handdator

Visa fullständig version : Hur står människor i riktigt varma länder ut?


Paria
2012-08-08, 18:05
Hejsan.

Jag klarar knappt av Sveriges värme när det är riktigt varmt här, d v s 25 grader i skuggan.

Kuwait City , t ex, har 40 grader varje dag 5 månader i sträck (!!!): http://en.wikipedia.org/wiki/Kuwait_City#Geography_and_climate

Det är ju helt sjukt varmt. Hur gör människor för att klara av det? Man kan väl inte vara inne dygnet runt i 5 månader per år?


mvh

Rikard Jansson
2012-08-08, 18:06
lol

ryss
2012-08-08, 18:07
fane du klimakteriet eller

buten
2012-08-08, 18:08
Dom är väl lite härdade ;)

Paria
2012-08-08, 18:10
lol Hur menar du?

Rikard Jansson
2012-08-08, 18:11
Hur menar du?

man vänjer sig

skulle det varit 25 grader i skuggan här året om och inte massa slaskvinter 14 månader om året så skulle du nog också varit van

Jokovic
2012-08-08, 18:13
slaskvinter 14 månader om året

This seems legit.

Fyllot
2012-08-08, 18:14
Man får inte heller glömma att alla har olika läggningar jämte värme. Jag föredrar -50 i Sibirien framför 40 i Thailand.

Svårt att gömma sig för värmen men vintern kan man faktiskt anpassa klädsel för.

Torsk_ole
2012-08-08, 18:17
Man vänjer sig. Men det är inte så man börjar tycka det är trevligt att vara ute i 40-45 graders värme. Problemet i Sverige och en anledning till att man upplever det jobbigare är att det många gånger är varmt i perioder, dvs man hinner inte riktigt acklimatisera sig.

Sen kan värmen kännas annorlunda om den är mindre fuktig till exempel. Det känns mindre varmt när man sitter inomhus med bra AC också.

Det är lite som att ställa frågan, hur står folk i Norrland ut? Det är ju riktigt kallt på vintern.

gratefuldead
2012-08-08, 18:25
Ganska enkelt, man vänjer sig. Många från varma länder frågar oss nordmän hur vi står ut i denna kylan. Ja, hur gör vi det egentligen...

Pepparkakssmurfen
2012-08-08, 18:29
Man tar det lugnt och sover siesta och latar sig. Manjana,manjana.

Tricklew
2012-08-08, 18:30
Det gör dom inte, det är därför det inte finns ett enda fungerande varmt land.

Pepparkakssmurfen
2012-08-08, 18:35
Det gör dom inte, det är därför det inte finns ett enda fungerande varmt land.

De jag kommer på på rak arm är sydafrika och australien,men de är uppbyggda av människor från kallare klimat.

panzerpig
2012-08-08, 18:36
när jag var i afrika för några år sedan hade vi 47 grader varmt. jag svettades som en gris,drack 6-7 liter per dag,kissade knappt ändå. lokalbefolkningen kunde knata runt i jeans och tröja utan att svettas märkvärt... Nog har dom vant sig allt..

Spartansk
2012-08-08, 18:37
Man skyddar sig med kläder mm. Araberna har ju sina typiska långa sjalar eller vad det heter. I Australien har många hatt. Och så dricker man mycket vatten. Och som redan sagts, man vänjer sig.

Herman H
2012-08-08, 20:11
Man gör som jag och funderar över om det faktiskt inte är på tiden att flytta till Svalbard.

BigSpawn
2012-08-08, 20:21
En grek på jobbet berättade att de hade haft 40+ och 90%(tror jag han sa) luftfuktighet, det tycker jag låter som en ganska klibbig upplevelse. 40+ med torr luft låter jobbigt nog

Vinter
2012-08-08, 20:51
En grek på jobbet berättade att de hade haft 40+ och 90%(tror jag han sa) luftfuktighet, det tycker jag låter som en ganska klibbig upplevelse. 40+ med torr luft låter jobbigt nog

Brukade träna utomhus runt de tempraturen och luftfuktigheten i skolan, det var ingen lek. :d

BigSpawn
2012-08-08, 20:56
Brukade träna utomhus runt de tempraturen och luftfuktigheten i skolan, det var ingen lek. :d

vet inte om jag skulle klara av det med tanke på hur mycket jag svettas vid beskedliga 20 grader då jag tränar:smash:

MathiasF
2012-08-08, 20:58
"Riktigt varmt, dvs 25 i skuggan"

Troll? annars bor du typ i kiruna.

agazza
2012-08-08, 21:00
"Riktigt varmt, dvs 25 i skuggan"

Troll? annars bor du typ i kiruna.

Jag kommer från mittsverige och det är väldigt ovanligt med dom temperaturerna redan där, danskpelle.

Vinter
2012-08-08, 21:01
vet inte om jag skulle klara av det med tanke på hur mycket jag svettas vid beskedliga 20 grader då jag tränar:smash:

Brukade träna i t-shirts med kortare ärmar och kortare längd, dom var totalt förstörda efter en säsong. Jag förstår varför underarmor blev en sådan hit.

MathiasF
2012-08-08, 21:33
Jag kommer från mittsverige och det är väldigt ovanligt med dom temperaturerna redan där, danskpelle.

MittSverige är typ Linköping, den där skogen uppe i norr kan ju knappast räknas in :thefinger

Spinkot
2012-08-08, 21:39
MittSverige är typ Linköping, den där skogen uppe i norr kan ju knappast räknas in :thefinger

Mitten på Sverige är Gävle, Linköping ligger ju åt helvete för nära Danmark.

MathiasF
2012-08-08, 21:51
Mitten på Sverige är Gävle, Linköping ligger ju åt helvete för nära Danmark.

Jaja, Hur som helst, man står ut eftersom man är van.

Till trådskaparen, mitt i sommaren så blir det ibland strax över 35 i skuggan här nere i samma land som du själv bor i, det är ganska varmt.
Vissa somrar har vi långa perioder med runt eller över 30, det är lagom imo. Förrförra veckan var det 30-35 hela veckan drygt.

25 skulle jag vilja kategorisera som en helt okej sommardag, men det kunde gärna varit lite varmare.

nyvaken
2012-08-08, 23:21
Bodde tre månader i uganda i vintras o ska snart tillbaks igen. Det var en fröjd att se folk gå runt o svettas, samtidigt som de hade täckjackor! Grundläget är alltså att vara varm, allt annat känns som att för oss nordbor gå hem i bara skjortan en sen höstkväll.
Sen håller man sig i skuggan mellan 11 o 13 om möjligt. Deffade 10kg senast jag var där, tränar o bulkar för fullt nu o hoppas smälta fram lite shapes väl nere.

