning har fel far utan att veta om det. Det är inga jättesiffror.
Det är inge ''jättesiffror''? Tänk på alla 100.000 som är utsatta, 100.000 pappor som blivit förda bakom ljuset av sina slynor till fruar? Är det OK på fullt allvar att dessa män har blivit så himla kränkta och lurade? Nä, jag blir illamående.

Dravena
2012-08-11, 15:42
Vad är det här för icke-diskussion egentligen? Det finns ju möjlighet för misstänksamma fäder att ta reda på om de är barnets biologiska pappa redan idag. Skillnaden är, som någon redan har påpekat, att man som far då måste lyfta diskussionen med sin partner och faktiskt prata med henne.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 15:48
Vad är det här för icke-diskussion egentligen? Det finns ju möjlighet för misstänksamma fäder att ta reda på om de är barnets biologiska pappa redan idag. Skillnaden är, som någon redan har påpekat, att man som far då måste lyfta diskussionen med sin partner och faktiskt prata med henne.

Då är skadan redan skedd, och det är när barnet börjar bli lite äldre minst kanske 12-13 som man börjar märka att barnet ser konstigt ut. Om inte nu det ploppar ut en liten mulatt och pappan är blek som ett spöke på BB första dagen, då är det ganska klart att det finns ett skelett i garderoben.

Dravena
2012-08-11, 15:53
Då är skadan redan skedd, och det är när barnet börjar bli lite äldre minst kanske 12-13 som man börjar märka att barnet ser konstigt ut. Om inte nu det ploppar ut en liten mulatt och pappan är blek som ett spöke på BB första dagen, då är det ganska klart att det finns ett skelett i garderoben.

Så istället ska landets barnmorskor fungera som poliser och erbjuda dna-tester av alla foster? Förklara gärna för mig om jag har missuppfattat något i det resonemanget eller om det är så det skulle se ut.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 16:04
Så istället ska landets barnmorskor fungera som poliser och erbjuda dna-tester av alla foster? Förklara gärna för mig om jag har missuppfattat något i det resonemanget eller om det är så det skulle se ut.

Varför väljer du att tolka det sådär? Handlar om rättvisa, ingen ska bli förd bakom ljuset för att ens partner är en ****. Män är den utsatta gruppen, förstår varför kvinnor är så anti det här som det syns på brädan.

Dravena
2012-08-11, 16:09
Varför väljer du att tolka det sådär? Handlar om rättvisa, ingen ska bli förd bakom ljuset för att ens partner är en ****. Män är den utsatta gruppen, förstår varför kvinnor är så anti det här som det syns på brädan.

Jag är emot att förutsätta att alla kvinnor är otrogna "slynor", men jag kommer att lämna den här diskussionen. Jag är bevisligen fel målgrupp.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 16:15
Jag är emot att förutsätta att alla kvinnor är otrogna "slynor", men jag kommer att lämna den här diskussionen. Jag är bevisligen fel målgrupp.

Du väljer att missförstå mig igen, alla är inte det och det är beklagligt att kvinnorna som inte är otrogna kommer att känna sig kränkta.. Men det finns ett problem och det måste angripas.

Angel
2012-08-11, 16:27
Näe, då kommer det där med misstänksamheten in, hur många säger till sin nyförlösta flickvän, jo duuu gumman, är det ok om jag lägger 1000kr av våra gemensamma pengar på ett faderskapstest trots att jag är nästan helt övertygad om att du varit trogen?

Och är det så dyrt? Gentest för andra saker som man köper receptfritt på apoteket ligger på ett par hundralappar?

Blir det olbigatoriskt och genomförs av vården borde man kunna pressa priset rejält.


De gånger jag har gjort faderskapstester på föräldrar/barn så har de kostat några tusen ja, endast för provet. Sen tillkommer overheadkostnader. Men jag kan ta reda på mer exakt om du är intresserad.

Om vi skall lägga en tusenlapp per nyfödd av skattepengar så skulle jag hellre se att de exempelvis gick till kostnadsfri Rota-vaccin eller liknande.
Det finns massor av "tillval" föräldrar kan göra för sina barn.

BelowAverage
2012-08-11, 16:28
Du väljer att missförstå mig igen, alla är inte det och det är beklagligt att kvinnorna som inte är otrogna kommer att känna sig kränkta.. Men det finns ett problem och det måste angripas.

Du kanske skulle pröva att formulera dig på ett bättre vis?

Dravena
2012-08-11, 16:30
Du väljer att missförstå mig igen, alla är inte det och det är beklagligt att kvinnorna som inte är otrogna kommer att känna sig kränkta.. Men det finns ett problem och det måste angripas.

Jag skulle känna mig vansinnigt kränkt om mitt framtida barn skulle dna-testas med tvång ja. Det har du helt rätt i.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 16:30
Du kanske skulle pröva att formulera dig på ett bättre vis?

Spelade ett game LoL simultant och tog mig friheten att skriva ett inlägg medans jag var död, krass formulering bjuder jag på.

Spartansk
2012-08-11, 17:16
Jag är emot att förutsätta att alla kvinnor är otrogna "slynor", men jag kommer att lämna den här diskussionen. Jag är bevisligen fel målgrupp.

Ööh... Man förutsätter inte att alla tjejer är otrogna slynor, man förutsätter att 3 % är det.

Nitrometan
2012-08-12, 11:57
Ööh... Man förutsätter inte att alla tjejer är otrogna slynor, man förutsätter att 3 % är det.

