handdator

Visa fullständig version : Spillde cola på macbooken


eternallord
2012-08-08, 21:40
Misstaget av alla misstag, men nu hände det! Jag spillde en relativt stor mängd cola på datorn, inte extremt dock. Jag slet omedelbart ut alla kablar, vände den upp och ner och lyckades stänga av den utan att den dog av sig själv. Jag fortsatte att hålla den upp och ner, torkade av allt det ytliga och tog sen en dammsugare och drog ett par gånger längs tangentbordet i hopp om att få ut så mycket skit som möjligt. Att jag lyckades stänga den utan att den uppvisade bekymmer ger mig hopp, men vad är nästa steg? Bara låta den vara (hur längr isf)? Skruva upp den och försöka torka?


Ett annat plus tror jag är att det var Cola Zero, det klibbar väl inte på samma sätt hoppas jag.

Angel
2012-08-08, 21:42
PÅ med hårfönen

Gober
2012-08-08, 21:43
elektronik som blivit blöt ska torka så länge så möjligt innan man testar att sätta igång igen, dvs det ska vara torrt ;-)

Fredszky
2012-08-08, 21:45
jag skulle tagit ut batteriet, om det går på macar, och in i ugnen på låg värme i 12 timmar eller så.

Kallsone
2012-08-08, 22:00
Va det light eller vanlig?

kEKKZA
2012-08-08, 22:20
Skruva upp skiten o kasta på massa ris alternativt som en annan skrev, 40-50 grader i ugnen

Dennis93
2012-08-08, 22:23
Misstaget av alla misstag, men nu hände det! Jag spillde en relativt stor mängd cola på datorn, inte extremt dock. Jag slet omedelbart ut alla kablar, vände den upp och ner och lyckades stänga av den utan att den dog av sig själv. Jag fortsatte att hålla den upp och ner, torkade av allt det ytliga och tog sen en dammsugare och drog ett par gånger längs tangentbordet i hopp om att få ut så mycket skit som möjligt. Att jag lyckades stänga den utan att den uppvisade bekymmer ger mig hopp, men vad är nästa steg? Bara låta den vara (hur längr isf)? Skruva upp den och försöka torka?


Ett annat plus tror jag är att det var Cola Zero, det klibbar väl inte på samma sätt hoppas jag.

Va det light eller vanlig?

Jag spillde cola(vanlig) över min miniräknare förut när jag pluggat å blev lite för trött, å den fungerar bra nu utan att jag gjorde något alls. Några knappar blev lite sega ett tag men även det släppte, din mac är ju lite mer avancerad :d men förhoppningsvis går det bra för den också.

Jens.Andersson
2012-08-08, 22:59
Stoppa för fan inte in den i ugnen. Du har ju ingen aning om hur exakt ugnens termostat är
samt om alla delar på datorn klarar av 50 C.

Personligen hade jag hängt den upp-och-ned i 2-3 dagar sedan startat den för att se om
några knappar är fastklibbade. I sådana fall kanske man kan ta bort översta delen till tangentbordet
och putsa knapparna med en fuktig tops eller liknande.

Morty
2012-08-08, 23:05
Ugnen är ett klassiskt tips, som funkar bra. Avstängd elektronik klarar temperaturen.

Sätt på lägsta värmen ugnen klarar och sätt en slev i luckan, så att den är öppen. Då kommer ugnen att hålla runt 40 grader. Låt datorn ligga i något dygn.

eternallord
2012-08-08, 23:56
Blev både vettskrämd och lycklig på en gång här nyss. Datorn ligger upp och ner på en kudde och plötsligt började den lysa och blinka, så jag lyfte upp den och tittade på skärmen och mycket riktigt var där en bild på en folder med ett frågetecken, vilket tydligen ska vara tecken på att hårddisken eller i värsta fall hela logic boarden är toast. Den slocknade och jag la ner den igen med ångest och hjärtklappningar. 2 minuter senare började den lysa igen och lös upp som tidigare, men denna gången startade den upp helt normalt. Jag tryckte genast på Stäng av och har nu lagt ner den igen. Planerar att inte röra den på 4 dagar så får vi se sen.

Ristretto
2012-08-09, 05:10
http://www.wikihow.com/Save-a-Laptop-from-Liquid-Damage

Det verkar vara en bra idé att rengöra elektroniken ordentligt, även om det går att få igång den.

hahavaffan
2012-08-09, 06:00
Jag spillde en munfull (läs spottade) öl på min MBA för ett par månader sedan, och bara ölens klibbighet räckte för att fucka upp den rejält. Ingen elektronik gick sönder, även om jag var rätt oförsiktig vid tillfället och inte alls följde alla säkerhetsrutiner för vätska+dator som du. Men det kom in klibbig öl i flat-kabeln som går mellan moderkortet och musplattan+tangentbord, vilket gjorde att en grupp av tangenter inte fungerade alls. Det krävdes att jag plockade ner hela datorn till sina beståndsdelar och tvättade rent för att skiten skulle börja funka igen, men det gick bra och nu sitter vi här - jag och min MBA.

Eftersom att elektroniken klarade sig hyfsat i mitt fall, och jag inte skulle förlora någon data, så bestod min ångest i kostnaden att få den fixad. Garantin täcker knappast vattenskador och vad jag fick veta har Apple ganska rigorösa metoder för att veta om det är just vattenskador man utsatt datorn för, för i annat fall är de ju löjligt generösa med reparationer och utbyten.

Zizou
2012-08-09, 06:53
Eftersom att elektroniken klarade sig hyfsat i mitt fall, och jag inte skulle förlora någon data, så bestod min ångest i kostnaden att få den fixad. Garantin täcker knappast vattenskador och vad jag fick veta har Apple ganska rigorösa metoder för att veta om det är just vattenskador man utsatt datorn för, för i annat fall är de ju löjligt generösa med reparationer och utbyten.

Kanske har något liknande som HTC har i sina mobiltelefoner. En liten liten bit av något slags filter/papper som ändrar färg ifall den utsätts för vätska/vattenånga. Om det har hänt och din mobil går sönder, täcker inte garantin någonting och du får helt enkelt betala pengarna för reparation alt. ny mobil.
Vattenskada = big no no, då gäller ingenting.