JB12K
2012-08-08, 23:29
Ganska enkelt, man vänjer sig. Många från varma länder frågar oss nordmän hur vi står ut i denna kylan. Ja, hur gör vi det egentligen...

Nja, ingen av mina vänner som invandrat till sverige har några problem med nån kyla. När man däremot ska till Iran på semester på sommaren så är det tydligen förjävligt.

JB12K
2012-08-08, 23:31
Jaja, Hur som helst, man står ut eftersom man är van.

Till trådskaparen, mitt i sommaren så blir det ibland strax över 35 i skuggan här nere i samma land som du själv bor i, det är ganska varmt.
Vissa somrar har vi långa perioder med runt eller över 30, det är lagom imo. Förrförra veckan var det 30-35 hela veckan drygt.

25 skulle jag vilja kategorisera som en helt okej sommardag, men det kunde gärna varit lite varmare.


Men är det trevligt att svettas konstant i en vecka då? Som man gör om det är 30-35...

Rahf
2012-08-09, 00:50
Jag tackar gudarna att luftfuktigheten här i Los Angeles är så pass låg. Vi har 40 grader i skuggan just nu, vilket gör det olidligt att vara utomhus.

MathiasF
2012-08-09, 06:08
Men är det trevligt att svettas konstant i en vecka då? Som man gör om det är 30-35...
Jag svettas bara om jag arbetar utomhus i den värmen, inte om man bara är ute/går ute.
Men jag tycker om det och jag tycker inte det är särskilt varmt,
Märker att det är svårt men du måste insé att man anpassar sig till klimatet.
Jag vet själv hur det kan vara här, april är rejält omväxlande här, det kan gå från 7+ till 27+ på en dag och då kan du tro man svettas.

Tänk på att vi skåningar har lika långt till norra Norrland som vi har till Spanien och Italien, klimatet är mycket annorlunda oavsett hur gärna vissa norrlänningar än vill ha det annorlunda.
Jag tackar gudarna att luftfuktigheten här i Los Angeles är så pass låg. Vi har 40 grader i skuggan just nu, vilket gör det olidligt att vara utomhus.

Äh vekling, det är skitskönt där, vi kan byta om det inte passar ;)

Rahf
2012-08-09, 06:20
Äh vekling, det är skitskönt där, vi kan byta om det inte passar ;)

Vem är det som bor här egentligen, du eller jag? 40 grader i skuggan är knappast skitskönt *slap*

För övrigt är jag norrlänning :D.

MathiasF
2012-08-09, 06:23
Vem är det som bor här egentligen, du eller jag? 40 grader i skuggan är knappast skitskönt *slap*

För övrigt är jag norrlänning :D.

Jag har rest mycket, bland annat till los Angeles och jag vet mycket väl hur 40 i skuggan känns där ;)
Norrlänning ja det är väl där skon klämmer :D

Förresten så riktigt hatar jag vinter och kyla så det kan ju vara jag som är lite annorlunda skapt också!

agazza
2012-08-09, 06:30
Mitten på Sverige är Gävle, Linköping ligger ju åt helvete för nära Danmark.

What? Sundsvall är närmre sveriges mitt.

sent from phone

Blanca
2012-08-09, 06:30
Jaja, Hur som helst, man står ut eftersom man är van.

Till trådskaparen, mitt i sommaren så blir det ibland strax över 35 i skuggan här nere i samma land som du själv bor i, det är ganska varmt.
Vissa somrar har vi långa perioder med runt eller över 30, det är lagom imo. Förrförra veckan var det 30-35 hela veckan drygt.

25 skulle jag vilja kategorisera som en helt okej sommardag, men det kunde gärna varit lite varmare.

Här i Sverige ( Småland ) har vi då fan inte några 30grader i skuggan ofta:D jävla danskar =)


Meningsuppbyggnad ftw!

MathiasF
2012-08-09, 06:37
Här i Sverige ( Småland ) har vi då fan inte några 30grader i skuggan ofta:D jävla danskar =)


Meningsuppbyggnad ftw!

Skrev jag att det var det nu eller?
Jag ber Herren skaffa glasögon eller läsa två gånger om läsförståelsen lider. :)

Blanca
2012-08-09, 06:45
Skrev jag att det var det nu eller?
Jag ber Herren skaffa glasögon eller läsa två gånger om läsförståelsen lider. :)

Skrev jag att det skulle vara nu?

MathiasF
2012-08-09, 07:06
Skrev jag att det skulle vara nu?

Din oförmåga att använda punkt och kommatecken fick mig att tolka det sista som "ofta danskjävel"= eller hur danskjävel

Rahf
2012-08-09, 07:09
Förresten så riktigt hatar jag vinter och kyla så det kan ju vara jag som är lite annorlunda skapt också!

Äh, vekling. Vinter och kyla är ju skitskönt! :naughty:

MathiasF
2012-08-09, 07:15
Äh, vekling. Vinter och kyla är ju skitskönt! :naughty:

Haha väl sagt, det funkar åt båda hållen.

Grahn
2012-08-09, 07:28
Man undrar ju hur mycket av hur vi uppfattar värme och kyla som är psykologiskt eller anpassar sig kroppen genom att generera mer/mindre värme(tveksamt..)?

Eddie Vedder
2012-08-09, 07:31
35-40 grader är ju i alla fall inget som man i sydeuropa har så där jätteofta. Det kan väl motsvara hur ofta vi har 30-35 grader kallt i Sverige. Det må vara ett helvete just då men inte direkt så att majoriteten funderar på att fly landet.

I länder som Indien (med omnejd) och afrikanska länder verkar folk fruktansvärt härdade. Här i Uppsala går de ju runt i jeans och jacka när det är 30 grader varmt och sol.

Blanca
2012-08-09, 07:31
Din oförmåga att använda punkt och kommatecken fick mig att tolka det sista som "ofta danskjävel"= eller hur danskjävel

De blir nog jätte bra så :) punkt

MathiasF
2012-08-09, 07:36
35-40 grader är ju i alla fall inget som man i sydeuropa har så där jätteofta. Det kan väl motsvara hur ofta vi har 30-35 grader kallt i Sverige. Det må vara ett helvete just då men inte direkt så att majoriteten funderar på att fly landet.

I länder som Indien (med omnejd) och afrikanska länder verkar folk fruktansvärt härdade. Här i Uppsala går de ju runt i jeans och jacka när det är 30 grader varmt och sol.
Det är konstigt så mycket vi skiljer åt i landet,
För mig är det vintern som gör att jag vill fly landet.

