handdator

Visa fullständig version : Lowcarb/protein pasta!


Fisken79
2012-08-08, 07:27
Tja!
Är det många av er som använder er utav denna? Och vad tycker ni? Kör själv den nu under diet (periodisk fasta)
Tycker det e smidigt å komma upp med proteinet å samtidigt ligga lågt på kcal!

Verka inte som att det är så många dom använder sig utav den!
Säljs även ni i butikerna! (dom större)

http://www.carbzone.se/low_carb_fusilli.html

Sheogorath
2012-08-08, 07:33
Jag använder det i vissa maträtter mot slutet av deffen när det annars hade blivit för mycket kött/fisk/fågel för att det ska passa med övriga ingredienser. Den är tämligen äcklig att äta stand-alone men fungerar jättebra i grytor där den bara bulkar upp. Som du säger är det ett smidigt sätt att öka på proteinet i en måltid.

Lodarleif
2012-08-08, 10:40
Mumma

vicarious
2012-08-08, 10:50
Inte testat, för snål :D Känner inte för att betala 3-4ggr priset av vanlig pasta för att få lite mer protein.

Fisken79
2012-08-08, 11:47
Behöver ju inte lika mycket kött m.m för att komma upp i proteinet heller! Ryggbiffen är fan inte billig ;-)

Morty
2012-08-08, 13:11
Inte testat, för snål :D Känner inte för att betala 3-4ggr priset av vanlig pasta för att få lite mer protein.

Lite mer? Det är fan lika mycket protein i den pastan som vanlig pasta har kolhydrater. Guld värt!

vicarious
2012-08-08, 13:19
Lite mer? Det är fan lika mycket protein i den pastan som vanlig pasta har kolhydrater. Guld värt!

Kanske värt om man försöker utesluta kolhydrater sånär som helt ur sin kost och ändå vill äta "pasta". Annars kan man lika gärna äta vanlig pasta och ta en extra proteindrink.

Oemotståndlig
2012-08-08, 13:31
Jag använder det i vissa maträtter mot slutet av deffen när det annars hade blivit för mycket kött/fisk/fågel för att det ska passa med övriga ingredienser. Den är tämligen äcklig att äta stand-alone men fungerar jättebra i grytor där den bara bulkar upp. Som du säger är det ett smidigt sätt att öka på proteinet i en måltid.



Hur smakar det jämfört med vanlig pasta? Beskriv så gott du kan förstår om det kan vara svårt.

Funtar på att testa det och se om det kan vara ett bra alternativ :)

Fisken79
2012-08-08, 13:50
Hur smakar det jämfört med vanlig pasta? Beskriv så gott du kan förstår om det kan vara svårt.

Funtar på att testa det och se om det kan vara ett bra alternativ :)

Ungefär samma skillnad som en proteinbar och en Marabou Mjölkchoklad ;-)

Fisken79
2012-08-08, 13:55
Kanske värt om man försöker utesluta kolhydrater sånär som helt ur sin kost och ändå vill äta "pasta". Annars kan man lika gärna äta vanlig pasta och ta en extra proteindrink.

Du får nog ta snarare 3st extra drinkar ifall du ska kompensera pastan :)

Wiizra
2012-08-08, 13:59
Hur smakar det jämfört med vanlig pasta? Beskriv så gott du kan förstår om det kan vara svårt.

Funtar på att testa det och se om det kan vara ett bra alternativ :)

Smakar inte så jätte mycket, se till att koka dom 3 minuter extra, annars är dom jävligt sega.

Sheogorath
2012-08-08, 14:16
Ungefär samma skillnad som en proteinbar och en Marabou Mjölkchoklad ;-)

:thumbup:

Fisken79
2012-08-08, 14:23
Vissa tycker att det är en gummi liknande konsistens!! Tycker inte alls att dom är så farliga!! Kommer att hamna på ca 330-350 g protein idag tack vare denna "gummi-pasta" :)

Lillleif
2012-08-08, 14:36
Som att tugga på en gummislang och är rätt mättande. Gör sig förmodligen bäst med någon god sås till.

Surgency
2012-08-08, 17:18
Inte testat, för snål :D Känner inte för att betala 3-4ggr priset av vanlig pasta för att få lite mer protein.

