handdator

Visa fullständig version : Mäta procent mellan näringskällorna..


robertsson86
2012-08-06, 19:04
Hej! Sitter här och försöker göra en excel-fil till min idag påbörjade deff. Tänkte göra cirkeldiagram över fördelningen mellan Kolhydater, Protein och fett för varje dag för att få lite översikt såhär i början (Har aldrig deffat förut) och då till frågan: Borde det baseras på kalorier för vad dom olika källorna ger eller antalet gram av varje näringskälla? Jag har nämligen bestämt mig att testa ligga på ca 45% protein, 35 % Kolhydrater och 20 % Fett som jag har läst ska vara en god balans vid deff.

RykteT
2012-08-06, 19:09
Hej! Sitter här och försöker göra en excel-fil till min idag påbörjade deff. Tänkte göra cirkeldiagram över fördelningen mellan Kolhydater, Protein och fett för varje dag för att få lite översikt såhär i början (Har aldrig deffat förut) och då till frågan: Borde det baseras på kalorier för vad dom olika källorna ger eller antalet gram av varje näringskälla? Jag har nämligen bestämt mig att testa ligga på ca 45% protein, 35 % Kolhydrater och 20 % Fett som jag har läst ska vara en god balans vid deff.

Kalorier! Det är därför på en del livsmedel det står:

"Energi: 350 kcal
Från fett: 40 kcal
Fett: 4 g"

Typ. Om jag förstått det rätt! ^^

ducedo
2012-08-06, 19:12
Du bör fokusera på kalorierna då det är a och o för att lyckas med deffen.

robertsson86
2012-08-06, 19:23
Tack för snabba svar. Det betyder att jag måste dra ner ännu mer på fett :P Hade det vart procent mellan gram så hade jag legat perfekt till redan första dagen men icke. ^^,

RykteT
2012-08-06, 19:26
Det brukar bli så att man får korrigera sin diet efterhand att man ser vad som funkar/inte funkar, så var inte orolig för det! :)

AronP
2012-08-06, 19:33
Lite svårt att tolka frågan. Som jag förstår det så har du redan bestämt hur mkt energi som ska in i kroppen. Sen har du bestämt en viss fördelning. Är den här fördelningen bestämd i energiprocent (E%) eller bara fördelning (%)?

Här säger ju olika dieter lite olika, vissa hävdar att en viss energiprocent ska komma ifrån ett visst ämne (jag kan vara inne på att räkna så då jag inte vill att allt för stor del av energin ska komma ifrån fettet).

Så grundproblemet är egentligen; dom procentsatser du utgått ifrån är det absoluta värden eller fördelning? Och den frågan kan bara du svara på.

Skulle vi utgå ifrån att det är fördelning så skulle 36% av ditt dagliga energiintag komma ifrån fett, vilket får mig att gissa att det är fördelning vi pratar om och att du därför bör dela upp det i gram.

EDIT: fick jag ihop det här rätt nu? kände att jag hoppade över steg både här och där i huvudet. För trött nu. Godnatt.

robertsson86
2012-08-06, 20:03
Lite svårt att tolka frågan. Som jag förstår det så har du redan bestämt hur mkt energi som ska in i kroppen. Sen har du bestämt en viss fördelning. Är den här fördelningen bestämd i energiprocent (E%) eller bara fördelning (%)?

Här säger ju olika dieter lite olika, vissa hävdar att en viss energiprocent ska komma ifrån ett visst ämne (jag kan vara inne på att räkna så då jag inte vill att allt för stor del av energin ska komma ifrån fettet).

Så grundproblemet är egentligen; dom procentsatser du utgått ifrån är det absoluta värden eller fördelning? Och den frågan kan bara du svara på.

Skulle vi utgå ifrån att det är fördelning så skulle 36% av ditt dagliga energiintag komma ifrån fett, vilket får mig att gissa att det är fördelning vi pratar om och att du därför bör dela upp det i gram.

EDIT: fick jag ihop det här rätt nu? kände att jag hoppade över steg både här och där i huvudet. För trött nu. Godnatt.

Känner själv att jag var lite rörig i första inlägget. Hur många kcal som ska in har jag koll på (ca 1800kcal). Jag kan ta den här dagen som exempel.

I gram så blir procentfördelningen såhär:
Kolhydrater 126,2g = 35%
Protein 166g = 46%
Fett 70,5g = 19%
Totalt 1802 Kcal

Procentfördelningen mellan vad näringskällorna ger i kalorier:
Kolhydrater 504 kcal = 28%
Protein 664 kcal = 37%
Fett 634 kcal = 35%
Totalt 1802 Kcal

Vilket räknesätt är korrekt när man säger att ca 20% fett är en lagom nivå att ligga på vid deff? Jag nästan antar att 634kcal från fett (som idag) är mycket och att det är det senare räknesättet som stämmer?

AronP
2012-08-06, 20:17
Det förstnämnda låter som en normal, sund fördelning som du kan räkna på.