De blir nog jätte bra så :) punkt

http://s3.amazonaws.com/rapgenius/1291131680_two-thumbs-up.jpg

Eddie Vedder
2012-08-09, 08:00
Det är konstigt så mycket vi skiljer åt i landet,
För mig är det vintern som gör att jag vill fly landet.

Överväger du det allvarligt varje vinter? Jag "vill" också fly landet då. Jag HATAR vintern. Men det är skillnad på att vilja och vilja. Jag syftar på att faktiskt börja leta jobb och bostad aktivt, verkligen ta steget och initiera flytten. Inte att sitta inne och hata vädret (det gör jag en hel del;)).

Och samma sak med greker, italienare etc. De kanske lider när värmen är som mest extrem men det finns ju liksom lite mer i livet än väder så man kanske tar den smällen.

MathiasF
2012-08-09, 08:04
Överväger du det allvarligt varje vinter? Jag "vill" också fly landet då. Jag HATAR vintern. Men det är skillnad på att vilja och vilja. Jag syftar på att faktiskt börja leta jobb och bostad aktivt, verkligen ta steget och initiera flytten. Inte att sitta inne och hata vädret (det gör jag en hel del;)).

Och samma sak med greker, italienare etc. De kanske lider när värmen är som mest extrem men det finns ju liksom lite mer i livet än väder så man kanske tar den smällen.

Jag har letat jobb i Spanien och Gibraltar men som det är nu så är jag för uppbunden med företag och skit i Sverige, dock står en vinterbostad i södra Spanien på kartan inom något år.

Så det korta svaret är väl: ja

Eddie Vedder
2012-08-09, 08:10
Jag har letat jobb i Spanien och Gibraltar men som det är nu så är jag för uppbunden med företag och skit i Sverige, dock står en vinterbostad i södra Spanien på kartan inom något år.

Så det korta svaret är väl: ja

Okej, ja då tillhör du ju minoriteten som faktiskt överväger det. :) Men så vet jag ju inte din sociala situation heller. Har man flexibelt jobb, och kanske inte ens familj, är det ju förstås lättare att göra slag i saken också.

spoon
2012-08-09, 08:22
Jag har arbetat i Australien när det var +40 grader. Då stack vi ut och jobbade precis när solen gick upp och sen slutade vi jobba runt lunch. Går inte arbeta utomhus i dom förhållanden. Nu när jag var i Barcelona så sade invånarna där att man inte kan vistas i staden i augusti för att det är så varmt. I dom varma länderna som jag har varit så vistas folk mycket inomhus i hus med AC. Visst vänjer man sig men bara till en gräns.

Frantic
2012-08-09, 08:44
Och jag har ångest över kylan. Jag är inte säker på att jag kommer orka ett helt liv i det här kalla och mörka landet.

Hade jag kunnat ta med mitt jobb utomlands hade jag flyttat för gott imorgon. Synd bara att det i princip är omöjligt att få arbetsvisum i varma engelskspråkiga länder som tex Australien.

Stoltz
2012-08-09, 08:47
Överväger du det allvarligt varje vinter? Jag "vill" också fly landet då. Jag HATAR vintern. Men det är skillnad på att vilja och vilja. Jag syftar på att faktiskt börja leta jobb och bostad aktivt, verkligen ta steget och initiera flytten. Inte att sitta inne och hata vädret (det gör jag en hel del;)).

Jag gör precis samma sak.
Jag får ju enorma svårigheter reda vid Sveriges vinter, att bo ett halvår på varmare breddgrader hade snarare förbättrat min livssituation :)

MathiasF
2012-08-09, 08:47
Och jag har ångest över kylan. Jag är inte säker på att jag kommer orka ett helt liv i det här kalla och mörka landet.

Hade jag kunnat ta med mitt jobb utomlands hade jag flyttat för gott imorgon. Synd bara att det i princip är omöjligt att få arbetsvisum i varma engelskspråkiga länder som tex Australien.

Läs om Gibraltar ;)

MathiasF
2012-08-09, 08:48
Och jag har ångest över kylan. Jag är inte säker på att jag kommer orka ett helt liv i det här kalla och mörka landet.

Hade jag kunnat ta med mitt jobb utomlands hade jag flyttat för gott imorgon. Synd bara att det i princip är omöjligt att få arbetsvisum i varma engelskspråkiga länder som tex Australien.

Jag gör precis samma sak.
Jag får ju enorma svårigheter reda vid Sveriges vinter, att bo ett halvår på varmare breddgrader hade snarare förbättrat min livssituation :)

Jag stämmer in i kören.

Slartibartfast
2012-08-09, 08:49
Jag söker ett land där det är +10 till +15 grader året runt, soligt och torrt.

Förslag?

MathiasF
2012-08-09, 08:53
Jag söker ett land där det är +10 till +15 grader året runt, soligt och torrt.

Förslag?

På grund av jordens rörelsebana så skiftar årstiderna på norra och södra halvklotet medan det är en stabil (varm) temperatur runt ekvatorn.

Du kommer dock nära med Grönland på drygt -5 till +15

Grahn
2012-08-09, 08:54
+10 -> +15 var lite snävt tror jag :) länder som har det så kallt har väl oftast årstider med.


runt +20 men precis som du soligt och torrt året runt hade nog jag själv föredragit tror jag.

MathiasF
2012-08-09, 08:57
Sålänge vi slänger önskemål

30-40 dagstemp, 25-30 nattemp... JA TACK!

kaer
2012-08-09, 08:59
På grund av jordens rörelsebana så skiftar årstiderna på norra och södra halvklotet medan det är en stabil (varm) temperatur runt ekvatorn.

Du kommer dock nära med Grönland på drygt -5 till +15

Det är väl pga jordaxelns lutning som vi har årstider?

Edit: Eller missförstod jag vad du menade?

Slartibartfast
2012-08-09, 09:11
Södra Norge vore bra för mig, tror jag. Ingen snö, sällan minusgrader och svala somrar. Och norrmän istället för finnar.

Synd bara att det regnar så mycket.

Grahn
2012-08-09, 09:15
Hmmm är det verkligen så milt i södra norge?

Storbrittanien? Norra delarna av frankrike?

MathiasF
2012-08-09, 09:28
Det är väl pga jordaxelns lutning som vi har årstider?

Edit: Eller missförstod jag vad du menade?

Du missförstod, jag skulle kunna skriva att eftersom jorden lutar samtidigt som den rör sig i en eliptisk bana runt solen så kommer alltid antingen toppen eller botten vara närmst solen (årstider).
Jag vet inte om jag behöver skriva det men jorden roterat också och ger oss dagar och nätter.

Istället så skrev jag bara "pga jordens rörelsebana".