Du är helt ute och cyklar med din jämförelse då proteinpastan snarare ska jämföras med kött än med annan pasta. Man kan se det som kött i form av pasta. Jämför man då priset (PPK) så blir proteinpastan ett bra alternativ.

Oemotståndlig
2012-08-08, 17:23
Svar till fisken, (min citerar knapp funkar inte för tillfället)

Okej, äh dvs lite äppelcidervinäger och det smakar mumma ;)

Aja men då är det något jag funtar väldigt starkt på att testa!

AronP
2012-08-08, 17:50
Du är helt ute och cyklar med din jämförelse då proteinpastan snarare ska jämföras med kött än med annan pasta. Man kan se det som kött i form av pasta. Jämför man då priset (PPK) så blir proteinpastan ett bra alternativ.
Är pastan fullvärdig?

Brorlustig
2012-08-08, 18:49
Alltså det här är ÅRETS nyhet.
Jag började nästan grina av lycka när jag såg det här.

Vill tacka TS tusen gånger för att han berättade om det här.
Alltså när jag äter som mest äter jag pasta ca 14 gånger i veckan.

Det är det bästa som finns.
Alltså helt galet, nu behöver man ju inte ha ångest för att man äter pasta till lunch, middag och kvällsmat.

Helt ärligt så det här är det bästa som har hänt i matväg!

Mvh Lycklig pojk!
TACK TACK!

Sheogorath
2012-08-08, 19:49
Alltså det här är ÅRETS nyhet.
Jag började nästan grina av lycka när jag såg det här.

Vill tacka TS tusen gånger för att han berättade om det här.
Alltså när jag äter som mest äter jag pasta ca 14 gånger i veckan.

Det är det bästa som finns.
Alltså helt galet, nu behöver man ju inte ha ångest för att man äter pasta till lunch, middag och kvällsmat.

Helt ärligt så det här är det bästa som har hänt i matväg!

Mvh Lycklig pojk!
TACK TACK!

Det är jättepraktiskt, men ett par saker:

1. Varför i helvete ska du ha ångest för att du äter vanlig pasta?
2. Proteinpasta är inte lika gott som vanlig pasta så de är inte fullt utbytbara:
3. Man vill därför inte äta proteinpasta i särskilt stora mängder. Som utfyllnad i grytor är det klockrent om man behöver öka på proteinet och inte vill ha i mer kött.

Brorlustig
2012-08-08, 20:32
Grejen är ju att när det blir runt en 300-400g pasta per dag så blir det så svårt att hålla kcalen i skick med ett vettigt proteinintag på det.

Vikten bara rusar iväg :(
Speciellt nu när jag bytt jobb från ett aktivt till ett stillasittande.

Så jag tänkte "pasta med protein = mindre extra protein utöver pasta"
Det bara måste vara win :D

Fast om det inte är lika gott blir man ju ledsen :(

Det är jättepraktiskt, men ett par saker:

1. Varför i helvete ska du ha ångest för att du äter vanlig pasta?
2. Proteinpasta är inte lika gott som vanlig pasta så de är inte fullt utbytbara:
3. Man vill därför inte äta proteinpasta i särskilt stora mängder. Som utfyllnad i grytor är det klockrent om man behöver öka på proteinet och inte vill ha i mer kött.

Sheogorath
2012-08-08, 20:47
Det är inte lika gott. Sen har inte alla samma smak men jag skulle aldrig äta det med t.ex. ketchup och riven ost. Det har jag provat och gör inte om det.

Morty
2012-08-08, 20:55
Kanske värt om man försöker utesluta kolhydrater sånär som helt ur sin kost och ändå vill äta "pasta". Annars kan man lika gärna äta vanlig pasta och ta en extra proteindrink.

U delud bro?

Är pastan fullvärdig?

Japp!


Det är inte lika gott. Sen har inte alla samma smak men jag skulle aldrig äta det med t.ex. ketchup och riven ost. Det har jag provat och gör inte om det.

Den smakar inte alls lika bra som en tallrik finpasta, men jag gillar det nog tillräckligt för att äta "istället för" vanlig pasta. Jag är dock extremt okräsen med mat och tycker att allt är gott och med 70 gram protein per 100 så finns det inte många ursäkter!

Tipset att ha det i grytor var dock grymt, det ska jag börja med.

vicarious
2012-08-08, 21:00
Du är helt ute och cyklar med din jämförelse då proteinpastan snarare ska jämföras med kött än med annan pasta. Man kan se det som kött i form av pasta. Jämför man då priset (PPK) så blir proteinpastan ett bra alternativ.

