handdator

Visa fullständig version : Storkok!


Morotsrivare
2012-08-07, 21:24
Hej ska börja ännu ett byggarkapitel inom snar framtid och skulle därför vilja se vilken rätt (alltså en och samma rätt under en längre period) folk skulle äta under en längre tid under förutsättningarna att man bygger och att det ska vara en middag. Alltså en enformig kost, samma middag varje dag i låt säga 2 veckor?

Personligen e jag en sucker för ris, även om det Är en kolhydratkälla ;) så alla rätter med ris som en av huvudigridienserna tror jag att jag skulle klara av en längre tid att ära varje dag tillsammans med kyckling och lite grönt :)

RykteT
2012-08-07, 21:28
Om det skall innehålla ris så är jag en sucker för ris med kyckling och jordnötssås. 7 dagar i veckan hade inte varit ett bekymmer kan jag lova dig! *drool*

timoat
2012-08-07, 22:32
Svarta Bönor och fullkornsris så får du complete protein dude. Billigt, gott, nyttigt, kan inte bli bättre. Nåt jag måste ha på allt jag äter nuförtiden är sesamolja.. Jag köper 800 g torkade svarta bönor för 14 kr, blir runt 1600 g kokta, sen frysa in. Snabba att tina också, bara köra i varmt vatten från kranen.

vicarious
2012-08-07, 22:38
Svarta Bönor och fullkornsris så får du complete protein dude. Billigt, gott, nyttigt, kan inte bli bättre. Nåt jag måste ha på allt jag äter nuförtiden är sesamolja.. Jag köper 800 g torkade svarta bönor för 14 kr, blir runt 1600 g kokta, sen frysa in. Snabba att tina också, bara köra i varmt vatten från kranen.

Låter skitäckligt om jag ska vara ärlig. Fullkornsris är ju som gummi.

Är det helt enkelt recept på kyckling & ris du efterfrågar? Bara koka ihop någon gryta med kycklingen. Har du några krav på makronutrienterna eller energiinnehållet?

KycklingBen
2012-08-07, 22:44
Felquote

KycklingBen
2012-08-07, 22:48
Att fullkornsris smakar gummi var det längsta jag hört från verkligheten på ett bra tag.....

Vildsris tex är underbart mättande och rikt på Zink och Magnesium.
Hur det smakar det beror på hur du tillagar det.


Entrcoté smakar unkas är lika sanningsenligt.

Albin Eriksson
2012-08-07, 23:49
fullkornsris/råris är väldigt olika från märke till märke...

KycklingBen
2012-08-08, 07:26
Det gör exempelvis havregryn med.

Tycker första inlägget var ett bra förslag om man skall orka klämma stora lass i veckan+ i följd.
Råris, kyckling med jordnötssås. Skulle väl säga att man kan blanda i gröna ärtor och rödpaprika i såsen. Och brocolli on the side.

Eddie Vedder
2012-08-08, 08:27
Jag kommer snart få ugn (fint ska det va :D) och ska försöka fixa en form i storleken "storhushåll" och lär göra en massa gratänger i syfte att räcka hela veckan.

Potatis, ost och köttråvara lär vara stående inslag där. Och lök. Så enkelt, så gott, så opti.

Bjornmoberg
2012-08-08, 08:32
Köttfärssås och spaghetti är kungligt som storkok. Riktigt bra makros med fullkornspasta och så! Sen grytor på kyckling är ju inte alls tokigt! Jag personligen när jag gör storkok är det tidigare nämnt och typ lasagne i långplåt. Mumma!

forslund
2012-08-08, 08:32
Jag kommer snart få ugn (fint ska det va :D) och ska försöka fixa en form i storleken "storhushåll" och lär göra en massa gratänger i syfte att räcka hela veckan.

Potatis, ost och köttråvara lär vara stående inslag där. Och lök. Så enkelt, så gott, så opti.

Min ugn är min bästa vän. :D Mycket storkok blir det.

Kött med grädde, creme fraiche, soja, sambal oelek ihopvispat över och in i ugnen. Tröttnar aldrig.

Ramrod
2012-08-08, 10:00
Jag gör ofta storkok, blir mycket lasagne, biffstroganoff, köttfärssås och chili.

z_bumbi
2012-08-08, 10:05
Jag skulle aldrig äta samma maträtt i en vecka i stöten och än mindre i två veckor. Även när jag åt som mest så varierade jag maten betydligt mer än så om så bara genom att byta ut kolhydratkällan, grönsakerna och krydda lite annorlunda. Iofs kanske det är skillnad om man ska äta matlåda fyra gånger om dagen men jag förstår inte riktigt tanken med att äta samma mat under så lång tid även om man äter mer sällan. Man måste ju i alla fall frysa in maten och då kan man lika gärna ha flera maträtter i frysen än bara en.

Ramrod
2012-08-08, 10:17
Jag skulle aldrig äta samma maträtt i en vecka i stöten och än mindre i två veckor. Även när jag åt som mest så varierade jag maten betydligt mer än så om så bara genom att byta ut kolhydratkällan, grönsakerna och krydda lite annorlunda. Iofs kanske det är skillnad om man ska äta matlåda fyra gånger om dagen men jag förstår inte riktigt tanken med att äta samma mat under så lång tid även om man äter mer sällan. Man måste ju i alla fall frysa in maten och då kan man lika gärna ha flera maträtter i frysen än bara en.

Man kan ju laga flera olika storkok samtidigt också, men tanken är att man ska slippa laga mat var och varannan dag.

Eddie Vedder
2012-08-08, 10:23
Jag skulle aldrig äta samma maträtt i en vecka i stöten och än mindre i två veckor.

Vad äter du till frukost?

Sen är ju "en vecka" kanske lite luddigt men vad jag syftade på (om det nu spelar någon roll) är "lunch på arbetsdagarna", alltså fem måltider. Men å andra sidan är det ju inget som helst konstigt i att äta samma sak väldigt väldigt ofta.

bear.flowertwig
2012-08-08, 11:00
3-4 storkok under några kvällar där man äter en måltid av respektive och fryser in resten är ju perfekt. Bara ta ut och variera efter vad man är sugen på.

z_bumbi
2012-08-08, 11:26
Vad äter du till frukost?

Jag varierar mellan några olika alternativ och det är väldigt sällan frukosten ser lika ut mer än tre dagar i rad. När jag åt primärt för att få i mig energi så var det skillnad men även då så åt jag nog aldrig samma frukost 7 dagar i rad som någon norm utan snarare runt 5 dagar som mest. Precis som jag varierade alla andra målen så att jag inte åt samma sak flera dagar och flera mål i rad.

svag74
2012-08-08, 11:37
Om det skall innehålla ris så är jag en sucker för ris med kyckling och jordnötssås. 7 dagar i veckan hade inte varit ett bekymmer kan jag lova dig! *drool*

Vad innebär jordnötssås?

Notten
2012-08-08, 12:05
Vad innebär jordnötssås?

Det innebär vanligtvis en sås baserad på jordnötter och kokosmjölk.
Värt att prova..... :eating:

Eddie Vedder
2012-08-08, 13:33
Jag varierar mellan några olika alternativ och det är väldigt sällan frukosten ser lika ut mer än tre dagar i rad.

Där ser man. Det är annars en måltid som många äter samma dag ut och dag in, år efter år. Alltså inget konstigt och ingen som helst skillnad om man gör detsamma fast på lunch istället. Och samma lunch varje arbetsdag innebär inte att kosten inte är varierad.