Slartibartfast
2012-08-09, 09:34
Hmmm är det verkligen så milt i södra norge?


http://www.mittresvader.se/l/norge/vadret-stavanger-temperatur-klimat.php


Storbrittanien? Norra delarna av frankrike?

Hmm, får inga vidare bra vibbar av Storbritannien, och jag kan inte franska.

kaer
2012-08-09, 09:36
Jag har letat jobb i Spanien och Gibraltar men som det är nu så är jag för uppbunden med företag och skit i Sverige, dock står en vinterbostad i södra Spanien på kartan inom något år.

Så det korta svaret är väl: ja

Jag har bott i södra Spanien och jag tror inte man ska överhajpa vintern där, även om man minns dagar då man satt ute i kortärmat i Januari och drack förmiddagskaffe så var vintervädret regn och blåst.
Plus att det var svinkallt inne, hade tre täcken när jag sov hela vintern.

Fast å andra sidan, sommaren varar ju ifrån påsk till Oktober, nästa.
Jag hade inga problem med värmen som en del gnäller på, att vara lite klibbig hela tiden vänjer man sig vid =)

Grahn
2012-08-09, 09:39
http://www.mittresvader.se/l/norge/vadret-stavanger-temperatur-klimat.php



Hmm, får inga vidare bra vibbar av Storbritannien, och jag kan inte franska.

Stavanger verkar ju dock falla kraftigt på både soligt och torrt punkten iofs....

Sant, frankrike är fullt med fransmän med det är ett problem....

MathiasF
2012-08-09, 09:43
Jag har bott i södra Spanien och jag tror inte man ska överhajpa vintern där, även om man minns dagar då man satt ute i kortärmat i Januari och drack förmiddagskaffe så var vintervädret regn och blåst.
Plus att det var svinkallt inne, hade tre täcken när jag sov hela vintern.

Fast å andra sidan, sommaren varar ju ifrån påsk till Oktober, nästa.
Jag hade inga problem med värmen som en del gnäller på, att vara lite klibbig hela tiden vänjer man sig vid =)

Jag är inte helt bakom flötet.
Det fina är ju att du behöver inte gå med en tjock jacka och ändå frysa ända in i ryggmärgen på den lilla vintern som varar ett par månader.

Huvudsaken är att klimatet är bättre än HÄR.

C.E.J.
2012-08-09, 11:46
sitta inne och hata vädret

Känner mig lagom träffad :D När det blir aktuellt/rimligt så tänker jag definitivt försöka flytta till sydligare breddgrader, tills vidare får jag nöja mig med utlandssemestrar.

Deceiver85
2012-08-09, 11:49
Det är ju helt sjukt varmt. Hur gör människor för att klara av det? Man kan väl inte vara inne dygnet runt i 5 månader per år

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20090606225106/uncyclopedia/images/a/a4/Mankini_commonwealth_team.jpg

MathiasF
2012-08-09, 11:56
Förresten, det är 23 grader här och jag springer runt i tjocktröja :)

Minimjölk
2012-08-09, 11:58
Bodde tre månader i uganda i vintras o ska snart tillbaks igen. Det var en fröjd att se folk gå runt o svettas, samtidigt som de hade täckjackor! Grundläget är alltså att vara varm, allt annat känns som att för oss nordbor gå hem i bara skjortan en sen höstkväll.
Sen håller man sig i skuggan mellan 11 o 13 om möjligt. Deffade 10kg senast jag var där, tränar o bulkar för fullt nu o hoppas smälta fram lite shapes väl nere.

Nu kanske det är jag som är nyvaken men det är lättare att deffa i kalla klimat då kroppen måste jobba för att hålla uppe värmen. Är det dessutom varmt blir man ju slöare och vill bara ligga och dricka kylda drycker istället för att röra sig oprovocerat.

Om jag fått välja klimat skulle jag välja typ Södra Tyskland alt. Sydafrika. Jämnare temperaturer än här i Sverige och några grader varmare. Tycker våra somrar är minst 3-5grader för kalla i snitt. Skulle gärna kunna sitta ute mer på kvällen.

Macroman
2012-08-09, 12:30
Jag söker ett land där det är +10 till +15 grader året runt, soligt och torrt.

Förslag?

San Fransisco is the place to be! Där har man ett ganska jämnt klimat och inte så stor temperaturskillnad mellan sommar o vinter.

14 grader i snitt i januari och 21 grader i snitt i augusti/september.

http://www.weather.com/weather/wxclimatology/monthly/graph/USCA0987


Själv tycker jag det är mörkret som är det jobbigaste på vintern. Kylan har jag inte så stora problem med.

Slartibartfast
2012-08-09, 12:59
San Fransisco is the place to be! Där har man ett ganska jämnt klimat och inte så stor temperaturskillnad mellan sommar o vinter.

14 grader i snitt i januari och 21 grader i snitt i augusti/september.

http://www.weather.com/weather/wxclimatology/monthly/graph/USCA0987


Själv tycker jag det är mörkret som är det jobbigaste på vintern. Kylan har jag inte så stora problem med.

Jo, det har jag också kollat på. Grym natur också.

Seattle ligger också bra till. Men där regnar det mycket.

kaer
2012-08-09, 13:03
San Fransisco is the place to be! Där har man ett ganska jämnt klimat och inte så stor temperaturskillnad mellan sommar o vinter.

14 grader i snitt i januari och 21 grader i snitt i augusti/september.

http://www.weather.com/weather/wxclimatology/monthly/graph/USCA0987


Själv tycker jag det är mörkret som är det jobbigaste på vintern. Kylan har jag inte så stora problem med.

Själv är jag jäkligt sugen på San Diego, blev helt tagen när jag var där.
Lär väl vara ganska lika klimat gissar jag.

Grahn
2012-08-09, 13:03
Har fått för mig att norra/mellersta kalifornien är rätt treflgit överlag jag :)

Macroman
2012-08-09, 13:32
Själv är jag jäkligt sugen på San Diego, blev helt tagen när jag var där.
Lär väl vara ganska lika klimat gissar jag.

Mkt varmare där. Riktigt varmt på sommaren. Har varit i LA på sommaren och det är alltid 30-35 grader där. Kan vara lite svalare om man är nära havet som är förvånansvärt kallt även därnere.

Snafu
2012-08-09, 13:32
Södra Norge vore bra för mig, tror jag. Ingen snö, sällan minusgrader och svala somrar. Och norrmän istället för finnar.

Synd bara att det regnar så mycket.

Låter som England Mr Slaribartfast. Men med betydligt fulare invånare än norge.

Macroman
2012-08-09, 13:33
Jo, det har jag också kollat på. Grym natur också.

Seattle ligger också bra till. Men där regnar det mycket.

Regnar galet mkt i Seattle!