Vill du testa alla barn p.g.a. 3% lögnare?

dream_theater_
2012-08-12, 13:47
Jag vet vem min pappa är och tanken har aldrig ens slagit mig att han inte skulle vara min pappa. Jag känner inte en enda person som går och tänker på att hens pappa inte är hens pappa. Jag tycker man skapar ett problem som inte finns. Och jo, det är en stor insats att alla nyblivna fäder ska DNA-testas.

Håller med Vedder till fullo. Jag ser inte heller poängen med obligatoriska tester.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 14:04
Vill du testa alla barn p.g.a. 3% lögnare?

Dessa 3% utgör 100.000 pappor som någon här som kom fram till.
Ska vi verkligen blunda för det som händer dem?
Att dem blir lurade, av de kvinnor de ''älskar''. De är skrattretande löjligt, folk väljer att blunda för problemet bara för att det inte angår dem men sluta vara så egoistiska. Lösningen på det här problemet skadar ingen, den gör bara nytta och ger rättvisa.

mini
2012-08-12, 14:06
Hur kommer ni fram till era procentsatser?

Mental
2012-08-12, 14:06
Klart det skadar, det kommer rasera förhållanden och förstöra fader/barnrelationer som annars hade kunnat vara bra, det skall man inte blunda för. Det måste man väga in i ett sådant beslut.
Jag ser klara för och nackdelar som både kan gynna och drabba barnet.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 14:07
Hur kommer ni fram till era procentsatser?

Vi tar dom ur röven, men det är allt mellan 3 till 5 procent. Det låter mest rimligast. Tror även någon här hade statistik.

Mental
2012-08-12, 14:08
Hur kommer ni fram till era procentsatser?

Finns lite olika personer som teoretiserar, den här tycks vara den mest konservativa, som inte rusar i väg uppåt 10% som låter allt för mycket i mina öron. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab

mini
2012-08-12, 14:10
Vi tar dom ur röven, men det är allt mellan 3 till 5 procent. Det låter mest rimligast. Tror även någon här hade statistik.

Det känns ju som en rätt klen grund att bygga ett problem och sedan argumentera för masstester på. Själv tror jag inte att siffran är så hög hos etablerade par.

mini
2012-08-12, 14:16
Finns lite olika personer som teoretiserar, den här tycks vara den mest konservativa, som inte rusar i väg uppåt 10% som låter allt för mycket i mina öron. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab

Ok. Den sa 500 barn per år (plus ett "mörkertal"). Av dessa 500 vågar jag gissa att en majoritet är uppkomst av mer eller mindre lösa förbindelser och en mindre andel kvinnor i sunda stabila relationer. Varför då göra ingrepp i sådana familjer?

Mental
2012-08-12, 14:19
Ok. Den sa 500 barn per år (plus ett "mörkertal"). Av dessa 500 vågar jag gissa att en majoritet är uppkomst av mer eller mindre lösa förbindelser och en mindre andel kvinnor i sunda stabila relationer. Varför då göra ingrepp i sådana familjer?

500?

Mörkertalet är dock stort. Sannolikt växer betydligt fler barn upp med en man som alla felaktigt tror är fadern, säger professor Bertil Lindblom på Rättsmedicinalverket i Linköping.
Han har räknat ut att runt 3 000 barn växer upp med fel pappa.
- Vi vet av statistiska undersökningar att 2-5 procent av alla som föds har en annan far än alla, utom möjligen mamman och kanske den biologiska fadern, tror det är.


Men jag skulle villja se hur han räknat, och vad han lutar sig på.

mini
2012-08-12, 14:25
500?


Men jag skulle villja se hur han räknat, och vad han lutar sig på.

2000 tester, 25% annan pappa.

Och ja, det vore intressant att veta mer om hur det är.

Dravena
2012-08-12, 14:57
Jag är intresserad av att veta om det är barnens eller fädernas rättigheter som
ska prioriteras?

Sheogorath
2012-08-12, 15:02
Jag är intresserad av att veta om det är barnens eller fädernas rättigheter som
ska prioriteras?

Fädernas. Om testet görs när barnet är nyfött kommer däremot inte ett tråkigt testresultat trasa sönder barnets föreställningar om sitt ursprung eftersom föräldrarna antingen separerat eller rätt upp situationen när barnet är gammalt nog att förstå vad som är vad. Att växa upp hos en (1) mamma har ju visat sig gå alldeles utmärkt, så i de fallen icke-pappan tar sig pick och pack ska nog ungen klara sig ändå, och mannen blir inte snuvad på 18 års underhåll.

Stefan J
2012-08-12, 15:29
Vi har alla hört skämt där poängen är att det är brevbäraren, och inte mannen i familjen, som är pappa till barnet. Även om dessa skämt ofta är harmlösa, för att inte säga roliga, så finns det en tydlig anledning till varför de existerar: män har genom historien aldrig kunnat vara säkra på ifall de barn de uppfostrar och försörjer verkligen är deras egna barn, medan kvinnor givetvis alltid har vetat detta.

Ett barn i varje klass har inte den pappa de tror. Nu testar allt fler sina biologiska band med dna-test. Barnrättsjuristen Lena Celander-Jörgensen menar att samhällets behov av en far är främst ekonomiskt och därmed ett trubbigt verktyg. Om det redan finns en ansvarig på kroken uppfattar myndigheten att det inte brådskar. Det försvårar barnets möjligheter att få kontakt med sin rätte förälder, vilket strider mot FN:s barnkonvention.

