handdator

Visa fullständig version : Har inte fått min lön utbetald. Vad kan jag göra?


fotbollskungen
2012-08-07, 20:50
Hej!

Jag sommarjobbar på en industri under perioden 2012-06-04 till 2012-08-10. Min första lön skulle jag fått utbetalt den 25 juli. Eftersom jag har timlön så får jag lönen en månad efter arbetat tid. Det är inget svartjobb, utan allt är vitt och jag har skrivit under kontrakt osv..

Nu till problemet - Jag fick ingen lön utbetald den 25 juli eftersom min stämpling inte har fungerat och det har medför att inga tider har förts in i lönesystemet för mig. Jag har jobbat, enligt löneprogrammet, 0H mellan perioden 4 juni till 31 juni. Det är inte mitt fel att stämplingen inte fungerat och jag har påpekat det för chefen och han har sagt att det är ingen fara och att tiderna förs in i lönesystemet ändå. Då jag inte fick lönen utbetald pratade jag med chefen och fyllde i tiderna manuellt och han skulle godkänna dom och jag skulle få min lön utbetalt inom några dagar. Efter några dagar hade jag ännu inte fått lönen och chefen kollade upp så allt gått rätt till och det hade det och nu lovade han att jag ska skulle få lönen om någon dag. Tidpunkten är ungefär 03/08. Jag har ännu idag inte fått min lön och jag slutar nu på fredag 08/10 och vill gärna ha min lön innan jag slutar så jag slipper åka in och besöka chefen för eventuella möten då jag flyttar tillbaka till min studentort.

Vad finns det jag kan göra för något? Har jag några rättigheter att kräva ut lönen? Måste jag vänta tills den 25 denna månad och hoppas på att jag får dubbla löner då? Jag är inte med i facket då jag endast jobbar under sommaren.

Mvh

En fattig jävel

Lurch
2012-08-07, 21:06
Du bör ta ett till snack med chefen och visa att det inte är okey, om det inte funkar, så ring till facket, dom hjälper mer än gärna till, du behöver inte vara medlem för det, så som jag förstått det.

MathiasF
2012-08-07, 21:18
Ligg på honom, han är säkert bara glömsk/lat.

Får du inte din lön så får du gå till kronofogden och fylla i papper sen kräver de in skulden åt dig.

http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

O_Wao
2012-08-07, 21:19
Prata med lönekontoret, alt din chefs chef.

TREX
2012-08-07, 21:49
Slå näven i bordet.

Fyllot
2012-08-07, 21:52
Bjud han på en bira

de_dave
2012-08-07, 22:00
Jag tycker inte du ska behöva vänta tills den ordinarie löneutbetalningen, dock finns det en risk att de har stelbenta rutiner och endast betalar lön som vanligt.

Dock mycket dåligt av företaget och framför allt din chef.

Håller med att du borde ringa HR/de som jobbar med löner på företaget och ställ din fråga direkt till dem. Inte så ofta (aldrig?) som linjechefer har koll på hur lönehantering fungerar.

Facket är verkligen ett extremfall tycker jag, som endast borde tillgripas om de vägrar/förhalar din lön i det oändliga

kEKKZA
2012-08-07, 22:03
Hamnade i liknande situation, gå dit och förklara att det inte är acceptabelt och att du har saker planerade och utgifter som måste tas hand om. Du räknade med att få din lön den 25:e och om inte annat ska han plocka fram dem kontant, det är inte ditt problem att stämplingarna inte fungerat.

Olegh
2012-08-07, 22:08
Prata med lönekontoret, alt din chefs chef.

This, be om att bli slussad till den/de som är ansvariga för löneutbetalningarna så ska du kunna få raka besked om varför det dröjer och vad att göra åt saken.

gratefuldead
2012-08-07, 22:30
Ett hett tips är att hyra in dom stora grabbarna liknande dessa på bilden. Borde finnas att tillgå vid ditt närmaste gym.

http://static1.kefi.co/553/1/The_gang-835.PNG

de_dave
2012-08-07, 22:35
alternativt vara trevlig mot löneavdelningen.

Ger mycket bra utväxling att vara populär där ;)

Fishtank
2012-08-07, 23:00
Oftast brukar man behöva vänta till nästa utbetalning om någon fuckat upp.

Viktor_Balck
2012-08-07, 23:06
Ligg på honom

Ta inte detta tipset bokstavligt bara!

Morty
2012-08-08, 09:15
Oftast brukar man behöva vänta till nästa utbetalning om någon fuckat upp.

Tar det längre än 25 dagar har man rätt att kräva dröjsmålsränta. En missad lön ska utbetalas ASAP, allt annat säger de bara för att de är lata och snåla.

Facket är vart man vänder sig när sånt här händer.