handdator

Visa fullständig version : Liten och stark


skowne
2012-08-09, 00:58
Efter att tränat lite för att få snyggare kropp är jag nu inne på att endast bli starkare. Vill alltså bli så stark som möjligt till min nuvarande kroppsvikt (77kg).

För tillfället kör jag följande pass 2-3 ggr i vecka

Marklyft 3x3-5 @ 100kg
Bänkpress 3x3-5 @ 85kg
Latsdrag 3x3-5 @ 84kg
Benpress 3x3-5 @ 110kg ( gammal konstig maskin, tar mer i en benpress på actic )
Militärpress stående 3x3-5 @ 50kg

Ser detta bra ut?

Har också hört att man ska bli explosivare genom att träna med tunga vikter, stämmer det? ( Man ska träna muskelfibrer typ2x )

Tacksam för feedback!

LillisJ
2012-08-09, 01:21
Behöver mer böj

Valek
2012-08-09, 07:50
Behöver mer böj

+1 :hbang:

exor
2012-08-09, 08:33
Behöver mer böj

Går att bli stark utan också. Konstigt va?

hertzman
2012-08-09, 08:43
Går att bli stark utan också. Konstigt va?

Inte i benen.

z_bumbi
2012-08-09, 08:47
Inte i benen.

Var har du fått det ifrån?

Det är inga som helst problem att bli stark i benen utan att köra böj.

Ram Dass
2012-08-09, 08:56
Gör inte detta till en fan-boy tråd om knäböjens vara eller icke vara. Är som IOS/Apple vs. Android på andra forum...

OT: De låga reps-antalet/set är som jag förstår det, fördelaktigt för att maximera styrka.

Sen skulle jag också personligen rekommendera knäböj, då den tränar många kringliggande muskler som gör att man blir stabilare i kroppen. Men det är absolut ingenting man måste göra för att få bra resultat.

ARMSTARK
2012-08-09, 10:00
Du klarar dig bra med benpressen, men om det är den enda benövningen du kör tycker jag du kunde köra fler set och reps. Benen tål väldigt hård träning.

skowne
2012-08-09, 10:29
Tack för svar!

Marklyft ger väl lite till benen också? Knäböj har förr lett till ont i knä (pga dålig teknik). Och jag tycker inte jag får till det, böjer ryggen helt för mycket så det känns som ryggträning.

Ja kanske fler set (5x5) på benen hade varit bra.

Om jag kör detta passet 2 dagar i veckan hinner kroppen återhämta sig ordentligt? Eller ska jag splitta till 2 pass? Jag har hört att vid maxstyrka och få reps återhämtar sig kroppen mycket fortare.

exor
2012-08-09, 10:38
Inte i benen.

Inga som helst problem. Självklart är KB en bra övning men för mig är den inte energieffektiv och tidskrävande. Benpress med kompliment fungerar lika bra för dom flesta.

stromming
2012-08-09, 11:52
Jag blir alltid orolig när någon skriver vikter i sitt schema. Gör du ditt bästa för att öka lite i varje övning varje pass? Annars blir det svårt att bli starkare

skowne
2012-08-09, 16:14
Ökar 2.5kg varje pass. Klarar jag inte så sänker jag 2.5kg nästa pass, för att sedan öka igen. Bara vad jag ligger på nu jag skrev :)

hertzman
2012-08-09, 17:25
Det GÅR säkert att bygga ben utan böj, men varför krångla till det? Böj är helt överlägset för såväl styrka som volym. Benpress kommer inte ens i närheten. Dessutom får man jobba aktivt med bålen och bygger på så sätt en stabilare kropp. Bara fördelar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rusk
2012-08-09, 17:40
Böj är helt överlägset för volym. Benpress kommer inte ens i närheten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jösses...
Du och Carcer här på forumet råkar inte vara bröder?

exor
2012-08-09, 21:26
Det GÅR säkert att bygga ben utan böj, men varför krångla till det? Böj är helt överlägset för såväl styrka som volym. Benpress kommer inte ens i närheten. Dessutom får man jobba aktivt med bålen och bygger på så sätt en stabilare kropp. Bara fördelar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Överlägset är det garanterat inte och om något krånglar till det är det böj. Benpress är en mycket mindre komplex övning och mycket mer energieffektiv. Jag tror garanterat du kan bygga en mycket bra benstyrka och framförallt likvärdig volym av benpress. Eftersom det inte kräver lika mycket tid och energi som KB så kan du lägga mer krut på tex utfall, benspark och lårcurl.