– Faderskap borde inte ha med civilstånd att göra, utan fastställas utifrån vem som är den biologiska pappan. En mans föräldraskap blir annars ingen fristående rättighet utan beroende av hans relation med mamman, säger hon.

Så ur står ni i denna fråga?

Jag tycker det är en sund misstänksamhet att ha. Det är ju ett livslångt engagemang att vara förälder, och en man kan aldrig vara 100% säker på att han är far till barnet.

Jockefoten
2012-08-12, 15:30
Har någon postat denna?
0GbKwmcNxHQ

Stefan J
2012-08-12, 15:37
Apropå ämnet, en av mina arbetskamrater fick reda på under ett gräl med sin fru att han inte är far till en av hans söner (14-årig kille). Han hade alltid tyckt det var konstigt att sonen var så lång och brunhårig och inte hade någon likhet alls med honom själv. Nu vet han varför. Folk har mördat för mindre anledningar än så, fy fan och få sådant slängt i ansiktet. Borde finnas lagar mot det där, tycker seriöst att en kvinna ska kunna få fängelse för sådana undanhållanden. Jag mår illa bara av att tänka på det.

Spartansk
2012-08-12, 15:52
Vill du testa alla barn p.g.a. 3% lögnare?

Ja.

Jag är intresserad av att veta om det är barnens eller fädernas rättigheter som
ska prioriteras?

Jag anar en undermening, att du tycker det är dåligt om det är fädernas rättigheter som prioriteras?

Dravena
2012-08-12, 15:55
Jag anar en undermening, att du tycker det är dåligt om det är fädernas rättigheter som prioriteras?

Jag anser att barns rättigheter ska gå i första rummet ja. Visst kan man hävda att barn har rätt att känna till vem dess biologiska föräldrar är, men i det här fallet känns det som att det inte är den bakomliggande frågeställningen.

Spartansk
2012-08-12, 15:56
Jag anser att barns rättigheter ska gå i första rummet ja.

Kränker ett sånt test barns rättigheter på något sätt, då?

Dravena
2012-08-12, 15:57
Kränker ett sånt test barns rättigheter på något sätt, då?

Tvångsmässiga DNA-tester? Öh, ja.

Spartansk
2012-08-12, 15:58
Tvångsmässiga DNA-tester? Öh, ja.

Hur kränker de barnen?

stridis
2012-08-12, 15:59
Ja.


Det går att testa även idag, om någon väljer att vara tillitsfull i fel läge så får de väl vara naiva. Detta är ju en privatsak.

Dravena
2012-08-12, 16:00
Hur kränker de barnen?

Det är ett blodprov som ska tas bara för att vuxna karlar är paranoida. Inte ett test som är till för att kolla eventuella sjukdomar eller annat som gagnar barnet.

Jag tycker inte att det är ok, men jag förstår att det inte är fokus för resten i tråden.

Stefan J
2012-08-12, 16:02
Tvångsmässiga DNA-tester? Öh, ja.

Vilket jävla skitsnack. Förälder är man på livstid. Då vill man gärna veta att man verkligen är förälder till barnet också.

Latissimus Dorsi
2012-08-12, 16:02
Det är ett blodprov som ska tas bara för att vuxna karlar är paranoida. Inte ett test som är till för att kolla eventuella sjukdomar eller annat som gagnar barnet.

Jag tycker inte att det är ok, men jag förstår att det inte är fokus för resten i tråden.

Det är ett blodprov som tas för att handskas med ett problem som existerar. Ett problem som är i sån skala att man absolut inte kan blunda för det, enligt mig och många andra.

Varför kämpar kvinnorna emot med näbbar och klor? Vad är det dom är rädda för med den här idén?

Spartansk
2012-08-12, 16:02
Det är ett blodprov som ska tas bara för att vuxna karlar är paranoida. Inte ett test som är till för att kolla eventuella sjukdomar eller annat som gagnar barnet.

Jag tycker inte att det är ok, men jag förstår att det inte är fokus för resten i tråden.

Det behöver inte vara ett blodprov, det räcker med att man tar lite saliv, vilket med de flesta bebisar betyder att man bara behöver hålla en mugg under deras mun i en halv minut. Det medför alltså inget fysiskt obehag för barnet. Hade det varit obehagligt för barnet hade jag kunnat se en kränkning, men inte nu.

mini
2012-08-12, 16:03
Det är ett blodprov som tas för att handskas med ett problem som existerar. Ett problem som är i sån skala att man absolut inte kan blunda för det, enligt mig och många andra.

Varför kämpar kvinnorna emot med näbbar och klor? Vad är det dom är rädda för med den här idén?

Du vet ju inte vilken skala det handlar om.

O_Wao
2012-08-12, 16:04
För alla de män i den här tråden som inte har skaffat barn än och verkar tro att deras blivande fruar/sambos etc ska bli gravida med någon annan när de vänder ryggen till är mitt stalltips enkelt: skaffa inte barn.

Verkar ju dumt att försöka sig med nån man per automatik antar ska vara otrogen mot en.

Spartansk
2012-08-12, 16:04
Du vet ju inte vilken skala det handlar om.

Hur stor skala behövs det för att fördelarna med testet väger tyngre än den oerhörda kränkning det innebär för kvinnor att veta att de hädanefter behöver använda kondom när de ligger med brevbäraren?

mini
2012-08-12, 16:07
Hur stor skala behövs det för att fördelarna med testet överväger den oerhörda kränkningen det innebär för kvinnor att veta att de hädanefter behöver använda kondom när de ligger med brevbäraren?

