handdator

Visa fullständig version : Orolig vid marklyft


LilMack
2012-08-08, 15:33
Varje gång jag skall köra marklyft reagerar jag oroligt på när skall jag lyfta fel och skada mig. Kan börja med att skriva att jag har alltid haft värk i ländryggen från och till under hela livet. Har försökt bygga upp ländryggen men det har alltid resulterat i ännu en sträckning, bristning?

Jag utför troligen övningen med en inte korrekt utförsel. Ryggen är nog lite "kupad". Skulle testa 100 kg vilket för mig är ovanligt. Det small till i ryggen och smärtan var ett faktum. Jag har svårt att hitta trycket i själva lyftet.

Skulle vilja ha en stark och stabil rygg för att kunna öka i vikter på andra övningar så som knäböj, raka mark.

Vad bör jag fokusera på för övningar för att stabilisera ländryggen och ev kunna köra marklyft igen?

blondyz
2012-08-08, 16:27
Låter som att du hade kunnat ha stor nytta av att köra ett pass marklyft med någon som har bra koll på tekniken. Börja lätt, med rätt teknik känner du troligen ungefär när du ska sluta för att inte tumma på tekniken.

LilMack
2012-08-08, 16:37
Låter som att du hade kunnat ha stor nytta av att köra ett pass marklyft med någon som har bra koll på tekniken. Börja lätt, med rätt teknik känner du troligen ungefär när du ska sluta för att inte tumma på tekniken.

Jo, det vore lämpligt. Har lustigt nog haft en bra teknik tidigare men på senare tid blivit allt sämre :(

Stora Skuggan
2012-08-08, 16:39
Det small till i ryggen och smärtan var ett faktum.
Känner igen mig precis, har hänt samma sak för mig. Jag frågade en "kunnig" person på gymmet; han sade att jag skulle träna mer mage för att stabilisera ryggen.

z_bumbi
2012-08-08, 16:40
En enkel lösning verkar vara att inte köra med böjd rygg och på vikter som du klarar av. Öka vikterna när det känns stabilt.

Loke
2012-08-08, 18:58
Känner igen mig precis, har hänt samma sak för mig. Jag frågade en "kunnig" person på gymmet; han sade att jag skulle träna mer mage för att stabilisera ryggen.

De viktigaste stabilisatorerna av ryggen sitter på ryggen. Visserligen har magen en roll i stabiliseringen, men för en nybörare är det knappast svaghet i magen som är problemet. Jobbar inte erektorerna där bak som de ska så hjälper inte magen ett dugg. Ingen diss mot dig, utan snarare den kunniga personen du frågade.

LilMack
2012-08-09, 10:43
Jo tack för svaren. Det är inget annat man kan göra att invänta att ryggen är duglig för styrketräning igen. För att sedan bygga upp muskler på lättare vikter. Man vill ju hela tiden öka på alla muskelgrupper och det fick man lida för extra hårt :(