mikaelj
2012-08-09, 21:28
Överlägset är det garanterat inte och om något krånglar till det är det böj. Benpress är en mycket mindre komplex övning och mycket mer energieffektiv. Jag tror garanterat du kan bygga en mycket bra benstyrka och framförallt likvärdig volym av benpress. Eftersom det inte kräver lika mycket tid och energi som KB så kan du lägga mer krut på tex utfall, benspark och lårcurl.

Men om man nu skall bli stark är det inte så mycket att skryta om att man tar fullmag benpress, jämfört med en böj på 180-220 kg, eller hur?

Jösses...
Du och Carcer här på forumet råkar inte vara bröder?

Hur skall du som knappt tränar kunna göra en jämförelse?

exor
2012-08-09, 21:37
Men om man nu skall bli stark är det inte så mycket att skryta om att man tar fullmag benpress, jämfört med en böj på 180-220 kg, eller hur?

Böjer man för att få skryta om sina bravader tror jag man gör det av fel anledning. Vill man bli stark i böj tränar man böj och vice versa. Båda övningarna bygger dock starka ben och ger bra massa överlag på benen.

PS. Finns benpressar utan viktmagasin med fria vikter så du kan få skryta och imponera på gymmarna :) DS.

mikaelj
2012-08-09, 21:41
Böjer man för att få skryta om sina bravader tror jag man gör det av fel anledning. Vill man bli stark i böj tränar man böj och vice versa. Båda övningarna bygger dock starka ben och ger bra massa överlag på benen.

PS. Finns benpressar utan viktmagasin med fria vikter så du kan få skryta och imponera på gymmarna :) DS.

Ja, men är du ute efter styrka känns det rätt fånigt att jaga vikter i en ställning där man sitter ned lugnt och bekvämt och bara vecklar ut fötterna. Jag skulle i alla fall inte bli imponerade av mig själv, om jag än så tog 300 kg i benpress.

Fyllot
2012-08-09, 21:43
Knäböj för styrka är lika självklart som nubbe på midsommar .

exor
2012-08-09, 22:04
Ja, men är du ute efter styrka känns det rätt fånigt att jaga vikter i en ställning där man sitter ned lugnt och bekvämt och bara vecklar ut fötterna. Jag skulle i alla fall inte bli imponerade av mig själv, om jag än så tog 300 kg i benpress.

I och med att du sitter ner och stabiliserar överkroppen kan du fokusera så mycket som möjligt på benens pressande.

För mig är det jämförbart med bänkpress i smith där du slipper stabilisera men konsekvensen är att du inte kan använda lika mycket vikt. Dock kan du lägga större stress i avsedd muskel. Nu är det inte direkt överförbart men tål endå att jämföras som ett förtydligande.

Slutsats. Böj bygger bättre styrka overall och i benen. Tar mycket av passets fokus och energi. Benpress bygger i princip likvärdig volym och bra benstyrka och du kan köra resten av passet med kvalité

mikaelj
2012-08-09, 22:07
I och med att du sitter ner och stabiliserar överkroppen kan du fokusera så mycket som möjligt på benens pressande.

För mig är det jämförbart med bänkpress i smith där du slipper stabilisera men konsekvensen är att du inte kan använda lika mycket vikt. Dock kan du lägga större stress i avsedd muskel. Nu är det inte direkt överförbart men tål endå att jämföras som ett förtydligande.

Slutsats. Böj bygger bättre styrka overall och i benen. Tar mycket av passets fokus och energi. Benpress bygger i princip likvärdig volym och bra benstyrka och du kan köra resten av passet med kvalité

Mm, och hur sexigt är det att mäta styrka som funktion av "kilon pressade i benpress"? Inte särskilt.

TS pratade "styrka" och listade t ex bänkpress och marklyft. För den delen skull borde TS också börja med räckhävningar istället för latsdrag.

exor
2012-08-09, 22:13
Mm, och hur sexigt är det att mäta styrka som funktion av "kilon pressade i benpress"? Inte särskilt.