Jag skiter i kvinnorna som ligger med brevbäraren. Det är den stora majoriteten kvinnor och män som får genomgå tester för att några pojkar inte vågar prata med sina kvinnor. Jag har ingen lust att bli ifrågasatt som mor och kvinna om/när den dagen kommer. Varför ska jag stå ut med att misstänkliggöras för att någon annan än min egen partner är paranoid?

Stefan J
2012-08-12, 16:07
För alla de män i den här tråden som inte har skaffat barn än och verkar tro att deras blivande fruar/sambos etc ska bli gravida med någon annan när de vänder ryggen till är mitt stalltips enkelt: skaffa inte barn.

Verkar ju dumt att försöka sig med nån man per automatik antar ska vara otrogen mot en.

Folk är otrogna till höger och vänster. Även i relationer där man litar blint på varandra. Man behöver inte bli dum bara för att man blir kär eller vill skaffa familj. Jag ser inget konstigt i ett snabbt test när det gäller sådana här stora saker.

mini
2012-08-12, 16:08
Folk är otrogna till höger och vänster. Även i relationer där man litar blint på varandra. Man behöver inte bli dum bara för att man blir kär eller vill skaffa familj. Jag ser inget konstigt i ett snabbt test när det gäller sådana här stora saker.

Då kan du ju säga det till din kvinna. Det är ju inget konstigt.

Stefan J
2012-08-12, 16:09
Då kan du ju säga det till din kvinna. Det är ju inget konstigt.

Det har jag redan gjort :)

Spartansk
2012-08-12, 16:09
Jag skiter i kvinnorna som ligger med brevbäraren. Det är den stora majoriteten kvinnor och män som får genomgå tester för att några pojkar inte vågar prata med sina kvinnor. Jag har ingen lust att bli ifrågasatt som mor och kvinna om/när den dagen kommer. Varför ska jag stå ut med att misstänkliggöras för att någon annan än min egen partner är paranoid?

Det verkar som ni som är emot det här tror att de män som inte är fäder till sina barn har dålig kommunikation med sina kvinnor. Hur vet ni att de männen inte kommunicerar jättebra med sina kvinnor, men att kvinnan helt enkelt ljuger?

Sedan finns det en annan sida av saken, som jag inte tror att någon tagit upp än: Det kan finnas fall där både mannen och kvinnar tror att mannen är far till barnet, men har fel.

Ignatius72
2012-08-12, 16:09
Det är ett blodprov som ska tas bara för att vuxna karlar är paranoida. Inte ett test som är till för att kolla eventuella sjukdomar eller annat som gagnar barnet.

Jag tycker inte att det är ok, men jag förstår att det inte är fokus för resten i tråden.

Du uttrycker dig minst sagt nedvärderande om människors, befogade, oro. Det tas ett antal prover vid en graviditet och förlossning, att samtidigt kolla faderskap är en bagatell. De enda som har anledning att tycka detta är uselt är naturligtvis de kvinnor som för sina barn och de som tror att de är pappor ( och de som inte får veta att de är det) bakom ljuset. I princip så behöver man ju överhuvudtaget bara nämna detta om det är något som inte stämmer. Eller varför är det så viktigt att skydda lögnarna?

mini
2012-08-12, 16:10
Det har jag redan gjort :)

Då krävs det ju inte att alla andra tvingas testa faderskapet, precis som det är nu. :)

Spartansk
2012-08-12, 16:12
Det är ett blodprov som ska tas bara för att vuxna karlar är paranoida. Inte ett test som är till för att kolla eventuella sjukdomar eller annat som gagnar barnet.

Jag tycker inte att det är ok, men jag förstår att det inte är fokus för resten i tråden.

Förresten, du tycker inte det gagnar barnet att ha de biologiska föräldrar barnet tror det har?

mini
2012-08-12, 16:12
De enda som har anledning att tycka detta är uselt är naturligtvis de kvinnor som för sina barn och de som tror att de är pappor ( och de som inte får veta att de är det) bakom ljuset.

Verkligen, kan du inte bättre än så?

Dravena
2012-08-12, 16:12
Du uttrycker dig minst sagt nedvärderande om människors, befogade, oro. Det tas ett antal prover vid en graviditet och förlossning, att samtidigt kolla faderskap är en bagatell. De enda som har anledning att tycka detta är uselt är naturligtvis de kvinnor som för sina barn och de som tror att de är pappor ( och de som inte får veta att de är det) bakom ljuset. I princip så behöver man ju överhuvudtaget bara nämna detta om det är något som inte stämmer. Eller varför är det så viktigt att skydda lögnarna?

Jag har inga barn och inga direkta planer på att skaffa några heller, så jag har ingen personlig skam att dölja.

Det är inte viktigt att skydda lögnarna, det är viktigt att respektera majoriteten av svenska par som har bra förhållanden utan att frun ligger med brevbäraren.

Dravena
2012-08-12, 16:14
Jag vidhåller fortfarande att det är en icke-fråga. Vill DU veta om du är pappa till ditt barn eller inte, be din partner om ett test.

De som inte dras med de här tankarna har ju bevisligen ingen önskan att rota djupare i frågan.

Spartansk
2012-08-12, 16:16
De som inte dras med de här tankarna har ju bevisligen ingen önskan att rota djupare i frågan.

Nej - eftersom de litar fullständigt på att partnern är trogen. Hade ett DNA-test plötsligt visat annorlunda så skulle de nog vilja rota djupare i frågan.