Du har rätt i att om man räknar på protein per krona så var proteinpastan inte så tokig. Men ändå, kilopriset ligger på ca 132kr. Vanlig pasta kostar runt 10-15kr/kg.

Jag ser inte riktigt poängen med att äta något som smakar sämre för att få i sig "extra" protein när man lika gärna kan slänga i sig 1-2 vassleshakes istället och äta vanlig pasta. Men men, alla är vi olika. Som jag sa så den enda poängen jag kan se är om man försöker hålla sitt kolhydratsintag väldigt begränsat och fortfarande vill kunna äta "pasta".

Och om jag skulle vilja "fylla ut" mina grytor eller liknande så skulle jag nog använda grönsaker istället :)

Sheogorath
2012-08-08, 21:15
Du har rätt i att om man räknar på protein per krona så var proteinpastan inte så tokig. Men ändå, kilopriset ligger på ca 132kr. Vanlig pasta kostar runt 10-15kr/kg.

Jag ser inte riktigt poängen med att äta något som smakar sämre för att få i sig "extra" protein när man lika gärna kan slänga i sig 1-2 vassleshakes istället och äta vanlig pasta. Men men, alla är vi olika. Som jag sa så den enda poängen jag kan se är om man försöker hålla sitt kolhydratsintag väldigt begränsat och fortfarande vill kunna äta "pasta".

Och om jag skulle vilja "fylla ut" mina grytor eller liknande så skulle jag nog använda grönsaker istället :)

Ofta kan rätten komponeras både godare och mer estetisk med proteinpasta istället för mer kött/fisk/fågel. Grönsaker är inte så bra om huvudsyftet med utfyllnaden är att öka på proteinet. Det behövs väldigt små mängder proteinpasta för att höja upp en lunchlåda rätt rejält vad gäller proteinet, och den gummiaktiga konsistensen och tråkiga smaken försvinner bort obemärkt tillsammans med sås, kryddor, grönsaker etc.

Morty
2012-08-08, 21:17
Snyggt att först prata om att pastan är för dyr och sen vilja fylla ut gryta med grönsaker.

vicarious
2012-08-08, 23:23
Ofta kan rätten komponeras både godare och mer estetisk med proteinpasta istället för mer kött/fisk/fågel. Grönsaker är inte så bra om huvudsyftet med utfyllnaden är att öka på proteinet. Det behövs väldigt små mängder proteinpasta för att höja upp en lunchlåda rätt rejält vad gäller proteinet, och den gummiaktiga konsistensen och tråkiga smaken försvinner bort obemärkt tillsammans med sås, kryddor, grönsaker etc.

Ok, verkar inte bättre än att jag måste köpa mig lite proteinpasta och testa :D

Snyggt att först prata om att pastan är för dyr och sen vilja fylla ut gryta med grönsaker.

Ja vadåra? De grönsaker jag brukar köpa är inte så dyra.

Fisken79
2012-08-09, 06:04
Ska ser hur jag svarar på att dra ner kollisarna i 1vecka och ligga lågt på kcal och högt på proteinet! Och det blir så jävla lätt med pastan :) http://img.tapatalk.com/6d3a906b-44c0-d133.jpg

AronP
2012-08-09, 06:52
HP, LC, HF brukar gör att man mår riktigt kasst och att ammoniaklukten kommer rätt så snabbt. Man bör ligga relativt högt på fettet om man kapar kolhydraterna drastiskt.

Anders The Peak
2012-08-09, 07:09
Jag har prövat på den här dieten nu för ett tag (http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/nutrition/10480-the-biorhythm-diet) och den fungerar mycket bra jämfört med det ni pratar om i tråden.

AronP
2012-08-09, 07:16
Jag har prövat på den här dieten nu för ett tag (http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/nutrition/10480-the-biorhythm-diet) och den fungerar mycket bra jämfört med det ni pratar om i tråden.
Välkommen in till min journal och diskutera loss :)

dt06mj2
2012-08-09, 07:18
Har börjat äta pasta ganska ofta sedan jag hittade denna. Blandar oftast hälften proteinpasta och resten vanlig pasta.

Jag har prövat på den här dieten nu för ett tag (http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/nutrition/10480-the-biorhythm-diet) och den fungerar mycket bra jämfört med det ni pratar om i tråden.