TS pratade "styrka" och listade t ex bänkpress och marklyft. För den delen skull borde TS också börja med räckhävningar istället för latsdrag.

Man tränar väl av olika mål? Styrkan för många är att sträva efter progression, inte vara sexig eller få "respekt" av sveriges SL elit.

Rusk
2012-08-09, 22:18
Hur skall du som knappt tränar kunna göra en jämförelse?

Va?
Tränat i snart 4 år med bara 2 månaders uppehåll och 3-4 vilodagar då och då.
Och jag både böjer och benpressar.

skowne
2012-08-10, 13:12
Benpressen var som sagt för att jag har problem med övningen knäböj. Har svårt att få till den rätt vid höga belastningar.

Jag tränar dels för att det är kul att vara stark och lyfta mer på gym :) Men vill inte bli för stor och seg då jag vill kunna tillämpa styrkan i kampsport. Jag har läst att maxstyrka är den bästa formen att träna för kampsport då man ska bli explosiv samtidigt.

Hävstång har jag tränat med kroppsvikt innan, men övergått till latsdrag då jag vill använda tyngre vikter. (Har inget band att koppla kring midjan och sätta vikter på)

Tar inte marklyft ganska mycket ben också? Framförallt baksida?

z_bumbi
2012-08-10, 13:17
Om du vill ha styrkan till en kampsport kan det vara befogat att köra böj men det funkar antagligen lika bra om du lägger in utfall eller någon annan övning. Marklyftet är en bra benövning den också men man vill gärna få mer träning där ben och bål måste jobba mot gravitationen. Iofs beror det på vilken kampsport du kör osv men generellt kan man nog säga på det viset.

HerrCarlsson
2012-08-10, 13:44
Det GÅR säkert att bygga ben utan böj, men varför krångla till det? Böj är helt överlägset för såväl styrka som volym. Benpress kommer inte ens i närheten. Dessutom får man jobba aktivt med bålen och bygger på så sätt en stabilare kropp. Bara fördelar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej, böj är absolut inte ett måste för volym, skulle snarare hävda att vanliga böj är ganska kasst för det ändamålet. Det är iaf min erfarenhet.

Spetälsk
2012-08-10, 13:49
"stark" kan betyda mer än att vara stark i de 3 stora. stark i vardagstal är annat, mer diffust. man får rätt mycket på köpet i böjen. starkare rygg, starkareamage, axlar, armar allt. (kör tunga böj utan att spänna allt i överkroppen så får ni se). det är nog rätt fair att säga att man blir "stark" av böj på ett annat sätt än i benpressen. jag kör båda :)

vad pratar alla om volym för? han vill ju bli starkare på samma kroppsvikt.

skowne
2012-08-10, 17:54
Jag körde faktiskt lätt knäböj idag och det kändes ganska bra. Dock står jag bredare nu än jag gjort innan.

Jag är inte alls intresserad av volym. :)

Kände dock idag att jag blir ganska trött i axlarna. Är kanske dumt att köra alla basövningar samma dag? Eller axlarna vänjer sig så småningom?

mycketbrännvin
2012-08-10, 17:57
Vill man ha starka ben kör man kör man benpress eller böj. Vill man bli stark i böj kör man böj och tvärtom. Jag tycker endå att knäböj är bättre för benutveckling än benpress men klart man blir starkare i benen av benpress också

hertzman
2012-08-10, 20:23
Nej, böj är absolut inte ett måste för volym, skulle snarare hävda att vanliga böj är ganska kasst för det ändamålet. Det är iaf min erfarenhet.

Kasst? Vad mumlar du om? Varenda byggare av rang kör ju böj för att lägga på massa på benen? Jag har uteslutande kört böj som min enda benövning de senaste åren. Rent volymmässigt är jag knappast någon byggare, men nog är det min bästa muskelgrupp. Inget slår böj om syftet är styrka i underkroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 20:29
Kasst? Vad mumlar du om? Varenda byggare av rang kör ju böj för att lägga på massa på benen? Jag har uteslutande kört böj som min enda benövning de senaste åren. Rent volymmässigt är jag knappast någon byggare, men nog är det min bästa muskelgrupp. Inget slår böj om syftet är styrka i underkroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

En fråga endast, ta det inte personligt och hyr inte en lönnmördare för att kyligt mörda mig en sommarnatt påväg hem från en utekväll, tror du inte att samma volym benpress hade gett liknande resultat för dina ben? Nu vet jag att bra böj är långt mycket mer än benen, men du gjorde exemplet med dina ben så därav tar jag benen som exempel också.

