handdator

Visa fullständig version : Marklyft - Hur ska man greppa?


Shpendi
2012-08-07, 09:55
Hej, jag har börjat träna marklyft sen ett par månader tillbaka och brukar då köra med en hand över och en "bakom". Har kollat igenom lite tutorial videos på youtube men det känns som att alla har sin egen åsikt. Vissa säger att man sliter på bicepsen när man kör som jag gör, och vissa säger att det är så man ska göra. Hur ska man egentligen göra?

Kalliban
2012-08-07, 10:00
"Sliter på bicepsen"... Det gäller bara att se till att inte dra stången med biceps. Armen ska vara helt rak och bara agera som en förlängning till skuldrorna där vikten då hänger. Risken är att man drar med armarna och då sliter sönder bicepsen, men den risken beror ju på att man utför övningen fel. De flesta övningarna har skaderisk om man utför dem fel.

AronP
2012-08-07, 10:04
Bättre grepp med mixat grepp men som sagt något större risk att biceps ryker. Vad du ska välja är en smaksak. Din styrkeutveckling kommer dock begränsas av att köra endast dubbel överhandsfattning kan jag nästan lova.

För att lyftet ska vara godkänt så måste du lyfta utan remmar och då är det svårt att lyfta med dubbel överhandsfattning. Eftersom jag alltid maxar utan remmar så är jag starkare på det sättet också, ge mig ett par remmar så kan jag dock reppa mer med dubbel överhandsfattning.

Sen är min personliga uppfattning att ryggmuskulaturen påverkas av att köra mixat grepp och att man därför bör växa eller köra en stor mängd av träning med dubbel överhandsfattning, men gensvaret på detta brukar vara relativt svalt på kolo.

Martinio0o
2012-08-07, 10:12
Sen är min personliga uppfattning att ryggmuskulaturen påverkas av att köra mixat grepp och att man därför bör växa eller köra en stor mängd av träning med dubbel överhandsfattning, men gensvaret på detta brukar vara relativt svalt på kolo.

+1
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex.

Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla.

Loke
2012-08-07, 10:20
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.

Mart|n
2012-08-07, 11:13
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.

Jag vill minnas att jag sett nåt klipp med någon där le biceps krullar ihop sig på lyft under 300. Har även för mig att han startade med böjda och spända armar, vilket är ett stort NO NO.

Brick
2012-08-07, 11:45
Du kan ju testa om du tycker "hook grip" känns bra.
91061
Detta grepp brukar för många bli svårt att använda när man börjar lyfta väldigt tunga vikter, men börjar man med detta så lär man utveckla en extremt bra greppstyrka med tiden, så när man då går över till alternerat grepp efter ett tag så tvivlar jag på att greppet kommer vara den svagaste länken i lyftet! Med andra ord, så länge du klarar av att köra hook grip så är det nog säkrare.

tossefar
2012-08-07, 11:58
+1
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex.

Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla.

Men då måste du ju ha använt samma hand vänd åt samma håll vid varje lyft. Om man alternerar greppet mellan lyften så blir det inte "snett".

Knatcharn
2012-08-07, 12:19
Lästips: http://www.liftbigeatbig.com/2012/07/deadlift-grips.html?spref=fb

Jag kör dubbelt överhandsgrepp men ibland måste jag sätta ner stången för att ta ett nytt grepp.. Kanske borde köra mer mixed.

Rahf
2012-08-07, 12:58
Du kan ju testa om du tycker "hook grip" känns bra.
91061
Detta grepp brukar för många bli svårt att använda när man börjar lyfta väldigt tunga vikter, men börjar man med detta så lär man utveckla en extremt bra greppstyrka med tiden, så när man då går över till alternerat grepp efter ett tag så tvivlar jag på att greppet kommer vara den svagaste länken i lyftet! Med andra ord, så länge du klarar av att köra hook grip så är det nog säkrare.

Kallas tumlås på svenska. Funkar helt ok på alla vikter, så länge kullagren i stången funkar som de ska. Ska man köra symmetriskt grepp på höga vikter så är det i princip ett måste.

Problemet med just tumlås är att det tar ett tag att vänja sig. I början gör det ONT och därefter minskar smärtan när man tränat in det ett tag. Det krävs också att man har någon form av greppförbättrande medel (magnesium eller dyl.) för att få mest nytta av ett tumlås.

