handdator

Visa fullständig version : Går det att steka rostbiff?


Fugly
2012-08-09, 09:35
Går det att skära rostbiff i skivor och sedan steka istället för att köra in hela i ugnen? Vill att köttet ska vara genomstekt, inte "rare".

Reaper123
2012-08-09, 09:48
Går det att skära rostbiff i skivor och sedan steka istället för att köra in hela i ugnen? Vill att köttet ska vara genomstekt, inte "rare".Om du menar i "styckbit" likt en ryggbiff så absolut, så har jag både stekt och grillat rostbiff vid upprepade tillfällen med goda resultat!

Sen att genomsteka nöt är ju att förstöra det goda (då är fläsk bättre), men det är så klart upp till var och en ;)

Jeml
2012-08-09, 09:54
Sen att genomsteka nöt är ju att förstöra det goda (då är fläsk bättre), men det är så klart upp till var och en ;)

+1 vilken idioti :) vissa restauranger serveraf inte ens well done.

Zorban
2012-08-09, 10:03
Sen att genomsteka nöt är ju att förstöra det goda (då är fläsk bättre), men det är så klart upp till var och en ;)
Att genomsteka bra fläsk är lika mycket att förstöra det goda :)

Reaper123
2012-08-09, 10:10
Att genomsteka bra fläsk är lika mycket att förstöra det goda :)Tänkte mer att fläsk lättare blir mer ätligt welldone...

För sjävlfallet är det så, genomsteker heller aldrig griskött mer än nödvändigt även om dom flesta är livrädda för lite rosa!

Zorban
2012-08-09, 10:17
Tänkte mer att fläsk lättare blir mer ätligt welldone...

För sjävlfallet är det så, genomsteker heller aldrig griskött mer än nödvändigt även om dom flesta är livrädda för lite rosa!
Ja iofs är de riktigt feta bitarna hos lite mer värmetåliga, tänkte mest på kotlett/filé. Jag kör numera griskött på ungefär samma temperatur som oxkött. Att vara rädd för griskött är irrationellt och inte vettigt.

Reaper123
2012-08-09, 10:37
Ja iofs är de riktigt feta bitarna hos lite mer värmetåliga, tänkte mest på kotlett/filé. Jag kör numera griskött på ungefär samma temperatur som oxkött. Att vara rädd för griskött är irrationellt och inte vettigt.Ja men visst är det så! Försöker det jag med åtminstone när jag äter själv, svårare att få dom i min närhet att gå med på det så gör jag en filé så offrar jag mig på mittenbitarna så får dom övriga äta kanterna som ofta blir mer tillagade :)

Perfekt tillagad fläskfile är fanimej strået vassare än oxfilé många gånger *cupid**drool*

olle lindblad
2012-08-09, 10:50
Det går utmärkt att steka i skivor också.

Holabandola
2012-08-09, 10:57
Finns stor risk att det blir segt. Jag skulle inte steka en rostbiff. Det finns en anledning att man gör den i ugn och sedan skär i tunna skivor (mindre segt).

Ryggbiff går dock utmärkt att steka.

mij82
2012-08-09, 11:17
Rostasdelen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostas) av rostbiffen är helt fantastisk att steka, nästan lika mör som oxfilé men mer smak!
Det kan bli lite segt att steka rostbiff men med god teknik så kan det bli alldeles utmärkt. :)

Zorban
2012-08-09, 11:26
Varför vill du, förresten, dels göra just rostbiff och dels steka den? Finns många bitar som är betydligt lättare att steka, och om man vill göra rostbiff så är ugnen bättre (förutom rostas då).

Ja men visst är det så! Försöker det jag med åtminstone när jag äter själv, svårare att få dom i min närhet att gå med på det så gör jag en filé så offrar jag mig på mittenbitarna så får dom övriga äta kanterna som ofta blir mer tillagade :)

Perfekt tillagad fläskfile är fanimej strået vassare än oxfilé många gånger *cupid**drool*
Instämmer till fullo. En riktigt fin kotlett/filé från en iberico-gris är svårslagen vid 54-55 grader. Dock dyrt :( Tycker folk brukar ändra sig, men man får trycka ner de första tuggorna i halsen på dem.