Ignatius72
2012-08-12, 16:17
Jag skiter i kvinnorna som ligger med brevbäraren. Det är den stora majoriteten kvinnor och män som får genomgå tester för att några pojkar inte vågar prata med sina kvinnor. Jag har ingen lust att bli ifrågasatt som mor och kvinna om/när den dagen kommer. Varför ska jag stå ut med att misstänkliggöras för att någon annan än min egen partner är paranoid?

"några pojkar som inte vågar prata med sina kvinnor". Jo, det är nog så det går till :smash:
Detta är ju helt klarlagt att det händer. Tror du att dessa kvinnor hade sagt till mannen som tar upp frågan -vad bra! Skulle precis berätta för dig.
Det mest troliga är väl en lögn till eller hur?

Om alla testas per automatik så är det ingen som misstänkliggörs.

Spartansk
2012-08-12, 16:19
"några pojkar som inte vågar prata med sina kvinnor". Jo, det är nog så det går till :smash:
Detta är ju helt klarlagt att det händer. Tror du att dessa kvinnor hade sagt till mannen som tar upp frågan -vad bra! Skulle precis berätta för dig.
Det mest troliga är väl en lögn till eller hur?

Om alla testas per automatik så är det ingen som misstänkliggörs.

Lol! +1. Det verkar gå vissa förbi att man kan prata sig blå med en del personer, utan att lyckas få ur sanningen ur dem.

mini
2012-08-12, 16:20
"några pojkar som inte vågar prata med sina kvinnor". Jo, det är nog så det går till :smash:
Detta är ju helt klarlagt att det händer. Tror du att dessa kvinnor hade sagt till mannen som tar upp frågan -vad bra! Skulle precis berätta för dig.
Det mest troliga är väl en lögn till eller hur?

Om alla testas per automatik så är det ingen som misstänkliggörs.

Eller så kan man utrusta varje kvinna med en gps så att mannen kan se var hon är och att hon inte är ute på dumheter och ligger med andra till höger och vänster.

Varför ska ingen misstänkliggöras? Det är ju det alla, 100% av kvinnorna, blir?

Ignatius72
2012-08-12, 16:22
Jag har tre barn som jag är helt säker på att jag är far till (utan test och specifikt samtal) men eftersom de finns barn som blir lurade på sin biologiska far, män som blir lurade att de inte har barn och män som blir lurade till att vara fäder så är ett test ett mycket enkelt sätt att undvika det. För de 99% som inte berörs av detta så spelar ett test ingen roll. I de fall där man måste uppmärksamma föräldrarna på att de inte stämmer så kommer de röra upp en del känslor ja.

Spartansk
2012-08-12, 16:23
Eller så kan man utrusta varje kvinna med en gps så att mannen kan se var hon är och att hon inte är ute på dumheter och ligger med andra till höger och vänster.

"Varför ska man ha bilbälten när man kör bil? Om vi ska börja tänka så så kan vi ju låsa fast alla människor i bunkrar under jorden, då sker inga bilolyckor minsann!"

mini
2012-08-12, 16:27
Jag har tre barn som jag är helt säker på att jag är far till (utan test och specifikt samtal) men eftersom de finns barn som blir lurade på sin biologiska far, män som blir lurade att de inte har barn och män som blir lurade till att vara fäder så är ett test ett mycket enkelt sätt att undvika det. För de 99% som inte berörs av detta så spelar ett test ingen roll. I de fall där man måste uppmärksamma föräldrarna på att de inte stämmer så kommer de röra upp en del känslor ja.

Men det spelar ju bevisligen roll.
Känner man att man har anledning att tvivla får man väl be om testet. Igen; varför ska tvivlarna få sätta agendan och slippa stå för att de kränker sina kvinnor men kränka de 99% som inte behöver testet. Dessutom till stora kostnader.

mini
2012-08-12, 16:28
"Varför ska man ha bilbälten när man kör bil? Om vi ska börja tänka så så kan vi ju låsa fast alla människor i bunkrar under jorden, då sker inga bilolyckor minsann!"

Det handlar om gränsdragningar. Du drar din gräns vid att masstest är okej. Jag gör det inte.

Ignatius72
2012-08-12, 16:53
Men det spelar ju bevisligen roll.
Känner man att man har anledning att tvivla får man väl be om testet. Igen; varför ska tvivlarna få sätta agendan och slippa stå för att de kränker sina kvinnor men kränka de 99% som inte behöver testet. Dessutom till stora kostnader.

jag blir inte särskilt kränkt när jag blir anmodad att visa mitt leg. Även om jag faktiskt kan mitt personnr helt utantill. Hade de bara frågat mig för att de ska göra det på folk som ser skumma ut hade jag troligen sett annorlunda på det.


Det är ju inte så att testet ska göras för att paranoida män ska få andas ut. Testet ska ju göras för att barnen har rätt att veta vem som är biologisk fader, att den biologiska fadern både ska ta juridiskt ansvar och faktiskt veta om att de har blivit just fader, för att en man inte ska bli lurad både juridiskt och känslomässigt på ett faderskap. De som lider reell skada är baren och de lurade männen.

Johanss0n
2012-08-12, 17:03
Jag förstår inte riktigt vad som är så kränkande med ett test om det är obligatoriskt?
Menar ni att ni skulle känna er utpekade som otrogna?

Jag ser inte någon större skillnad mot att polisen gör nykterhetskontroll när man blir stannad, jag känner mig inte beskylld för att köra full för det.