Not sure if serious...

Anders The Peak
2012-08-09, 07:22
Har börjat äta pasta ganska ofta sedan jag hittade denna. Blandar oftast hälften proteinpasta och resten vanlig pasta.



Not sure if serious...

Som jag sa fungerar den mycket bra och jag är alltid seriös när jag ger tips.

robber
2012-08-09, 07:24
Någon som känner till en affär i södra sthlm som säljer denna? Aldrig sett förut och vore spännande att prova!

/R

Fisken79
2012-08-09, 07:46
Någon som känner till en affär i södra sthlm som säljer denna? Aldrig sett förut och vore spännande att prova!

/R

Här hittar ni återförsäljare :)

http://www.carbzone.se/lchf-butik/

Gurkyngel
2012-08-09, 09:02
Har inte provat Carbzone och lär nog inte göra det heller... jag gör mig egen proteinpasta, supergod :D

robber
2012-08-09, 09:05
Har inte provat Carbzone och lär nog inte göra det heller... jag gör mig egen proteinpasta, supergod :D

Dela med dig av ditt recept samt näringsvärden! :)

/R

Oemotståndlig
2012-08-09, 10:06
Här hittar ni återförsäljare :)

http://www.carbzone.se/lchf-butik/



Sweet det finns i en butik 3 min från mig :naughty:

Fisken79
2012-08-09, 11:26
Sweet det finns i en butik 3 min från mig :naughty:

Perfekt!!! Bara till att handla :)

Fisken79
2012-08-09, 11:28
Drog igång en proteinpasta tråd igår på recept sidan! Släng gärna in lite måltider!

Fisken79
2012-08-09, 11:30
Har inte provat Carbzone och lär nog inte göra det heller... jag gör mig egen proteinpasta, supergod :D

Kommer du upp lika högt på proteinet då med??

Ondskapelsen
2012-08-09, 12:46
Vad tycker ni om priset då?
35kr för 250g?

Fishtank
2012-08-09, 12:58
Vad tycker ni om priset då?
35kr för 250g?

Dyrt för pasta.
PPK är helt okej däremot på 4,4

exor
2012-08-09, 13:20
Ska garanterat prova denna. Äter pasta ca 10 gånger i veckan.

Lodarleif
2012-08-09, 17:56
Man får ut 150g protein på ca 35:-, ett kilo kött/kyckling kostar väll upp mot 89-100 i vanliga fall? och är runt 220g proteus maximus. så finns lite pengar att spara med denna ljuvliga skapelse

Gurkyngel
2012-08-09, 18:38
Dela med dig av ditt recept samt näringsvärden! :)

/R

Kommer du upp lika högt på proteinet då med??

Recept för 1 portion:
Blanda ihop 1 ägg, 50 g kvarg, 3 msk vatten, 2 msk fiberhusk och lite salt. Låt svälla ca 10 minuter och smeta sedan med fuktade händer ut på en papprad plåt. Grädda på 200 grader i 10 minuter. Tag ut ur ugnen och skär pastan till valfri form: lasagneplattor, tagliatelle, småbitar. Ät direkt eller mikra upp vid tillfälle. OBS! Skall ej kokas!

Smeten kan också användas som t ex pizzabotten, tortilla och piroger.
Vill man optimera lite mer kan man byta ut det hela ägget mot 2 äggvitor.

Stats för 1 portion:
100,6 kcal
11,3 g protein
5,1 g fett
2,7 g kolhydrater

Orkar inte räkna ut vad det blir /100 g men tycker ändå att man kommer upp i en hyfsad proteinnivå och väldigt lite kcal och framför allt blir det snorbilligt.

RazDuBraz
2012-08-09, 18:45
Jag är lite skeptisk till sojaproteiner då det inte är helt utrett om det är säkert att inta dem i större mängder. Det började med att frugan blev ganska sjuk av att äta sojaproteiner som kosttillskott.

