handdator

Visa fullständig version : Näringsinformation från ShapeUp


Lågpastöriserad
2012-08-07, 22:46
Hej!

När jag räknade ihop mina näringsinformation fick jag fram följanden värden:
- 280 gram Protein
- 245 gram Kolhydrater
- 132 gram Fett

34% Protein
30% Kolhydrater
36% Fett

Totalt: 3262 kilokalorier

Är dessa värden värden bra att satsa på i muskelbyggande syften? Den höga andelen fett kommer väl från mina 300 gram ägg och 50 gram jordnötssmör.

Åsikter, tack! :-)

Nebuchadnezzar
2012-08-07, 22:48
Ser bra ut, kör hårt

RykteT
2012-08-07, 22:49
Hej!

När jag räknade ihop mina näringsinformation fick jag fram följanden värden:
- 280 gram Protein
- 245 gram Kolhydrater
- 132 gram Fett

34% Protein
30% Kolhydrater
36% Fett

Totalt: 3262 kilokalorier

Är dessa värden värden bra att satsa på i muskelbyggande syften? Den höga andelen fett kommer väl från mina 300 gram ägg och 50 gram jordnötssmör.

Åsikter, tack! :-)

Det här beror ju helt på hur lång du är, hur mycket du väger och hur hög din aktivitetsnivå är. Kan helt enkelt inte säga om det är tillräckligt eller inte på grund av otillräcklig info.

Lågpastöriserad
2012-08-07, 22:55
Det här beror ju helt på hur lång du är, hur mycket du väger och hur hög din aktivitetsnivå är. Kan helt enkelt inte säga om det är tillräckligt eller inte på grund av otillräcklig info.

185 cm, 78 kilo och (styrke)tränar 4-5 gånger i veckan. Jag är mest intresserad oroad för om jag har för lite kolhydrater och för mycket fett?

vicarious
2012-08-07, 22:59
185 cm, 78 kilo och (styrke)tränar 4-5 gånger i veckan. Jag är mest intresserad oroad för om jag har för lite kolhydrater och för mycket fett?

För att bygga muskler, nej. Där är det energi och proteinintag som är viktigt. Det är dina egna preferenser som avgör hur du ska fördela fett och kolhydrater.

RykteT
2012-08-07, 23:01
185 cm, 78 kilo och (styrke)tränar 4-5 gånger i veckan. Jag är mest intresserad oroad för om jag har för lite kolhydrater och för mycket fett?

Tycker det ser skitbra ut i sådana fall! :d Keep it going!

Vad det gäller kolhydrater och fett tycker jag du kan vara lugn! Jag brukar ha som måttstock att aldrig gå under 3 g kolhydrater/kg men det är en smaksak! (det gör du för den delen inte heller såg jag nu! ;) )

Oemotståndlig
2012-08-08, 13:23
Hej!

När jag räknade ihop mina näringsinformation fick jag fram följanden värden:
- 280 gram Protein
- 245 gram Kolhydrater
- 132 gram Fett

34% Protein
30% Kolhydrater
36% Fett

Totalt: 3262 kilokalorier

Är dessa värden värden bra att satsa på i muskelbyggande syften? Den höga andelen fett kommer väl från mina 300 gram ägg och 50 gram jordnötssmör.

Åsikter, tack! :-)

Som sagt så beror det ju helt på vem du är vad du gör etc.
Men shapeup använder jag gjort det länge, mest för att ha något som räknar kcal och kommer ihåg det åt en, finns endel bra funktioner :)

Stora Skuggan
2012-10-31, 14:43
Var får Shapeup club sina näringsvärden ifrån, någon som vet?

Jeml
2012-10-31, 14:55
Hej!

När jag räknade ihop mina näringsinformation fick jag fram följanden värden:
- 280 gram Protein
- 245 gram Kolhydrater
- 132 gram Fett

34% Protein
30% Kolhydrater
36% Fett

Totalt: 3262 kilokalorier

Är dessa värden värden bra att satsa på i muskelbyggande syften? Den höga andelen fett kommer väl från mina 300 gram ägg och 50 gram jordnötssmör.

Åsikter, tack! :-)

Vad väger du?
Jag hade peronligen hållt nere fettet till max 15E% och dragit ner proteinet något till fördel av kolhydrater beroende på vad du väger.



såg nu att du vägde 78kg, hade nog siktat på 200g protein/dag och inte brytt mig om det vissa dagar blir mer och andra lite mindre.

Fugly
2012-10-31, 15:23
Var får Shapeup club sina näringsvärden ifrån, någon som vet?

Från näringstabeller samt folk som skriver in.

Stora Skuggan
2012-10-31, 15:42
Från näringstabeller samt folk som skriver in.
OK, då är det inget för mig. Jag vill kunna lita på uppgifterna. Det skulle jag gjort om dom kom från Livsmedelsverkets databas till exempel.

fallra
2012-10-31, 20:12
OK, då är det inget för mig. Jag vill kunna lita på uppgifterna. Det skulle jag gjort om dom kom från Livsmedelsverkets databas till exempel.

Det är ju inte precis som om att det är fel bara för det? Jag kollar alltid upp näringsvärdena på mina livsmedel först för att sedan hitta det och knappa in på ShapeUp, får alltid exakt rätt svar. Det är inte som om dom har ett näringsvärde för kycklingbröst, dom har olika näringsvärden för alla olika tillverkare och försäljare nästan. Testa en gång själv och utvärdera därefter..

Fugly
2012-10-31, 20:14
OK, då är det inget för mig. Jag vill kunna lita på uppgifterna. Det skulle jag gjort om dom kom från Livsmedelsverkets databas till exempel.

Det finns från bl.a. Livsmedelverkets databas och USDA där. Om du vill vara riktigt säker så kan du välja att endast ta från dem källorna, eller skriva in själv.

Värdena som folk skriver in själva är inte heller så opålitliga då de säkert har kollat upp dem på antingen en värdetabell (såsom Livsmedelverkets) eller på förpackingen/tillverkarens hemsida.

Past0rn
2012-10-31, 23:03
185 cm, 78 kilo och (styrke)tränar 4-5 gånger i veckan. Jag är mest intresserad oroad för om jag har för lite kolhydrater och för mycket fett?

Inte alls, fördelningen kolhydrat/fett ser i mina ögon bra ut!

cero
2012-10-31, 23:32
Skippa att räkna kalorier. Enligt mig är det bara slöseri med tid, och det ger inget heller. Energibehovet varje dag varierar beroende på hur mycket man rör sig och andra saker, så man kommer inte pricka rätt med några siffror i alla fall. Väg er varje dag vid samma tidpunkt, dra veckosnitt, och gör ändringar i kosten utifrån det. Minst 2g protein per kg kroppsvikt och dag.

Om man nu MÅSTE räkna på energibehovet, så kan man ju utgå från en viss mängd energi, äta den varje dag och sedan justera siffran beroende på hur vikten ändrar sig.

centralt
2012-11-02, 03:30
Skippa att räkna kalorier. Enligt mig är det bara slöseri med tid, och det ger inget heller. Energibehovet varje dag varierar beroende på hur mycket man rör sig och andra saker, så man kommer inte pricka rätt med några siffror i alla fall. Väg er varje dag vid samma tidpunkt, dra veckosnitt, och gör ändringar i kosten utifrån det. Minst 2g protein per kg kroppsvikt och dag.

Om man nu MÅSTE räkna på energibehovet, så kan man ju utgå från en viss mängd energi, äta den varje dag och sedan justera siffran beroende på hur vikten ändrar sig.

*facepalm*