Spartansk
2012-08-12, 17:27
Ärftliga sjukdomar i släkten är en sak som är bra att känna till.

Cilia
2012-08-12, 17:43
"några pojkar som inte vågar prata med sina kvinnor". Jo, det är nog så det går till :smash:
Detta är ju helt klarlagt att det händer. Tror du att dessa kvinnor hade sagt till mannen som tar upp frågan -vad bra! Skulle precis berätta för dig.
Det mest troliga är väl en lögn till eller hur?

Om alla testas per automatik så är det ingen som misstänkliggörs.
Jag ser inte ett samhällsbehov i att testa alla. Så mycket energi som gått åt i historien för män för att hålla koll på kvinnors sexualitet för att kontrollera sitt eventuella faderskap.

Hur många rör det sig om som har fel pappa och hur vet man det? För dom är ju inte testade.



Ärftliga sjukdomar i släkten är en sak som är bra att känna till.
Men du får ju inte reda på vem som är din pappa bara vem som inte är det.

Ignatius72
2012-08-12, 18:45
Jag ser inte ett samhällsbehov i att testa alla. Så mycket energi som gått åt i historien för män för att hålla koll på kvinnors sexualitet för att kontrollera sitt eventuella faderskap.



Att det skulle handla om att ha koll på kvinnors sexualitet genom test är att dra det både för långt och åt fel håll. Man kan knylla rätt mycket utan att det blir barn. ja, det finns ju till och med medel som gör att man inte blir med barn.
För dem som blir utsatta så rycker man undan mattan för hela deras existens. För oss andra 99% så spelar det såklart ingen roll. Med ett test som bekräftar det man redan vet har jag svårt att se vare sig som kränkande eller ett sätt att hålla koll på frugan.

Tolkia
2012-08-12, 18:47
Ärftliga sjukdomar i släkten är en sak som är bra att känna till.
Men ffs, inte igen. Det enda det oäkta barnet kan få veta genom att det uppdagas att den "antagne" fadern inte är det, är att det inte kommer att få dennes ev. ärftliga sjukdomar (givet att den antagne fadern vet om att han har några ärftliga sjukdomar, vilket inte är så vanligt). Barnet får INTE veta vilka sjukdomsanlag det BÄR, eftersom - tadaa! - den som det testas mot inte bär samma anlag.

Eller menar ni som drar upp detta att man skall lägga upp ett riksomfattande faderskapsregister som alla barn skall köras mot vid födseln (och hur blir det i sådana fall med barn vars fäder inte finns i registret?)?

Spartansk
2012-08-12, 18:56
bMen du får ju inte reda på vem som är din pappa bara vem som inte är det.

Men ffs, inte igen. Det enda det oäkta barnet kan få veta genom att det uppdagas att den "antagne" fadern inte är det, är att det inte kommer att få dennes ev. ärftliga sjukdomar (givet att den antagne fadern vet om att han har några ärftliga sjukdomar, vilket inte är så vanligt). Barnet får INTE veta vilka sjukdomsanlag det BÄR, eftersom - tadaa! - den som det testas mot inte bär samma anlag.

Eller menar ni som drar upp detta att man skall lägga upp ett riksomfattande faderskapsregister som alla barn skall köras mot vid födseln (och hur blir det i sådana fall med barn vars fäder inte finns i registret?)?

När man märker att den "antagne" fadern i själva verket inte är fadern, så får man väl hoppas att modern avslöjar vem den egentlige fadern är. Chansen att hon gör det är iallafall större än om det aldrig uppdagats att den antagne fadern inte är fader.

filmjölk
2012-08-12, 19:03
De män som misstänker något testar nog redan, eller väljer att inte agera efter misstanken för att de älskar "sitt" barn och vill inte ändra på något.

Det här gynnar ju de män som felaktigt litar på sin otrogna partner, och tror att de är fadern när det inte är det, vilket om man får tro tråden är ett vanligt scenario.

(Att det är en minoritet och därför ett icke-problem köper jag inte heller, vi vaccinerar tex. bebisar mot Engelska sjukan...en minoritet får den trots avsaknad av vaccin. tex?)

Sen tycker jag att frågan är: "Skall kvinnor ha möjligheten att kunna lura en man till faderskap?" Tycker man Ja, på den frågan (av olika anledningar, biologiskt faderskap är kanske inte en jättestor deal för alla, att ha möjligheten att välja partner med vissa egenskaper sitt barn föds med samt andra egenskaper den som uppfostrar barnet har för att på så sätt få en väldigt bra avkomma) förstår jag om man är emot obligatoriska tester.

Jag anser heller inte att obligatoriska tester skulle vara kränkande för någon part, och inskränkningen i kvinnors sexuella frihet ett sådant test skulle ge väger mindre än att lagligt lura män att bli fäder till barn som inte är deras biologiska.

WHITEFOLKS
2012-08-12, 20:18
Mannen får väl vissa krav på sig i egenskap av faderskap och det är (om test inte genomförs) något som sätts på honom med motsatt bevisföring.

Han ska ju inte behöva testa för att bevisa att han inte är fadern.