Forqie
2012-08-10, 20:36
En fråga endast, ta det inte personligt och hyr inte en lönnmördare för att kyligt mörda mig en sommarnatt påväg hem från en utekväll, tror du inte att samma volym benpress hade gett liknande resultat för dina ben? Nu vet jag att bra böj är långt mycket mer än benen, men du gjorde exemplet med dina ben så därav tar jag benen som exempel också.

Det hade det nog, tror ärligt talat inte en viss övning kommer lägga 1kg extra muskler på kroppen bara för att det är just en viss övning...

hertzman
2012-08-10, 20:37
En fråga endast, ta det inte personligt och hyr inte en lönnmördare för att kyligt mörda mig en sommarnatt påväg hem från en utekväll, tror du inte att samma volym benpress hade gett liknande resultat för dina ben? Nu vet jag att bra böj är långt mycket mer än benen, men du gjorde exemplet med dina ben så därav tar jag benen som exempel också.

Det första problemet är att man inte kan utveckla samma explosivitet i en benpress. Är man av tut -skolan så kanske man inte ser något problem i det, men utan explosivitet i benen så blir det svårt att få upp volymen på stockarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:39
utan explosivitet i benen så blir det svårt att få upp volymen på stockarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

wat

hertzman
2012-08-10, 20:39
Det hade det nog, tror ärligt talat inte en viss övning kommer lägga 1kg extra muskler på kroppen bara för att det är just en viss övning...

Det blir väl per automatik mer massa ju fler muskler du involverar i övningen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hertzman
2012-08-10, 20:40
wat

Explosivitet bygger massa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 20:40
Det första problemet är att man inte kan utveckla samma explosivitet i en benpress. Är man av tut -skolan så kanske man inte ser något problem i det, men utan explosivitet i benen så blir det svårt att få upp volymen på stockarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alla har ju dock olika böjtekniker, t.e.x har vissa en mer långsam stil som verkligen krigar upp. Har för mig att t.e.x Mapa här på brädan böjer så bland annat. Medans andra kör mer explosivt, typ CYC där det ser svinlätt ut. Så det där kan faktiskt variera.

hertzman
2012-08-10, 20:42
Alla har ju dock olika böjtekniker, t.e.x har vissa en mer långsam stil som verkligen krigar upp. Har för mig att t.e.x Mapa här på brädan böjer så bland annat. Medans andra kör mer explosivt, typ CYC där det ser svinlätt ut. Så det där kan faktiskt variera.

Ett maxlyft blir ju oftast segt, oavsett om man tränar explosivt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Forqie
2012-08-10, 20:42
Det blir väl per automatik mer massa ju fler muskler du involverar i övningen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Okej, formulerade mig fel, jag menar självklart om resten av kroppen tränas. En person som bara kör en övning och det är antingen böj eller benpress, blir självklart böjaren grövre i längden, men det är bara för att den involverar fler muskler. Tränas redan de musklerna spelar det inte så stor roll.

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:42
Explosivitet bygger massa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja, men det är inte öht något som krävs för att bygga maximal massa, har jag iaf aldrig hört ens antydas av någon byggare någonstans ^^

hertzman
2012-08-10, 20:44
Okej, formulerade mig fel, jag menar självklart om resten av kroppen tränas. En person som bara kör en övning och det är antingen böj eller benpress, blir självklart böjaren grövre i längden, men det är bara för att den involverar fler muskler. Tränas redan de musklerna spelar det inte så stor roll.

Nej, kanske inte om man kör benpress och sedan alla andra stabiliserande muskler separat. Men varför krångla till det när man kan få all den träningen i en övning?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hertzman
2012-08-10, 20:45
Ja, men det är inte öht något som krävs för att bygga maximal massa, har jag iaf aldrig hört ens antydas av någon byggare någonstans ^^

Många av de största byggarna har ju ändå jobbat mycket med tryck och explosivitet i basövningarna. Kolla Coleman, han kör tut och kontakt på isolation men verkar ha bra kräm i basövningarna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:46
Många av de största byggarna har ju ändå jobbat mycket med tryck och explosivitet i basövningarna. Kolla Coleman, han kör tut och kontakt på isolation men verkar ha bra kräm i basövningarna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Som i att öka farten mer än man kan i en benpress, fattade jag som att du menade? isåfall; nej, inte vad jag vet

man kan bli vansinnigt stark i basövningarna utan att lyfta fort!

