handdator

Visa fullständig version : Programinput pga axelskada


Err
2012-08-09, 15:05
Längd: 168cm
Vikt 71 kg
Ålder 26

God dag, ärade medlemmar.

Jag känner att jag har pejl på det mesta gällande träningsupplägg men jag skulle gärna ta emot eventuella synpunkter. Mitt mål just nu är att få lägre fettprocent för att sedan ge mig på en långsam och klok bulk. Pga skador och allt möjligt så har jag legat i deff sedan mars i år men jag känner nu att jag börjar bli symptomfri. Dock har jag gett mig på en del övningar som jag gjort för länge sedan. Alltså har jag återupptagit knäböj och marklyft t ex.

Tyvärr föll jag i fällan i att jag blev för stark i bänkpress men lyckades inte balansera det med att bli lika stark i bröstryggen, något jag nu balanserar med fler övningar som passar. Jag har varit hos naprapat flera gånger och var hos en senast idag. Han masserade och klämde och vi får se om muskelknuten i höger skuldra släpper eller så får jag köra på med min rumbleroller. Kontentan var att det var en muskelknut och att min högra supraspinatus var irriterad efter en övning i militärpress. Jag skulle t ex fortsätta med inåt-och utåtrotationer i säg 3 x 15 reps med lätt vikt.

Mina tankar är nu följande träningsupplägg med följande övningar:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Pendlay-Rodd
Chins/Pullups
Rodd med endast posteriod deltoid (kan inte riktigt förklara men)

Alltså om jag kör 2-3 gånger per vecka så kan jag köra följande cykel:
A) Knäböj Pullups isolation posterior deltoid
B) Marklyft Bänkpress Chins inåt- och utåtrotation i cable
C) Knäböj Rodd isolation posterior deltoid

Övrigt som kan sägas är att deffen gått långsam. Jag har försökt ligga på 1800kcal varje dag. Har bara gått ned ifrån 75 till 71kg på flera månader men då är väl kanske några hekton av kreatinet också. Men å andra sidan så är jag starkare än tidigare och mina lyft har gått upp bra och jag känner mina muskler mer. Jag tänker också vara noggrand med uppvärmning och att stretcha utvalda muskler efter träningen. Mark Rippetoe etc kör ju starkt på stående press men mitt program är bastardiserat som det är och stående press har varit en riktig dramaqueen för mig länge. Därför undviker jag gärna den om jag kan få vettiga/hälsosamma axlar ändå.

Tankar? Kommer jag döda mig själv och axlarna med upplägget?

Err
2012-08-10, 10:46
TL;DR:
A) Knäböj Pullups isolation posterior deltoid
B) Marklyft Bänkpress Chins inåt- och utåtrotation i cable
C) Knäböj Rodd isolation posterior deltoid

Ser detta OK ut om jag kör dessa med 1-3 dagars mellanrum?