Lurch
2012-08-09, 14:31
Nu kanske det är jag som är nyvaken men det är lättare att deffa i kalla klimat då kroppen måste jobba för att hålla uppe värmen. Är det dessutom varmt blir man ju slöare och vill bara ligga och dricka kylda drycker istället för att röra sig oprovocerat.

Om jag fått välja klimat skulle jag välja typ Södra Tyskland alt. Sydafrika. Jämnare temperaturer än här i Sverige och några grader varmare. Tycker våra somrar är minst 3-5grader för kalla i snitt. Skulle gärna kunna sitta ute mer på kvällen.

Det håller jag med om, hade varit perfekt i mina ögon ! vintern borde ligga på -4 grader hela tiden också !

Eddie Vedder
2012-08-09, 14:39
Nu kanske det är jag som är nyvaken men det är lättare att deffa i kalla klimat då kroppen måste jobba för att hålla uppe värmen.

Aptiten brukar ju vara lägre i varma väder. Inte för alla men för många. Jag tillhör helt klart den kategorin. Och vice versa blir jag hungrigare av kyla. Det rör sig inte om enorma skillnader men helt klart är aptiten nedsatt när det är skitvarmt.

spoon
2012-08-09, 15:01
Aptiten brukar ju vara lägre i varma väder. Inte för alla men för många. Jag tillhör helt klart den kategorin. Och vice versa blir jag hungrigare av kyla. Det rör sig inte om enorma skillnader men helt klart är aptiten nedsatt när det är skitvarmt.

Aha! Det är därför dom är så smala i Afrika :d

Hemi
2012-08-09, 17:05
Jag tackar gudarna att luftfuktigheten här i Los Angeles är så pass låg. Vi har 40 grader i skuggan just nu, vilket gör det olidligt att vara utomhus.

Det är där skildnaden ligger. Luftfuktighet och värme är att jämföra med vind och kyla. STOR skildnad. Svaret är att folk i varma fuktiga länder/platser inte står ut. Livet går i Slow Motion, man kan inte gå snabbt, personalen ligger ned i affären tills en kund kommer in, folk spenderar all tid de kan i skuggan. Jag har faktiskt en teori om detta, på platser där det är enormt fuktigt har inte så många människor bott förr, för många infektioner, smittbärande insekter och outhärdligt liv. Jag tror att kolonisationen och andra slavhandlare skapade många av dessa ställen då man placerade runt folk mot deras vilja. kanske pymmeer tål detta bättre men tro inte att vilka svarta som helst t ex tål det bättre än vita t ex, i Afrika är det torrt och skönt på många platser. Just värmen i sig tar inte kål på någon, om man vet hur att handskas med den. Det vet inte svenskar. ;)

MathiasF
2012-08-09, 17:50
Det är där skildnaden ligger. Luftfuktighet och värme är att jämföra med vind och kyla. STOR skildnad. Svaret är att folk i varma fuktiga länder/platser inte står ut. Livet går i Slow Motion, man kan inte gå snabbt, personalen ligger ned i affären tills en kund kommer in, folk spenderar all tid de kan i skuggan. Jag har faktiskt en teori om detta, på platser där det är enormt fuktigt har inte så många människor bott förr, för många infektioner, smittbärande insekter och outhärdligt liv. Jag tror att kolonisationen och andra slavhandlare skapade många av dessa ställen då man placerade runt folk mot deras vilja. kanske pymmeer tål detta bättre men tro inte att vilka svarta som helst t ex tål det bättre än vita t ex, i Afrika är det torrt och skönt på många platser. Just värmen i sig tar inte kål på någon, om man vet hur att handskas med den. Det vet inte svenskar. ;)


http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/24293063.jpg





Seriöst, har du ens varit utomlands?

Vinter
2012-08-09, 18:09
Det är där skildnaden ligger. Luftfuktighet och värme är att jämföra med vind och kyla. STOR skildnad. Svaret är att folk i varma fuktiga länder/platser inte står ut. Livet går i Slow Motion, man kan inte gå snabbt, personalen ligger ned i affären tills en kund kommer in, folk spenderar all tid de kan i skuggan. Jag har faktiskt en teori om detta, på platser där det är enormt fuktigt har inte så många människor bott förr, för många infektioner, smittbärande insekter och outhärdligt liv. Jag tror att kolonisationen och andra slavhandlare skapade många av dessa ställen då man placerade runt folk mot deras vilja. kanske pymmeer tål detta bättre men tro inte att vilka svarta som helst t ex tål det bättre än vita t ex, i Afrika är det torrt och skönt på många platser. Just värmen i sig tar inte kål på någon, om man vet hur att handskas med den. Det vet inte svenskar. ;)

Nja man körde på som vanligt, jag som svennebanan höll på att självdö första veckorna men sedan gick det bättre. Blev tom förkyld av AC i en bil, när det var 35-40 grader. Inga problem bara vätskepause var 30min.

Hemi
2012-08-09, 18:23
Nja man körde på som vanligt, jag som svennebanan höll på att självdö första veckorna men sedan gick det bättre. Blev tom förkyld av AC i en bil, när det var 35-40 grader. Inga problem bara vätskepause var 30min.

Även när det är 80% luftfuktighet? Visst det går, reggae marathon på Jamaica t ex, men everyday life i karibien går betydligt långsammare. Fast dessa sportevangemang hålls i bättre torrare klimat, det beror på områden även i dessa klimat.

Hemi
2012-08-09, 18:30
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/24293063.jpg





Seriöst, har du ens varit utomlands?

"Tell me more?"
Ja, folk har för det mesta bott där det är nära till rent vatten först och främst, friska floder etc. Inte djupt inne i regnskogar där det inte finns vatten. Även i Europa var det så, mossiga fuktiga barrskogar skydde man av flera anledningar och bodde nära vatten och i förhållandelsevis öppna områden. Visserligenm finns det som sagt pygmeer och i amazonas finns indiener men även där vistas man som sagt vid områden med rinnande och mycket vatten, vad jag vet. Käner personligen inte amazonas så bra men i Karibien, som jag däremot känner bra fanns indianer, Taino t ex men efter vad jag förstår, också rörde sig i områden som var luftiga och inte de områdena som det sattes slavar på, t ex uppåt i Kingston, Jamaica m fl ställen.

Ja, jag bor i tropiskt klimat, just nu. Och det jag skrev om ork och fuktighet stämmer här i alla fall, där av min teori. Vad säger du själv?