Latissimus Dorsi
2012-08-10, 20:46
Många av de största byggarna har ju ändå jobbat mycket med tryck och explosivitet i basövningarna. Kolla Coleman, han kör tut och kontakt på isolation men verkar ha bra kräm i basövningarna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Coleman har ju då också varit inne på styrkelyftarspåret och är one of a kind för att vara ärlig. Bland dom få bodybuilderna som är riktigt äckligt stark.

hertzman
2012-08-10, 20:48
Men allt volymsnack åt sidan, TS vill bli starkare på bibehållen kroppsvikt. Då är explosiva böj helt klart bättre än benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:51
Men allt volymsnack åt sidan, TS vill bli starkare på bibehållen kroppsvikt. Då är explosiva böj helt klart bättre än benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

yup, jag skulle dock ibland kört tunga utlåsningar i benpress som komplement trots att det man ser ut som en idiot då

hertzman
2012-08-10, 20:51
Som i att öka farten mer än man kan i en benpress, fattade jag som att du menade? isåfall; nej, inte vad jag vet

man kan bli vansinnigt stark i basövningarna utan att lyfta fort!

Klart man KAN, men nästan alla SL-moment gynnas av att träna explosivitet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hertzman
2012-08-10, 20:53
yup, jag skulle dock ibland kört tunga utlåsningar i benpress som komplement trots att det man ser ut som en idiot då

Varför då? Bättre med upphopp för att träna upp mer explosivitet. Vad ska någon annan än en utrustad lyftare med utlåsningsstyrka till?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:55
Varför då? Bättre med upphopp för att träna upp mer explosivitet. Vad ska någon annan än en utrustad lyftare med utlåsningsstyrka till?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

han vill bli stark :) styrka är inte enbart vad man kan göra i de tre rawlyften, utan man kan även tycka att det kan handla om andra saker, som att vara stark i ytterlägen. anser helt enkelt att utlåsningar är ett bra sätt att bli riktigt vardagsstark på

(anser även att det ibland hjälper rawlyftning)

hertzman
2012-08-10, 20:57
han vill bli stark :) styrka är inte enbart vad man kan göra i de tre rawlyften, utan man kan även tycka att det kan handla om andra saker, som att vara stark i ytterlägen. anser helt enkelt att utlåsningar är ett bra sätt att bli riktigt vardagsstark på

(anser även att det ibland hjälper rawlyftning)

Men Rikard. Vad är poängen med att träna endast en del av lyftet? Om du inte orkar ta dig upp från backen, vad är poängen med att kunna låsa ut 300 kg?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-08-10, 20:59
Men Rikard. Vad är poängen med att träna endast en del av lyftet? Om du inte orkar ta dig upp från backen, vad är poängen med att kunna låsa ut 300 kg?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

är du enbart här för att tjafsa? IBLAND, SOM KOMPLEMENT, skrev jag

förstår du vad det innebär? det innebär väl cirka 95% böj, och 5% benpress? jag vet att du som lyftare helt enkelt känner dig tvungen att aggressivt attackera alla som inte maniskt predikar böj åt höger och vänster för allt i alla syften och situationer, men fukkin hell, chilla lite

hertzman
2012-08-10, 21:04
är du enbart här för att tjafsa? IBLAND, SOM KOMPLEMENT, skrev jag

förstår du vad det innebär? det innebär väl cirka 95% böj, och 5% benpress? jag vet att du som lyftare helt enkelt känner dig tvungen att aggressivt attackera alla som inte maniskt predikar böj åt höger och vänster för allt i alla syften och situationer, men fukkin hell, chilla lite

Jag ser vad du skriver. Men vad är poängen att använda utlåsningar som komplement för någon annan än en utrustad lyftare? Det finns en mängd övningar som den som vill bli starkare hellre bör använda. Upphopp, utfall och frontböj för att nämna några.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

HerrCarlsson
2012-08-10, 21:04
Kasst? Vad mumlar du om? Varenda byggare av rang kör ju böj för att lägga på massa på benen? Jag har uteslutande kört böj som min enda benövning de senaste åren. Rent volymmässigt är jag knappast någon byggare, men nog är det min bästa muskelgrupp. Inget slår böj om syftet är styrka i underkroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har tränat i tio år, varav 2 år renodlad SL. Under dessa 2 år körde jag nästan bara böj, jag blev stark i övningen, men tappade i lårmått. DET mumlar jag om.

