handdator

Visa fullständig version : Hur mkt kolh?


Nate
2004-02-02, 02:59
Hur mkt kolh bör man ligga på per kilo kroppsvikt beroende på sysselsättning? Ex en slacker, en hårt konditionstränande, en som deffar samt en som bygger?

GhostFace
2004-02-02, 06:51
För att inte glömma om man är kille eller tjej och vilken vikt man utgår från?

Har läst rekommendationer vid alla möjliga siter och källor allt från 2 gram upp till 5 gram per kg kroppsvikt (om man ser i jämförelsen slacker resp. kroppsbyggning o viktökning).

Tanman
2004-02-02, 08:36
"exercise physiology - Energy, nutrition and human performance"
bör en hårt tränande person inta 10g/kg kroppsvikt och "aktiva individer" minst 55-60E%.

GhostFace
2004-02-02, 09:35
Originally posted by Tanman
"exercise physiology - Energy, nutrition and human performance"
bör en hårt tränande person inta 10g/kg kroppsvikt och "aktiva individer" minst 55-60E%.

Tufft om man väger 100 kg...1000 g carbs / dag.

Tanman
2004-02-02, 09:39
Originally posted by GhostFace


Tufft om man väger 100 kg...1000 g carbs / dag.

Det kostar att ligga på topp :D

Nate
2004-02-02, 10:57
Originally posted by Tanman
"exercise physiology - Energy, nutrition and human performance"
bör en hårt tränande person inta 10g/kg kroppsvikt och "aktiva individer" minst 55-60E%.

oj. Snacka om drömkost då man ska försöka trycka det där

---> palt! :hbang:

z_bumbi
2004-02-02, 11:45
Nate: Täck behovet av fett och protein. Ca 0,8-1,2 g fett och 1,5-2,5 g protein per kg kroppsvikt beroende på vad man sysslar med i träningsväg.
Ät så mycket kolhydrater som du måste för att fungera något så när som en människa vid din aktivitetsnivå. Kör man mycket uthållighet som du gör så måste man äta betydligt mer kolhydrater än någon som bara styrketränar då energiförbrukningen är annorlunda fördelad under dygnet, framför allt målen efter träningen är viktigt att de innehåller kolhydratrater.
Hur mycket kolhydrater får du prova dig fram till men inte under 3-5 g/kg kroppsvikt skulle jag tro.

Du har nu antagligen en del kalorier kvar upp till vad du förbrukar per dag och där får du välja själv om det ska vara kolhydrater eller fett men jag skulle personligen inte bara välja den ena formen utan köra lite av varje och se hur det påverkar träningen. Sen kan man ändra och experimentera lite, att bara äta kolhydrater blir jobbigt i längden kan jag ju tillägga.

Tanman: Pratar de om en maratonlöpare eller liknande? Skulle jag äta så mycket kolisar skulle jag få svårt att röra mig efter någon vecka. :D

Tanman
2004-02-02, 12:35
[B]
Tanman: Pratar de om en maratonlöpare eller liknande? Skulle jag äta så mycket kolisar skulle jag få svårt att röra mig efter någon vecka. :D

Nej, generellt. Du får väl testa skulle vara kul att höra om resultatet:D

aliquis
2004-02-02, 14:12
Jag skulle vilja svara så många kolhydrater som går åt för att uppnå önskat kaloriantal efter det att man har fått i sig så mycket protein och fett som man anser sig behöva ;)
Själv ligger jag säkert jäkligt högt på kolhydrater, men inte verkar jag lida av det.

z_bumbi
2004-02-02, 14:28
Tanman: Nja jag tror jag får svårt att trycka i mig 4000 kcal varje dag bara från kolhydraterna oavsett hur hårt jag tränar. Drygt ett kilo godis om dan låter ju iofs inte fel. :D

aliquis: Blir det inte väldigt mycket mat i så fall?
Jag ser det som svårt att ligga på den undre gränsen vad gäller fett då det blir så himla mycket mat att stoppa i sig.

Tanman
2004-02-02, 14:43
Originally posted by z_bumbi
Tanman: Nja jag tror jag får svårt att trycka i mig 4000 kcal varje dag bara från kolhydraterna oavsett hur hårt jag tränar. Drygt ett kilo godis om dan låter ju iofs inte fel. :D

aliquis: Blir det inte väldigt mycket mat i så fall?
Jag ser det som svårt att ligga på den undre gränsen vad gäller fett då det blir så himla mycket mat att stoppa i sig.

Vill bara förtydliga att det inte var jag som hävdade 10g/kg kroppsvikt utan refererade direkt ur boken men jag tycker inte att det låter helt orimligt:

Kolhydrater: 1000g=4000kcal=70E%
Protein: 200g=800kcal=14E%
Fett: 100g=900kcal=16E%
Totalt=5700kcal

Kanske lite lågt på både fett och protein men det finns ju visst utrymme för höjning då jag tror att en person på 100g som tränar på elitnivå gör av med minst 5700kcal.

Fredrik Age ligger enl. honom själv tex mellan 5000-6000kcal offseason och väger runt 100kg.

z_bumbi
2004-02-02, 14:52
Tanman: Jo gör man av med kalorierna så är det ju ingen fara men jag ligger inte riktigt på Ages nivå. :D

Tanman
2004-02-02, 15:02
Originally posted by z_bumbi
Tanman: Jo gör man av med kalorierna så är det ju ingen fara men jag ligger inte riktigt på Ages nivå. :D

Inte ÄN..