handdator

Visa fullständig version : Något överviktig - Deffa eller bulka?


Barabbas
2012-08-07, 19:23
Tjenare, är en 18 årig man vägde 81 kilo 1 juli och är 175cm lång.
Jag har nu under sommaren försökt att banta, har inte gått så bra som jag trodde men jag når nog mitt mål (-80kg till 1 september). Jag har funderat på att bulka under vintern för att sen försöka deffa till sommaren.

Undrar ifall det är bra/passande ifall en person som är något överviktig ska bulka. Jag behöver inte nödvändigt gå upp i vikt men jag vill öka i muskler. Det viktigaste för mig är att jag inte går upp i fett %.

Ska också säga att jag inte är den bästa på att hålla kosten när det gäller dieter eller deff då jag älskar mat och gärna äter mer än nödvändigt. Har ni några tips?

Kinbote
2012-08-07, 20:06
Tjenare, är en 18 årig man vägde 81 kilo 1 juli och är 175cm lång.
Jag har nu under sommaren försökt att banta, har inte gått så bra som jag trodde men jag når nog mitt mål (-80kg till 1 september). Jag har funderat på att bulka under vintern för att sen försöka deffa till sommaren.

Undrar ifall det är bra/passande ifall en person som är något överviktig ska bulka. Jag behöver inte nödvändigt gå upp i vikt men jag vill öka i muskler. Det viktigaste för mig är att jag inte går upp i fett %.

Ska också säga att jag inte är den bästa på att hålla kosten när det gäller dieter eller deff då jag älskar mat och gärna äter mer än nödvändigt. Har ni några tips?

Nej jag tycker inte att du ska bulka om du fortfarande är överviktig. Att bulka utan att lägga på sig fett går inte riktigt hand i hand heller.

Satsa istället på energibalans eller ett mycket litet underskott om du är trött på att deffa.

Oemotståndlig
2012-08-07, 20:30
Det du säger är att du har inte bestämt dig, du kommer aldrig gå ner i vikt förns du VERKLIGEN VILL, tro mig.


För vill du så kommer du hålla dig till en diet även om det känns tufft.

Så börja med att bestämma dig och sätt upp en målbild samt målplan, helst där du aktiverar alla sinnen, då kommer det gå "lätt som en plätt"

Barabbas
2012-08-07, 20:59
Det du säger är att du har inte bestämt dig, du kommer aldrig gå ner i vikt förns du VERKLIGEN VILL, tro mig.


För vill du så kommer du hålla dig till en diet även om det känns tufft.

Så börja med att bestämma dig och sätt upp en målbild samt målplan, helst där du aktiverar alla sinnen, då kommer det gå "lätt som en plätt"
Har redan gått ner över 20kg (vägde 104,6 kg som max vid 16 år).

Saken är den att jag brukar ta stora portioner och äta mycket av ren standard så det som ser lagom ut för mig kan vara för mycket ändå. Räknar inte kalorier btw.

Oemotståndlig
2012-08-07, 21:16
Har redan gått ner över 20kg (vägde 104,6 kg som max vid 16 år).

Saken är den att jag brukar ta stora portioner och äta mycket av ren standard så det som ser lagom ut för mig kan vara för mycket ändå. Räknar inte kalorier btw.

jaha då missförstod jag dig, borde kollat bakgrund innan :smash:


Okej, men ett sätt är ju att räkna kcal dock har det sina för och nackdelar, fördelar du vet hur mycket du stoppar i dig samt hur mycket du kan äta etc nakdel är ju att du kan bli manisk och då slutar det som pannkaka.

Men i regel ät mer protein dra ner på kollisar samt fett dock inte överdriva, något jag brukar använda mig av när jag blir sugen på något är casien protein (mms sports chockald *drool*)

Men börja halvera allt du äter använd MÅTTBAND samt vågen typ 1 gång i veckan och glöm inte bort spegeln ;)


brakar du ner i vikt kan du ju öka på maten. Försök iaf få i dig 2-2,5 g protein om dagen.

Använder du inte våg använd ögonmått.

Men sen gäller det ju att röra sig också, allt från gå till you name it.

Men dom råd jag ger är dom vanliga, det bästa du kan göra är att testa dig fram samt läsa på om kost.

Träna samt skär ner på maten det är mina starka råd men dom visste du nog antagligen om.

Barabbas
2012-08-07, 21:53
jaha då missförstod jag dig, borde kollat bakgrund innan :smash:


Okej, men ett sätt är ju att räkna kcal dock har det sina för och nackdelar, fördelar du vet hur mycket du stoppar i dig samt hur mycket du kan äta etc nakdel är ju att du kan bli manisk och då slutar det som pannkaka.

Men i regel ät mer protein dra ner på kollisar samt fett dock inte överdriva, något jag brukar använda mig av när jag blir sugen på något är casien protein (mms sports chockald *drool*)

Men börja halvera allt du äter använd MÅTTBAND samt vågen typ 1 gång i veckan och glöm inte bort spegeln ;)


brakar du ner i vikt kan du ju öka på maten. Försök iaf få i dig 2-2,5 g protein om dagen.

Använder du inte våg använd ögonmått.

Men sen gäller det ju att röra sig också, allt från gå till you name it.

Men dom råd jag ger är dom vanliga, det bästa du kan göra är att testa dig fram samt läsa på om kost.

Träna samt skär ner på maten det är mina starka råd men dom visste du nog antagligen om.
Nu under sommaren så kör jag två MMA pass i veckan samt så käkar jag inte direkt mycket, vaknar vid kl 3 käkar ungefär 4 knäckebröds skivor med vatten sen middag sen något vid kvällen.
Dock så gör jag inte av med så mycket energi då jag sitter bara vid datorn. Hatar sommarlovet :/

Har under sommarlovet använt vågen 1 gång i månaden. Kollar i spegel mycket och älskar det jag ser, vill dock se mer muskler därför funderade jag på bulken.

Marcuslevin
2012-08-11, 15:29
Tja, dina rubbade sovrutiner kan ju vara en bidragande faktor till övervikt, sen är det ju alltid bättre att äta lite fler mål om dagen, och minska portionerna.

Jeml
2012-08-11, 15:31
Tja, dina rubbade sovrutiner kan ju vara en bidragande faktor till övervikt, sen är det ju alltid bättre att äta lite fler mål om dagen, och minska portionerna.

ehm?

Lychgate
2012-08-11, 15:49
Tja, dina rubbade sovrutiner kan ju vara en bidragande faktor till övervikt, sen är det ju alltid bättre att äta lite fler mål om dagen, och minska portionerna.

Nej. Måltidsfrekvens är irrelevant. Sömnrutinerna likaså förutsatt att han får tillräckligt med vila under tiden han sover.

Marcuslevin
2012-08-11, 16:47
Måltidsfrekvens är irrelevant.


Det är det väl inte?

Sen har du visserligen rätt i att det kvittar med sömnen sålänge det blir tillräckligt länge.

Lychgate
2012-08-11, 17:32
Det är det väl inte?


Det är hela dagens intag som är viktigt, inte när det är placerat. Om något bör större delen av maten ätas efter träning för att få maximal glykogeninlagring i muskulaturen av kolhydraterna samt muskelreparation av proteinet. I det stora hela är det dock irrelevant då man knappast äter allt i en måltid till frukost och tränar innan sänggående på natten.

AronP
2012-08-11, 19:18
Måltidfrekvensen är irrelevant inom vissa ramar skulle ja bara vilja tillägga.