Cilia
2012-08-12, 20:29
Att det skulle handla om att ha koll på kvinnors sexualitet genom test är att dra det både för långt och åt fel håll. Man kan knylla rätt mycket utan att det blir barn. ja, det finns ju till och med medel som gör att man inte blir med barn.
För dem som blir utsatta så rycker man undan mattan för hela deras existens. För oss andra 99% så spelar det såklart ingen roll. Med ett test som bekräftar det man redan vet har jag svårt att se vare sig som kränkande eller ett sätt att hålla koll på frugan.
Som vanligt läser du selektivt. Männen har genom århundraden kontrollerat kvinnors sexualitet i ett enda syfte och det är att ha kontroll över om dom är fadern eller inte. Sen har man haft massa andra ursäkter för att komma undan med det.

Nu är ni mer öppna med att det just är faderskapet ni är ute efter men likväl är det andra argument som kommer upp såsom att få reda på ev ärftliga sjukdomar.

Frågan jag ställde har inte besvarats. Hur stort är detta problem och hur vet man hur stort det är? Är det samhällsekonomiskt att testa alla?



Mannen får väl vissa krav på sig i egenskap av faderskap och det är (om test inte genomförs) något som sätts på honom med motsatt bevisföring.

Han ska ju inte behöva testa för att bevisa att han inte är fadern.
??
du tycker inte att det ska testas alltså?

Spartansk
2012-08-12, 20:30
Frågan jag ställde har inte besvarats. Hur stort är detta problem

Vi vet inte, men siffran varierar från "en i varje klass" (3 %) till 10 %.

WHITEFOLKS
2012-08-12, 20:32
Jag vet inte riktigt hur det går till nu när man fastställer faderskap och vilka "krav" som ställs på mannen efteråt i form av underhåll osv. Vet inte vad som händer om fadern nekar att han är inblandad t.ex. och inte vill testa.

Vet inte om heller vad som skulle kunna hända om man kan kommer "senare" och säger att det är ditt barn och på så sätt fastställa faderskap ifall mamman motsätter sig det och nekar.

Cilia
2012-08-12, 20:34
Vi vet inte, men siffran varierar från "en i varje klass" (3 %) till 10 %.
Har också hört dom siffrorna men hur är dom fastställda?. Jag hörde någon annanstans att dom bara bygger på dom som är testade eller liknande. Det gör ju då att dom inte går att använda för helheten.

Spartansk
2012-08-12, 20:41
Har också hört dom siffrorna men hur är dom fastställda?. Jag hörde någon annanstans att dom bara bygger på dom som är testade eller liknande. Det gör ju då att dom inte går att använda för helheten.

Vet ej. Jag litar på det jag läser i tråden.

Cilia
2012-08-12, 20:42
Vet ej. Jag litar på det jag läser i tråden.
Jamen det har ju visat sig vara en säker källa att bygga alla sina åsikter på.

Spartansk
2012-08-12, 20:45
Jamen det har ju visat sig vara en säker källa att bygga alla sina åsikter på.

Jag väljer att tro på det tills jag får höra någon siffra baserad på bättre faktaunderlag.

Hur många procent krävs det för att du tycker att såna här tester ska vara värda att ha?

Tolkia
2012-08-12, 20:45
Nu är ni mer öppna med att det just är faderskapet ni är ute efter men likväl är det andra argument som kommer upp såsom att få reda på ev ärftliga sjukdomar.
This. Jag förstår inte riktigt varför det är så obehagligt att tala om vad det egentligen handlar om att man måste börja blanda in sjukdomar och hur viktigt det är för barnet att veta vem den biologiska fadern är. Jag är MYCKET skeptisk till att ett barn som hela sitt liv felaktigt tror att någon är dess biologiske fader och aldrig får reda på felaktigheten lider av, eller ens märker, detta. Jämförelsen med adopterade är ogilgit, eftersom de redan från början vet att de inte bor hos sina biologiska föräldrar.

Spartansk
2012-08-12, 20:48
This. Jag förstår inte riktigt varför det är så obehagligt att tala om vad det egentligen handlar om att man måste börja blanda in sjukdomar och hur viktigt det är för barnet att veta vem den biologiska fadern är. Jag är MYCKET skeptisk till att ett barn som hela sitt liv felaktigt tror att någon är dess biologiske fader och aldrig får reda på felaktigheten lider av, eller ens märker, detta. Jämförelsen med adopterade är ogilgit, eftersom de redan från början vet att de inte bor hos sina biologiska föräldrar.

Det finns adopterade som inte vet att de inte bor hos sina biologiska föräldrar?

Och chansen att de lider av det är inte obefintlig. Jag hörde på radion om en snubbe som i tonåren grubblade mycket över varför han var kortvuxen, brunhårig och brunögd när alla andra i hans familj var långa, blåögda och blonda. Några år senare fick han reda på att han var adopterad. Han hade mått dåligt över att han såg annorlunda ut än resten av familjen.

Cilia
2012-08-12, 20:49
Jag väljer att tro på det tills jag får höra någon siffra baserad på bättre faktaunderlag.

Hur många procent krävs det för att du tycker att såna här tester ska vara värda att ha?
förstått ditt ställningstagande och jag är inte imponerad.

Vet inte. Det har vad jag förstår inte varit något stort problem genom åren. Jag är inte så säker på att världen skulle bli bättre för att det införs. Men någon procentenhet är för mig inte underlag att testa alla.

Spartansk
2012-08-12, 20:51
förstått ditt ställningstagande och jag är inte imponerad.

Vet inte. Det har vad jag förstår inte varit något stort problem genom åren. Jag är inte så säker på att världen skulle bli bättre för att det införs. Men någon procentenhet är för mig inte underlag att testa alla.

Personligen skulle jag nog tycka att testet borde införas även om man aldrig får en bra uppskattning på hur många som har "fel förälder", eller om uppskattningen visar att det är mycket färre än 3 %.