Vinter
2012-08-09, 18:32
Även när det är 80% luftfuktighet? Visst det går, reggae marathon på Jamaica t ex, men everyday life i karibien går betydligt långsammare. Fast dessa sportevangemang hålls i bättre torrare klimat, det beror på områden även i dessa klimat.

http://www.currentresults.com/Weather/Oklahoma/humidity-by-month.php

Oklahoma city medel luftfuktighet runt 70% i juli-augusti, ofta över 80%.

http://okc.about.com/od/factsandinformation/qt/okctemperatures.htm

Medeltempratur juli-augusti 32-34 grader c.

Jag spelade amerikanskfotboll 5 dagar i veckan 2 timmar om dagen. Klimatet klassas som "humid subtropical".

Hemi
2012-08-09, 18:35
http://www.currentresults.com/Weather/Oklahoma/humidity-by-month.php

Oklahoma city medel luftfuktighet runt 70% i juli-augusti, ofta över 80%.

http://okc.about.com/od/factsandinformation/qt/okctemperatures.htm

Medeltempratur juli-augusti 32-34 grader c.

Jag spelade amerikanskfotboll 5 dagar i veckan 2 timmar om dagen. Klimatet klassas som "humid subtropical".

Ja jag har varit i de krokarna också, men det är knappast bra exempel på vad råden handlar om då det inte är sådant klimat året om. Men om vi tittar på de fuktigare områdena karibien, Afrika, och Sydamerika så lever man sådär året om. Och där snackar vi jobb, ta hand om barn, skada sig, mm, alltså, everyday life.

dream_theater_
2012-08-09, 18:46
Värme är väl ändå avskyvärt. En riktig vinter med -20°C, helst.

agazza
2012-08-09, 19:39
MittSverige är typ Linköping, den där skogen uppe i norr kan ju knappast räknas in :thefinger

Mitten på Sverige är Gävle, Linköping ligger ju åt helvete för nära Danmark.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Vinter
2012-08-09, 20:04
Har varit och klättrat i tornet vid sveriges mittpunkt en bit från sundsvall.

MathiasF
2012-08-09, 20:18
Ja, jag bor i tropiskt klimat, just nu. Och det jag skrev om ork och fuktighet stämmer här i alla fall, där av min teori. Vad säger du själv?

Inte enligt mig, men det kan va den sydamerikanska livsstilen, har inte varit där (ännu).
De mest tropiska länder jag har varit i är thailand, malaysia och indonesien och i allihop tycktes lokalbefolkningen inte ha några problem alls med värme och de går i allt från shorts och t-shirt till byxor och jacka i 35-40 grader.

Jag själv har också en jävla bra förmåga att anpassa mig.

Hemi
2012-08-09, 20:34
Ja, de enda enda tropiska klimaten jag känner till är södra USA och Karibien. Afrika och Asian kan jag inte. Numera i de rikare områdena finns ju AC och man kan köpa en dricka var som helst. Även i Karibien "står man ut" ja även trivs på de flesta ställen men där där det är svårare är det förutom fattigt, även fuktigt och folk dör av simpla sjukdomar. Det är det jag funderar på. Jag kan ju ha fel men även markjakt och industrialisering har placerat folk på platser de "naturligt" inte skulle bosätta sig på. Ta New Orleans, USA, HUR kom fick man iden att bygga stan mitt i träsket? Jag syftar på att det är omöjligt att gräva där tom kyrkogården ligger oven jord och floden och havet försöker ideligen dränka hela området som ligger under den egentliga ytan.

Hemi
2012-08-09, 20:39
I den mån södra USA är tropiskt då, men det finns rejält fuktiga områden i alla fall.

MathiasF
2012-08-09, 20:40
Ja, de enda enda tropiska klimaten jag känner till är södra USA och Karibien. Afrika och Asian kan jag inte. Numera i de rikare områdena finns ju AC och man kan köpa en dricka var som helst. Även i Karibien "står man ut" ja även trivs på de flesta ställen men där där det är svårare är det förutom fattigt, även fuktigt och folk dör av simpla sjukdomar. Det är det jag funderar på. Jag kan ju ha fel men även markjakt och industrialisering har placerat folk på platser de "naturligt" inte skulle bosätta sig på. Ta New Orleans, USA, HUR kom fick man iden att bygga stan mitt i träsket? Jag syftar på att det är omöjligt att gräva där tom kyrkogården ligger oven jord och floden och havet försöker ideligen dränka hela området som ligger under den egentliga ytan.

Södra USA? komigen hehe, florida är ju inte i närheten av riktigt tropiskt klimat.

Vinter
2012-08-09, 20:41
I den mån södra USA är tropiskt då, men det finns rejält fuktiga områden i alla fall.

Det ligger ju i samma klimatzon som nordafrika och mellanöstern så visst kan det bli varmt.

Hemi
2012-08-09, 20:43
Södra USA? komigen hehe, florida är ju inte i närheten av riktigt tropiskt klimat.

Nej som jag skrev i inlägget innan men det är först och främst Karibien och de ställena som förefallit obebodda innan Europeerna kom dit. jag har inte studerat saken närmare men Carib folket och taino var i ett i stort vattenburet folk vad jag vet. Inte tror jag att de satt mitt ute i skogen där senare "Bakras" lade sina plantager.

Sniggel
2012-08-09, 22:34
De dagar det var 28 grader (i skuggan) här nere i skåne orkade man ju inte annat än att ligga och sova om dagarna. 20-25 passar bra på sommaren tycker jag nog. Tycker vi kommer överens om att hålla dessa sommartemperaturer i fortsättningen :D

Paria
2012-08-10, 17:56
35-40 grader är ju i alla fall inget som man i sydeuropa har så där jätteofta. Det kan väl motsvara hur ofta vi har 30-35 grader kallt i Sverige. Det må vara ett helvete just då men inte direkt så att majoriteten funderar på att fly landet.

Aten har en genomsnittlig maximal dagstemp på 33 grader i Juli, och Rom har haft 35 grader väldigt många dagar den här sommaren, så det är inte jätteovanligt med 35-40 grader i Sydeuropa. 40 grader har det varit i år upprepade gånger lite här och där.


Till trådskaparen, mitt i sommaren så blir det ibland strax över 35 i skuggan här nere i samma land som du själv bor i, det är ganska varmt.
Vissa somrar har vi långa perioder med runt eller över 30, det är lagom imo. Förrförra veckan var det 30-35 hela veckan drygt.

25 skulle jag vilja kategorisera som en helt okej sommardag, men det kunde gärna varit lite varmare. Men sluta yra. Det blir inte "strax över 35 i skuggan" "ibland". Det är väldigt sällsynt med 35 grader i skuggan i Sverige.