Finns mycket att läsa både för och emot om man vill.
Denna artikel tar upp en del pros/cons...mest cons iofs, döm själva:
https://www.*******.se/html/article.asp?ArticleID=626

EDIT: Länkningen funkar inte konstigt nog. ast - ss.se är domännamnet utan mellanslag, inte *****

Lodarleif
2012-08-09, 19:40
Recept för 1 portion:
Blanda ihop 1 ägg, 50 g kvarg, 3 msk vatten, 2 msk fiberhusk och lite salt. Låt svälla ca 10 minuter och smeta sedan med fuktade händer ut på en papprad plåt. Grädda på 200 grader i 10 minuter. Tag ut ur ugnen och skär pastan till valfri form: lasagneplattor, tagliatelle, småbitar. Ät direkt eller mikra upp vid tillfälle. OBS! Skall ej kokas!

Smeten kan också användas som t ex pizzabotten, tortilla och piroger.
Vill man optimera lite mer kan man byta ut det hela ägget mot 2 äggvitor.

Stats för 1 portion:
100,6 kcal
11,3 g protein
5,1 g fett
2,7 g kolhydrater

Orkar inte räkna ut vad det blir /100 g men tycker ändå att man kommer upp i en hyfsad proteinnivå och väldigt lite kcal och framför allt blir det snorbilligt.

Låter ju riktigt bra iallafall, finns det något du kan jämföra smaken med?

Gurkyngel
2012-08-09, 21:16
Låter ju riktigt bra iallafall, finns det något du kan jämföra smaken med?

Det är ju inte vanlig pasta och smakar därför inte heller som det men ändå inte helt olikt... Kan inte komma på något att jämföra med, det smakar liksom som Fiberhusk smakar :P Gott är det i alla fall :)

vicarious
2012-08-09, 23:36
Det är ju inte vanlig pasta och smakar därför inte heller som det men ändå inte helt olikt... Kan inte komma på något att jämföra med, det smakar liksom som Fiberhusk smakar :P Gott är det i alla fall :)

What? Fiberhusk smakar ju vedervärdigt.

Gurkyngel
2012-08-10, 07:31
What? Fiberhusk smakar ju vedervärdigt.

Tycker inte jag, snarare ganska smaklöst, kanske? Jag antar att man vänjer sig :P

Juxta
2012-08-10, 08:55
Jag är lite skeptisk till sojaproteiner då det inte är helt utrett om det är säkert att inta dem i större mängder. Det började med att frugan blev ganska sjuk av att äta sojaproteiner som kosttillskott.

Finns mycket att läsa både för och emot om man vill.
Denna artikel tar upp en del pros/cons...mest cons iofs, döm själva:
https://www.*******.se/html/article.asp?ArticleID=626

EDIT: Länkningen funkar inte konstigt nog. ast - ss.se är domännamnet utan mellanslag, inte *****

Sanningen om soja och inget annat än sanningen!

Dessa är de fakta på sojaprotein som finns, och inget annat än sanningen heller!

Oh dear american based God.

z_bumbi
2012-08-10, 09:18
Man får ut 150g protein på ca 35:-, ett kilo kött/kyckling kostar väll upp mot 89-100 i vanliga fall? och är runt 220g proteus maximus. så finns lite pengar att spara med denna ljuvliga skapelse

Sojabönor 20-25 kr/kg, 330 g protein.
Pasta 10 kr/kg, 125 g protein.

Jag skulle säga att du förlorar pengar...

Lodarleif
2012-08-10, 19:05
Sojabönor 20-25 kr/kg, 330 g protein.
Pasta 10 kr/kg, 125 g protein.

Jag skulle säga att du förlorar pengar...

Nu jämnförde jag inte soja bönor med vanligt icke ofullvärdigt vete pasta. utan lowcarbs protein pasta med vanligt kött.

i denna pastan får man ut 600g protte på ett kg, något jag antar du har svårt att hitta i kött.

Lodarleif
2012-08-10, 19:09
Det är ju inte vanlig pasta och smakar därför inte heller som det men ändå inte helt olikt... Kan inte komma på något att jämföra med, det smakar liksom som Fiberhusk smakar :P Gott är det i alla fall :)

Attans, finns de något annat man kan använda istället för fiberhusk? Tänkte göra men fanns inget husk hemma.. :(

kalorimängden spelar mer eller mindre ingen roll då jag är inne i en rättså ostrukturerad bulk :P

DJJOHANSSON
2013-02-06, 12:55
Kom precis över 15 påsar för halva priset på coop.

Som många säger så är det ju lite gummikonsistens över det men jag gillar det.


Blandar pastan med lite pesto och äter tillsammans med lite avocado och kycklingfile.