PS: Om du någonsin sett folk köra riktig tyngdlyftning så kan jag garantera att de har någon form av tumlås. Även lättaste viktklasserna.

rooz
2012-08-07, 13:36
+1
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex.

Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla.

Jag hade problem med min högra Thoracolumba fascia och när jag började byta grepp, köra mer överhandsgrepp och byta på vilken hand som var pronerad i mitt mixade grepp samt tränade mer utan bälte så löste sig problemen och sedan dess har jag inte haft några problem alls.

Är du noga med raka armar, byter proneringshanden mellan seten så borde du kunna köra mixat hela tiden:)

Mr.Sjöborg
2012-08-07, 13:40
Kallas tumlås på svenska. Funkar helt ok på alla vikter, så länge kullagren i stången funkar som de ska. Ska man köra symmetriskt grepp på höga vikter så är det i princip ett måste.

Problemet med just tumlås är att det tar ett tag att vänja sig. I början gör det ONT och därefter minskar smärtan när man tränat in det ett tag. Det krävs också att man har någon form av greppförbättrande medel (magnesium eller dyl.) för att få mest nytta av ett tumlås.

PS: Om du någonsin sett folk köra riktig tyngdlyftning så kan jag garantera att de har någon form av tumlås. Även lättaste viktklasserna.

Tillägger att man brukar tejpa tummen också för att lättare kunna hålla fast den

Oxe
2012-08-07, 17:24
Tipsen jag har fått är att köra med överhandsfattning så länge greppet klarar det, sen köra med remmar.

Jag motionstränar ju enbart, och har lite skador i ryggen det altinerade greppet kan ge problem i långa loppet.

Är ambitionen att tävla kör det altenerade och växla du kommer ha en sida som funkar bättre men försök för 50/50 iaf

(kommer ifrån sunt förnyft och en av mina träningskompisar som varit massör åt några stongmans och styrkelyftare)

Martinio0o
2012-08-07, 18:41
Men då måste du ju ha använt samma hand vänd åt samma håll vid varje lyft. Om man alternerar greppet mellan lyften så blir det inte "snett".

Jag hade problem med min högra Thoracolumba fascia och när jag började byta grepp, köra mer överhandsgrepp och byta på vilken hand som var pronerad i mitt mixade grepp samt tränade mer utan bälte så löste sig problemen och sedan dess har jag inte haft några problem alls.

Är du noga med raka armar, byter proneringshanden mellan seten så borde du kunna köra mixat hela tiden:)

Ja, jag har använt samma proneringshand nästan hela tiden och det var det som skapade problem. Det var just därför jag skrev att om man ska köra med mixat grepp bör man byta proneringshand mellan varje set/rep.

MtotheM
2012-08-07, 20:23
Ja, jag har använt samma proneringshand nästan hela tiden och det var det som skapade problem. Det var just därför jag skrev att om man ska köra med mixat grepp bör man byta proneringshand mellan varje set/rep.

Det är förmodligen även individuellt hur pass mycket ryggen påverkas av att använda samma proneringshand. Jag har ännu inte märkt av något pga av detta, men jag har ifs endast tränat marklyft regelbundet sedan i september.

Dock så tänker jag inte alternera då jag anser att jag begränsas av greppet om jag gör så.

z_bumbi
2012-08-07, 20:42
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.

Ja men det är antagligen inget problem om man håller armen rak och inte har några skador sedan tidigare.

Boston77
2012-08-07, 22:36
Jag kör med mixat grepp och har inte märkt några problem alls, jag varierar aldrig mitt grepp alltid samma hand som är framåt och kör så såväl på 70kg som mina 300+ lyft och jag har inte fått något bekymmer med något av det som vissa andra har upplevt så det är nog olika från person till person, jag kör också med mixat grepp även i kronlyft med remmar men det är bara för allt annat känns konstigt för mig för att jag aldrig har kört något av det andra. Men att variera grepp när man kör är väl ingen nackdel om det känns bra

exor
2012-08-07, 22:59
Jag kör överhandsfattning upp till ca 200kg sen byter jag till mixat. Växlar inte det mixade utan supinerar alltid samma hand. Inga problem än så länge med ganska tunga vikter.

