handdator

Visa fullständig version : Bulka eller köra periodisk fasta?


Kacki
2012-08-06, 23:05
Hej!

Jag har nu bulkat i snart en månad och det är första gången jag verkligen lyckats äta ordentligt och träna regelbundet. Har innan bara ätit bra vissa dagar eftersom jag hade rätt så mycket att göra i skolan. Jag vägde 71.5 kg när jag började bulka och det var för den 10 Juli och nu väger jag 74 kg jag har alltså gått upp runt 3 kg på mindre än en månad. Är 176 cm lång och har lagt mig på circa 2600 kcal på vilodag och 2900 kcal på träningsdag.

Det känns som att jag går upp alldeles för fort och nu har jag börjat fundera lite på om det kanske är bättre att helt skita i bulken? Jag hade som plan att gå upp till 80 kg ungefär i slutet av Januari nästa år och sedan börja med periodisk fasta men det kanske är bättre att börja redan nu?

Vad förlorar jag och vad vinner jag om jag börjar med det nu? Är det en stor skillnad på muskeltillväxt om man bulkar jämnfört med fastan? Jag vill ju inte bli en tjockis om jag ändå kan köra periodisk fasta. Om jag nu kör periodisk fasta så kör jag nog ungefär 300 underskott på vilodag och sedan 500 överskott på träningsdagar.

Kanske låter som en konstig fråga men är verkligen en vanlig traditionell bulk den bästa vägen om man vill få en "lean kropp". Jag är inte något intresserad av att bli starkare jag vill bara se större ut.

Fishtank
2012-08-06, 23:16
www.leangains.com

Orkar inte ens börja förklara hur mycket du missförstått begreppet periodisk fasta.

Mala
2012-08-06, 23:29
Orkar inte läsa hela texten men av rubriken o döma så säger jag att du kan bulka fastän du går efter Periodisk Fasta.

Paria
2012-08-06, 23:38
Orkar inte ens börja förklara hur mycket du missförstått begreppet periodisk fasta.

Du kan väl ta några exempel på hans enorma missförstånd, i alla fall? Snälla.

henrikl
2012-08-06, 23:52
Du kan väl ta några exempel på hans enorma missförstånd, i alla fall? Snälla.

Ts verkar ju tro att pf bara handlar om body recomp, vilket är helt fel. Man kan lika gärna köra grisbulk än fast man äter enligt pf.

Kacki
2012-08-07, 00:12
Jag vet att man kan bulka med periodisk fasta men det var inte det jag menade. Sorry om jag inte var tillräckligt tydlig! Men jag menade förståss att köra någon slags deff men frågan är hur mycket muskeltillväxt som man missar av att göra det?

Simonbaws
2012-08-07, 00:22
ja du missar nog en hel del, för du lär inte bygga särskilt mycket muskler under en deff!

Fishtank
2012-08-07, 00:45
Jag vet att man kan bulka med periodisk fasta men det var inte det jag menade. Sorry om jag inte var tillräckligt tydlig! Men jag menade förståss att köra någon slags deff men frågan är hur mycket muskeltillväxt som man missar av att göra det?

Vill du deffa så lär du väl få svårare att bygga muskler men jag antar att du är en nybörjare på gymmet så du lär fortfarande bli starkare och få större muskler på underskott.

Mitt tips skulle vara att känna efter om du tycker du är i ok form och inte känner dig för fet så deffa på fast i långsammare tempo med mer koll så du kanske går upp ett kilo på en månad istället för tre.

Känner du dig fet så deffa och gör om gör rätt nästa gång du bulkar.

Paria
2012-08-07, 01:11
Jag vet att man kan bulka med periodisk fasta men det var inte det jag menade. Sorry om jag inte var tillräckligt tydlig! Men jag menade förståss att köra någon slags deff men frågan är hur mycket muskeltillväxt som man missar av att göra det? Jag tror att du maximerar muskeltillväxten under deffen genom att köra periodisk fasta, och lägga en så stor del av energiintaget som möjligt efter träningspasset. Antagligen förlorar du fett snabbare, också.

AronP
2012-08-07, 07:27
Går du upp för snabbt? Stoppa in mindre i kakhålet!

rooz
2012-08-07, 07:35
Går du upp för snabbt? Stoppa in mindre i kakhålet!

Vad han den korta muskeldvärgen skrev.

Commando1980
2012-08-07, 15:18
Jag har endast läst rubriken men det ena utesluter inte det andra.

Jag kan dock gissa vad du menar och mitt svar är att det i de flesta fall inte är värt mödan (av flera anledningar) att försöka vara superanal med kalorierna. Ofta är det rent kontraproduktivt.