handdator

Visa fullständig version : SL-bänk och 8+ repetioner


exevision
2012-08-09, 17:18
Tycker det är så svårt att hålla bryggan och skulderbladspositionen ordentligt bra vid många repetioner då jag kör SL-bänk. Hur gör ni? Kör ni bara låg reps eller tränar ni väldigt mycket uthållighet för axlar och rygg?

Fishtank
2012-08-09, 17:32
Tycker inte det är svårt alls.
Kör för närvarande 10or.

exevision
2012-08-09, 17:47
Tycker inte det är svårt alls.
Kör för närvarande 10or.

Sen är det ju frågan hur mycket brygga du har och hur hårt spänd du är.

Niwah
2012-08-09, 18:01
I t-shirt kan jag hålla med om att högre reps är svårt. Ska jag köra över 5 så kör jag i linne eller i bar överkropp bara för att skulderbladen inte ska glida.

exevision
2012-08-09, 19:21
Exakt. Kanske skulle prova med kläder som har mer friktion eller på annat sätt förbättra fästet mot bänken? Eller det kanke skulle försämra min förmåga att bänka i "normala" kläder/förhållanden...

Ser dock att en del har tejpade bänkar, inte har det något att göra med det hela?

Rikard Jansson
2012-08-09, 19:29
Förstår inte hur det problemet uppstår ;o man spänner ju aktivt ihop skulderbladen?

Niwah
2012-08-09, 19:31
Förstår inte hur det problemet uppstår ;o man spänner ju aktivt ihop skulderbladen?
Jag upplever dock det som att ifall man har t-shirt och råkar trycka ifrån lite för mycket med benen så kan bryggan försämras för att skulderbladen glidit nån centimeter.

MtotheM
2012-08-09, 19:31
om du använder vanlig t-shirt så kanske det kan funka att blöta ner den på ryggen så att den klibbas fast i bänken kanske?

exevision
2012-08-09, 19:32
Jo, oftast tycker jag inte det är något problem att hålla ihop just skulderbladen. Det är snarare bryggan som kan tappas lite. Och ett bra fäste mot bänken borde ju underlätta detta. Men då kanske man bara lurar sig själv då man egentligen borde träna ryggen bättre/mer?

Rikard Jansson
2012-08-09, 19:32
Jag upplever dock det som att ifall man har t-shirt och råkar trycka ifrån lite för mycket med benen så kan bryggan försämras för att skulderbladen glidit nån centimeter.

"man" lägger sig ju i brygga genom att trycka med benen på samma sätt som vid legdrive?

exevision
2012-08-09, 19:33
om du använder vanlig t-shirt så kanske det kan funka att blöta ner den på ryggen så att den klibbas fast i bänken kanske?

Kanske, eller så blir det vattenplaning ;)

Niwah
2012-08-09, 19:38
"man" lägger sig ju i brygga genom att trycka med benen på samma sätt som vid legdrive?
Lyckas då glida bak med skulderbladen ihoptryckta och tappa brygga. Kan vara för att rumpan är aningen svävande.

Niwah
2012-08-09, 19:39
Kanske, eller så blir det vattenplaning ;)
Finns ju en hel del SL'are som kör fuktad tröja + magnesium.

göteborg
2012-08-09, 20:35
Finns många olika varianter av bänkpress, även bland de som tävlar. Så kallad slbänk är en kolozzeumfantasi

exor
2012-08-09, 21:51
Jag brukar lida bak med axlarna lite ibland vid för snabbt reppande.

Fishtank
2012-08-09, 21:55
Sen är det ju frågan hur mycket brygga du har och hur hårt spänd du är.

Cirkus 10-15 cm brygga.
Spänd stenhårt ofc.
Håller man fokus tycker jag det funkar men såfort fokus slinter lite så kan skulderbladen dela sig lite.

z_bumbi
2012-08-10, 07:58
Det är frågan om träning precis som allt annat men en bra bänk som är rengjord (mer än att bara torka av den) och magnesium underlättar.

Om man ska träna några muskler för att underlätta så är det nog att köra rodd och latsdrag/chins där man i båda fallen ser till att få isär skulderbladen för att dra ihop dem och sedan hålla slutläget. Samt självklart bålträning.