Valek
2012-08-07, 23:40
Kör med överhandsgrepp så länge jag orkar, känns som att jag tränar greppet bäst då. Byter sen till mixat när jag inte orkar längre.

AronP
2012-08-08, 06:38
Nu vill jag inte leka någon expert här men ni som påstår att ni inte har några problem, hur har ni kollat detta?

Som exempel tog jag och kollade Boston77s filmer och tycke mig notera en viss rotation i höft, något ojämn höjd på axlarna och armbågar, men det är svårt att se från en påklädd film.

exevision
2012-08-08, 07:12
När man kör mixat, vilken får ökad belastning över ryggen?
Eller är det främst hur axlarna påverkas?
Funderar på att köra handflatan utåt på den sida som jag har en lätt framåtroterad axel. Blir mer lika då i spegeln då jag lyfter.

Boston77
2012-08-08, 16:07
Nu vill jag inte leka någon expert här men ni som påstår att ni inte har några problem, hur har ni kollat detta?

Som exempel tog jag och kollade Boston77s filmer och tycke mig notera en viss rotation i höft, något ojämn höjd på axlarna och armbågar, men det är svårt att se från en påklädd film.

Jo när jag menade att jag inte hade några problem så tänkte jag mer på de skador som kom upp och obehag så som dra av biceps, stel i ena sidan av ryggen mm. Jag markar tungt varje vecka, numera 2 gånger i veckan. Och de saker du nämde har jag inte ens kollat efter och vet inte om det stämmer eller ej just axlarna vore nog lättare att se framifrån samt att man filmar från en rak vinkel. Armbågarna är mycket möjlig då jag ej kan sträcka ut den ena fullt då jag skadade den när jag krockade. Men hur som helst så är det du sa för mig inget problem det viktiga för mig är att det är bra fart på lyften tung vikt och inte gör ont.

Vad du menar med kollat upp vet jag inte hur ska man kolla upp det? Jag går till kiropraktorn lite då och då för att hålla koll på ryggen och enligt honom är min rygg spikrak trotts all misshandel den får på gymmet med två tunga böjpass och ett tungt markpass numera två varje vecka och då böjer jag ändå med enormt mycket rygg och jävligt fult, och kollar jag i speglen tycker jag ju ändå att mina axlar är i samma höjd men hur dom är i lyftet vet jag inte.

Om jag kommer få problem i framtiden vem vet inte jag men jag är inte heller särskilt orolig för det men nu har jag kört på i ett par år utan några större problem alls.

zajiwal
2012-08-08, 16:16
Överhandsgrepp -> greppfail -> tumlås

AronP
2012-08-08, 17:44
Jo när jag menade att jag inte hade några problem så tänkte jag mer på de skador som kom upp och obehag så som dra av biceps, stel i ena sidan av ryggen mm. Jag markar tungt varje vecka, numera 2 gånger i veckan. Och de saker du nämde har jag inte ens kollat efter och vet inte om det stämmer eller ej just axlarna vore nog lättare att se framifrån samt att man filmar från en rak vinkel. Armbågarna är mycket möjlig då jag ej kan sträcka ut den ena fullt då jag skadade den när jag krockade. Men hur som helst så är det du sa för mig inget problem det viktiga för mig är att det är bra fart på lyften tung vikt och inte gör ont.

Vad du menar med kollat upp vet jag inte hur ska man kolla upp det? Jag går till kiropraktorn lite då och då för att hålla koll på ryggen och enligt honom är min rygg spikrak trotts all misshandel den får på gymmet med två tunga böjpass och ett tungt markpass numera två varje vecka och då böjer jag ändå med enormt mycket rygg och jävligt fult, och kollar jag i speglen tycker jag ju ändå att mina axlar är i samma höjd men hur dom är i lyftet vet jag inte.

Om jag kommer få problem i framtiden vem vet inte jag men jag är inte heller särskilt orolig för det men nu har jag kört på i ett par år utan några större problem alls.
Jag menade inte att hänga ut dig eller så :) Det jag syftade på när jag pratade obalans var ffa en muskulär obalans, skaderisken tror jag inte är speciellt förhöjd men en rörelsebrist kan säkert uppnås också.

Genom att kolla menade jag okulärt hur man ser ut, jag ser en muskulär obalans och har en axel som inte roterar som den andra samt sitter lite högre upp.

Jag tror inte du kommer bli skadad.