handdator

Visa fullständig version : Vad kan smitta genom finnar?


Shcyhar
2012-08-07, 21:45
Kort sagt, en finne som jag klämde vid läppen imorse. Är nu torkat blod typ eller en skorpa eller vad man säger. Kan olika sjukdomar fortfarande smittas genom kyssar/pussar då?

Brickhead
2012-08-07, 22:02
eh, va?

Jens.Andersson
2012-08-07, 22:04
Teoretiskt sätt så kan väl alla blodsjukdomar smittas om två öppna sår kommer i kontakt
med varandra. Det hela låter dock väldigt osannolikt så jag hade inte oroat mig om jag var du.
Vad är det för typ av sjukdom du riskerar smitta?

kEKKZA
2012-08-07, 22:04
Hepatit? HIV?

Shcyhar
2012-08-07, 22:05
eh, va?

Vad förstår du inte? Klämmer man en finne kommer det ju ofta blod. Kan man bli smittade genom den klämda finnen då? Eller fungerar det torkade blodet som skydd tex. Slog mig bara.

Shcyhar
2012-08-07, 22:06
Teoretiskt sätt så kan väl alla blodsjukdomar smittas om två öppna sår kommer i kontakt
med varandra. Det hela låter dock väldigt osannolikt så jag hade inte oroat mig om jag var du.
Vad är det för typ av sjukdom du riskerar smitta?

Jag riskerar ingenting. Bara undrar då jag brukar få finnar. Men är inte orolig att jag fått något om det inte framgick haha. Men finnen är ju dock inte ett öppet sår? Det räknas väl inte som det om det är torkat blod på den?

alva
2012-08-07, 22:07
Har du hiv eller hepatit skulle jag inte kyssa dig nu, nej :P
Men teoretiskt sätt så skulle du kunna smitta den du kysser, ja. Fast risken känns rätt liten.

Shcyhar
2012-08-07, 22:10
Har du hiv eller hepatit skulle jag inte kyssa dig nu, nej :P
Men teoretiskt sätt så skulle du kunna smitta den du kysser, ja. Fast risken känns rätt liten.

Jag är inte smittad av något bara undrade om jag kunde bli smittad. Var en liten finne jag klämde runt läppen imorse och undrar om man kan bli smittad själv genom den haha.

gratefuldead
2012-08-07, 22:11
Du måste ju ha någonting att smitta, om du nu ska smitta.

Shcyhar
2012-08-07, 22:14
Du måste ju ha någonting att smitta, om du nu ska smitta.

Haha det är inte jag som ska smitta. Jag är inte smittad av något haha. Jag bara undrar om jag kunde bli smittad genom det.

kEKKZA
2012-08-07, 22:15
Finnar smittar inte om det är det du tror

Shcyhar
2012-08-07, 22:16
Finnar smittar inte om det är det du tror

Undrar om jag kan bli smittad av någon sjukdom genom min finne haha.

bustz0rz
2012-08-07, 22:19
Finnar smittar inte om det är det du tror

Du har inte funderat på att i alla fall läsa ett par inlägg i tråden innan du svarar?

Shcyhar
2012-08-07, 22:21
Du har inte funderat på att i alla fall läsa ett par inlägg i tråden innan du svarar?

Dem tror ju jag har någon smitta. Jag undrar ju om jag kan bli smittad genom min finne.

Tolkia
2012-08-07, 22:24
Dem tror ju jag har någon smitta. Jag undrar ju om jag kan bli smittad genom min finne.
Ja, teoretiskt sett. Allt som smittar via andra kroppsvätskor än blod lär ju dock överföras via saliv vid själva kyssen. Sedan behöver väl sannolikheten inte vara så stor, men det enda SÄKRA sättet att undvika att bli smittad av nasty saker är att ha urskillning när det gäller vilka man byter kroppsvätskor med.

Shcyhar
2012-08-07, 22:28
Ja, teoretiskt sett. Allt som smittar via andra kroppsvätskor än blod lär ju dock överföras via saliv vid själva kyssen. Sedan behöver väl sannolikheten inte vara så stor, men det enda SÄKRA sättet att undvika att bli smittad av nasty saker är att ha urskillning när det gäller vilka man byter kroppsvätskor med.

Bör jag oroa mig för min lilla finne om jag kysser/pussar någon eller? Den sitter ca 1cm ovanför läppen.

gratefuldead
2012-08-07, 22:29
Bör jag oroa mig för min lilla finne om jag kysser/pussar någon eller? Den sitter ca 1cm ovanför läppen.

Ja, du kanske har någon hepatit-sjukdom.

filmjölk
2012-08-07, 22:29
Även Finnar kan bära på blodsjukdomar. Precis som Svenskar, det är ingen skillnad på mottagligheten med blodsmitta hos de båda folkslagen, och skulle det vara en skillnad, är den nog marginell.

TREX
2012-08-07, 22:29
Bör jag oroa mig för min lilla finne om jag kysser/pussar någon eller? Den sitter ca 1cm ovanför läppen.

Om du kysser ett gammalt polskt luder med blåsor i hela ansiktet så, ja.

Men då är nog inte din lilla finne ditt största problem.

Shcyhar
2012-08-07, 22:31
Även Finnar kan bära på blodsjukdomar. Precis som Svenskar, det är ingen skillnad på mottagligheten med blodsmitta hos de båda folkslagen, och skulle det vara en skillnad, är den nog marginell.

Vad snackar du om? Jag menar akne inte folkslaget finnar.

Shcyhar
2012-08-07, 22:32
Om du kysser ett gammalt polskt luder med blåsor i hela ansiktet så, ja.

Men då är nog inte din lilla finne ditt största problem.

