handdator

Visa fullständig version : Kan inte sova


Husvakt
2012-08-08, 00:04
Någon mer än jag som inte kan sova. Dela tips på saker man kan göra för att bli trött tack.

Fishtank
2012-08-08, 00:07
Se en film.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Kinbote
2012-08-08, 00:22
Håll dig borta från TV eller dator och läs en bok, alternativt lyssna på en ljudbok.

Acidcrow
2012-08-08, 00:35
Släpp alla organiserade tankar och fantasier, och låt hellre bara tankar och bilder leva sitt eget liv. Funkar för mig, även om jag älskar att slösa viktig tid på att filosifera innan jag somnar..

Tolkia
2012-08-08, 05:02
Håll dig borta från TV eller dator ...
Steg ett. Varva ned, gå och lägg dig. Försök vända tillbaka dygnet så att du är vaken på dagen och sover på natten. Om du fortfarande inte kan sova några timmar efter att du gått och lagt dig, gå upp och gör något (oengagerande), typ sortera papper, läs en inte alltför spännande bok, skriv dagbok (det sista särskilt bra om det är funderingar på något speciellt som håller dig vaken).

Eddie Vedder
2012-08-08, 06:32
Det enda jag lärt mig av massa olika tips för att kunna sova bättre är att jag inte ska bry mig om massa olika tips för att kunna sova bättre. "Ät inte nära inpå", "ligg inte och läs", "Titta inte på TV". Alla de tre är tvärtom för mig. Kan jag inte somna så slår jag på TV:n på en program som jag inte riskerar att intressera mig för, slår på timern och somnar. Mat och bokläsning är också bra.

Oroar jag mig över att jag ska glömma något så går jag upp och skriver en lapp till mig själv som jag lägger på datorn. Då vet jag att jag kommer minnas den. Vilket jag givetvis alltid gör ändå men det veta jag ju inte kvällen innan. "Just den här gången kanske det är annorlunda" :D

AronP
2012-08-08, 06:51
Skippa tv och dator en tid innan sänggående, släck ned ett tag innan du ska gå och lägga dig. Ät lite kolhydrater 1-2h innan du ska sova. 30min innan du ska sova så ser du till att få i dig 10g glycin och ca 1g magnesium.

Chrbo
2012-08-08, 08:57
Sex är opti, se bara till att din sängkamrat är den som måste städa upp efter dig så att du kan somna direkt. Annars är det väl som många säger: stäng av dator och tv lite innan du ska sova så att du kan stressa ner och koppla av, läs lite tråkiga rapporter, förslagsvis något från jobbet.

nicklagard
2012-08-08, 09:41
Zink och Atarax..

Fishtank
2012-08-08, 09:52
Sex är opti, se bara till att din sängkamrat är den som måste städa upp efter dig så att du kan somna direkt. Annars är det väl som många säger: stäng av dator och tv lite innan du ska sova så att du kan stressa ner och koppla av, läs lite tråkiga rapporter, förslagsvis något från jobbet.

This shit does not work.
Ska ju ligga och kramas efteråt, ja det är väl mysigt men jag kan inte somna då.

Ronn
2012-08-08, 10:04
Träna hårt böj och mark så både somnar man och sover som ett barn om kvällarna. ;)

ducedo
2013-10-08, 20:44
Vad rekommenderas det egentligen att man gör innan sängdags för att somna?

Undvik TV, dator, surfplatta, mobil, läsning (ljus från lampa), etc, etc. Vad finns kvar?

begt
2013-10-08, 21:02
Aminosyran tryptofan gör det lättare att slappna av. Magnesium lär ha en liknande effekt.

En bra sorts kvällsmat är därför havregrynsgröt med skivade bananer.

juckeyy
2013-10-08, 21:50
Brukar tänka mig att jag är en liten klump nere i en vas som kollar uppåt mot ljuset och känner mig jätteliten. Rätt skön känsla haha!

Vanish
2013-10-08, 23:48
Vad rekommenderas det egentligen att man gör innan sängdags för att somna?

Undvik TV, dator, surfplatta, mobil, läsning (ljus från lampa), etc, etc. Vad finns kvar?

Vad är problemet med att bara lägga sig i ett tyst rum? Måste man verkligen göra något för att somna?

Brukar tänka mig att jag är en liten klump nere i en vas som kollar uppåt mot ljuset och känner mig jätteliten. Rätt skön känsla haha!

Haha va har du tagit för starka saker egentligen? :laugh:

ducedo
2013-10-09, 01:08
Vad är problemet med att bara lägga sig i ett tyst rum? Måste man verkligen göra något för att somna?

Rekommendationen är att man undviker nämnda saker åtminstone 2 timmar innan sängdags.

Ljudbok skulle i.o.f.s. fungera innan man går till sängs.

SuckaFree
2013-10-09, 07:19
Det blå ljuset från mobil/datorer är det som kan förstöra sömnhormonerna, t.om en alarmklocka med det där ljuset kan störa dom har jag hört. Hittade faktiskt en app som följer solen och tonar ner det blå ljuset till rött istället när det blir kväll och solen börjar gå ner, twilight heter den på android.

DPahkamaa
2013-10-09, 07:26
Undvik kraftig stimuli direkt innan läggdags.

Håll dig aktiv fram till sänggåendet, så att du inte kommer hem och lägger dig framför TVn hela kvällen.

Sitt eller stå istället för att ligga.

Håll ordning omkring dig. Jag tycker det är skitsvårt att somna i stökiga rum.

Arbeta fram en rutin som du håller varje dag. På minuten. I säng 22, upp 06 eller vad du nu än vill.

Meditera eller djupavslappna innan du lägger dig. Se till att lämna dagen bakom dig och att du har morgondagen klar för dig så du inte ligger och oroar dig för morgondagen eller bearbetar den gångna dagen innan du ska sova.