Fyllot
2012-08-10, 21:05
Jag har tränat i tio år, varav 2 år renodlad SL. Under dessa 2 år körde jag nästan bara böj, jag blev stark i övningen, men tappade i lårmått. DET mumlar jag om.

Vilken tur att trådskaparen ENBART vill bli starkare och inget annat då. cofffee

Rikard Jansson
2012-08-10, 21:11
Jag ser vad du skriver. Men vad är poängen att använda utlåsningar som komplement för någon annan än en utrustad lyftare? Det finns en mängd övningar som den som vill bli starkare hellre bör använda. Upphopp, utfall och frontböj för att nämna några.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

för att i utlåsningar har man möjlighet att bli mycket starkare än om man tvingar sig att hålla sig till hela lyft hela tiden

vem är starkast:

pelle; böjer 300 fulldjup, låser ut 350, tar 400 i benpress
bengt; böjer 290 fulldjup, låser ut 500, tar 700 i benpress

jag vet vem som skulle vinna i sl, men det är inte frågan

HerrCarlsson
2012-08-10, 21:14
Jag har tränat i tio år, varav 2 år renodlad SL. Under dessa 2 år körde jag nästan bara böj, jag blev stark i övningen, men tappade i lårmått. DET mumlar jag om.

Vilken tur att trådskaparen ENBART vill bli starkare och inget annat då. cofffee

Hint- #13

hertzman
2012-08-10, 21:14
för att i utlåsningar har man möjlighet att bli mycket starkare än om man tvingar sig att hålla sig till hela lyft hela tiden

vem är starkast:

pelle; böjer 300 fulldjup, låser ut 350, tar 400 i benpress
bengt; böjer 290 fulldjup, låser ut 500, tar 700 i benpress

jag vet vem som skulle vinna i sl, men det är inte frågan

Det där är ju siffror utan någon som helst koppling till verkligheten och är därför helt ointressant. Är du stark i böj så är du stark och benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fyllot
2012-08-10, 21:16
Hint- #13

Sen är väl kanske inte SL-träning med böj ett volymbygge? cofffee

Rikard Jansson
2012-08-10, 21:21
Det där är ju siffror utan någon som helst koppling till verkligheten och är därför helt ointressant. Är du stark i böj så är du stark och benpress.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

de är visst kopplade till verkligheten

det är så det ser ut mellan två lika individer där den ena tränar enbart böj och den andra tränar böj, böjutlåsningar och benpress

sen huruvida siffrorna stämmer exakt eller inte är inte relevant, men de visar sanningen iaf

exor
2012-08-10, 23:30
Jag ser vad du skriver. Men vad är poängen att använda utlåsningar som komplement för någon annan än en utrustad lyftare? Det finns en mängd övningar som den som vill bli starkare hellre bör använda. Upphopp, utfall och frontböj för att nämna några.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag kör pin press ibland som kompliment till bänken för att jag tycker det är en kul övning. Jag är otroligt långt ifrån en utrustad lyftare, bara vanlig hobbygymmare. Det viktigaste för mig är att ha kul. Funkar bäst i längden.

hertzman
2012-08-11, 00:24
Jag kör pin press ibland som kompliment till bänken för att jag tycker det är en kul övning. Jag är otroligt långt ifrån en utrustad lyftare, bara vanlig hobbygymmare. Det viktigaste för mig är att ha kul. Funkar bäst i längden.

Det viktigaste är att ha ett strukturerat upplägg där varje övning fyller en funktion. Det är nyckeln till progression och utan det blir det snabbt tråkigt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2012-08-11, 08:31
Jag kör pin press ibland som kompliment till bänken för att jag tycker det är en kul övning. Jag är otroligt långt ifrån en utrustad lyftare, bara vanlig hobbygymmare. Det viktigaste för mig är att ha kul. Funkar bäst i längden.