Haha nej. Men tänkte mest, kan jag få andra sjukdomar genom min finne som går till blodet än om det skulle gått genom salivet i munnen?

gratefuldead
2012-08-07, 22:34
Vad snackar du om? Jag menar akne inte folkslaget finnar.

Varför måste du snacka skit om finnar hela tiden? *grr27*

Shcyhar
2012-08-07, 22:49
Ja, teoretiskt sett. Allt som smittar via andra kroppsvätskor än blod lär ju dock överföras via saliv vid själva kyssen. Sedan behöver väl sannolikheten inte vara så stor, men det enda SÄKRA sättet att undvika att bli smittad av nasty saker är att ha urskillning när det gäller vilka man byter kroppsvätskor med.

Bör jag oroa mig för att bli smittad genom min finne tror du?

alva
2012-08-07, 22:52
Bör jag oroa mig för att bli smittad genom min finne tror du?

Har personen du tänkt hångla upp några överförbara sjukdomar?

Shcyhar
2012-08-07, 22:57
Har personen du tänkt hångla upp några överförbara sjukdomar?

Det tror jag inte.

Jens.Andersson
2012-08-07, 23:25
De sjukdomar som är störst risk att du drar på dig (typ förkylningsvirus, munsår och liknande),
smittar ganska bra även om du inte hade haft ett sår. Alltså, fundera inte så mycket på
din finne utan snarare vem det är du kysser.

Lasse Kongo
2012-08-07, 23:36
Ja visst fan bär finnar på mycket skit som sagt, men så länge man inte bastar naken med dem tror jag man klarar sig bra.

Gober
2012-08-07, 23:39
Hörde om en som klämde så mycket att han till slut vände ut och in på sig själv och dog, men annars är det nog ingen fara om du inte låter någon smutsig individ suga på din finne.

Stefan J
2012-08-08, 00:02
Kort sagt, en finne som jag klämde vid läppen imorse. Är nu torkat blod typ eller en skorpa eller vad man säger. Kan olika sjukdomar fortfarande smittas genom kyssar/pussar då?

Acnokardi är känt för att smitta just genom klämda finnar.

Shcyhar
2012-08-08, 00:29
Acnokardi är känt för att smitta just genom klämda finnar.

Vad är det?

Shcyhar
2012-08-08, 00:31
Men om jag inte hade haft den finnen hade jag väl ändå kunnat blivit smittad med lika hög risk än om jag haft finnen? Det är väl inga andra sjukdomar som jag kan få om man får det i finnen?

Fredron
2012-08-08, 00:45
Som folk poängterat tidigare, det är bättre att inte ha öppna sår än att ha det.

Shcyhar
2012-08-08, 00:49
Som folk poängterat tidigare, det är bättre att inte ha öppna sår än att ha det.

Den lilla blodskorpan eller torkade blodet har jag tagit bort haha. Men det blöder inte och jag kan trycka på det precis som om jag ska klämma det utan att det kommer blod.

Gober
2012-08-08, 10:42
Lider du av hypokondri? eller varför är du så orolig över detta? Man får ju små sår hela tiden, om man inte lever i någon slags skyddsdräkt.

Sniggel
2012-08-08, 10:58
har du hiv eller hepatit skulle jag inte kyssa dig nu, nej :p
men teoretiskt sätt så skulle du kunna smitta den du kysser, ja. Fast risken känns rätt liten.

du måste ju ha någonting att smitta, om du nu ska smitta.

finnar smittar inte om det är det du tror

lol!

Sniggel
2012-08-08, 11:01
Den lilla blodskorpan eller torkade blodet har jag tagit bort haha. Men det blöder inte och jag kan trycka på det precis som om jag ska klämma det utan att det kommer blod.

Det är fortfarande större risk då hudbärriären är tunnare. Risken är väl inte något att oroa sig för men det är ju t ex onödigt att inte tvätta fingrarna och ha klippta naglar före klämmandet av finnar. På händerna brukar man ha en himla massa bakterier.

Men om jag inte hade haft den finnen hade jag väl ändå kunnat blivit smittad med lika hög risk än om jag haft finnen? Det är väl inga andra sjukdomar som jag kan få om man får det i finnen?

Det är väl just risken som ökar om finnen kommer i kontakt med någon smittokälla. En intakt hud är som sagt ett bättre skydd mot smitta än en finne som är fylld med "gojs" som bakterier kan gotta sig i. Sen vet jag inte om vissa patogener har lättare för att smitta/utvecklas i finnar än via frisk hud.

Brickhead
2012-08-08, 11:21
Vad förstår du inte? Klämmer man en finne kommer det ju ofta blod. Kan man bli smittade genom den klämda finnen då? Eller fungerar det torkade blodet som skydd tex. Slog mig bara.

Aha, haha, sorry, missförstod, trodde du menade att du kunde smitta sjukdomar när du pussar någon mun mot mun när du har en klämd finne men annars inte.

mattilainen
2012-08-08, 13:44
vad kallar man detta istället för optinoja? Finner inga ord :)

Sniggel
2012-08-08, 13:55
Förstår inte vad som verkade nojigt?
Det är väl bra att veta om möjliga smittorisker?

Om någon hade undrat var de största riskerna för smitta finns i offentliga miljöer, hade det varit nojigt det med?

(Handtag och tangentbord brukar ligga väldigt högt upp på skitighetsskalan).
Det är sånt som är bra att veta. Om man ofta blir förkyld när man tränar kan man säkert halvera sina sjukdomsperioder genom att tvätta händerna strategiskt innan man rör vid ansiktet. Samt alltid tvätta innan man sticker därifrån och försöka undvika att vidröra handtag efter denna sista tvättning.
Jag tycker inte det är nojigt iaf. Inte om man inte nojar över det :P