handdator

Visa fullständig version : Går deffen långsammare i början trots lika många kcal?


sleepwalker
2012-08-07, 00:05
Hejsan!

Jag är i startfasen av min tredje deff! De andra två har gått väldigt bra och jag hoppas att även denna gör det. Men som vanligt i början av deffen så upplever jag att vikten inte går ned riktigt som beräknat.

Denna gången har jag varit lite mer noggrann än tidigare gånger och gått ut lite hårdare också, med 1k kcal underskott istället för 500.

Jag följer en sammansättning av protein, kolhydrat och fett som jag hittat på nätet (matkalkyl.se) med anpassning på fettförbränning. 40% protein, 30 kolhydrat och 30 fett. Detta följs väldigt strikt och lika så 2050kcal om dagen. Jag väger allt jag äter och har gått i underkant på beräkningen för hur mycket jag rör mig.

Till min fråga. Varje gång jag har påbörjat en deff så har de första 3-4 veckorna alltid inneburit en synlig förändring i spegeln, men ingen förändring på vågen. Denna gången började jag på 100kg morgonvikt och efter 4 veckors diet står vågen på 99.8kg. Men spegeln talar sitt tydliga språk även denna gång. Vid de andra dieterna har jag alltid vecka 5 - 6 -7 förlorat rätt vikt, + den som jag de 4 första veckorna inte gått ned.

Varför är det såhär? Varför går jag inte ned 1kg i veckan när jag ligger på 1000kcal underskott om dagen. Och varför kommer sedan raset en bit in i dieten där jag åker kanske i snitt 2 kg om dagen vecka 5-6 och 7 för att sedan hamna på beräknad vikt tillslut ändå.


Hoppas det finns någon forskning på detta eller någon som har nån teori att dela med sig av :)

Albin Eriksson
2012-08-07, 00:12
du kanske drar på dig vätska vid omställningen...

Simonbaws
2012-08-07, 00:12
inte så att du börjar med kreatin under din deff?

sleepwalker
2012-08-07, 00:14
inte så att du börjar med kreatin under din deff?

Denna gången i alla fall, började jag ta Noexplode i sammband med deffandet innan träning. Vet inte om det kan motverka vad som borde vara 4 kg viktminskning men möjligtvis.

Paria
2012-08-07, 00:30
Om du klämmer ditt fett, känner du då något som påminner om små, hårda kulor?

sleepwalker
2012-08-07, 00:33
Om du klämmer ditt fett, känner du då något som påminner om små, hårda kulor?

Tyvärr inga kulor :(

Paria
2012-08-07, 00:55
Tyvärr inga kulor :( Okej. Det är möjligt att det fenomen jag tänker på kan uppstå ändå.

Fenomenet är att fettceller temporärt kan fyllas med vätska i stället för fett. När man förbränner fett kan fettcellerna göra sig av med fettet snabbare än de gör sig av med glycerolet (fett består av tre fettsyror som binds samband medelst en glycerolmolekyl - triglycerider), och då finns det oproportionerligt mycket glycerol i fettväven.

Glycerol är vätskebindande, och därför drar glycerolet till sig vätska, och vätskan tar då tills vidare fettsyrornas forna platser.

Vätskan försvinner med tiden; ibland bara över en natt.


Detta är bara en teori jag läste om för många år sedan, men väldigt många har upplevt fenomenet, så det kanske trots allt inte bara är en teori.


Med det sagt så tror jag att ditt problem beror på att du antingen har 1) räknat fel eller 2) överskattat din energiförbrukning.

sleepwalker
2012-08-07, 11:21
Okej. Det är möjligt att det fenomen jag tänker på kan uppstå ändå.

Fenomenet är att fettceller temporärt kan fyllas med vätska i stället för fett. När man förbränner fett kan fettcellerna göra sig av med fettet snabbare än de gör sig av med glycerolet (fett består av tre fettsyror som binds samband medelst en glycerolmolekyl - triglycerider), och då finns det oproportionerligt mycket glycerol i fettväven.

Glycerol är vätskebindande, och därför drar glycerolet till sig vätska, och vätskan tar då tills vidare fettsyrornas forna platser.

Vätskan försvinner med tiden; ibland bara över en natt.


Detta är bara en teori jag läste om för många år sedan, men väldigt många har upplevt fenomenet, så det kanske trots allt inte bara är en teori.


Med det sagt så tror jag att ditt problem beror på att du antingen har 1) räknat fel eller 2) överskattat din energiförbrukning.

Okej, det är en teori jag inte hört talas om men isf skulle den kunna vara det som händer.
Det konstiga om jag räknar fel är att jag som sagt några veckor senare hamnar på beräknad vikt och att det de senare veckorna sker en mycket större viktnedgång.

Reaper123
2012-08-07, 12:06
Du har alltså omvänt min utveckling, jag kan lätt tappa 6kg första veckan om jag påbörjar min deff rejält carbloaded (tappar oavsett alltid mest första 1-2 veckorna)!

Är väl inte så mycket att göra åt, då deffen bevisligen är betydligt mycket längre än "ett par veckor"!? För du verkar räkna rätt och i slutändan få det resultat på vågen som du förväntar dig om jag förstått det rätt?

Keep on fighting *flex*

Viktminskningen är nästan alltid allt annat än linjär, om man nu inte en bit in mer eller mindre äter, dricker och tränar på exakt samma sätt varje dag... då bör man få en ganska lite felmarginal på vågen dag-till-dag!

Naggan
2012-08-07, 12:17
Dricker du mycket? Kan bero på det.

Personligen går jag ner runt 3kg första veckan, och de mesta är vatten. Sen går jag ner runt 0.5kg-1kg per vecka.