Cilia
2012-08-12, 20:54
Personligen skulle jag nog tycka att testet borde införas även om man aldrig får en bra uppskattning på hur många som har "fel förälder", eller om uppskattningen visar att det är mycket färre än 3 %.
bra, då kan ju du betala för test av dina eventuella barn. Den möjligheten har du väl alltid?

Själv är jag inte intresserad av att lägga skattepengar på det. Finns många fler områden som jag tycker är av större vikt.

r3mpuh
2012-08-12, 21:02
Det vore väldigt skönt om det vore obligatoriskt. Eller att valet om testet, åtminstone var dolt, för kvinnan.
Att möjligheten till faderskapstest finns, vid födseln, är rätt underbart enligt mig.

Tricklew
2012-08-12, 21:05
Folk verkar blanda resonemang och argument höger till vänster här, tänk lite för ni skriver inlägg istället.

Personligen så lutar jag mot ett ja, jag gillar inte ideen med att ge staten mer makt, och tillgång till en ännu större dna databas, men man kan ju hoppas att proven skrotas efterhand.

Förövrigt så vill jag endast ha detta på nyfödda, det hade inte uppdagats 14 åriga killar som plötsligt är utan en fader.

Sedan förstår jag att detta helt o hållet hade rivit upp vissa män, 9 månaders graviditet ger en gott om tid att förbereda för föräldraskap, att sedan få detta bortryckt är inte enkelt. Inte för att jag vet vart jag går med denna sista fundering, men det kan ju vara värt att ha i åtanke.


phone

Ignatius72
2012-08-12, 21:18
Som vanligt läser du selektivt. Männen har genom århundraden kontrollerat kvinnors sexualitet i ett enda syfte och det är att ha kontroll över om dom är fadern eller inte. Sen har man haft massa andra ursäkter för att komma undan med det.

Nu är ni mer öppna med att det just är faderskapet ni är ute efter men likväl är det andra argument som kommer upp såsom att få reda på ev ärftliga sjukdomar.

Frågan jag ställde har inte besvarats. Hur stort är detta problem och hur vet man hur stort det är? Är det samhällsekonomiskt att testa alla?



Om vi skippar de historiska skälen (som jag förövrigt finner rätt så dunkla och dessutom felaktiga) så tycker du alltså att det är konstigt att fadern vill veta om han verkligen är fader till sina barn?
Huruvida det är samhällsekonomiskt eller ej beror ju bla på vad det kostar. Men i första hand så verkar det ju vara ett moraliskt och etiskt problem så kostnadsfrågan är kanske inte så intressant i förstone.

Om en kvinna donerar ägg så har barnet rätt att veta vem som donerat äggen, även om ungen helt klart har kommit ur sin mors livmoder.
De enda som skyddas av att inte göra det är de som ljuger för sina barn och två män. En att den är pappa och en att den inte är det. Något som ger stora konsekvenser för flera personer.

CrazyJoeDavola
2012-08-12, 21:19
Handlar det inte om omtanke om barnet också? Att man kan kolla upp i sitt födelsebevis att man verkligen har två biologiska föräldrar. Om det skulle göras obligatoriskt på vilket sätt skulle det kränka kvinnor då? Då handlar det ju inte om att misstänkliggöra dig som person eftersom det är ett måste för alla. Den ekonomiska biten som många drar upp, om det skulle förhindra "lidande" för många skulle det inte vara värt det då? Låt säga att om det i framtiden inte kostar 1000kr för ett test utan en krona så spelar det ju ingen roll.

dluddeckens
2012-08-13, 00:09
Är det inte rätt lätt att fixa fram ett test själv?

Jobbigt bara om testen som köps på nätet inte är tillförlitliga, det kan innebära lite troubles. :D

Stefan J
2012-08-13, 00:33
Är det bara jag som har en primitiv drift av att veta att det är en del av mig, mina gener, mitt barn? Jag har då ingen lust att fostra eller ta hand om ett barn som jag inte är far till, hade aldrig någonsin kunnat tänka mig att adoptera ett barn just av den anledningen att det inte är mitt. Det handlar inte om att kontrollera min partner eller otrohet utan något mycket viktigare än så! Barn är allvar!

Tycker att varje man borde göra faderskapstest, går kvinnan inte med på det, gör det i smyg. Man kan aldrig vara paranoid nog i sådana här frågor.

thunder
2012-08-16, 20:01
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bilen-som-avgor-om-du-ar-pappa-eller-inte



Är du osäker på om du är pappa till barnet? Eller tror du dig veta vem din okände far är, men vill bli säker på saken? Bege dig till ”Who’s your daddy”-bilen så får du med hjälp av ett dna-prov svar på din fråga.

Spartansk
2012-08-16, 21:52
Är det bara jag som har en primitiv drift av att veta att det är en del av mig, mina gener, mitt barn? Jag har då ingen lust att fostra eller ta hand om ett barn som jag inte är far till, hade aldrig någonsin kunnat tänka mig att adoptera ett barn just av den anledningen att det inte är mitt. Det handlar inte om att kontrollera min partner eller otrohet utan något mycket viktigare än så! Barn är allvar!

Tycker att varje man borde göra faderskapstest, går kvinnan inte med på det, gör det i smyg. Man kan aldrig vara paranoid nog i sådana här frågor.

Det är nog inte bara du som har den primitiva driften, den känns ju väldigt logisk ur ett evolutionärt perspektiv.