handdator

Visa fullständig version : Konditionen blir inte bättre


Status Quo
2012-08-06, 16:32
Tjena. Har löptränat sedan mitten av maj. 2-5 pass i veckan. 5-10 km per gång. Min kondition har inte förbättrats ett dyft sedan första passet. Det går fortfarande lika långsamt och är lika jobbigt. Hur sjutton kan det ha bli så här? När jag sprang förr tyckte att jag förbättrades nästan varje pass. Det kan väl inte ha att göra med att jag börjat snusa? Är 25 år.

Kallsone
2012-08-06, 16:36
Testa lägga in lite intervaller?

Morty
2012-08-06, 19:32
Ät ordentligt, sov ordentligt, variera din löpning (längre, kortare men hårdare, intervaller, etc), köp en bok om löpning, crosstraina (inlines, rullskidor, cykla), muta dig själv (köp något om du klarar distans X på tid Y), drick sportdryck under passet, drick PWO innan passet, spring mer frekvent.

Många tips. Alla kommer inte att funka, vissa till och med har omvänd effekt på dig. Men pröva dig fram!

Lillleif
2012-08-06, 21:15
Lägg in ett lite längre pass på 12-20km per vecka så ska du se att kroppen fattar att 5-10km inte är så långt.

Rahf
2012-08-06, 21:41
Hur hårt försöker du pressa dig förbi den tid du har nu?

TitsMcGee
2012-08-06, 22:13
Man skulle behöva veta mer om ditt träningsupplägg. Har du tillgång till en pulsklocka? Kan varmt rekommendera pulsbestämd löpning. Och sen är några redan inne på det; intervaller, olika distanser och varierad ansträngningsnivå.

Status Quo
2012-08-06, 22:34
Hur hårt försöker du pressa dig förbi den tid du har nu?
Kör aldrig max men är alltid väldigt trött när jag är klar (och större delen av passet(

pezrulezhaakon
2012-08-06, 22:37
Status Quo

Är du frisk så bör du maxa konditionen emellanåt.
Det finns en del sheman du kan testa på olika Löp-forum, där du kan hitta ett schema som kan passa dig.

Passa på att kolla om ditt löpsteg går att förbättra, mm.

Spetälsk
2012-08-06, 23:12
2-5 pass i veckan.Här är en felkälla. många som säger att de springer 2-5 ggr/v springer i realiteten 1-2 ggr/v. snittar du 3,5 gg/v á 7,5 km reellt så bör du bli lite bättre, om du inte redan har väldigt bra kondis. det behöver inte vara så för dig men granska ärligt hur många pass du faktiskt sprungit sedan maj. lite stats tid på milen och liknande, har du det?

Shajjn
2012-08-06, 23:18
Konditionen förbättras även av lågintensiv träning, det går inte att misslyckas nästan.
Du kanske tränar för intensivt för din nuvarande nivå?

Spetälsk här ovan, har en väldigt bra poäng också.

Spetälsk
2012-08-06, 23:20
Konditionen förbättras även av lågintensiv träning, det går inte att misslyckas nästan.+1 något är fel här. steg 1 är att hitta felet.

Status Quo
2012-08-07, 00:05
Här är en felkälla. många som säger att de springer 2-5 ggr/v springer i realiteten 1-2 ggr/v. snittar du 3,5 gg/v á 7,5 km reellt så bör du bli lite bättre, om du inte redan har väldigt bra kondis. det behöver inte vara så för dig men granska ärligt hur många pass du faktiskt sprungit sedan maj. lite stats tid på milen och liknande, har du det?

Kan ärligt säga att jag snittat runt 3 pass i veckan och snittlängd är väl typ 7 km. Vissa pass har dock varit väldigt lågintensiva, med inslag av gång, när det har varit varmt och soligt ute och därmed jobbigt att springa. Milen 60 minuter. Sprang på 51 för något år sedan.