handdator

Visa fullständig version : Kreatin lr krealkalyn?


Morotsrivare
2012-08-07, 19:53
Hej har kört kreatin i pulverform i ett par perioder nu, men finner det smidigare att i dagsläget införskaffa mig det i kapselform, vet att det är lite dyrare men det får jag ta? Vad är skillnaden på Kreatin och Krealkalyn? Kan ni rekommendera några kapslar som jag ska kör på?

MilkmaN
2012-08-07, 19:57
Jag gillar kre-alkalyn. Smidigt med tabs, och man slipper äta det varje dag.

Det är såklart dyrare och jag tror inte det är bättre än vanligt monohydrat.

Morotsrivare
2012-08-07, 19:58
Jag gillar kre-alkalyn. Smidigt med tabs, och man slipper äta det varje dag.

Det är såklart dyrare och jag tror inte det är bättre än vanligt monohydrat.

Vad är skillnaden då? Kan du rekommendera någon?

MilkmaN
2012-08-07, 20:02
Har käkat originalet från EFX, fairings och även MM sports som heter nå 3phcm som är klart billigare. Inte märkt någon skillnad, förutom att rekommenderad dos på MM:s är högre, vilket gör att den tar slut fortare om man följer anvisningarna.

Skillnaden är såvitt jag förstått det att det är buffrat med någon typ av kemikalie vilket gör att man inte får samma viktuppgång i vätska, och inte behöver äta det varje dag.

Morotsrivare
2012-08-07, 20:04
Har käkat originalet från EFX, fairings och även MM sports som heter nå 3phcm som är klart billigare. Inte märkt någon skillnad, förutom att rekommenderad dos på MM:s är högre, vilket gör att den tar slut fortare om man följer anvisningarna.

Skillnaden är såvitt jag förstått det att det är buffrat med någon typ av kemikalie vilket gör att man inte får samma viktuppgång i vätska, och inte behöver äta det varje dag.

ahh ok! Men effekten förutom vätskeuppsamlingen ska alltså då vara likvärdig?

Kischen
2012-08-07, 20:09
Skillnaden är såvitt jag förstått det att det är buffrat med någon typ av kemikalie vilket gör att man inte får samma viktuppgång i vätska, och inte behöver äta det varje dag.

Det är buffrat monohydrat. Det är stabilare och bryts inte ner till kreatinin i samma omsättning. Binder vätska gör det, eftersom det är, kreatin.

Det går lika bra att ta lite mer monohydrat om man är rädd att förlora något gram. När kreatindepåerna är fulla så lär det kvitta över huvud aget.

Pepz
2012-08-07, 21:31
kreatin har ingen akut effekt och bör därför tas ofta (varje dag) för att öka och behålla höga nivåer i kroppen, annars är effekten låg.

både kre alkalyn och 3ph-cm innehåller buffrare som faktiskt kan ha en akut effekt på prestationen och bör därför tas innan passen. men det är inte kreatinet som ger den effekten.

Och vätskeansamlingen är exakt samma som likvärdig dos kreatin monohydrat.
jag har aldrig förstått varför folk inte vill lägga på sig vätska av kreatin, denna vätska lägger sig ju i musklerna och gör en både större och starkare

MilkmaN
2012-08-07, 21:35
För min del har det varit kanske 4 kg vätska, och det är ovärt om man håller på med någon form av konditionsidrott paralellt med styrkan. Efter ett tag så går man från svullen på ett positivt sätt till vätskig på ett plufsigt sätt. Det är min erfarenhet.

När jag slutat med kreatinet har jag tappat all vätska ochn gått ner i vikt.

Mala
2012-08-07, 21:51
När jag slutat med kreatinet har jag tappat all vätska ochn gått ner i vikt.

Jo, det är samma sak med mat. Sluta ät det och du blir spinkig...
Inte något konstigt alls.

Tiefensee
2012-08-07, 21:52
Vadå "buffrat"? Hur då?
Kre-alkalyn är väl bara monohydrat och bikarbonat? Inte för att en så liten mängd bikarbonat skulle påverka magsyrenivåerna?

MilkmaN
2012-08-07, 21:52
Jo, det är samma sak med mat. Sluta ät det och du blir spinkig...
Inte något konstigt alls.

Jag skrev det för att poängtera att den upplevda plufsigheten inte var relaterad till ökat kroppsfett.

ChrillyMcFrill
2012-08-07, 21:55
Det är buffrat monohydrat. Det är stabilare och bryts inte ner till kreatinin i samma omsättning.

Förstår verkligen tanken med pH-bufferten i Kre-Alkalyn, men hur förklarar vi resultet i denna studie som "bevisar" motsatsen? (om jag tolkat den rätt!)

All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp. (Billings, MT, USA) claim that Kre-alkalyn® (KA) a "Buffered" creatine, is 100% stable in stomach acid and does not convert to creatinine. In contrast, they also claim that creatine monohydrate (CM) is highly pH labile with more than 90% of the creatine converting to the degradation product creatinine in stomach acids. To date, no independent or university laboratory has evaluated the stability of KA in stomach acids, assessed its possible conversion to creatinine, or made direct comparisons of acid stability with CM.

This study examined whether KA supplementation reduced the rate of creatine conversion to creatinine, relative to commercially available CM (Creapure™). Creatine products were analyzed by an independent commercial laboratory using testing guidelines recommended by the United States Pharmacopeia (USP). Each product was incubated in 900ml of pH 1 HCL at 37º +/- 1ºC and samples where drawn at 5, 30 and 120 minutes and immediately analyzed by HPLC (UV) for creatine and creatinine.

In contrast to the claims of All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp., the rate of creatinine formation from CM was found to be less than 1% of the initial dose, demonstrating that CM is extremely stable under acidic conditions that replicate those of the stomach. This study also showed that KA supplementation actually resulted in 35% greater conversion of creatine to creatinine than CM. In conclusion the conversion of creatine to creatinine is not a limitation in the delivery of creatine from CM and KA is less stable than CM in the acid conditions of the stomach.

Mala
2012-08-07, 22:03
Jag skrev det för att poängtera att den upplevda plufsigheten inte var relaterad till ökat kroppsfett.

Jaha. Jag skrev det eftersom många vägrar o testa på kreatin eftersom de säger att man förlorar vätskan efter man slutat. Så det var inget emot dig;)

MilkmaN
2012-08-07, 22:44
Jag tar monohydrat i perioder ändå :)