handdator

Visa fullständig version : Se mellan fingrarna?


pneumatic
2004-02-02, 00:31
Hejsan Alla!

Har just inlett min första vecka med att räkna ut mina dagliga E%-,kalori-, protein-, kolhydrat- och fett-värden. Därför att jag vill ha en ganska "exakt" siffra om vart jag ligger.

Det tar en jävla tid, iaf nu i början. Sedan blir det mer till att kopiera lite värden, då frukosten är "ganska" monotom. Gröt är livet. :eating:

Nu till frågan.

Sallad, tomat, gurka, linsgroddar etc. innehåller ju till största delen vatten och därför blir kolhydrat-/protein-/fett-nivåerna otroligt låga. Självklart skall jag stoppa i mig dem endå, då de innehåller rikligt med antioxidanter, mineraler och vitaminer.

Men är det verkligen värt att ta med dem i beräkningarna, då de knappt bidrar med något extra i min k-/p-/f-/kalori-/E%-mängd?

Skall jag vara petig? Eller skall jag "se mellan fingrarna"?

mvh

/Henrik

King Grub
2004-02-02, 06:36
Du skriver att du vill ha en exakt siffra - då är väl svaret givet?

I praktiken spelar nog om du hamnar på 2981 eller 2984 kcal totalt mindre roll.

pneumatic
2004-02-02, 08:47
Med "exakt", så tänkte jag mer på en gammal hederlig vad-jag-stoppar-i-mig-beräkning. Inte på www.uppladdningen.nu, hälsovakten eller liknande.

Skulle vara roligt att se hur nära verkligheten dessa ligger.

Jag borde varit mer tydlig på den punkten.

Kunde ju dragit mina egna slutsatser, men jag var bara nyfiken på era egna erfarenheter angående beräkningarna.

Tackar för svaret.

/Henrik

Garnax
2004-02-02, 22:30
personligen räknar jag inte grönsakers eller frukters värden alls
då dom är nyttiga och man kan äta mycket utav det...

aliquis
2004-02-03, 00:08
enklaste är väl att lägga på typ 100kcal för var 300e gram grönsaker eller så, och 100kcal för varje frukt eller något, så har du ju en skaplig uppskattning. Skit i det när du räknar på energiprocent, blir väl lite extra kolhydrater men spela roll om det är 30% protein och 20% fett eller 29% protein och 18% fett..

pneumatic
2004-02-03, 00:18
mnjo, fast 300g gurka är 30kcal :D
Medans 300g tomat kanske blir 60.

Men jag tackar och bugar för era erfarenheter.

mvh

/Henrik