I år låg rekordet den 29:e juli på 28,9 grader: http://hbl.fi/nyheter/2012-07-29/borga-satte-nytt-varmerekord-sommaren


Dessutom tycker jag inte att 30 här är i närheten lika varmt som 30 nere i Sydeuropa. Det känns alltid varmare där. Betydligt varmare. Det kanske är för att det är så förbannat torrt, men å andra sidan ska ju det vara fukt som får det att kännas varmare. Kan vara det att marken är uppvärmd på ett annat sätt också.

Macroman
2012-08-10, 19:01
Aten har en genomsnittlig maximal dagstemp på 33 grader i Juli, och Rom har haft 35 grader väldigt många dagar den här sommaren, så det är inte jätteovanligt med 35-40 grader i Sydeuropa. 40 grader har det varit i år upprepade gånger lite här och där.


Men sluta yra. Det blir inte "strax över 35 i skuggan" "ibland". Det är väldigt sällsynt med 35 grader i skuggan i Sverige.

I år låg rekordet den 29:e juli på 28,9 grader: http://hbl.fi/nyheter/2012-07-29/borga-satte-nytt-varmerekord-sommaren


Dessutom tycker jag inte att 30 här är i närheten lika varmt som 30 nere i Sydeuropa. Det känns alltid varmare där. Betydligt varmare. Det kanske är för att det är så förbannat torrt, men å andra sidan ska ju det vara fukt som får det att kännas varmare. Kan vara det att marken är uppvärmd på ett annat sätt också.

I Finland inte i Sverige om man ska vara noga...

MathiasF
2012-08-10, 19:57
Aten har en genomsnittlig maximal dagstemp på 33 grader i Juli, och Rom har haft 35 grader väldigt många dagar den här sommaren, så det är inte jätteovanligt med 35-40 grader i Sydeuropa. 40 grader har det varit i år upprepade gånger lite här och där.


Men sluta yra. Det blir inte "strax över 35 i skuggan" "ibland". Det är väldigt sällsynt med 35 grader i skuggan i Sverige.

I år låg rekordet den 29:e juli på 28,9 grader: http://hbl.fi/nyheter/2012-07-29/borga-satte-nytt-varmerekord-sommaren


Dessutom tycker jag inte att 30 här är i närheten lika varmt som 30 nere i Sydeuropa. Det känns alltid varmare där. Betydligt varmare. Det kanske är för att det är så förbannat torrt, men å andra sidan ska ju det vara fukt som får det att kännas varmare. Kan vara det att marken är uppvärmd på ett annat sätt också.

Vem fan yrar, med ibland menar jag att det händer vissa år, jag menar inte att det händer var vecka. Närmre 35 grader är det varje år (förutom de två senaste som var historiskt kalla) och det var 30-35 här precis som jag skrev. Förrförra veckan nu, vissa år är det som sagt drygt 30 långa perioder.
För att förhindra att du misstolkar det som att jag menar ett halvår med 70 grader i skuggan som nyss, så med långa perioder menar jag upp mot en månad.

Du är välkommen ner till Skåne eller så kan du sluta ifrågasätta vad jag skriver, jag sitter ju inte direkt och ljuger. Jag ogillar den mentaliteten här när man ska ifrågasätta folk hela jävla tiden. Jag vet att ni norrlänningar har svårt att förstå att vi har varmare här nere, jag har pratat med norrlänningar förut. Men det är bara att inse att Sverige är jävligt avlångt. Som jag skrev tidigare så har jag lika långt till norra spanien och italien som jag har till norra norrland, det är ett avstånd som inte går obemärkt förbi.

MathiasF
2012-08-10, 20:15
Malmö - Luleå
Malmö - Bologna (Förbi Milano och Venedig)

142 mil drygt

http://s10.postimage.org/olawd6etk/lulebologna.jpg

Rahf
2012-08-10, 21:39
Mathias, du är en absolut minoritet när det gäller värme i denna tråd ;).

MathiasF
2012-08-10, 23:42
Mathias, du är en absolut minoritet när det gäller värme i denna tråd ;).

Hets mot folkgrupp :*whatever*:cryout::furious:

The_RobRoy
2012-08-11, 00:10
30 grader med normal luftfuktighet ~50% är jävligt varmt, med 90% luftfuktighet som i Hongkong är det olidligt. Särskilt när vinden inte kommer åt mellan husen och luften står still.

Utan AC hade jag lämnat landet direkt. Ska tillbaks till hettan imorgon

The_RobRoy
2012-08-11, 00:13
http://www.accuracyproject.org/humidex043.jpg

MathiasF
2012-08-11, 00:38
Aten har en genomsnittlig maximal dagstemp på 33 grader i Juli, och Rom har haft 35 grader väldigt många dagar den här sommaren, så det är inte jätteovanligt med 35-40 grader i Sydeuropa. 40 grader har det varit i år upprepade gånger lite här och där.


Men sluta yra. Det blir inte "strax över 35 i skuggan" "ibland". Det är väldigt sällsynt med 35 grader i skuggan i Sverige.

I år låg rekordet den 29:e juli på 28,9 grader: http://hbl.fi/nyheter/2012-07-29/borga-satte-nytt-varmerekord-sommaren


Dessutom tycker jag inte att 30 här är i närheten lika varmt som 30 nere i Sydeuropa. Det känns alltid varmare där. Betydligt varmare. Det kanske är för att det är så förbannat torrt, men å andra sidan ska ju det vara fukt som får det att kännas varmare. Kan vara det att marken är uppvärmd på ett annat sätt också.

Mathias, du är en absolut minoritet när det gäller värme i denna tråd ;).

Stoppa ditt rekord i röven och Rahf, ja jag inbillar väl mig..

Den här bilden tog jag 16:36 den 8e Juli 2012, jag skickade den i ett mms till en vän.
25e juli smsade jag min bror (10:00 30 grader, 14:00 34,4 grader)
Varför är det så jäkla svårt att insé, att ni istället måste överbevisa mig att det inte alls har varit de temperaturer som jag säger?

http://s17.postimage.org/nx6darpq5/IMG_0140.jpg

(där är skugga, termometern sitter under ett tak med helt öppna sidor)

Rahf
2012-08-11, 00:45
Nu tror jag bestämt att du har läst lite fel på namn. Jag får vara lite uppretad tills du märkt detta :D

MathiasF
2012-08-11, 00:48
Nu tror jag bestämt att du har läst lite fel på namn. Jag får vara lite uppretad tills du märkt detta :D

Det är Paria som ska stoppa rekordet i röven och du som påpekar att jag är den eeeenda som märkt av denna värmebölja med en ton att jag överdriver.

Rahf
2012-08-11, 00:51
För sent. Jag dömer dig härmed till att kallas 'Bastumannen'. Räkna med att Aftonbladet et al kommer ringa och vilja surra med karln som bara kan överleva i en 50-graders bastu.