Klossbänk funkar också så jag är inte riktigt med på var tråden har dragit.

Benpress är en bra övning för att bli stark.

Har man ett specifikt mål med träningen, i det här fallet kampsport, så får man kika på om benpress fortfarande är en bra övning och där säger jag: Ja det är det men man kanske bör komplettera den med stående träning. Det brukar å andra sidan redan ske på de vanliga träningarna så man får kolla upp hela träningen och inte bara den delen som sker på gymmet.

mikaelj
2012-08-11, 09:31
Jag har tränat i tio år, varav 2 år renodlad SL. Under dessa 2 år körde jag nästan bara böj, jag blev stark i övningen, men tappade i lårmått. DET mumlar jag om.

Perfekt för TS.

Hade du tränat på ett högre repintervall hade du nog ökat i volym. Jag har turen att mina muskelfibrer är fördelade så att mina ben växer bra på lågrepsträning.

Sen är väl kanske inte SL-träning med böj ett volymbygge? cofffee

Lyftare och byggare har ha exakt samma mål: att öka muskelmassan.

skowne
2012-08-11, 14:17
Tack för era svar! Kommer att börja köra knäböj, men börja lugnt så att övningen känns bra.

Carcer
2012-08-11, 18:54
Jösses...
Du och Carcer här på forumet råkar inte vara bröder?

Du dra inte in mig i det här nu.

Bounga
2012-08-11, 22:18
Säger bara böj i all ära men Enbenspress är kung för tryck i sparkar och knän!!

skowne
2012-08-14, 09:33
En annan fråga: Är det för mycket att köra marklyft 2ggr vecka? Lyfter så tungt jag kan 3x5.

För ren styrkeutveckling är det bättre att köra 5 set på 3 reps? ( 5x3 )

Rusk
2012-08-14, 10:27
En annan fråga: Är det för mycket att köra marklyft 2ggr vecka? Lyfter så tungt jag kan 3x5.

För ren styrkeutveckling är det bättre att köra 5 set på 3 reps? ( 5x3 )

Med "lyfter så tungt jag kan", menar du på gränsen till failure eller till failure? Isåfall så beror det på hur din split ser ut och var du kör knäböj och stångrodd/pendlay rodd, om du nu gör det.

skowne
2012-08-14, 11:33
Jag lyfter så att jag klarar 5st och inte en sjätte.

Jag kör dom 4 första övningarna parvis så här:

marklyft - bänkpress
Latsdrag - Militärpress (stående)
Knäböj

Rusk
2012-08-14, 11:39
Jag lyfter så att jag klarar 5st och inte en sjätte.

Jag kör dom 4 första övningarna parvis så här:

marklyft - bänkpress
Latsdrag - Militärpress (stående)
Knäböj

Du slutar 1 innan failure alltså, men hur ser splitten ut?
Hur frekvent det kommer köras är vad jag är ute efter;p

skowne
2012-08-14, 12:16
Tänkte köra passet 2ggr i veckan

mattilainen
2012-08-14, 12:18
En annan fråga: Är det för mycket att köra marklyft 2ggr vecka? Lyfter så tungt jag kan 3x5.

För ren styrkeutveckling är det bättre att köra 5 set på 3 reps? ( 5x3 )

i början kanske du kommer känna dig lite extra trött och sliten men det är inga problem att köra det två gånger i veckan. Samma med knäböj som många kör flera gånger i veckan utan problem. Tar väl några gånger tills man är"inne i det"

skowne
2012-08-15, 22:13
Vet ej om denna fråga ställs rätt, men i brist på journal så skriver jag här. Skulle vilja få lite feedback på min marklyftsteknik, lite att tänka på o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=6hY1CaKrV4o

hertzman
2012-08-16, 08:07
Vet ej om denna fråga ställs rätt, men i brist på journal så skriver jag här. Skulle vilja få lite feedback på min marklyftsteknik, lite att tänka på o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=6hY1CaKrV4o

Ser helt jävla klockrent ut. Möjligen att du skulle dra på dig ett par fotbollsstrumpor så du kunde dra stången närmare benen redan från botten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

skowne
2012-08-16, 11:08
Tack fen den feedbacken! :) Då är det bara att kötta på!