MathiasF
2012-08-11, 00:59
För sent. Jag dömer dig härmed till att kallas 'Bastumannen'. Räkna med att Aftonbladet et al kommer ringa och vilja surra med karln som bara kan överleva i en 50-graders bastu.

Jag kommer att sitta tålmodigt vid telefonen dag som natt.

Rahf
2012-08-11, 02:02
Dom är upptagna för närvarande. Samtal med folk som är allergiska mot el, osv.

MathiasF
2012-08-17, 08:32
Södra Norge vore bra för mig, tror jag. Ingen snö, sällan minusgrader och svala somrar. Och norrmän istället för finnar.

Synd bara att det regnar så mycket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Quito

"Quito ligger omkring 25 kilometer söder om ekvatorn. På grund av stadens höga läge och närheten till ekvatorn har Quito ett milt klimat året runt. Den högsta temperaturen når 21–22 °C under dagtid och den lägsta 5–10 °C på natten."

Hälsa Assange!

MathiasF
2012-08-19, 14:49
31 i skuggan i Skåne nu, ni vet såna där extrema temperaturer som inte förekommer i Sverige.

Cilia
2012-08-19, 15:19
Betydligt varmare. Det kanske är för att det är så förbannat torrt, men å andra sidan ska ju det vara fukt som får det att kännas varmare. Kan vara det att marken är uppvärmd på ett annat sätt också.

http://www.accuracyproject.org/humidex043.jpg
Tack, tänkte just skriva att om det det är lättare med värme i torra klimat än i de med hög luftfuktighet.

Cilia
2012-08-19, 15:21
Annars som andra skrev man vänjer sig precis som vi vänjer oss vid kyla.

I början av vintern är -5C dödskallt. Jag överlever knappt. På våren när det är -5C så känns det som att nu är våren verkligen på väg.

En vecka i värmen tar det ungefär sen har kroppen ställt om sig. Jag tycker att 30 C är en skön temperatur om det inte är galet hög luftfuktighet.

Cilia
2012-08-19, 15:32
Inte enligt mig, men det kan va den sydamerikanska livsstilen, har inte varit där (ännu).
De mest tropiska länder jag har varit i är thailand, malaysia och indonesien och i allihop tycktes lokalbefolkningen inte ha några problem alls med värme och de går i allt från shorts och t-shirt till byxor och jacka i 35-40 grader.

Jag själv har också en jävla bra förmåga att anpassa mig.
Jag tror du kan vara exceptionell kanske.

I Aussies norra delar när dom har sina värmeperioder med tropiskt klimat så går självmordsfrekvensen upp. Tror den peakar i oktober. Så visst påverkar den människor som bor där.

Själv gillar jag Adelaide som har varmt och torrt klimat. Temperaturen måste klättra upp mot 40 C för att jag ska störas där.



btw MathiasF, varför är du så otrevlig i den här tråden? Eller det kanske du alltid är?

MathiasF
2012-08-20, 14:20
Jag tror du kan vara exceptionell kanske.

I Aussies norra delar när dom har sina värmeperioder med tropiskt klimat så går självmordsfrekvensen upp. Tror den peakar i oktober. Så visst påverkar den människor som bor där.

Själv gillar jag Adelaide som har varmt och torrt klimat. Temperaturen måste klättra upp mot 40 C för att jag ska störas där.



btw MathiasF, varför är du så otrevlig i den här tråden? Eller det kanske du alltid är?
Ja och här ökar självmorden på den kalla delen av året.

Jag lämnar bara denna här:
http://img195.imageshack.us/i/imageqwbm.jpg/

MathiasF
2012-08-20, 14:30
Jag tror du kan vara exceptionell kanske.

I Aussies norra delar när dom har sina värmeperioder med tropiskt klimat så går självmordsfrekvensen upp. Tror den peakar i oktober. Så visst påverkar den människor som bor där.

Själv gillar jag Adelaide som har varmt och torrt klimat. Temperaturen måste klättra upp mot 40 C för att jag ska störas där.



btw MathiasF, varför är du så otrevlig i den här tråden? Eller det kanske du alltid är?
Ja och här ökar självmorden på den kalla delen av året.

Jag lämnar bara denna här:
http://img195.imageshack.us/img195/5179/imageqwbm.jpg

The_RobRoy
2012-08-20, 14:48
Var nyss ute och sprang ~7km här på kvällen i HK..

29 grader och 76% luftfuktighet landar i min tabell på "great discomfort - avoid exertion" ;)

Kan säga att jag svettas en del. Jag blir svettig normalt på en löprunda när det är 15 grader ute i Sverige. Ganska skönt att komma in i ACn hemma :D

dice
2012-08-20, 14:51
Bodde i Singapore ett tag och avskydde det, varme kan jag vanja mig vid men inte hog luftfuktighet. Visst det finns AC overallt men att ga i langbyxor fran huset till taxin eller taxin till restaurangen var nog for att gora mig genomsvett.

I Sydney ar det bara jobbigt nar det ar 26-30 grader vid midnatt och jag forsoker sova, har bara en liten flyttbar AC som later alldeles for hogt for att jag ska kunna ha pa den hela natten. 35-40 pa dagen ar inga problem.

The_RobRoy
2012-08-20, 14:57
Jag håller med, hög luftfuktighet är vidrigt. Hongkong är som Singapore under 4-5 månader av året. Häftigaste värmen jag varit med om var Las Vegas, där var det nog runt 30 grader ute, stod i gassande sol i jeans och t-shirt, blev inte det minsta svettig, måste varit typ 2% luftfuktighet :)

MathiasF
2012-09-10, 18:00
Det är 23 grader ute och jag har jeans och kofta, men man vänjer ju inte sig vid så extrema temperaturer som svensk

ceejay
2012-09-10, 18:11
var i spanien i helgen, 31 grader och fuktigt. Fy fan vad jag svettades :)

grisbil3n
2012-09-10, 18:18
Var nyss ute och sprang ~7km här på kvällen i HK..

29 grader och 76% luftfuktighet landar i min tabell på "great discomfort - avoid exertion" ;)

Kan säga att jag svettas en del. Jag blir svettig normalt på en löprunda när det är 15 grader ute i Sverige. Ganska skönt att komma in i ACn hemma :D

På gymmet är det sällan under 31 grader, luftfuktigheten borde väl ligga i de där trakterna också. Frågan är om inte träningen lider av det, jag har dessutom alldeles för lätt för att svettas.

Rahf
2012-09-10, 21:19
Det är 23 grader ute och jag har jeans och kofta, men man vänjer ju inte sig vid så extrema temperaturer som svensk

Hade vi inte kommit överens om att du är ett missfoster, när det gäller värme? *grr27*